El Terror (francés: la Terreur) ye un periodu de cambeos centraos na puxanza de la Revolución francesa, que duró de setiembre de 1793 a la primavera de 1794, y que xeneró numberosos alderiques. Según dellos historiadores, "el Terror" taba «carauterizáu pola brutal represión per parte de los revolucionarios por aciu el recursu al terrorismu d'Estáu». Esti periodu trescurrió so la égida del Comité de Salvación Pública, órganu executivu creáu n'abril de 1793 pa sofitar y reforzar l'aición del Comité de Seguridá Xeneral qu'esistía dende 1792.

Maximilien Robespierre, diputáu y unu de los miembros más influyentes del Comité de Salvación Pública.

Davezu'l términu xeneralizar pa dos etapes: "el Terror Colorao", nel que fueron los xacobinos los sos instigadores y executores, y el darréu posterior, llamáu "Terror Blanco", desenvueltu mientres la Reaición termidoriana.

Desarrollu de "el Terror" editar

"El Terror" empezó'l 5 de setiembre de 1793 cuando la Convención votó a favor de les midíes de terror pa reprimir les actividaes contrarrevolucionarias. "El Terror" habría de durar hasta la primavera de 1794. Tan solo nel mes anterior a la so final, hubo 1300 execuciones, pero la mayor parte d'estes postreres fueron precisamente de los xacobinos y los sos siguidores.

El Comité de Salvación pública yera un cuerpu colexáu de diez o dolce integrantes, según les dómines, del cual yera parte Maximilien Robespierre, quien señalaría:

"El terror nun ye más que la xusticia rápida, severa ya inflexible"

El Comité taba estremáu en seiciones: Robespierre y Louis de Saint-Just encargar de la política xeneral, Lazare Carnot de la guerra, Claude-Antoine Prieur-Duvernois del armamentu, Robert Lindet del suministru en cebera, Jean Bon Saint-André de la marina y, a lo último, Jean-Marie Collot d'Herbois y Jacques Nicolas Billaud-Varenne de la política interior. Bertrand Barère de Vieuzac yera'l so voceru ante la Convención Nacional.

El Terror xacobino» terminó al ganase la decisiva Batalla de Fleurus, qu'entartalló al exércitu austriacu el 26 de xunu de 1794. Quedando anulada la posibilidá d'una invasión, amenorgar polo tanto les xustificaciones d'un réxime estremista. Anque la victoria de Fleurus fora un factor determinante na cayida del Comité de Salvación Pública, esta debe sicasí a una conxunción de factores.

Per un sitiu los diputaos del Banzáu, en sintonía cola alta burguesía, reprochaben al gobiernu que se caltuviera la política económica dirigista qu'impulsara l'estáu de guerra, y defendíen una vuelta a una política económica de corte lliberal. Per otru llau, el Comité de Seguridá Xeneral vía con malos güeyos la preponderancia del Comité de Salvación Pública que los sos poderes asolapar colos suyos. Pa terminar, fueron decisives les diverxencies cada vez más acusaes nel senu del propiu Comité, quedando Robespierre cada vez más aislláu pola so política social. El so deséu tardíu de depurar el Comité de los sos miembros más estremistes, ex hebertistas como Collot d'Herbois y Billaud-Varenne, bastió la so final. Dellos miembros de la mesma Convención conspiraron contra Robespierre y arrestar el 27 de xunetu (9 de termidor) xunto con Saint-Just, Couthon y dellos siguidores. El guillotinamiento de Robespierre y 28 de los sos asociaos na xornada siguiente marcó'l fin de "el Terror" y l'entamu de la Reaición de Termidor. Robespierre cayó de manera expedita como munchos cientos de persones, pero inclusive ensin procesu, víctima de la conxuración de girondinos non confesos y de delles persones que clamaben vengación poles muertes tantu de los hebertistas como de los «moderaos» del grupu de Danton.

Años dempués reproduciríase una nueva dómina de represión, que col nome de "Terror Blanco" instaurar en 1815 tres la torna del rei Lluis XVIII al poder; xente sospechoso de nexos colos gobiernos de la Revolución o de Napoleón fueron arrestaos y executaos.

Midíes tomaes sol gobiernu de "el Terror" editar

Midíes económiques editar

L'oxetivu principal de "el Terror" en materia económico foi asegurar el suministru tantu de la ciudá de París como del exércitu, con cuenta d'evitar una posible insurrección popular. Na primavera y el branu 1793, la situación ye dramática. Los asignaos perdieren el 60% del so valor dende 1790 y la fame amenaciaba la población. Los saqueos multiplicábense y los Sans-culottes reclamaben midíes enérxiques. Pa salvar la situación, la Convención decidió llindar el preciu de ciertos productos en mayu de 1793. En xunetu, los conceyos podíen recurrir a la pena de muerte pa lluchar contra los acaparadores. N'agostu, prohíbese sacar capital fuera del país y ciérrase la Bolsa. El 29 de setiembre de 1793, apruébase la Llei del Máximu Xeneral (Loi du Maximum général), qu'afita'l preciu máximu de los productos de primera necesidá al que cada unu tenía en 1790. Pero'l Máximu Xeneral afala'l mercáu negru y fai apeligrar la industria testil. Adóptense otres midíes:

  • Tasación del preciu de los granos (ceberes y lleguminoses).
  • Impuestu sobre la fortuna (emprunt forcé sur les riches), confiscación de les tierres de los enemigos del pueblu» y de los sospechosos (1794), perquisiciones nes cases de los banqueros.
  • Requisiciones so vixilancia del exércitu revolucionariu y de guardar nacionales.
  • Emisión d'asignaos y solicitú de préstamos.
  • A partir de xunu de 1793, entámase'l Terror financiero» pa frenar la inflación ya imponse el dirigismo económicu.

Midíes sociales editar

  • Abolición de la esclavitú (decretu del 29 d'agostu de 1793).
  • Obligatoriedá del tutéu (decretu de payares de 1793).
  • Amenorgamientu del plazu qu'hai de trescurrir ente'l divorciu y el nuevu matrimoniu (decretu del 28 d'avientu de 1793).
  • Repartu igualitaria de los heriedos que suprime los privilexos de los primoxénitos (Llei del Repartu del 5 de xunu de 1793).
  • Repartu de los bienes comunales (decretu de 10 de xunu de 1793, nunca aplicáu pola oposición de los conceyos).
  • Supresión de la llei marcial pa reprimir les revueltes rellacionaes col trigu (que fuera aprobada pola Asamblea Constituyente en 1789).
  • Censu de los indixentes que van percibir ayudes procedentes de los bienes confiscados. Entámase l'atención a los probes a casa.
  • Proyeutu de Códigu Civil, inacabado.

Midíes relixoses y culturales editar

  • Supresión de toles congregaciones el 18 d'agostu de 1792.
  • Supresión de les universidaes el 15 de setiembre de 1793.
  • Supresión de les academies n'avientu de 1793.
  • Creación del calendariu republicanu.
  • Creación del calendariu de les fiestes republicanes. El decretu del 7 de mayu de 1794 instaura la fiesta de la Razón y la fiesta del Ser Supremu.
  • Desenvuélvese una campaña de decristianización na capital y en delles provincies, so la égida de Joseph Fouché. 3000 conceyos camuden de nome (Versalles pasa a llamase Trubiecu-de-la Llibertá). En payares de 1793, Robespierre conderga'l ateísmu nun discursu nel Club de los Xacobinos. En 1794, impon el cultu del Ser Supremu y proclama la inmortalidá de l'alma.
  • L'arzobispu de París, Jean-Baptiste Gobel, y miles de sacerdotes negar a emprestar xuramentu a la Constitución. Munches ilesies son desacralizadas y convertíes n'almacenes o tresformaes en templos de la Razón.
  • Barruntu xeneralizáu escontra'l cleru, tanto refractariu como constitucional.
  • Censura de los teatros parisinos. El Comité de Salvación Pública encamienta que se representen obres patriótiques.
  • Balance de la decristianización: 20 000 clérigos abandonen el sacerdociu y 5000 cásense.
  • Establezse la educación primaria como obligatoria y gratuita.

Guerra y represión interiores editar

Valoración editar

 
«Les armes de los radicales» (1819), caricatura del inglés George Cruikshank.

Del periodu de "el Terror" ye ciertu'l calter expeditivo y munches vegaes sumariu de los procesos incoados contra los supuestos o reales contrarrevolucionarios. Munches persones fueron unviaes a la guillotina inxustamente, dacuando solo por meros barruntos, anque na prédica "el Terror" revolucionariu entornóse primariamente sobre los ricos y los arreyaos en combalechadures coles monarquíes vecines pal derrocamientu del gobiernu revolucionariu. El númberu de muertos que produció "el Terror" ye tamién bien variable según les fontes; dende les 35 a 40 000 muertes hasta les más conservadores qu'envaloren que'l númberu bazcuya ente les 11 000 y 14 000.

El papel de Robespierre en "el Terror" foi de xuru protagonista, lo que-y validó les acusaciones históriques d'estremista. Los escesos d'esti periodu d'once meses d'aición del Comité de Salvación Pública son indiscutibles, anque la so actuación tuvo dirixida en primer llugar contra les múltiples combalechadures de la decadente nobleza francesa y los principales grupos económicos de la burguesía de la dómina, que prefirieron llegar a alcuerdos coles naciones rivales de Francia primero que ver amenaciaos los sos privilexos de clase.

L'efectu de "el Terror" na sociedá francés y europeo tuvo dos vertientes. Per un sitiu, la manera en que se faíen les execuciones públiques na guillotina promovían la violencia popular y caleyero, y ello coadyuvó a la mesma muerte de Robespierre, que foi ulláu y apedriáu pol ensame, na cual probablemente pocos sabíen con certidume a quién apedriaben. Per otra parte, tantu la vieya nobleza francesa como'l cleru reaccionariu fueron fuertemente desmembrados y abrasaos como estamentu, amás de que foi un procesu qu'aceleró la repartición de tierres nel campu ente los llabradores y sentó les bases pa erradicar el llatifundiu. Puede dicise que la fuerte reforma agraria promovida polos xacobinos y sofitada cola violencia de "el Terror" foi'l primer lladriyu de la economía agru-industrial de la Francia actual.

Munchos de los burgueses ricu y noble escorríos por "el Terror" que pudieron fuxir retornaron tres l'ascensu de Napoleón Bonaparte al poder.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar