Dolors Piera Llobera (21 de xunetu de 1910Puigverd d'Agramunt – 19 de xineru de 2002Santiagu) maestra sindicalista, defensora de la coeducación y de la pedagoxía Freinet.[1] Foi una de los fundadores de la Federación d'Enseñanza d'UXT. Entamó les misiones pedagóxiques en Lleida. Implicada nel movimientu feminista foi Secretaria Xeneral de Xunir de Muyeres de Catalunya creada en 1937 y foi responsable de la Comisión de la Muyer del PSUC. Tamién foi la primer muyer qu'asumió una conceyalía nel Conceyu de Barcelona.[2]

Dolors Piera
Conceyal del Ayuntamientu de Barcelona

1937 - 1939
Vida
Nacimientu Puigverd d'Agramunt21 de xunetu de 1910
Nacionalidá España
Muerte Santiagu19 de xineru de 2002 (91 años)
Familia
Casada con Pere Aznar i Seseres
Estudios
Llingües falaes castellanu
catalán
Oficiu pedagoga, políticasindicalista
Miembru de Unión Xeneral de Trabayadores
Centre Català de Santiago de Chile (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partíu Socialista Unificáu de Cataluña
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació nuna familia de tradición republicana. El so güelu maternu, Pau Llobera foi milicianu voluntariu de la Primer República y unu de los fundadores del Centru Republicanu de Puigverd d'Agramunt. El so padre, maestru catalanista y progresista, taba implicáu nel movimientu de pedagoxía renovadora. Dolors pasó bona parte de la so infancia nuna aula acompañándo-y.

Estudió maxisteriu na Escuela Normal de Lleida (1924-1928) onde a pesar de la dictadura del xeneral Primo de Rivera calteníase un grupu de maestros renovadores y introductores del Métodu Montessori. Ente les sos profesores taba Pebida Úriz.[3]

Dolors y el so padre asistieron a les conxustes del Café Exprés de Lleida y a les actividaes entamaes nel Atenéu de Lleida, especialmente a les conferencies entamaes en 1926 nes que participaron Alexandre Galí, Rafael Campalans y Pere Bosch i Gimpera, formaron parte del grupu de fundadores del grupu Batec, defensor de la escuela llaica y introductor del métodu pedagóxicu de Célestin Freinet.

Primer etapa editar

Empieza la so vida profesional a los 18 años na Escuela Nacional de Neñes de la cai Xuclà de Barcelona. En 1929 llogró la plaza de maestra interina del Patronatu Escolar del Conceyu de Barcelona creáu en 1916. Nesta dómina empecipió una etapa na que tomó contautu con muyeres implicaes nel movimientu feminista ya intensificó la so formación política.[3]

Nel cursu 1931-1932 exerció como maestra interina en Bell Lloc de Urgell y dempués en Balaguer onde realcuentra a Pebida Úriz, una de los fundadores de la Federación de Trabayadores de la Enseñanza (FETE-UXT) y del PSUC.[4] Dolors Piera decidió afiliase a FETE y militar viviegamente.

En 1934 tomo posesión de la so plaza definitiva como maestra na Escuela graduada de Vilafranca del Penedés. El mesmu añu casóse civilmente col maestru Ramón Costa-Jou tamién difusor del proyeutu de Freinet y dambos fueron los principales animadores de la revista Collaboración que tenía la redaición na so casa. Dolors foi denunciada y expedientada por exercer la téunica Freinet pero la sanción quedó llindada a una amonestación alministrativa.

Nesta dómina mover en círculos allegaos al Bloque Obreru y Llabrador y formó parte de la comisión receptora de los neños asturianos fíos de represaliaos de los acontecimientos d'Asturies del añu 1934. Col so compañeru entra nel comité d'ayuda a los presos de la contorna.

En 1935 ocupó la Secretaría Xeneral de Federación d'Enseñanza d'UXT en Barcelona, representó a Cataluña nel Congresu Estatal de sindicatos de maestros celebráu en Madrid en 1936 y foi delegada pa Cataluña nel Congresu Mundial de Profesores de París. Tamién foi redactora de la revista del sindicatu: L'Escola Proletària.

Al entamu de la guerra civil el sindicatu reorganizar na Federación Catalana de Trabayadores de la Enseñanza y Dolors Piera foi escoyida secretaria de la Seición de Maestros Nacionales de Barcelona. La FCTE celebró'l primeru y únicu congresu en Barcelona en xineru de 1938.[3]

De la responsabilidá sindical a la militancia política editar

En 1935 xunto a una ventena de disidentes del Bloque Obreru y Llabrador ingresó na Federación Catalana del PSOE col enfotu de catalanizar el partíu y los sindicatos allegaos. Tres el golpe d'estáu del 18 de xunetu incorporar al Comité Revolucionariu de Vilafranca. En xunetu del mesmu añu ingresó nel PSUC onde pasó a formar parte del Comité Executivu, foi responsable de la Comisión de Muyeres.[2] Treslladar a Barcelona onde conoció al que foi'l so compañeru, Pere Aznar.

En 1937 en plena guerra civil participó na organización del Congresu de la Muyer nel que presentó la ponencia La unidá va danos la victoria y na creación de la Xunió de Dones de Catalunya de la que foi escoyida secretaria xeneral.[5] Nel mesmu añu, como rexidora del Conceyu de Barcelona, acompaña la Pasionaria nel mitin del Velódromu d'Iviernu, en París.[6]

Escoyida conceyal pol PSUC nel Conceyu de Barcelona, foi la primer muyer qu'ocupó una conceyalía nel Conceyu de Barcelona, responsabilidá qu'asumió hasta la ocupación de la ciudá poles tropes franquistes en xineru de 1939. Militó nel PSUC hasta los años cuarenta que foi espulsada.

Exiliu editar

Cola derrota de la República se exilió a París onde trabayó na Oficina Internacional pa la Infancia y pasó 4 meses na prisión de Fresnes detenida polos nazis. Cuando salió, ella y el so hermanu Josep vense obligaos a colar de Francia. Col transtatlàntico Cuba viaxa a la República Dominicana y dempués instálase en Chile. Llegó en marzu de 1940, ellí realcontró al so compañeru Pere Aznar, nacieron los sos fíos, trabayó de nuevu de maestra y foi subdireutora de la Escuela Bialik y direutora del Colexu Andersen hasta 1970.[7]

Siguió la so militancia feminista activa entamando'l Congresu de Muyeres de Santiago y tamién foi una de les dinamizadoras del Centru Catalán.

Visitó Barcelona en 1977 onde participó na manifestación del Once de Setiembre.

Nel añu 2002 morrió en Santiago de Chile onde reposen los sos restos.

Bibliografía editar

  • Cañellas, Cèlia; Toran, Rosa (2003). Dolors Piera, mestra, política i exiliada. Barcelona: Publicacions de l'Abadía de Montserrat i Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona.
  • Jiménez Mier y Terán, Fernando (2007) Batec. Historia de vida d'un grupu de maestros. Universitat de Lleida.

Referencies editar

  1. «Assemblea Nacional de les Dones» (catalán). Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  2. 2,0 2,1 «Dolors Piera, una mestra centenària». Fem escola a Barcelona (15 de marzu de 2010). Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  3. 3,0 3,1 3,2 «Historia UXT - Dolors Piera» (catalán). Consultáu'l 12 d'agostu de 2015.
  4. «La transición borró los nomes de les mayores defensores de la educación pública». Públicu (27 de xunu de 2014). Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  5. «Les Dones d'Esquerra Republicana de Catalunya 1931-1939» (catalán). Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  6. «Quién foi Dolors Piera». Universitat de Lleida. Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.
  7. «Dolors Piera Llobera» (catalán). Diccionari Biogràfic de Dones. Consultáu'l 13 d'agostu de 2015.

Enllaces esternos editar