La dinastía Zhou (chinu antiguu: 周, Wade-Giles: Chou¹, pinyin: Zhōo) foi una dinastía china que gobernó ente alredor de 1050 e.C. y 256 e.C. Ye la tercer dinastía china na historia tradicional, y la segunda, tres la dinastía Shang, de la qu'esiste constancia por fontes escrites de la so dómina. Floriaron artes y téuniques ornamentales, que manifestaron, como en munches cultures mesoamericanes y europees, el deséu de los homes de comunicase colos inmortales. La dinastía Zhou foi la postrera de les dinastíes de reis anteriores a les dinastíes imperiales. Nesta dómina vivieron los grandes pensadores chinos de l'antigüedá, como Confucio, y empecipióse la lliteratura china clásica.


Dinastía Shang
Dinastía Zhou
(de 1046 edC a 256 edC)
Dinastía Qin
Dinastía Qin
dinastía china (es) Traducir
Alministración
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales chino antiguo (es) Traducir
Xeografía
Economía
Moneda moneda azada (es) Traducir y moneda cuchillo (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La dómina zhou puede estremase en dos periodos bien estremaos: Los zhou occidentales hasta l'añu 771 e.C. , que gobernaron un estáu fuerte y centralizao dende les capitales de Hào (鎬) y Fēng (豐); y los zhou orientales, ente'l 771 e.C. y el 256 e.C. , que caltuvieron un poder puramente simbólicu o nominal dende la corte de Chéngzhōo (成周, cerca de l'actual Luoyang). Esta segunda etapa, en que la unidá simbólica del reinu coincidía cola esistencia de múltiples estaos de fechu independientes, subdivídese tradicionalmente en dos periodos: el periodu de les Primaveres y les Serondes y el periodu de los Reinos Combatientes.

Oríxenes de los zhou editar

El pueblu zhou yera un pueblu distintu de los shang porque los zhou veníen de la parte occidental. Provenientes del oeste, enfrentar nuna guerra colos shang, ganándolos na batalla de Mùyě. Esti sucesu, que podría considerase unu más d'ente munchos acontecimientos bélicos similares que se producieron nel norte de China na antigüedá, foi llargamente narráu nes fontes chines ya interpretóse como un trespasu de poder d'una dinastía corrupta a una nueva dinastía de reis virtuosos. Esta visión respuende a un conceutu introducíu nel pensamientu chinu mientres la dómina zhou: el mandatu del cielu» (天命 tiānmìng), la llexitimidá de gobiernu concedida pel Cielu (consideráu una deidá nesta dómina) a una clase virtuosa de dirixentes que gobernaba con xusticia.

Dende esta visión legitimista, los últimos reis Shang apaecen como reis crueles y corruptos, ente que los primeros reis zhou seríen xustos y sabios. Merecen una mención especial los trés primeros gobernantes conocíos de los zhou: el Rei Civilizador (文王 Wénwáng, ‘rei de la cultura’), rei sabiu que morrió antes de la victoria frente a los shang; el Rei Guerrero (武王 Wǔwáng), que completó la estratexa del Rei Civilizador y consiguió la derrota definitiva de los shang, convirtiéndose nel primer rei de los zhou como dinastía; y el duque de Zhou (周公 o 周公旦 Zhōugōngdàn), hermanu del anterior que gobernó como rexente tres la muerte d'aquél y consolidó el poder de los zhou. Esti postreru sería consideráu nos testos confucianos como exemplu de caballeru virtuosu.

Nesta dómina apaecen les obres más antigües de la lliteratura china. Les idees del duque de Zhou sobre'l bon gobiernu d'un estáu apaecen recoyíes nel llibru clásicu Shàngshū (尚書), tamién llamáu Shūjīng (書經) o, n'español, el Clásicu de los Documentos. Tamién s'atribuyeron al Rei Civilizador y al duque de Zhou pasaxes antiguos del Yìjīng (易經) o ‘clásicu de les mutaciones’ y del Shījīng (詩經) o Clásicu de les Odes. Tales atribuciones son llexendaries y resulta difícil determinar qué partes d'estos llibros, bien reelaborados pola tradición posterior, remóntense realmente a esa dómina. Sía que non, son estos llibros, d'importancia fundamental na historia cultural china, los que dieron a esti periodu fundacional de los zhou una relevancia máxima na historiografía tradicional china.

Respectu al orixe xeográficu del pueblu zhou, sábese qu'atacaron a los shang dende l'oeste polo que tradicionalmente consideróse que la so rexón ancestral tenía de tar na zona alta del ríu Mariellu, na actual provincia de Shanxi. En 1931 l'historiador Qián Mù (錢穆) presentó la so tesis de que l'orixe de los zhou taría más al este, na actual provincia de Shanxi. Esta hipótesis viose reforzada por descubrimientos arqueolóxicos posteriores. Amás, l'orixe ancestral de los zhou en Shanxi esplicaría l'apegu que sentíen los reis zhou pol ríu Fen, afluente del ríu Mariellu al este de la corte de Hao. Sía que non, l'alderique sobre l'orixe territorial de los zhou sigue abiertu na actualidá.

Zhou occidentales editar

El Rei Wu caltuvo l'antigua capital con fines ceremoniales, pero constrúi una nueva pal so palaciu y alministración cercana a Haojing. Anque la muerte temprana de Wu dexó un herederu nuevu y ensin esperiencia, el duque de Zhou asistió al so sobrín el rei Cheng nel afitamientu del poder real. Él encaloró príncipes rebalbos Zhou, gobernantes feudales, y partidarios Shang; compenso crisis de llexitimidá Zhou al esponer la doctrina del Mandatu del Cielu mientres afai importantes rituales Shang en Chengzhou; y configura el sistema fengjian pa caltener l'autoridá Zhou sobre'l so territoriu considerablemente ampliáu.

Cayida de los zhou occidentales editar

Nel añu 771 e.C. , una alianza formada pol estáu vasallu de los shēn (申) y el pueblu nómada de los quǎnróng (犬戎) llanza un ataque contra la corte de Haojing, nel que muerre'l docenu monarca zhou, el rei You (幽王 Yōuwáng). L'ataque deber a que'l rei You refugara a la so esposa, fía del marqués de Shen, sustituyéndola por una concubina.

El socesor del rei You, el rei Ping (平王 Píngwáng), acaba treslladando la corte, nel añu 722 e.C. , a un llugar más seguru, más al este, en Chengzhou, cerca de l'actual Luoyang. Sicasí, la corte zhou (los «zhou orientales» d'equí p'arriba) yá nun controla de manera efectiva'l territoriu. La so autoridá teórica va ser entá respetada pero, na práutica, el territoriu va vese estremáu n'estaos independientes dirixíos por soberanos que se van enfrentar de cutiu ente ellos. Estos enfrentamientos van convertir en guerres habituales nel periodu de los Reinos Combatientes. Nesta dómina, unu de los estaos, el de Qín (秦) va convertir nel más poderosu.

Zhou orientales editar

La dinastía Zhou del Este caracterízase por un colapsu aceleráu de l'autoridá real, anque la importancia ritual del rei dexó más de cinco siglos más de reináu. La crónica confuciana de los primeros años d'esti procesu llevó al títulu del Periodu de les Primaveres y les Serondes. La partición de Jin na metá del sieglu V aC empecipió una segunda fase, los Reinos Combatientes. En 403 aC, la corte Zhou reconoció a los estaos Han, Zhao y Wei como totalmente independientes; nel 344 aC, el tercer gobernante de Wei reclamó'l títulu real pa sigo mesmu. Una serie d'estaos saltaron a la fama antes de la so cayida, de la mesma, pero Zhou yera un xugador menor nestos conflictos.

Cayida de los zhou orientales editar

Nel añu 256 e.C. l'exércitu de Qin destrúi la corte zhou, derrocando al últimu rei, el rei Nan (赧王 Nǎnwáng). 35 años más tarde, en 221 e.C. el soberanu de Qin consigue someter a los demás estaos so la nueva dinastía Qin y asume el nuevu títulu de "emperador" (皇帝 huángdì), convirtiéndose nel Emperador Inicial (始皇帝 Shǐ Huángdì), más conocíu na actualidá como [Qin Shi Huang].

Reis de la Dinastía zhou editar

Nome personal Nome póstumu Años de reináu¹ Nome pol cual ye conocíu
Ji Fa
姬發
Wuwang
武王
1046-1043 e.C. 1 Zhou Wuwang
(rei Wu de Zhou)
Ji Song
姬誦
Chengwang
成王
1042-1021 e.C. 1 Zhou Chengwang
(rei Cheng de Zhou)
Ji Zhao
姬釗
Kangwang
康王
1020-996 e.C. 1 Zhou Kangwang
(rei Kang de Zhou)
Ji Xia
姬瑕
Zhaowang
昭王
995-977 e.C. 1 Zhou Zhaowang
(rei Zhao de Zhou)
Ji Man
姬滿
Muwang
穆王
976-922 e.C. 1 Zhou Muwang
(rei Mu de Zhou)
Ji Yihu
姬繄扈
Gongwang
共王
922-900 e.C. 1 Zhou Gongwang
(rei Gong de Zhou)
Ji Jian
姬囏
Yiwang
懿王
899-892 e.C. 1 Zhou Yiwang
(rei Yi de Zhou)
Ji Pifang
姬辟方
Xiaowang
孝王
891-886 e.C. 1 Zhou Xiaowang
(rei Xiao de Zhou)
Ji Xie
姬燮
Yiwang
夷王
885-878 e.C. 1 Zhou Yiwang
(rei Yi (Xie) de Zhou)
Ji Hu
姬胡
Liwang
厲王
877-841 e.C. 1 Zhou Liwang
(rei Li de Zhou)
  Gonghe (rexencia)
共和
841-828 e.C. Gonghe
Ji Jing
姬靜
Xuanwang
宣王
827-782 e.C. Zhou Xuanwang
(rei Xuan de Zhou)
Ji Gongsheng
姬宮湦
Youwang
幽王
781-771 e.C. Zhou Youwang
(rei You de Zhou)
Fin de Zhou del Oeste/ Empiezo de Zhou del Este
Ji Yijiu
姬宜臼
Pingwang
平王
770-720 e.C. Zhou Pingwang
(rei Ping de Zhou)
Ji Lin
姬林
Huanwang
桓王
719-697 e.C. Zhou Huanwang
(rei Huan de Zhou)
Ji Tuo
姬佗
Zhuangwang
莊王
696-682 e.C. Zhou Zhuangwang
(rei Zhuang de Zhou)
Ji Huqi
姬胡齊
Xiwang
釐王
681-677 e.C. Zhou Xiwang
(rei Xi de Zhou)
Ji Lang
姬閬
Huiwang
惠王
676-652 e.C. Zhou Huiwang
(rei Hui de Zhou)
Ji Zheng
姬鄭
Xiangwang
襄王
651-619 e.C. Zhou Xiangwang
(rei Xiang de Zhou)
Ji Renchen
姬壬臣
Qingwang
頃王
618-613 e.C. Zhou Qingwang
(rei Qing de Zhou)
Ji Ban
姬班
Kuangwang
匡王
612-607 e.C. Zhou Kuangwang
(rei Kuang de Zhou)
Ji Yu
姬瑜
Dingwang
定王
606-586 e.C. Zhou Dingwang
(rei Ding de Zhou)
Ji Yi
姬夷
Jianwang
簡王
585-572 e.C. Zhou Jianwang
(rei Jian de Zhou)
Ji Xiexin
姬泄心
Lingwang
靈王
571-545 e.C. Zhou Lingwang
(rei Ling de Zhou)
Ji Gui
姬貴
Jingwang
景王
544-521 e.C. Zhou Jingwang
(Rei Jing de Zhou
Ji Meng
姬猛
Daowang
悼王
520 e.C. Zhou Daowang
(rei Dao de Zhou
Ji Gai
姬丐
Jingwang
敬王
519-476 e.C. Zhou Jingwang
rei Jing de Zhou (Gai)
Ji Ren
姬仁
Yuanwang
元王
475-469 e.C. Zhou Yuanwang
Rei Yuan de Zhou
Ji Jie
姬介
Zhendingwang
貞定王
468-442 e.C. Zhou Zhendingwang
Rei Zhending de Zhou
Ji Quji
姬去疾
Aiwang
哀王
441 e.C. Zhou Aiwang
Rei Ai de Zhou
Ji Shu
姬叔
Siwang
思王
441 e.C. Zhou Siwang
Rei Si de Zhou
Ji Wei
姬嵬
Kaowang
考王
440-426 e.C. Zhou Kaowang
Rei Kao de Zhou
Ji Wu
姬午
Weiliewang
威烈王
425-402 e.C. Zhou Weiliewang
Rei Weilie de Zhou
Ji Jiao
姬驕
Anwang
安王
401-376 e.C. Zhou Anwang
Rei An de Zhou
Ji Xi
姬喜
Liewang
烈王
375-369 e.C. Zhou Liewang
Rei Lie de Zhou
Ji Bian
姬扁
Xianwang
顯王
368-321 e.C. Zhou Xianwang
Rei Xian de Zhou
Ji Ding
姬定
Shenjingwang
慎靚王
320-315 e.C. Zhou Shenjingwang
Rei Shenjing de Zhou
Ji Yan
姬延
Nanwang
赧王
314-256 e.C. Zhou Nanwang
Rei Nan de Zhou
  Huiwang
惠王
255-249 e.C. Zhou Huiwang
Rei Hui de Zhou Oriental
1. La primer fecha xeneralmente aceptada n'hestoria china ye 841 e.C. , el principiu de la rexencia de Gonghe. Toes fechar antes d'esto son tema de conflictu de cutiu brengosu. Les feches proporcionaes equí son éses propuestes pol proyeutu de la cronoloxía de Xia-Shang-Zhou, el trabayu d'eruditos patrocináu pol gobiernu chinu que se sopelexar nel añu 2000. Danse solamente como guía.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar