La dinastía Tang (chinu simplificáu y tradicional: 唐朝pinyin: Táng CháoWade-Giles: T'ang² Ch'ao²; tʰɑ̌ŋ tʂʰɑ̌ʊ̯ ) (618-907) foi la socesora de la dinastía Sui y predecesora del periodu de los Cinco Dinastíes y los Diez Reinos en China. La dinastía foi atayada pola segunda dinastía Zhou (690-705), cuando la emperatriz Wu Zetian usurpó'l tronu y fundó la so propia dinastía. La dinastía Tang, cola so capital en Chang'an (actual Xi'an), la ciudá más poblada del mundu nesi entós, ta considerada polos historiadores como un momentu de rellumanza de la civilización china, igual —o inclusive cimera— al del periodu Han.

Dinastía Sui
[[Qi (Huang Chao) (en) Traducir|←]] [[Qi (Huang Chao) (en)
[[Zhou dynasty (690–705) (en) Traducir|←]] [[Zhou dynasty (690–705) (en)
Goguryeo
[[Gaochang Kingdom (Qu clan) (en) Traducir|←]] [[Gaochang Kingdom (Qu clan) (en)
Dinastía Tang
(de 618 a 907 (Gregorianu))
[[Dinastía Liang posterior (es) [[Dinastía Liang posterior (es) Traducir|→]]
[[Wu (en) [[Wu (en) Traducir|→]]
[[Zhou dynasty (690–705) (en) [[Zhou dynasty (690–705) (en) Traducir|→]]
[[segundo kaganato túrquico (es) [[segundo kaganato túrquico (es) Traducir|→]]
estáu imperial chinu
Alministración
Capital Chang'an, Tang Empire (en) Traducir (de 618 a 904)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Xeografía
Superficie 5400000 km²
Demografía
Economía
Moneda ancient Chinese coinage (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Personaxe occidental nun camellu, Dinastía Tang, Muséu de Shanghai.

Historia editar

Al cayer la dinastía Han, nel añu 220 d. C., China vivió un llargu periodu de desunión, caos social, desorde políticu, aislamientu económicu y cultural ente'l sur y el norte. El país se reunificó nel 589 cola dinastía Sui y entró nuna etapa de prosperidá y estabilidá hasta l'apaición del despotismu y la burocracia mientres el reináu del cruel, estravagante y llicenciosu gobernante Yang Di. "Los chinos aceptaron siempres que'l mandatu del cielu puede retirase y ser dau a un revolucionariu", sostién el sinólogu Guillermo Dañible Ribatto, quien amiesta: "nesti casu'l vencedor foi Li Shimin (597-649), quien, por piedá filial, punxo al so padre nel tronu antes d'asumir él mesmu la función d'emperador y fundar la dinastía Tang".[1]

El territoriu Tang, adquiríu por aciu conquistes militares de los sos primeros gobernantes y devastadoras guerres que provocaron la muerte de millones de persones, foi mayor que'l de la dinastía Han. Aguiyada pol contautu con India y Oriente Mediu, l'imperiu vivió una puxanza de la creatividá en numberosos campos. El budismu, que surdiera n'India na dómina de Confucio, siguió floriando mientres el periodu Tang y foi adoptáu pola familia imperial, convirtiéndose nuna parte esencial de la cultura tradicional china. El desenvolvimientu de la imprenta de bloques estendió l'espardimientu de les obres escrites a públicos más amplios.

El periodu Tang foi la edá dorada del arte y la lliteratura china (vease arte de la dinastía Tang). Un sistema de gobiernu sofitáu por una gran clase de lletraos confucianos escoyíos al traviés de los exámenes de l'alministración foi perfeccionáu mientres el gobiernu Tang. Magar esti procedimientu competitivu foi diseñáu pa captar a los meyores talentos pal gobiernu, una esmolición seique mayor pa los gobernantes del periodu Tang, conscientes de que la dependencia imperial de poderoses families aristocrátiques y xefes militares podía acarretar consecuencies desestabilizadoras, yera la de crear un cuerpu d'oficiales profesionales ensin bases de poder autónomes territoriales nin funcionales. "Foi la última dinastía qu'esixó a los sos dirixentes apoderar les artes marciales. Les carreres civil y militar nun s'estremaben; el predominiu de les virtúes civiles nun yera absolutu: fueron en verdá poetes y funcionarios, escritores y políticos".[2]

Estos funcionarios eruditos ganaron un ciertu estatus nes sos comunidaes llocales, según llazos familiares y valores compartíos que los conectaben a la corte imperial.[3]

La máxima rellumanza de la dinastía tuvo llugar mientres el reináu de Li Shi Min (en chinu,李世民,599-649), célebre emperador nel que s'auníen habilidá política y dotes de gobiernu beneficioses pa la población. Daqué que caracteriza a esta dinastía foi que la mayoría de los emperadores pensaron na vida de la población que teníen condiciones de vida realmente males poles continues guerres. Li Shi Min foi cuestionáu abondo polos historiadores pola forma na que xubió al tronu. Li Shi Min asesinó al so hermanu mayor, al que proclamaren socesor, y al so hermanu menor pa obligar al so padre a noma-y socesor. Esto foi bien cuestionáu polos historiadores pero gracies a que reinó de forma brillosa, en China recuérdase-y como un emperador grandiosu.

Reináu de Li Shi Min y rellumanza del imperiu Tang editar

 
L'emperador Li Shi Min.

Li Shi Min reinó dende 626 hasta la so muerte en 649. El so reináu empezó cuando pola fuercia quitó-y el tronu al so padre y dempués de matar a los sos hermanos, tal que ta esplicáu nes llinies anteriores. Al empiezu del so reináu l'imperiu yera débil y tenía que dar tributu a los xiongnu para nun ser atacáu por ellos, pero los xiongnu nun se conformaben y escalaben ciudaes constantemente. Li Shi Min decidió faer reformes nel exércitu y afaelo pa tener dalguna posibilidá de ganar a los xiongnu. L'exércitu hasta esi momentu taba formáu na so mayor parte por infantería. Li Shi Min sabía que los xiongnu yeren hábiles arqueros a caballu y que la razón pola que nun podíen con ellos yera porque la infantería china antes de llegar hasta ellos yeren atacaos poles fleches de los xiongnu,(En llibros chinos dizse que los xiongnu podíen llanzar les sos fleches a una distancia de 300 pies que ye aproximao 91 metros) la infantería yera abrasada antes de poder lluchar cuerpu a cuerpu.Por eso decidió mercar caballos a los xiongnu, que teníen caballos bien rápidos y resistentes gracies a que desque yeren potros entrenar pa la guerra. En mercando abondos y d'entrenar a un exércitu d'arqueros mientres unos trés años. Entamó campañes contra los xiongnu que tres llargues lluches nes que fueron derrotaos dexaron de ser amenaza pal imperiu.

En ganando a los xiongnu, nel imperiu vivió una dómina de rellumanza y poder.L'imperiu tenía una próspera economía y la población yera rica y taba contenta col gobiernu, poles reformes na repartu de tierres que fizo Li Shi Min. Nos llibros d'enseñanza chinos actuales dizse que mientres la dómina de Li Shi Min, anque la xente dexara la puerta de la so casa abierta naide robaríalu porque toos teníen grandes fortunes. Esto ye esaxeráu pero sí qu'hubo daqué paecíu porque nesi momentu l'imperiu yera de los más ricos y avanzaos del mundu d'entós. Ye por esto que munchu historiadores y la mayoría de los chinos recuerden a Li Shi Min como unu de los meyores emperadores de la historia de China y nun-y dan tanta importancia a cómo xubió al tronu. Que la poesía china tuviera la so máxima rellumanza nesta dinastía ye porque les persones al tener dineru dedicar a viaxar a llugares que fueren bellos y que los sirvieren pa inspirase y escribir bellos poemes.

Decadencia del imperiu Tang editar

Escontra mediaos del sieglu VIII, el poder Tang había ablayáu. La inestabilidá económica interna y la subsiguiente rebelión de An Lushan señaló l'empiezu del cayente militar pal imperiu Tang: "L'apreciable sistema de distribución de la tierra, que caracterizó los primeros años, sumió y los llabradores, qu'antes sofitaron a los militares pagando impuestos, fueron obligaos a movese y a lluchar nes zones de frontera. Cada vez más los recursos cayeron en poder de los caudiellos del exércitu, quien llograron gran independencia del gobiernu central y mayor control de la economía".[4] An Lushan (de madre turca y padre sogdiano), comandante de tres rexones militares, favorecíu pola corte, remontar contra l'imperiu (755-763) y apoderóse de Luoyang y Chang´an, empecipiando cola so revuelta la decadencia definitiva del poder central y de la dinastía".[5]

La derrota militar en 751 polos árabes na batalla del Baltes marcó'l final de l'autoridá Tang n'Asia Central.

A lo último el mal gobiernu, les intrigues de la corte, la esplotación económica y les rebeliones populares debilitaron al imperiu, dexaron al xefe militar Zhu Wen arrampuñar el tronu pa fundar la so propia dinastía nel añu 907. D'esta miente, empezó un nuevu periodu de fragmentación na historia de China: El periodu de los Cinco Dinastíes y los Diez reinos.

Cronoloxía editar

Antecedentes de la Dinastía Tang

  • 206 a.c. -220 d.c. Dinastía Han.
  • 220-265. Periodu de los Trés Reinos.
  • 264-420. Reinos independientes y sulevaciones militares.
  • 420-589. Dinastíes del Norte y del Sur.
  • 581-618. Dinastía Sui.

Dinastía Tang

Con base na producción poética, más que n'otros factores, la cronoloxía de la dinastía Tang estremar en cuatro periodos.

  • 618-713. Periodu Tang anterior
  • 618. Rebelión de Li Shimin.
  • 620. Primeros monxos chinos lleguen a mariñes africanes.
  • 625/7. Naz la futura emperatriz Wu Zhao o Wu Zetian, quien sería depués concubina de los emperadores Taizong y el so fíu Gaozong y más tarde proclamaría la so propia dinastía, la Zhou, paralela a la Tang, y establez la poesía como requisitu indispensable p'aportar a los cargos oficiales.
  • 629. El monxu budista Tang Xuangzeng entama'l so peregriación a la India.
  • 626-649 Gobiernu del emperador Taizong.
  • 630. Los Tang vencen a los turcos.
  • 631. Ingresen a China los cristianos de la secta nestoriana.
  • 638. L'imperiu Sasánida de Persia unvia la so primer embaxada a Chang´an la capital Tang.
  • 643. Llega la primer embaxada del Imperiu bizantín.
  • 645. Torna'l monxu Tang Xuangzeng y les sos peripecies convertir na tema de la novela clásica La pelegrinación al Oeste.
  • 649-683 Gobiernu del emperador Gaozong.
  • 713-766. Gran dómina Tang
Considerada la Edá d'oru o Yera de los inmortales. Florecimientu de los poetes Li Po (Li Tai Po o Li Bai), El to Fu, Wang Wei y Bai Juyi
  • 713. L'emperador Xuangzong funda l'Academia Imperial Hanlin (Monte de pinceles).
  • 743 Ingresa al Palaciu Imperial Yang Guifei, la concubina favorita del emperador Xuangsong.
  • 751 An Lushan (Ballena Llarga), ye nomáu gobernador xeneral de la provincia del nordés del imperiu, gracies a l'enfotu del emperador y el so concubina Yang Guifei.
  • 755 España la Revuelta de An Lushan.
  • 757 Muerre An Lushan. El poeta Wang Wei ye condergáu por collaboracionista, pero sálvase gracies a l'ayuda del so hermanu y un poema.
  • 762 Les tropes imperiales desalluguen a los rebeldes. Lliberación de Luoyan, Henan y Hebei.
  • 766-835 Tercer dómina Tang
  • 770 Amotinamientu del xeneral Zang Jie.
Florecimientu del poeta y filósofu confucianu Han Yu.
  • 836-906. Tang posterior
Dómina de decadencia.
  • 894. Llega la última embaxada nipona.

Cultura de la Dinastía Tang editar

Poetes de la dinastía Tang

Soberanos de la Dinastía Tang editar

Nomes Nome Familia China|Nomes Daos Duración del reináu !Nome Yera y

los sos años

Convencional: "Tang" + nome
Nota: Wu Hou (武后 Wǔ Hòu) (Emperatriz Wu) foi'l so nome póstumu
Gaozu (高祖 Gāo Zǔ) Li Yuan (李淵 Lǐ Yuān) 618-626
  • Wude (武德 Wǔ dea) 618-626
Tai Zong (太宗 Tài Zōng) Li Shimin (李世民 Lǐ Shì Mín) 626-649
  • Zhenguan (貞觀 Zhēn guān) 627-649
Gao Zong (高宗 Gāo zōng) Li Zhi (李治 Lǐ Zhì) 650-683
  • Yonghui (永徽 Yǒng huī) 650-655
  • Xianqing (顯慶 Xiǎn qìng) 656-661
  • Longshuo (龍朔 Lóng shuò) 661-663
  • Llinde (麟德 Lín dea) 664-665
  • Qianfeng (乾封 Qían fēng) 666-668
  • Zongzhang (總章 Zǒng zhāng) 668-670
  • Xianheng (咸亨 Xián hēng) 670-674
  • Shangyuan (上元 Shàng yuán) 674-676
  • Yifeng (儀鳳 Yí fèng) 676-679
  • Tiaolu (調露 Tiáo lù) 679-680
  • Yonglong (永隆 Yǒng lóng) 680-681
  • Kaiyao (開耀 Kāi yào) 681-682
  • Yongchun (永淳 Yǒng chún) 682-683
  • Hongdao (弘道 Hóng dào) 683
Zhong Zong (中宗 Zhōng zōng) Li Xian (李顯 Lǐ Xiǎn) o Li

Zhe (李哲 Lǐ Zhé)

684 o (705-710)
  • Sisheng (嗣聖 Sì shèng) 684
Rui Zong (睿宗 Ruì zōng) Li Dan (李旦 Lǐ Dàn) 684 o (710-712)
  • Wenming (文明 Wén míng) 684
Dinastía Zhou 690-705
Wu Hou (武后 Wǔ hòu) Wu Zetian (武則天 Wǔ Zé Tiān) 684-705
  • Guangzhai (光宅 Guāng zhái) 684
  • Chuigong (垂拱 Chuí gǒng) 685-688
  • Yongchang (永昌 Yǒng chāng) 689
  • Zaichu (載初 Zài chū) 690
Continuación Dinastía Tang
Zhong Zong (中宗 Zhōng zōng)

Segundu Reináu |Li Xian (李顯 Lǐ Xiǎn) o Li Zhe (李哲 Lǐ Zhé)

684 o (705-710)
  • Shenlong (神龍 Shén lóng) 705-707
  • Jinglong (景龍 Jǐng lóng) 707-710
Shao Di (少帝 Shào dì) Li Chong Mao (李重茂 Lǐ Chóng Mào) 710
  • Tanglong (唐隆 Táng lóng) 710
Rui Zong (睿宗 Ruì zōng)

Segundu Reináu |Li Dan (李旦 Lǐ Dàn)

684 o (710-712)
  • Jingyun (景雲 Jǐng yún) 710-711
  • Taiji (太極 Tài jí) 712
  • Yanhe (延和 Yán hé) 712
Xuan Zong (玄宗 Xuán zōng) Li Long Ji (李隆基 Lǐ Lóng Jī) 712-756
  • Xiantian (先天 Xiān tiān) 712-713
  • Kaiyuan (開元 Kāi yuán) 713-741
  • Tianbao (天寶 Tiān bǎo) 742-756
El so Zong (肅宗 Sù zōng) Li Heng (李亨 Lǐ Hēng) 756-762
  • Zhide (至德 Zhì dea) 756-758
  • Qianyuan (乾元 Qián yuán) 758-760
  • Shangyuan (上元 Shàng yuán) 760-761
Dai Zong (代宗 Dài zōng) Li Yu (李豫 Lǐ Yù) 762-779
  • Baoying (寶應 Bǎo yìng) 762-763
  • Guangde (廣德 Guǎng dea) 763-764
  • Yongtai (永泰 Yǒng tài) 765-766
  • Dali (大曆 Dà lì) 766-779
De Zong (德宗 Dea zōng) Li Kuo (李适 Lǐ Kuò) 780-805
  • Jianzhong (建中 Jiàn zhōng) 780-783
  • Xingyuan (興元 Xīng yuán) 784
  • Zhenyuan (貞元 Zhēn yuán) 785-805
Shun Zong (順宗 Shùn zōng) Li Song (李誦 Lǐ Sòng) 805
  • Yongzhen (永貞 Yǒng zhēn) 805
Xian Zong (憲宗 Xiàn zōng) Li Chun (李純 Lǐ Chún) 806-820
  • Yuanhe (元和 Yuán hé) 806-820
Mu Zong (穆宗 Mù zōng) Li Heng (李恆 Lǐ Héng) 821-824
  • Changqing (長慶 Cháng qìng) 821-824
Jing Zong (敬宗 Jìng zōng) Li Zhan (李湛 Lǐ Zhàn) 824-826
  • Baoli (寶曆 Bǎo lì) 824-826
Wen Zong (文宗 Wén zōng) Li Ang (李昂 Lǐ Áng) 826-840
  • Baoli (寶曆 Bǎo lì) 826
  • Dahe (大和 Dà hé) o Taihe (Tài hé 太和) 827-835
  • Kaicheng (開成 Kāi chéng) 836-840
Wu Zong (武宗 Wǔ zōng) Li Yan (李炎 Lǐ Yán) 840-846
  • Huichang (會昌 Huì chāng) 841-846
Xuān Zong (宣宗 Xuān zōng) Li Chen (李忱 Lǐ Chén) 846-859
  • Dachong (大中 Dà chōng) 847-859
Yi Zong (懿宗 Yì zōng) Li Cui (李漼 Lǐ Cuǐ) 859-873
  • Dachong (大中 Dà chōng) 859
  • Xiantong (咸通 Xián tōng) 860-873
Xi Zong (僖宗 Xī zōng) Li Xuan (李儇 Lǐ Xuān) 873-888
  • Xiantong (咸通 Xián tōng) 873-874
  • Qianfu (乾符 Qián fú) 874-879
  • Guangming (廣明 Guǎng míng) 880-881
  • Zhonghe (中和 Zhōng hé) 881-885
  • Guangqi (光啟 Guāng qǐ) 885-888
  • Wende (文德 Wén dea) 888
Zhao Zong (昭宗 Zhāo zōng) Li Ye (李曄 Lǐ Yè) 888-904
  • Longji (龍紀 Lóng jì) 889
  • Dashun (大順 Dà shùn) 890-891
  • Jingfu (景福 Jǐng fú) 892-893
  • Qianning (乾寧 Qián níng) 894-898
  • Guanghua (光化 Guāng huà) 898-901
  • Tianfu (天復 Tiān fù) 901-904
  • Tianyou (天佑 Tiān yòu) 904
Ai di (哀帝 Aī dì) Li Zhu (李柷 Lǐ Zhù) 904-907
  • Tianyou (天佑 Tiān yòu) 904-907

Ver tamién editar

Poetes de la dinastía Tang

Referencies editar

  1. Dañible, Guillermo. La Pagoda blanca. Poemes de la dinastía Tang. Pontificia Universidá Católica de Perú. Fondu Editorial 1996. Pg. IX- X
  2. Dañible, Guillermo. Op. cit. Pg576586ghj
  3. Dende los tiempos de la dinastía Tang hasta los últimos díes del imperiu Qing en 1911, los oficiales eruditos funcionaron de cutiu como intermediarios ente la población rural y el gobiernu.
  4. Dañible, Guillermo. Op. cit. Pg. XIII
  5. Dañible, Guillermo. Op. cit. Pg. XIII-XIV

Enllaces esternos editar