Un encabalgamientu[1] o falla d'encabalgamientu ye un tipu de falla inversa, esto ye un frayatu na corteza de la Tierra al traviés de la cual producióse un desplazamientu relativu, nel que les roques de posición estratigráfica inferior son emburriaes escontra riba, percima de los estratos más recién. Les falles d'encabalgamientu son la resultancia de fuercies de compresión.

Encabalgamientu en Qilian Shan, China. Los materiales más antiguos (a la izquierda, n'azul y colloráu) tán "acaballando" sobre materiales más recién (a la derecha, en color marrón).


Xeometría y nomenclatura de los encabalgamientos editar

Falles inverses editar

 
Diagrama de falla inversa (enclín del planu falla grande)

Los encabalgamientos suelen tener baxos ángulos d'enclín del planu de falla. Una falla de desplazamientu d'ángulu grande (cimeru a 30º) ye llamada falla inversa.[2] La diferencia ente un encabalgamientu y una falla inversa ta na so influencia. Una falla inversa produzse principalmente al traviés d'unidaes litolóxiques, ente que un encabalgamientu polo xeneral asocede dientro o con un ángulu baxu respectu de les unidaes litolóxiques. De cutiu son difíciles de reconocer los encabalgamientos porque les sos exes de deformación y dislocación puede ser malo de detectar cuando se producen dientro de les mesmes roques, ensin desplazamientu apreciable de los contactos litolóxicos.

Si l'ángulu del planu de falla ye baxu (xeneralmente menor de 20 graos respeuto de la horizontal) y el desplazamientu del bloque cabalgante (cimeru) ye grande (de cutiu nel rangu de quilómetros) la falla llámase encabalgamientu. La erosión puede esaniciar parte del bloque cabalgante, creando un fenster (o ventana) cuando'l bloque de base namái s'espón nun área relativamente pequeña. Cuando la erosión esanicia la mayor parte del bloque cabalgante, dexando namái restos de materiales de forma similar a una islla folgando nel bloque inferior, los restos formen una islla teutónica o 'klippe (plural klippen).

Falles d'encabalgamientu ciegues editar

Si'l planu de la falla termina antes de llegar a la superficie de la Tierra, conózse-y como falla d'encabalgamientu ciegu o falla inversa ciega. Por cuenta de la falta de pruebes na superficie, les falles ciegues son difíciles de detectar hasta que ruempen. El destructivu terremotu de 1994 en Northridge, California, foi causáu por un encabalgamientu ciegu ensin afayar primeramente.

Por cuenta del so baxu enclín, los encabalgamientos son tamién difíciles d'apreciar por aciu la cartografía, onde xeneralmente les compensaciones litolóxiques son sutiles, y la repetición estratigráfica ye malo de detectar sobremanera n'unidaes con litoloxíes monótones o cícliques o ensin fósiles carauterísticos.

Plegues de flexón de falla editar

 
Esquema de la evolución d'un plega de flexón de falla o "rampa anticlinal" percima d'una rampla d'encabalgamientu; la rampla presenta zones de separación na parte cimera de les capes verde y mariello.

Los encabalgamientos, sobremanera los que participen d'un estilu de deformación en piel fino (thin-skinned), tienen una xeometría denomada de rampa-rellano.[3] Los encabalgamientos arrobinar na so mayoría a lo llargo de zones de debilidá horizontales dientro d'una secuencia sedimentaria, tales como lutites o capes salines, denominaes rellanos. Si la eficacia de la separación amenórgase, la fana va tender a cortar la seición a un nivel estratigráficu más altu (rampla), hasta qu'algame otra separación o despegue efectivu col que pueda siguir como nel casu de los llechos planos paralelos (nuevu rellanu). La parte del encabalgamientu que xune los dos planos conozse como una rampla y fórmase típicamente nun ángulu d'unos 15° a 30° al respeutive de la base. El desplazamientu siguíu d'un encabalgamientu sobre una rampla produz una plega de xeometría carauterística conocíu como rampa anticlinal o, más xeneralmente, como plega de flexón de falla.

Plegues d'espardimientu de falla editar

 
Esquema de la evolución d'un plega d'espardimientu de falla

Les plegues d'espardimientu de falla formar na parte cimera d'una falla d'emburrie na que cesó l'espardimientu a lo llargo de nivel de despegue ente capes, pero'l desplazamientu del encabalgamientu sigue na parte cimera de la falla. El desplazamientu continuu afacer pola formación d'un par asimétricu de pliegue anticlinal-sinclinal. Como'l desplazamientu sigue, el frente del encabalgamientu empieza a arrobinase a lo llargo de la exa del sinclinal. Estes estructures son tamién conocíes como plegues de llinia de contorna. Col tiempu'l frente cabalgante que s'arrobina puede llegar a otra capa de despegue eficaz y va desenvolvese una estructura de plega compuesta, con carauterístiques tantu de plega de flexón de falla como de plega d'espardimientu de falla.

Encabalgamientos dobles: dúplex editar

 
Desarrollu d'un encabalgamientu doble (dúplex) por fallaos socesivos en rampla de les capes basales.
 
Apilamientu antiformal d'encabalgamientos inxeríos (dúplex), identificáu nun sondéu nes llombes de la cordal de Brooks (Brooks Range), Alaska.

Los dúplex danse cuando hai dos niveles de despegue próximos ente sigo dientro d'una secuencia sedimentaria, como la parte cimera y la base d'una capa relativamente resistente d'arenisca llindada ente dos capes de lutites relativamente plástiques. Cuando un encabalgamientu que s'arrobinó a lo llargo del despegue inferior, conocíu como encabalgamientu basal o muriu, corta'l despegue de la parte cimera, conocíu como encabalgamientu techu, forma una rampla dientro de la capa más resistente. Col desplazamientu continuu del encabalgamientu, les tensiones mayores desenvolver nel llabiu fundíu de la rampla por cuenta de la curva de la falla. Esto puede causar l'espardimientu anováu a lo llargo del encabalgamientu inferior hasta que de nuevu cortar pa xunise al encabalgamientu cimeru. Van Apaecer nuevos desplazamientos adicionales a favor de la nueva rampla asina creada. Esti procesu puede repitise delles vegaes, formando una serie de llámines cabalgantes delimitadas por falles, denominaes encabalgamientos inxeríos o horses, cada unu de los cualos tien la xeometría d'una plega de flexón de falla de pequeñu desplazamientu. La resultancia final ye xeneralmente un dúplex en forma de rombu.

La mayoría de los encabalgamientos tipu dúplex namái tienen pequeños desplazamientos nes falles de delimitación ente les capes inxeríes (horses, n'inglés «caballos») y l'estructura tien un buzamiento dende'l antepaís. N'ocasiones el desplazamientu de los horses individuales ye mayor, de manera que cada unu se apila más o menos verticalmente enriba del otru, esto conozse como apilamientu antiformal o apilamientu inxeríu. Si los desplazamientos individuales son mayores entá, entós, el conxuntu de horses tien un buzamiento escontra'l antepaís.

El mecanismu d'encabalgamientu dúplex ye bien eficiente p'afaer l'acurtiamientu de la corteza engrosando la seición en llugar de doblar y deformarla.

Esti sistema de cabalgaduras esta delimitado pembaxo y penriba,por una cabalgadura de pisu y una de techu respeutivamente, quedando conteníu dientro de la seición estratigráfica.[4]

Mantos de fana o mantos d'encabalgamientu editar

Los mantos de fana son plegues-falla (plegues baltaes), nos cualos prodúcense encabalgamientos que'l so desplazamientu algama dellos quilómetros de llargor. Nesti tipu de plegues, los materiales cimeros mover del so orixe (materiales alóctonos) mientres los materiales inferiores permanecen na so posición inicial (autóctonos).[5]

Cuando los materiales cimeros son erosionados aprucen les capes inferiores, dando llugar a les denominaes ventanes tectóniques. Dacuando, los materiales cimeros queden aisllaos sobre los inferiores por efeutu de la erosión de la capa cimera (mantu cabalgante), formando una islla teutónica, escama o klippe.

Ambiente tectónico editar

Los mayores encabalgamientos producir en zones que sufrieron grandes fuercies de compresión.

Estes condiciones producir nes petrines oroxénicos que deriven o bien del choque de dos plaques tectóniques continentales o de l'acreción tres una zona de subducción.

Les fuercies compresivas resultantes pueden producir grandes cordales. El Himalaya (por choque de dos plaques con corteza continental), los Alpes, y los montes Apalaches son claros exemplos d'oroxenies de compresión con numberosos encabalgamientos.

Nos margenes de les petrines oroxéniques, los encabalgamientos producir nes cuenques de antepaís. Equí, la compresión nun da llugar a la formación de montes bien elevaos, sinón que los relieves conformar según el plegáu y apilado de los encabalgamientos, resultando amás un engrosamiento de la seición estratigráfica con repetición de tramos.

Los encabalgamientos nes cuenques de antepaís suelen tener una xeometría de rampa-rellano, colos encabalgamientos moviéndose con ángulos bien baxos (ente 1º y 5º), los rellanos, y depués cortando a unidaes estratigráfiques cimeres n'ángulos más elevaos (ente 5 y 20º), les ramples. Nel procesu d'espardimientu del encabalgamientu pueden asocedese dellos rellanos y ramples na mesma escama cabalgante. Cuando los encabalgamientos prodúcense dientro d'una mesma unidá litolóxica, la identificación de les escames suel ser dificil.

Los encabalgamientos y los dúplex tamién s'atopen nes cuñas o prismes de acreción del marxe de les fuexes oceániques en zones de subducción. Los sedimentos oceánicos que xacen sobre la placa que subduce, o fragmentos de la mesma placa, son arrincaos y apilados, atropándose contra'l cantu de la otra placa. Los prismes de acreción pueden engrosase notablemente debíu al apilamientu d'encabalgamientu sobre encabalgamientu, nuna masa caótico de roques, de cutiu bien replegada. Equí, les xeometríes de rampa-rellano xeneralmente nun se producen, porque la fuercia de compresión atopar nun ángulu pronunciáu respectu de les capes sedimentaries.

Historia editar

Les falles d'encabalgamientu nun fueron reconocíes hasta los trabayos d'Arnold Escher, Albert Heim y Marcel Bertrand nos Alpes, estudiando'l encabalgamientu del Glarus, y l'aportación de Charles Lapworth, Ben Peach y John Horne trabayando en zones del frente d'encabalgamientu del Moine n'Escocia. [2] El fechu de que los estratos más antiguos pudieren, al traviés de les falles esistentes, atopase percima de los estratos más nuevos, foi la conclusión a la que llegaron estos xeólogos de forma más o menos independiente, estudiando estos dos ámbitos escontra 1884. Archibald Geikie acuñó nesi mesmu añu'l términu d'encabalgamientu pa describir esti conxuntu específicu de falles.

"Por aciu un sistema de falles invertíes, un grupu d'estratos termina per cubrir una gran amplitú de terrén y en realidá se superponen a los miembros más altos de la mesma serie. Les dislocaciones más estraordinaries, sicasí, son aquelles a les que pa estremales dimos el nome de mantos d'encabalgamientu. Son falles puramente invertíes, pero con tan baxu enclín que les roques del so lladral ascendente fueron, por dicir, emburriaes horizontalmente escontra alantre". Archibald Geikie, 1884. Nature.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: encabalgamientu
  2. https://books.google.es/books?id=1XKXQqUGDnoC&pg=PA95 Diccionariu de ciencies de la tierra. Diccionarios Oxford-Complutense. Editorial Complutense, 2000. ISBN 8489784779. Páx. 95
  3. Rellaciones ente falles y plegues. Francisco Bongiorno Ponzo. Universidá de Los Andes.
  4. diagrams of the Brooks Range Thrust Archiváu el 25 de febreru de 2006 na Wayback Machine.
  5. Tectónica de plaques - 7ª parte. Deformaciones mistes. Naturaleza educativa.

Enllaces esternos editar