El Hito

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

El Hito ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 41,22 km² con una población de 163 habitantes (INE 2016) y una densidá de 3,95 hab/km².

El Hito
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Hito Raúl López Monreal
Nome oficial Hito, El (es)[1]
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 39°50′41″N 2°43′22″W / 39.8447°N 2.7228°O / 39.8447; -2.7228
El Hito alcuéntrase n'España
El Hito
El Hito
El Hito (España)
Superficie 41.22 km²
Altitú 871 m
Llenda con Saelices, Almonacid del Marquesado, Huete, Montalbo y Villarejo de Fuentes
Demografía
Población 145 hab. (2023)
- 77 homes (2019)

- 64 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,52 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora central europea
UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

La so llaguna destaca pola biodiversidá de la mesma, según por tar compartida col conceyu vecín de Montalbo.

Toponimia editar

Denominar Afitáu como un moyón o piedra referencial qu'estrema espacios.

Esiste una versión basada na homofonía, na que s'identifica a El Hito como l'Antigua Histonium, siendo interpretáu tal nome pola presencia de dalgún miliario romanu qu'indicaba'l pasu de les calzada que Complutum (Alcalá de Henares), dirixir escontra Cartaxena por Segóbriga.

Llaguna d'El Hito editar

Pa un gran númberu de científicos la llaguna ye una xoya única nel mundu, magar les contraries condiciones que presenta p'allugar vida. Pero p'aquellos qu'ensin tener un interés científicu gúste-yos esfrutar de los animales, pueden reparar a la grulla, el coríu real, la focha común, les cigüeñuelas y aves esteparias qu'apurren una esplosión de color y vida en determinaes dómines del añu.

L'elementu esencial del paisaxe del Hito ye la llaguna. Tien de describise como una depresión estacional y endorreica, con agües salines y con unos periodos d'hinchente bien fluctuantes a lo llargo de los años. Carauterízase pola so gran estensión, poca fondura, ausencia de vexetación palustre y presencia d'amplies zones de pacional na so cuenca.

Una de les grandes atraiciones de la llaguna d'El Hito ye la grúa común (Grus grus). Esta ave migratoria para, fuelga y aliméntase equí, procedente del norte d'Europa y con destín al norte d'África. Sicasí, cada vez con más frecuencia, les grúes permanecen na llaguna toa l'iviernu distribuyéndose nun radiu d'unos 30 km alredor de la mesma, causando la so presencia un espectáculu dignu de ser contempláu.

La presencia de fauna ta condicionada pola marcada estacionalidad de l'agua, que determina la presencia d'agua nesta güelga. Por ello, los máximos niveles de población tienen llugar pel hibiernu.

Dende payares hasta marzu podemos reparar tamién al coríu real y otres especie como son la focha común.

Lo más destacable ye la vexetación del cantu la la llaguna sobre suelos cubiertos de yelsu. Hai praderíes denominaes "almajos" de Puccinellia fasciculata con Salicornia ramosissima, Frankenia laevis, Aelinopus litoralis, pradera juncal de Schoenus nigricans y Scirpus maritimus, albardinales de Lygeum spartum.

Les sos carauterístiques botániques, faunístiques ya hidrolóxiques faen d'esti enclave un llugar de gran interés y d'obligada parada pa esfrutar d'unu de les últimes güelgues manchegues.

Ente les comunidaes botániques presentes destaca la de Limonietalia (calificada en peligru pola Directiva Hábitat 92/43, Diariu Oficial de la Comunidá Europea, 1992) con una especie reinal d'esti llugar (namái la hai na llaguna d'El Hito) (Limonium soboliferum).

Esti enclave botánicu y zoolóxicu ta protexíu dende 1981 pola Unesco como Reserva de la Biosfera de la Mancha Húmedu y como Zona d'Especial Proteición pa les Aves dende 1998.

Tamién pertenez al Catálogu d'Elementos Xeomorfolóxicos de la Proteición Especial de Caltenimientu de la Naturaleza. Dende'l 12 de febreru de 2002 declarar Reserva Natural pola Conseyería d'Agricultura y Mediu Ambiente de Castiella-La Mancha.

Puede visitase per mediu del senderu temáticu local "Senderu de la Llaguna d'El Hito".

En 2015 apruébase l'ampliación del espaciu protexíu pa evitar la construcción d'un almacén pa residuos radiactives en Villar de Cañas. Anque los tribunales pararon dicha ampliación tamién fixeron lo mesmo cola construcción del almacén[2]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007 Rafael Sepúlveda Sotos[3] PP
2007-2011 Raúl López Monreal[4] PSOE
2011-2015 Raúl López Monreal[5] PSOE
2015-2019 n/d n/d
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Monumentos y llugares d'interés editar

  • Ilesia Parroquial de l'Asunción.
  • Conceyu del sieglu XVI.
  • Cai Rosa Portada Medieval.
  • Calle Cadena, Portada y bistechu Medieval.
  • Ilesia más amenorgada de Castiella-La Mancha.

Fiestes editar

Fiestes n'Honor de La Virxe de la Encarnación y Cristu del Amparu. Anque esta llocalidá nun tener un gran patrimoniu históricu, si que caltién una de les fiestes de calter cultural y tradicional más emblemátiques de la provincia, la "endiablada", fiesta que mientres la primavera pon de manifiestu la importancia de la tradición y del caltenimientu de los costumes. Trátase d'una fiesta primaveral, siendo una de les representaciones culturales que más perduró nel tiempu y que se convirtió nel símbolu de la idiosincrasia poblacional.

El baille de los diaños enllargar tantu peles cais del pueblu como poles siendes rurales, en busca de la Pandiella de la Mesa dende'l que se bendicen los campos.

Hasta ellí llévase a la Virxe de la Encarnación en procesión, mientres la cual los diaños van faer sonar les llueques que lleven a los sos llombos, una vegada ellí asitiar nun templete y pártense unos panes llamaos "rolletes", entamando los danzantes a los pies de la Virxe los siete paloteos.

Ente les costumes típiques destaquen los grupos de Diaños y Danzantes que dende tiempos inmemoriales acompañen constantemente a la Virxe mientres los díes de la so fiesta siendo esto los siguientes: 25 de marzu, tercer sábadu de mayu (Villes Vieyes) y 28 de mayu (Ufrienda a la mesa).

Igualmente y ensin menor importancia celebrar nel mes d'agostu la fiesta n'honor del Santu Cristu del Amparu onde puede esfrutase del ambiente veraniego col so baille popular na plaza del pueblu y les vaquillas por que la xente prestar mientres el branu onde'l pueblu triplica la xente que tien pel hibiernu.

Mientres diches fiesta realicen delles actividaes como'l concursu d'amarutes, onde principalmente los más nuevos prestar de les nueches de fiesta, los pasacalles los cualos espierten a la mocedá que se cha a altes hores de la nueche y nes nueches de verbena los mozos intenten "baillar una en corru y otra agarrá".

- 15 d'agostu ( Stu. Cristu del Amparu)

Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar