Emilio Antonio Jerónimo Estrada Carmona[1] (28 de mayu de 1855Quitu – 21 d'avientu de 1911Guayaquil) foi un políticu ecuatorianu, presidente d'Ecuador dende'l 1 de setiembre de 1911 hasta la so muerte por insuficiencia cardiaca, asocedida'l 21 d'avientu del mesmu añu.[2]

Emilio Estrada
Presidente d'Ecuador

1r setiembre 1911 - 21 avientu 1911
Carlos Freile Zaldumbide - Carlos Freile Zaldumbide
Vida
Nacimientu Quitu28 de mayu de 1855
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Guayaquil21 d'avientu de 1911 (56 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Causa de la muerte insuficiencia cardiaca
Familia
Casáu con Lastenia Gamarra Menéndez
Fíos/es Victor Emilio Estrada
Oficiu políticubanqueru
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

 
Familia Estrada Sciacaluga, circa 1900.

Nació en Quitu el 28 de mayu de 1855, fíu de Nicolás Estrada, funcionariu menor del gobiernu del xeneral José María Urbina y Viteri. Foi afiáu de bautismu del presidente Urbina y la so esposa, Teresa Jado de Urbina, educar en Guayaquil nel Colexu San Vicente. Combatió contra Ignacio de Veintemilla xunto a Eloy Alfaro na Batalla de Guayaquil en xunetu de 1883 y formó parte del grupu montonero "Los Chapulos" na guerra de guerrilles contra Plácido Caamaño.[3] Enviudó dos veces, la primera d'Isabel Usubillaga y la segunda de Victoria Sciacaluga Aubert, con quien tuvo trés fíos. Contraxo un tercer matrimoniu con Lastenia Gamarra Menéndez, na que nun tuvo socesión. En 1883 foi comisariu de Policía y en 1910 ocupaba per sesta vegada la gobernación del Guayas, provincia a la que representó como senador suplente en 1898 y como diputáu principal en 1899 y 1900. Sirvió a Guayaquil en funciones públiques y privaes, ente otres, nel comité de Socorru pa la Gran Quema de 1896.

En 1901 tornó por razones de salú la candidatura presidencial que Alfaro ufiertába-y. Sicasí, sirvió al partíu Lliberal Radical exerciendo la gobernación del Guayas y otros cargos menores mientres los próximos 10 años, hasta la so candidatura presidencial. Los sos íntimos llamábenlu "L'Ogru" pola so apariencia pimpana y la so cara, cuasi siempres adusta; pero per dientro la calidá humana d'Estrada pesaba xubíos quilates: arrogante col so dineru, enérxicu y francu frente al poder como lo atestigüen delles cartes empobinaes al so amigu Eloy Alfaro: "Xeneral, el so error ta en tolerar al círculu que lu arrodia y en querer gobernar puramente colos alfaristas", críticu de los crímenes del alfarismo contra los derechos humanos ya incorruptu nel manexu de los bienes públicos. "Nun concibió enxamás qu'un ciudadanu defraudara los fondos públicos", escribe Víctor Emilio Estrada Sciacaluga en "Vida d'un Home", biografía del so padre, a quien defendió de les intrigues del militarismu alfarista.

Presidencia editar

 
Monumentu a Emilio Estrada, en Guayaquil.

Magar el so ampliu trunfu nes eleiciones presidenciales de 1911, Eloy Alfaro quixo prorrogar la so presidencia y buscó escuses pa pidir a Estrada qu'arrenuncie antes de posesionarse de la presidencia. Una d'eses escuses foi que tenía problemes cardiacos (que nun los tuvo nunca antes) y otra escusa yera qu'Estrada nun yera popular (dempués d'un trunfu arrollador nes eleiciones). Como Estrada nun aceptó les intimaciones de Alfaro, el presidente convocó un congresu estraordinariu pa descalificalo, pero nun lu consiguió. El 3 de xunetu de 1911 a los once de la mañana y dos meses primero qu'Estrada se posesionara, el xeneral Emilio María Terán, el so partidariu, foi asesináu pol coronel Luis Quirola nel chigre del Hotel Royal de Quito. Terán complotaba pa deponer a Alfaro. El alfarismo esplicó l'asesinatu como un crime de faldes; la oposición, como un crime políticu. El 11 d'agostu, dellos cocheros partidarios de Terán asesinaron a Quirola, que guardaba prisión nel Panóptico. Esi mesmu día 11 al berru de "¡Embaxo la dictadura! ¡Vivo Emilio Estrada! ¡Viva la Constitución!", munchos soldaos y una fuerte poblada asaltaron el Palaciu de Carondelet pa prindar a Alfaro. El ministru de Chile, Víctor Eastman Cox, foi a Palaciu, condució al presidente a la so Llegación y salvó-y la vida a él y a la familia. Carlos Freile Zaldumbide, cabeza del Senáu, esixó, amenaciáu pol pueblu, l'arrenunciu de Alfaro. Este contestó: "Nun deseyo que pol mio interés personal arrámese una sola gota de sangre" y arrenunció. Tropes de la Segunda Zona Militar al mandu del xeneral Ulpiano Páez avanzaben sobre Quito pa defender a Alfaro. El Vieyu Lluchador convenció a Páez de qu'arrenunciara del intentu y Páez asina lo fixo. Alfaro salió con camín de Panamá gracies a la mediación del presidente electu Emilio Estrada ante l'encargáu del Poder, Freile Zaldumbide, y so la promesa de que nun intervendría en política por un ralu de dos años.

Estrada asumió la presidencia'l primeru de setiembre de 1911 a primer hora de la madrugada. Buscó'l sofitu del placismo y formó un gabinete de antialfaristas, ente ellos el mesmu xeneral Leonidas Plaza y el conservador Carlos Tobar y Borgoño, y prescindió de la collaboración de los industriales con quien taba venceyáu. Delineó nel mensaxe d'asunción del mandu'l programa de Gobiernu: ocupase del gran problema de la facienda pública, rescatar el ferrocarril en beneficiu de la Nación, cumplir colos creitos internacionales, profesionalizar l'Exércitu despolitizándolo y llograr una paz honorable y xusta col Perú.

Mientres el so alministración empecipió la esplotación petrolífera de Santa Elena y creóse el cantón Pedro Moncayo en Pichincha.

Finó en Guayaquil el 21 d'avientu de 1911 depués d'una enllargada enfermedá, combinada con problemes cardiacos, que lo caltuvo alloñáu de Quito y l'exerciciu efectivu del Poder Executivu dende principios d'avientu. Exerció'l Poder Executivo mientres la so ausencia'l mesmu Freile Zaldumbide, que lo reemplazó formalmente a la so muerte.

Muerte nel Poder y Foguera Bárbara editar

A cuatro meses escasos de Gobiernu, Estrada morrió de "insuficiencia del corazón" en Guayaquil el 21 d'avientu d'esi añu. Carlos Freile Zaldumbide fíxose cargu nuevamente del Poder y pidió a los xefes militares tranquilidá pa preparar la eleición presidencial. Los candidatos probables yeren los xenerales Flavio Alfaro y Leonidas Plaza. Pero a otru día de la muerte d'Estrada, el xeneral Flavio Alfaro, que se topaba en Panamá, foi proclamáu Xefe Supremu n'Esmeraldes. Seis díes dempués, el xeneral Pedro Montero proclamábase Xefe Supremu en Guayaquil y llamaba a Eloy Alfaro.

Tres díes más tarde, el xeneral Leonidas Plaza dirixir a Guayaquil pa someter a Montero. Pasaos cinco díes, Flavio Alfaro taba en Guayaquil pa xunise con Montero. Tres díes más palantre llegaba Eloy Alfaro a Guayaquil y ufiertaba la so mediación ente los sublevaos y el Gobiernu Central con cuenta de que que s'escoyera a un civil. El Gobiernu nun aceptó la mediación. Montero nomó a Flavio Alfaro direutor de Guerra. El 12, el 14 y el 18 de xineru de 1912 les tropes alfaristas enfrentar coles gobiernistas coman-daes polos xenerales Julio Andrade y Leonidas Plaza. Andrade venció en Huigra, Plaza en Naranjito y los dos trunfaron na sangrienta batalla de Yaguachi. Los combatientes usaben les modernes armes adquiríes pal conflictu de 1910 col Perú. Les tropes del Gobiernu que tuvieron de desallugar en Yaguachi a les de Flavio Alfaro perdieron unu de cada trés soldaos. Hubo trés mil muertos. Depués d'esti triple desastre, Montero nomó a Eloy Alfaro, yá de 70 años d'edá, direutor de Guerra. En calidá de tal axustó la rindición.

Guayaquil foi apurrida pacíficamente a les tropes del Gobiernu gracies a la mediación de los cónsules de Gran Bretaña y Estaos Xuníos pero los términos alcordaos nun fueron respetaos. Y vieno la barbarie. Queden los detalles pa la crónica colorada de la vergüenza nacional. L'historiador Enrique Ayala Mora resume sobriamente lo asocedío: "Pero l'arreglu (llográu pol cuerpu consular) nun foi cumplíu na so totalidá y Alfaro, Franco y otros xefes fueron tomaos presos. Depués d'un xuiciu solmenáu, Montero cayó asesináu. Los presos restantes (los xenerales Eloy, Flavio y Medardo Alfaro, Ulpiano Páez y Manuel Serrano y el coronel Luciano Coral) fueron unviaos a Quito. Un ensame alloriáu asaltó'l Panóptico onde-y los encarcelara.

EI Viejo Lluchador y los sos tenientes fueron asesinaos y arrastraos depués peles cais hasta El Ejido, onde se los incineró", incidente conocíu como La Foguera Bárbara. Yera'l 28 de xineru de 1912. "Aldericóse enforma", añade Ayala Mora, "sobre les responsabilidaes del sangrientu fechu y anque nun quedó ésti nunca del tou claru, hai abonda evidencia pa pensar que Freile Zaldumbide y el so Gobiernu tuvieron criminal complicidá. Nun hai elementos abondos p'acusar a Plaza, pero ye, sicasí, incuestionable que fueron los placistas xunto al conservadores y clérigos quien enguizaron al ensame alloriáu. Detrás de la muerte de Alfaro ye precisu tamién detectar l'escosamientu de l'alternativa revolucionaria del lliberalismu. El ministru de Guerra Juan Francisco Navarro tien de ser señaláu como'l principal instigador del asesinatu. Amenorgar a prisión a una ventena d'actores materiales, pero nunca llogró establecese l'autoría intelectual". El crime políticu más bárbaru de la historia ecuatoriana quedó impune. Y hasta'l mesmu arzobispu de Quito, Federico González Suárez, namái intervieno tibia ya indireutamente pa evitar en devanéu la matanza.

Depués del asesinatu de Alfaro, el lliberalismu radical nun volvió nunca más al poder. La base llabrador-machetera del lliberalismu radical prosiguió la llucha revolucionaria na Mariña norte mientres el gobiernu de Plaza y contribuyó indireutamente a consolidar el lliberalismu burgués. La base indíxena-serrana del lliberalismu radical reculó no político y concentróse en lluches locales pola defensa de les sos tierres illegalmente ocupaes y en lluches circunstanciales contra los abusos de hacendados y funcionarios públicos. La base obreru-artesanal del lliberalismu radical arrexuntar en gremios y sindicatos qu'engrosaríen les agües socialistes na década de 1920. Los intelectuales lliberal radicales afixéronse unos nel lliberalismu burgués y otros volviéronse socialistes.

L'heriedu del lliberalismu (radical-burgués) de 1895 a 1912 foi la inauguración d'una nueva dómina na historia del Ecuador, la creación del Estáu llaicu, la meyora del Estáu nacional, el cambéu de la ideoloxía relixosu-clerical por una ideoloxía secular, la nacencia de la opinión pública, la secularización de la familia y de la educación, el fortalecimientu teóricu de la soberanía popular como fonte del poder, la crecedera de la burocracia y la posibilidá d'una apertura al cambéu social. Como deldes del lliberalismu rexistren la tolerancia a l'antigua estructura de la propiedá y a les rellaciones sociales inxustes, el fraude eleutoral y l'esterilización de los partíos políticos. Hai qu'añader a los pasivos del lliberalismu radical el recursu al caudillismo, la incapacidá de formular un pensamientu social y la contradicción ente los principios y la práutica cotidiana, esplicable quiciabes poles circunstancies.[4]


Predecesor:
Carlos Freile Zaldumbide
(Encargáu)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1911 - 21 d'avientu de 1911
Socesor:
Carlos Freile Zaldumbide
(Encargáu)

Referencies editar

  1. L'Universu. Se develó estatua del ex-presidente Víctor Y. Estrada. Consultáu'l 15 de xunetu de 2014.
  2. Pérez Pimentel, Rodolfo: Diccionariu Biográficu Ecuador, tomu 3 – Emilio Estrada Carmona
  3. (en castellanu) ecuador/batalla-de-mapasingue/ Batalla de Mapasingue - Historia del Ecuador | Enciclopedia Del Ecuador. Enciclopedia Del Ecuador. 20 de mayu de 2016. http://www.enciclopediadelecuador.com/historia-del ecuador/batalla-de-mapasingue/. Consultáu'l 8 d'agostu de 2018. 
  4. Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada

Enllaces esternos editar