Daroca de Rioja

conceyu de La Rioxa (España)

Daroca de Rioja ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España), asitiáu a unos 19 km de Logroño.

Daroca de Rioja
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcaldesa de Daroca de Rioja (es) Traducir María Teresa Lourdes Álvarez Ocáriz
Nome oficial Daroca de Rioja (es)[1]
Códigu postal 26373
Xeografía
Coordenaes 42°22′18″N 2°34′52″W / 42.371666666667°N 2.5811111111111°O / 42.371666666667; -2.5811111111111
Daroca de Rioja alcuéntrase n'España
Daroca de Rioja
Daroca de Rioja
Daroca de Rioja (España)
Superficie 11.29 km²
Altitú 716 m
Llenda con Nalda, Santa Coloma, Sotés, Fornos de Moncalvillo, Medrano y Sojuela
Demografía
Población 60 hab. (2023)
- 34 homes (2019)

- 18 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de La Rioxa
0% de España
Densidá 5,31 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Pa conocer la hestoria de Daroca, ye necesariu saber, que'l so allugamientu ta a les faldes del denomináu "Cerro Castillo" llugar onde, según el so propiu nome indícase, allugábase'l castiellu del señoríu de almoravid. Ésti señoríu entendía dellos de los actuales términos municipales, Daroca, medrano, sotés, fornos... Sábese que nel sieglu XI foi unu de los señoríos más importantes de la zona de los cameros, Amás la dueña del castiellu Teresa de Almoravid, casóse col que yera'l Señor del Señoríu de Calahorra. Sicasí, el fíu d'ésta (como tolos señores feudales de la dómina) apoderar de la recaldación pa sufragar les guerres de reconquistar. Motivu pol cual foi axusticiáu y a partir d'esi momentu produció'l cayente, teniendo que vender los distintos terrenes qu'entendíen el señoríu, lo que fizo qu'ésti quedara nel olvidu. Anque pueda paecer árabe, Almoravid nun lo ye, si vamos a la gran enciclopedia de navarra podemos atopar el rastru del llinaxe Almoravid nel que se fai referencia Teresa de Almoravid.

Antes del sieglu XI solamente yera una zona de llendo y onde ta asitiáu anguaño yera l'allugamientu de les corrolades de vaques, cabres, oveyes, etc.

A partir del sieglu XII fíxose la ilesia del Patrociniu y colla empezó a rexistrar la población; nacencies, bautismos, casorios y muertes, según la Cofradería del Patrociniu que tien por oxetu ayudar a los inanes y más precisaos nes llimosnes pa la sobrevivencia.

Una vegada formáu'l padrón empecipiáu por María Daroca natural de Medrano desenvolvióse xunto col llendo la llabranza de la ribera del ríu Daroca con nacencia na fonte El Coloráu y el ríu Cabanes con nacencia en el Cruceru. Nesta ribera enllantáronse les güertes pal consumu particular y nes zones de secanu como Cabezo, Les llecas, La Cabañera, Parejon, Val, etc. destinar a les ceberes.

A principios del sieglu XIII edificóse la ermita de San Llorienzo na zona del Charcu y una vegada al añu baxaba'l Santu a la ilesia del pueblu, permaneciendo na ilesia hasta'l día 11 de setiembre cuando se-y devolvía a la so ermita.

En 1732 celébrase un pleitu de l'aldega de Daroca con Navarrete pola propiedá del monte Moncalvillo y con Fornos sobre l'aprovechamientu del mesmu. Estes disputes van ser frecuentes a lo llargo de la historia.

Por aciu una Real Provisión na que se realiza un censu pa sufragar los gastos, llevar a cabu la compra de la xurisdicción a la villa de Navarrete en 1793.

Comunicaciones editar

Daroca comunicar con Logroño pela carretera llocal LR-341 que percuerre diversos pueblos a los pies de la sierra de Moncalvillo. Una pista forestal asfaltada lleva al cume del Serradoriu.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 11,29 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 45 habitantes y una densidá de 3,99 hab./km². Daroca siempres foi una llocalidá bien pequeña yá que nel so máximu históricu namái tuvo solamente 168 habitantes. Mientres los años 60 y 70 sufrió un fuerte descensu poblacional por cuenta del éxodu rural xeneralizáu en toa España, pero dende los años 80 consiguió caltener la so población gracies a diversos negocios locales como'l conocíu restorán La Venta de Moncalvillo.[3] Anque ye un conceyu pequeñu caltién cierta proporción de xente nuevo que frena l'avieyamientu demográficu.

Gráfica d'evolución demográfica de Daroca de Rioja ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Hasta'l censu de 1910 denominábase Daroca.

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[6]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[7]

Llugares d'interés editar

Edificios y monumentos editar

 
Ilesia de La nuesa Señora del Patrociniu.
 
Ermita de San Llorienzo.
  • Ilesia de La nuesa señora del Patrociniu. Ilesia realizada en fábrica de sillería y lladriyu. Construyir nel sieglu XVI anque foi modificada nel sieglu XVII asemeyándose les cornises con yesería.
  • Ermita de San Llorienzo. Pela rodiada de la llocalidá.
 
Daroca de Rioja a los pies de la Sierra de Moncalvillo.

Otros llugares d'interés editar

  • Moral de Daroca de Rioja. Ta asitiáu en frente de la ilesia y la so edá ta envalorada en 250 años. Va años la copa algamaba'l teyáu de la ilesia, pero les sos cañes más altes fueron podadas pol dañu que causaben.[8]
  • Ribayu del coloráu
  • Sierra de Moncalvillo

Gastronomía editar

Fiestes llocales editar

  • Feria de maquinaria agrícola antigua: Primer fin de selmana de setiembre, y dende 2007 de calter biañal. Ye una esposición de maquinaria y preseos antiguos nes cais y dependencies del pueblu acompañada de degustaciones y actos variaos.
  • Virxe del Patrociniu: Mientres el segundu fin de selmana de payares. Enantes solíase llevar la imaxe d'esta virxe en procesión pa pidir que lloviera. Na actualidá, la Cofradería celebra una comida. El Conceyu y l'Asociación Cultural "Amigos de Daroca de Rioja" realicen nesta fecha Actividaes Culturales o fiestes d'iviernu.

Bibliografía editar

  • GOVANTES, Ángel Casimiro d'editor Real Academia de la Historia (1846). Diccionariu Xeográficu Históricu d'España, Seición II entiendi La Rioxa o tola Provincia de Logroño y dellos pueblos de la de Burgos., reimp., Logroño, Conseyería d'Educación, Cultura y Deportes, (1986). ISBN 84-505-3985-4.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. García-Mancha, Pablo (2 d'avientu de 2016). «Les tripulaciones d'estrellar» (castellanu). La Rioxa.
  4. Cifres de población y Censos demográficos
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  6. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  7. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  8. (2008). Gobierno de La Rioxa: Guía d'árboles singulares de La Rioxa. ISBN 978-84-8125-324-5.

Enllaces esternos editar