Día Internacional de los Estudiantes

El día del estudiante ye una fecha añal que se conmemora en dellos países; anque la efeméride exacta que se repara difier en cada país, esta celebración suel tar rellacionada cola mocedá y la primavera.

Día del Estudiante
Nome oficial Día del Estudiante
Significáu Conmemoración y Celebración del esfuerciu de los Estudiantes
Orixe de la celebración Depende de cada país.
Día de celebración Depende de cada país.
Llugar de celebración Día Internacional, Día Nacional
[editar datos en Wikidata]

Arxentina conmemora'l 21 de setiembre y magar coincide col día de la primavera, la verdadera razón de la eleición d'esa fecha ye que nesi día de 1888 llegaron a Buenos Aires los restos repatriaos del prócer Domingo Faustino Sarmiento (15 de febreru de 1811 – 11 de setiembre de 1888), quien mientres la so presidencia foi responsable de la construcción de más de 801 escueles.[1][2] Esti día los alumnos de los secundarios nun alleguen a clases.

Particularmente na Provincia de Jujuy realízase la Fiesta Nacional de los Estudiantes,[3] siendo declarada fiesta nacional y sede permanente d'estos festexos, nos cualos escuéyense reines de toles provincies arxentines.

Chile editar

El 11 de mayu celebra'l Día del Alumnu,[4] establecíu per aciu el decretu 147 de 1992 del Ministeriu d'Educación;[5] esti día recuerda la publicación del decretu supremu 524 de 1990 del Ministeriu del Interior,[6][7] qu'aprobó una nueva versión del reglamentu que dexa a los estudiantes secundarios formar centros d'alumnos.

Xeneralmente, los colexos, liceos y escueles festexen esta efeméride per aciu una ceremonia con profesores y estudiantes; efectúense competencies internes y actividaes recreatives pa los estudiantes, como espectáculos artísticos y xuegos deportivos. Esti día nun ye conmemoráu na educación cimera, pos el decretu mentáu acuta l'ámbitu d'esti día a los establecimientos educativos d'enseñanza básica y media.

Per otru llau, dende principios del sieglu XX hasta entamos de la década del '70, celebróse'l "Día de los Estudiantes" o "Fiesta de la Primavera", entamada polos estudiantes universitarios.[8]

Colombia editar

En Colombia, los díes 8 y 9 de xunu conmemora'l día del estudiante cayíu, día del estudiante revolucionariu o día del estudiante en tol país.

La celebración conmemora l'asesinatu de dellos estudiantes de la Universidá Nacional quien nel so momentu alzaron la so voz de protesta en contra de fechos de corrupción de los gobiernos de vez y n'esixencia de garantíes y llibertaes pa la educación cimera en Colombia.

Son principalmente dos sucesos que tienen de mentase pa entender el día del estudiante en Colombia.

El primeru d'ellos remóntase al añu de 1929 cuando los estudiantes de la Universidá Nacional de Colombia deciden manifestase en contra del gobiernu conservador de la dómina al que se-y esixía destituyir funcionarios y responsables militares de la masacre de les bananeras. Na nueche d'aquel 7 de xunu, la policía, da muerte a Gonzalo Bravo Pérez[9] (dalgunos referir como Páez) y causen dos mancaos. El 8 de xunu los estudiantes xunto cola comunidá capitalina refuguen el fechu con una xigantesca marcha.

El 8 de xunu de 1954 en plena dictadura de Gustavo Rojas Pinilla, conmemoráronse 25 años de los sucesos asocedíos en 1929, onde participaron estudiantes de diverses universidaes. Na tarde d'esi mesmu día, en territorios de la Universidá Nacional, foi asesináu pola policía l'estudiante de medicina Uriel Gutiérrez. El fechu trescaló fondamente a la comunidá estudiantil de la dómina y por tal motivu los estudiantes deciden realizar una marcha escontra'l palaciu de gobiernu a otru día, el 9 de xunu. Dicha manifestación foi atayada pol batallón Colombia que tornaba de la guerra de Corea. En fechos nunca totalmente esclariaos pola xusticia colombiana, l'exércitu abrió fueu contra la manifestación produciendo más d'una decena de muertos.

Cuba editar

En Cuba celebra'l día 17 de payares con actividaes nos distintos centros estudiantiles dende la enseñanza preuniversitaria hasta los centros universitarios. De normal o se lliberar el día o la sesión de la tarde pa celebraciones y actos conmemorativos protagonizaos polos estudiantes, profesores y quien quiera xunise.

La fecha en Cuba vien dada en conmemoración a la resistencia de los estudiantes praguenses contra la invasión nazi n'igual fecha del añu 1939.

España editar

Tien llugar el 28 de xineru. Mientres esti día realícense diverses actividaes nos centros educativos (meses d'alderique, asamblees de decisión, actividaes de concienciación social) nes cualos reivindícase la figura del estudiante como miembru activu de la Comunidá Educativa (formada pol alumnáu, los padres y les madres y el profesoráu xunto cola alministración).

Hondures editar

N'Hondures, el "día del estudiante" celébrase'l 11 de xunu, día en qu'amás se celebra'l natalicio de José Trinidad Reyes, artífiz de la fundación "La Sociedá del Xeniu Entamador y del Bon Gustu", qu'a la posteridá, pasu a ser la Universidá Nacional Autónoma d'Hondures (UNAH).

Méxicu editar

L'orixe del día del estudiante remontar al añu 1929 cuando los estudiantes de l'agora Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, llanzar a la fuelga en favor de l'Autonomía Universitaria.

Dempués d'una serie d'eventos y protestes que remataron nuna fuelga xeneral, los alumnos fueron afrellaos brutalmente pola policía dientro de les instalaciones de la Escuela de Derechu'l día 23 de mayu por tal motivu los alumnos d'esta escuela reclamaron qu'esi día fuera recordáu como'l Día del Estudiante n'honor a los afrellaos y que la plaza de Santu Domingu na Ciudá de Méxicu fuera llamada Plaza 23 de mayu o del Estudiante.

Un mes dempués consiguióse l'autonomía d'esta casa d'estudios y col tiempu en munchos de los estaos del país creáronse o se tomaron espacios aparentes pa la relaxación y l'estudiu y denomináronse-yos “Xardinos del Estudiante”, n'honor a esa llucha en pos de l'Autonomía Universitaria. Dende entós viénose celebrando cada 23 de mayu'l Día del Estudiante, como un recordatoriu de la llucha en pro d'una educación más abierta y participativa.

Nicaragua editar

En Nicaragua, por Decretu Non. 1487 del 18 de xunetu de 1984 y espublizóse en La Gaceta Non. 153 del 10 d'agostu del mesmu añu,[10] declaróse'l 23 de xunetu "Día Nacional del Estudiante Nicaragüense", fecha que ye recordada nos centros d'enseñanza[11] de los niveles d'educación primaria, secundaria y universitaria del país n'honor a les lluches del movimientu estudiantil universitariu nicaragüense.

El 23 de xunetu de 1959, na ciudá de León, cuatro estudiantes de la Universidá Nacional Autónoma de Nicaragua (XUNAN) fueron masacrados brutalmente pola Guardia Nacional de Nicaragua, mientres una manifestación estudiantil de refugo a la dictadura somocista pola so complicidá nos crímenes cometíos pol exércitu hondureñu en "El Chaparral", departamentu d'El Paraísu, Honduras.

Los estudiantes universitarios mártires na masacre del 23 de xunetu de 1959 son: Sergio Saldaña, Mauricio Martínez, Erick Ramírez y José Rubí,[12] quien se constituyeron en símbolos y sellu del compromisu de toles xeneraciones estudiantiles cola defensa de l'autonomía universitaria y les lluches de reivindicaciones populares.

Panamá editar

En Panamá, esti día celebra'l 27 d'ochobre de cada añu. Nesta fecha, los estudiantes de los graos cimeros de la escuela o colexu al que pertenecen, reemplacen a los maestros o profesores. Cada profesor tien la xera de buscar ente los sos meyores alumnos un reemplazu pa él. Amás, l'estudiante que tien el mayor índiz académicu, va reemplazar al Direutor d'escuela direutor.Los estudiantes que lu sigan en puntaje van dir reemplazando respeutivamente a los alministrativos del colexu. Tamién se faen agasayadures onde inclusive'l profesores realicen actos risonderos de cantar, baille, dramatización, etc. Los estudiantes más sobresalientes reemplacen a les autoridaes del so distritu, usualmente al alcalde del llugar onde s'atope la escuela o colexu, siendo felicitáu por compañeru y familiares.

Puertu Ricu editar

En Puertu Ricu, celébrase'l Xueves enantes del Segundu Domingo de Mayu o Día de la Madre. Nesti día realicen actividaes deportives o dias de xuegos, como tambien faise una fiesta pa compartir ente estudiantes, maestros y personal non docente.

Perú editar

En Perú, el 26 de setiembre celebra'l Día del Estudiante Universitariu, en reconocencia a la primer xesta pola busca de la reestructuración universitaria de la Universidá Nacional San Antonio Abá del Cusco, en 1909, y tien por finalidá valorar y promover la importancia de l'actitú de los mozos estudiantes de les Universidaes Públicu y Priváu del ámbitu nacional. Amás cada 23 de setiembre celebra'l dìa del estudiante pa les persones que s'atopen n'etapa escolar(inicial, primaria y secundaria).

Venezuela editar

En Venezuela, el día del estudiante celébrase'l 21 de payares. La fuelga estudiantil produció una serie de comunicaos que partieron en volantes. Magar que la Seguridá Nacional tomó la Universidá Central, prindó a numberosos estudiantes y cerró los centros d'educación cimera. Tuvo tal ésitu que foi unu de los desencadenantes que concluyeron cola cayida o fuxida del gobiernu del dictador Marcos Pérez Jiménez.

Himnos y cantares al estudiante editar

Hai distintos himnos y cantares dedicaos al estudiante.

N'Arxentina aproximao en 1920 foi compuesta la "Cantar del Estudiante" por Francisco García Jiménez, Ernesto Galeano y Carlos Guastavino[13]

Nel añu 2011 en Colombia, el presidente de la Organización Mundial d'Estudiantes, Alexander Ferms de Medellín escribe'l "Himnu de los estudiantes" o "La marcha estudiantil"[14]

El cantar "Estudiante", pertenez a Oscar Mendoza Camín.[15]

Y en Chile, la cantautora chilena Violeta Parra compón el cantar "Gústenme los estudiantes" que ye interpretada por Ángel Parra, Daniel Viglietti y Mercedes Sosa.<ref>[5]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. http://www.elcomercial.com.ar/index.php?option=com_telam&view=deauno&idnota=104079&Itemid=116
  2. 21 de setiembre: Día del estudiante, Educa Rede.
  3. Fiesta Nacional del Estudiante Sitio web fne.org.ar. Consultáu'l 20 de setiembre de 2011-
  4. http://www.feriadoschilenos.cl/DiasNacionales.html#DiaDelAlumno
  5. http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=10028&idParte=&idVersion=1992-04-09
  6. [1]
  7. http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=13994&idParte=&idVersion=1990-05-11
  8. Díes Feriaos en Chile
  9. Efemérides: díes del estudiante.
  10. Decretu. Declárese Día Nacional del Estudiante Nicaragüense. [2] Accesu'l 27-xunu-2014.
  11. Mocedá celebra Día del Estudiante Nicaragüense. Chávez, Kenneth. El 19 Dixital, Edición del martes 23 de xunetu de 2013. Managua, Nicaragua. [3] Accesu'l 27-xunu-2014.
  12. 23 de xunetu, Día Nacional del Estudiante Nicaragüense. Mejía B., Hugo. El Nuevu Diariu, Seccion Opinion. Edicion del 23 de xunetu de 2013. Managua, Nicaragua. [4] Accesu'l 27-xunu-2014.
  13. Testu del Cantar del Estudiante que s'atopa ente les autorizaes pa les escueles del país.Accesu 3-5-2012
  14. Testu de la lletra La Marcha Estudiantil reconocida pola DNDA Direición Nacional de Derechu de Autor - Colombia con rexistru 10-289-414 del 16 de xunu de 2011. Accesu 10-6-2014
  15. Cantar Estudiantes. Accesu 3-5-2012