Diego Noboa

políticu ecuatorianu

Diego María de Noboa y Arteta (15 d'abril de 1789Guayaquil – 3 de payares de 1870Guayaquil) foi un políticu ecuatorianu que lideró la Revolución Marcista y que derrocó al Gral Juan José Flores, xunto con José Joaquín de Olmedo y Vicente Ramón Roca. Foi'l tercer Presidente de la Dómina Marcista. Anque'l so exerciciu residencial foi bien curtiu.

Diego Noboa
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Guayaquil15 d'abril de 1789[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Guayaquil3 de payares de 1870[1] (81 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Causa de la muerte neumonía
Familia
Casáu con Tomasa Carbo y Noboa
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

El bracéu ente'l Xeneral Antonio Elizalde y Noboa engrandóse que se tarrecía un enfrentamientu ente dambos bandos. Sicasí la paz concretar col conveniu La Florida. El 8 d'avientu de 1850 foi escoyíu Xefe Supremu y por Decretu del 11 del mesmu mes concedíase-y facultaes estraordinaries.

Biografía editar


Llogró l'alministración de Renta de Tabacos, pasó a la de Alcabalas y llegó a contable Mayor del Departamentu del Guayas na Gran Colombia. Cuando fungió de comisariu de Guerra y Marina en 1824, unvió tropes pa sellar la independencia de Perú y foi condecoráu pol Congresu d'esi país. Sirvió a la República como senador en delles llexislatures y na de 1849 presidió'l Senáu. Integró'l Gobiernu Provisional constituyíu arriendes de la Revolución Marcista. Quixo entrar pela puerta a la presidencia de la República en 1849, pero nun consiguió los votos necesarios. Cupió-y entrar pela ventana. Col so nomamientu de xefe supremu del Guayas, en marzu de 1850, se trizó l'espeyu de la unidá nacional marcista. De nuevu había dos naciones, dos gobiernos contrapuestos. Noboa y Ascásubi buscaron un arreglu pacíficu que nun cuayó. Ente respigos guerreros les provincies diben pronunciándose por Noboa.

Quito facer el 10 de xunu. "Les sagraes lleis de la moral son igualmente severes con tolos partíos políticos, y seya los que quier aquél que pa derrocar una autoridá llexítima apelara a les peligroses víes ello ye que va merecer siempres la xusta reprobación del home de bien", sentenció Ascásubi al dexar el poder. El so retiru paecía abrir el camín de la paz, pero nun foi asina. Azuay, Loja y Manabí xuntar al pronunciamientu de Guayaquil el 14 de xunu, pero dieron el mandu al xeneral Elizalde. Otra vegada enfrentábense dos autoridaes supremes.

Presidencia editar

La Convención escoyó a Noboa presidente interín por 23 votos contra dos de Elizalde y promulgó la quinta Carta Política, inspirada nun proyeutu escritu por Pedro Carbo, sobrín de Noboa. D'esa Carta dixo Urvina que "yera un compendiu incoerente de toles constituciones que pudieron traese a la mano". Sancionada la Constitución, Noboa foi ratificáu nel so cargu'l 26 de febreru de 1851.

Noboa desterró a los roquistas, ente ellos al ex-presidente Roca y al xeneral Elizalde. Suprimió del escalafón a 163 militares, espulsó del Exércitu a los elizaldistas y reemplazar con militares floreanos cayíos en desgracia. Tres "la cruz" del devotu Noboa taba'l "diablu" de Urvina despintando la so cola serpentina, aparentando neutralidá, preparando'l so ascensu al poder, espublizando rumores de que Noboa diba resucitar el floreanismo. N'efeutu, Flores acababa de llegar a Lima. El presidente peruanu general José Rufino Echenique otorgára-y una pensión de subsistencia y sofitar nos proyeutos d'invadir Ecuador.

Echenique tarrecía "el rojismo anticlerical" de Nueva Granada y de Urvina. Les medranes de Echenique confirmáronse cuando'l presidente colombianu José Hilario López espulsó de la Nueva Granada a los miembros de la Compañía de Xesús (xesuites). García Moreno, que falara en Panamá con dalgunos de los desterraos, persuadir de que seríen bien recibíos n'Ecuador. El pueblu y l'aristocracia allegrar cola llegada de los padres; pero non dellos clérigos y políticos, ente éstos Urvina. Los unos recordaben almiraos la obra educativa de los xesuites na Colonia y les famoses misiones del Marañón. Los otros traíen a la memoria la avidez de los xesuites que los convirtiera nos más grandes llatifundistes de la Real Audiencia de Quito, razón pola que tarrecíen que los compañeros de Jesús constituyir nel soporte ideolóxicu del conservadorismu.

Noboa solicitó a la Convención qu'autorizara l'almisión de los xesuites. Y asina se fixo. Tornaben al país a los 84 años de ser espulsaos de l'Audiencia pol lliberal ya ilustráu Carlos III d'España. El presidente López tarrecía que los xesuites almitíos n'Ecuador sofitaren a los conservadores colombianos que conspiraben contra'l so gobiernu. Al saber que Noboa ayudara a dos d'esos conspiradores en Campera y almitíu a los xesuites desterraos, llogró'l 16 de mayu de 1851 autorización del Congresu Neogranadino pa declarar la guerra a Ecuador. Noboa unvió una circular a les cancilleríes de Perú, Bolivia y Chile pa formar un frente común contra López. El Gobiernu tuvo bonos ingresos fiscales. Débil de calter, Noboa dexó l'ingresu de los sacerdotes xesuites que fueren espulsaos de Colombia pol gobiernu del Xeneral José Hilario López, d'idees lliberales.

Nel gobiernu de Noboa pretendió vendese les Islles Galápagos a Gran Bretaña, pa poder pagar la delda inglesa, axustáu que foi refugáu. Cola Nueva Granada les rellaciones fueron tirantes, cuando Noboa dio ayuda militar a los pastusos por que'l gobiernu de López desestabilícese. A pesar de que Noboa yera d'idees conservadores, la situación política con Urbina de primeres foi de gran amistá, una y bones esti Xeneral foi'l que lo ayudar a xubir a la presidencia. Amás nel gobiernu de Noboa suscribir con Gran Bretaña en Quitu, el 3 de mayu de 1851, un Tratáu d'Amistá, Comerciu y Navegación, tratáu que se cumplió hasta 1880, pa depués ser reemplazáu por otru.

En xunu de 1851 el Congresu dio-y les estraordinaries por sida de l'amenaza de guerra. Urvina vio que la fruta taba por cayer: aduciendo que Noboa comprometiera la integridá nacional, proclamóse, sofitáu pola guarnición de Guayaquil, xefe supremu de la República'l 19 de xunetu de 1851. Noboa terminó'l so mandatu ingenuamente.

Viaxaba a Guayaquil y nun algamar a llegar a la ciudá. Prindar nel barquín en que fala zarpáu de Babahoyo y llevar ensin más entueyos a un buque norteamericanu que lu depositó en Callao. Cuatro años dempués tornó del destierru, pero nunca más volvió a la política. Morrió'l 3 de payares de 1870 a los 81 años d'edá.

Constitución de 1851 editar

Noboa gobernó esta constitución, siendo escoyíu pa un periodu de cuatro años, dende febreru de 1851. Ente los principales enunciaos atópense:

  • Gobiernu ye republicanu, popular, representativu, electivu, alternativu, responsable *

Reconozse espresamente'l Réxime Municipal.

  • Condérgase la usura y el duelu *

Son ciudadanos los casaos, reconociéndose la mayoría d'edá a los 18 años.

  • Supresión de los dos Cámares y el Poder Llexislativu encamentar a una solo col nome d'Asamblea Nacional.
  • Supresión del cargu de Vicepresidente, teniendo de reemplazar al Presidente los Conseyeros d'Estáu

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Vicente Aguirre
Ministeriu de Gobiernu y Rellaciones Esteriores Rafael Carvajal
Luis de Saa
Modesto Larrea y Carrión
Ministeriu de Hacienda José Javier Valdivieso

Fonte:[2]


Predecesor:
José Fernández Salvador
 
Presidente del Congresu Nacional Ordinariu y de la Cámara del Senáu de la República del Ecuador

15 de febreru de 1839 - 14 de marzu de 1839
Socesor:
Pedro José de Arteta
Predecesor:
Juan José Flores
(Presidente del Ecuador)
 
Triunviru del Ecuador
Miembru del Gobiernu Provisional

6 de marzu de 18458 d'avientu de 1845
Socesor:
Vicente Ramón Roca
(Presidente del Ecuador)
Predecesor:
Antonio Elizalde
 
Presidente del Congresu Nacional Ordinariu y de la Cámara del Senáu de la República del Ecuador

14 de setiembre de 1848 - 16 de payares de 1848
Socesor:
José Fernández Salvador
Predecesor:
Manuel de Ascásubi
 
Presidente del Ecuador Xefe Supremu del Estáu del Ecuador

10 de xunu de 1850 - 8 d'avientu de 1850
Socesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional Interín)
Predecesor:
Él mesmu
(Xefe Supremu)
 
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

8 d'avientu de 1850 - 25 de febreru de 1851
Socesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(Presidente Constitucional Interín)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

25 de febreru de 1851 - 12 de setiembre de 1851
Socesor:
José María Urbina y Viteri

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 136160/diego-noboa-y-arteta. Apaez como: Diego Noboa y Arteta. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Paz y Miño, Juan. Economia de Manuel de Ascázubi.

Enllaces esternos editar