Erupción volcánica

Una erupción volcánica ye una emisión violenta na superficie terrestre de materies procedentes del interior del volcán. Quitando los guéiseres, qu'emiten agua caliente, y los volcanes de folla, que la so materia, en gran parte ye orgánica.

Erupción ḥawaiana.
Volcán Tungurahua, Ecuador

Carauterístiques editar

Les erupciones son consecuencia del aumentu de la temperatura nel magma que s'atopa nel interior del mantu terrestre. Esto causa una erupción volcánica na que s'espulsa la llava ferviendo que s'atopaba nel magma. Puede xenerar derretimiento de xelos y glaciares, derrumbar, los ábanos, etc.

Les erupciones tamién se caractericen por otros factores: temperatura de la llava, el so conteníu de gases oclusos, estáu del conductu volcánicu (chimenea llibre o obturada por materies sólides, llagu de llava qu'opón la so emburrie a la salida del magma del fondu, etc).

Les erupciones volcániques nun obedecen a nenguna norma de periodicidad, y nun foi posible afayar un métodu pa preveniles, anque dacuando, vienen precedíes por sacudiones sísmicos y pola emisión de fumaroles. La so violencia rellacionar cola acidez de les laves y cola riqueza d'estes en gases oclusos. Estos algamen altes primas y, cuando lleguen a vencer la resistencia qu'atopen, escápense violentamente, dando llugar a una erupción esplosiva. Otra manera, una llava básica ye muncho más fluyida y opón escasa resistencia al desprendimientu de los sos gases: les erupciones son entós menos violentes y pueden revistir un calter permanente.

Tipos d'erupciones magmátiques editar

La combinación posible de los factores recién señalaos ente sigo esplica la esistencia de dellos tipos de volcanes a los cualos correspuenden erupciones carauterístiques. En primer llugar convien establecer una distinción ente la erupción puntual del magma per una chimenea, y la erupción llinial por una fisura del terrén que puede ser bastante llarga. Nesti últimu casu tiense un volcanismo lávico: les erupciones nun son violentes y adopten la forma de xigantesques efusiones de basaltos bien fluyíos, que les sos colada de llava colaes cubren grandes estensiones de terrén alredor del volcán.

Ḥawaiana editar

 
Esquema d'una erupción ḥawaiana.

Presente en volcanes con volcanismo lávico, son nomaes asina polos volcanes de les islles de Ḥawai. Les sos laves son bien fluyíes, ensin que tengan lugar desprendimiento gaseosos esplosivos; estes laves énchense solo cuando degolen el cráter (polo que formen un llagu de llava) y esmúcense con facilidá peles fasteres, formando verdaderes colada de llava corrientes a grandes distancies y construyendo un conu volcánicu con una rimada bien nidia, como se ve nuna imaxe recién de la caldera del Halemaumau, nel volcán Kilauea, na islla de Ḥawai. Delles partícules de llava, al ser abasnaes pol vientu, formen filos cristalinos que los nativos llamen pelos de la diosa Pelé (divinidá del fueu). Son los más comunes nel mundu.

Estromboliana[1] editar

 
El volcán Mayón, nes islles Filipines, presenta unu de los conos más perfectos del mundu. Entró n'erupción n'años recién, con una gran espulsión de gases, cenices y otros materiales que van formando capes socesives en dichu conu, lo que define al volcán como un estratovolcán, esto ye, un volcán que se va formando por erupciones socesives de materiales volcánicos

Recibe'l nome del Stromboli, volcán de les islles italianes de Lípari, al sur d'Italia. La erupción ye permanente, acompañada de frecuentes paraxismos esplosivos, y de xemes en cuando de tendalaes de llava. Ésta ye fluyida, y acompaña al desprendimientu de gases abondosos y violentos, con proyeiciones d'escories, bombes y lapilli, por cuenta de que los gases pueden esprendese con facilidá, nun se producen pulverizaciones o cenices. Cuando la llava degola polos cantos del cráter, baxa peles sos fasteres y ribayos, pero nun algamar tanta estensión como la del tipu del volcán ḥawaianu.

Vulcaniana editar

El so nome provién del volcán Vulcano nes islles italianes de Lípari. Esprender grandes cantidaes de gases d'un magma pocu fluyíu, que se consolida con rapidez; por ello les esplosiones son bien fuertes y la llava aceda y bien mafosa qu'emite pulverízase, produciendo muncha ceniza, llanzada al aire acompañaes d'otros materiales fragmentarios. Cuando la llava sale al esterior consolídase rápido, pero los gases que s'esprenden, ruempen y seden la so superficie, que por ello resulta aspra y bien irregular, formándose laves cordaes.

Pliniana o vesubiana editar

 
Un pinu, tipu d'árbol que Plinio el Mozu usó pa describir la erupción.
 
Nube eruptiva del volcán Redoubt, vista dende la península de Kenai.

Reciben el so nome n'honor a Pliniu'l Vieyu, que finó nuna, y el so sobrín Plinio el Mozu, que foi'l primeru en describiles. La Erupción pliniana difier de la vulcaniana en que la presión de los gases na cámara de magma ye bien fuerte y produz esplosiones bien violentes. Ye distintivu d'elles el que les laves nun sían usualmente basáltiques, sinón riolíticas, y qu'esista una gran emisión de pumites, gases tóxicos y aerosoles. Forma nubes enceses en forma de pinu o fungu, que, al esfrecese, producen precipitaciones de cenices, que pueden llegar a soterrar ciudaes, como-y asocedió a Pompeya y Herculano nel añu 79 d. C.

Peleana editar

 
Pobladores reparen la nube de cenices de 1902 el les cercaníes del Monte Pelée.

De los volcanes de les Antilles ye célebre'l de Monte Pelée, en Martinica pola so erupción de 1902, que destruyó la so capital, San Pedro. La llava ye desaxeradamente mafosa y consolídase con gran rapidez, llegando a tapar por completu'l cráter; la enorme presión de los gases, ensin salida, llevanta esti tapón que s'alza formando una gran aguya predresa o bien estroza la parte cimera de la fastera. Asina asocedió'l 8 de mayu de 1902, cuando les parés del volcán vencieron a tan enorme emburrie, abrir un conductu llateral pol que salieron con estraordinaria fuercia los gases acumulaos a elevada temperatura y que, entemecíos con cenices, formaron la nube encesa qu'algamó 28.000 víctimes, a una velocidá cercana a los 500 km/h. Como resultáu d'esta erupción volcánicu quedó la formación d'un pitón volcánicu.

Krakatoana editar

Una esplosión volcánica bien tarrecible, foi la del volcán Krakatoa. Anició una terrible esplosión y enormes maremotos. Esti tipu d'erupciones deber a que la llava ascendente ye bien mafosa, con una temperatura bastante baxa, colo que va cerrando al esfrecese l'abertura del cráter lo cual va atropando gases qu'a la fin causen una gran esplosión cola voladura de parte del cráter y, munches vegaes, cola formación d'un pitón volcánicu, esto ye, un monte o roque de forma cilíndrica formáu pola estrusión d'una llava bien mafoso, esto ye, pocu líquido, que se solidifica rápido.

Tipos d'erupciones freatomagmáticas editar

Erupciones surtseyánas editar

Orografía editar

 
Surtsey.

Una erupción Surtseyana o hidrovolcánica ye un tipu d'erupción volcánica n'agües pocu fondes que causa interaiciones ente l'agua y llava, llamáu asina dempués de la so más famosu exemplu, la erupción y la formación de la islla de Surtsey na mariña d'Islandia en 1963.

Erupciones submarines editar

 
Dibuxo esquemáticu d'una erupción submarina.

Les erupciones submarines son más frecuentes que les de los volcanes qu'emiten nes tierres emerxentes. Sicasí, suelen pasar inalvertíes porque la presión elevada de l'agua nes zones abisales provoca la disolución de los gases y detién les proyeiciones; asina ye como nengún signu de la erupción puede trate na superficie del mar. Caso contrariu ye'l de les erupciones no fondero de los llagos, que ye observable na superficie.

Erupciones subglaciales editar

Les erupciones subglaciales son un tipu d'erupción volcánica carauterizada pola interaición ente la llava y xelu, de cutiu so un glaciar.

Erupciones freátiques editar

Erupción límnica editar

Una erupción límnica (tamién llamada "fenómenu del llagu esplosivu") ye un estrañu desastre natural, nel cual el dióxidu de carbonu erupciona sópitamente de les fondures d'un llagu, afogando a la fauna, al ganáu y a los seres humanos. Tal erupción tamién puede aniciar tsunamis nel llagu na midida que'l CO2 xube a la superficie moviendo agua. Los científicos creen que los deslizamientos de tierra, l'actividá volcánica o ciertes esplosiones pueden desencadenar una erupción d'esti tipu.

Erupción freática editar

Una erupción freática ye aquella qu'asocede cuando'l magma d'un volcán, que la so temperatura ye estrema (600 Cº-1170 Cº), poner en contautu col suelu o una superficie que contién agua, que se evapora rápido causando una esplosión de vapor, agua, ceniza, piedres, ente otres.

Efeutos na salú editar

La bibliografía internacional indica que la ceniza volcánica ataca principalmente a: l'aparatu respiratoriu; la piel y los güeyos, causando conxuntivitis o dalguna otra enfermedá rellacionada. A nivel d'aparatu respiratoriu superior, produz irritación determinando rinitis, farinxitis, amigdalitis, larinxitis y empeoramientu de la sinusitis. Los efeutos direutos sobre les árees inferiores taríen determinaos especialmente pol tamañu de les partícules respirables. Como la ceniza volcánica ta constituyida especialmente de SiO2, esta sustancia puede producir irritación local y desenvolver silicosis. Los pacientes con silicosis tienen altes tases de tuberculosis. Ecuador tien una prevalencia bien alta de tuberculosis pulmonar según les estadístiques del Ministeriu de Salú,[2] especialmente en poblaciones indíxenes, de les cualos viven dalgunes alredor del volcán. Les provincies de Chimborazo y Tungurahua presentaron, na segunda metá de los años 1990, prevalencias altes de tuberculosis. Esiste por tanto la posibilidá de que persones infestaes, que nun presenten la enfermedá, pudieren desenvolvela, activando focos latentes per vía irritativa silicótica pol SiO2. Los pacientes que sufren hiperactividad bronquial, los bronquíticos crónicos, los pacientes asmáticos, y les enfermedaes pulmonares obstructivas cróniques pueden complicase.

Podría esistir una rellación ente la presencia elevada d'aluminiu na agua pa beber y la enfermedá d'Alzheimer. Compuestos de titaniu disueltos en líquidos pueden producir conxuntivitis, opacidá corneal, conxestión de la mucosa del aparatu respiratoriu superior siguida por cicatrización y estenosis laríngea.

La ceniza actúa a nivel de la conxuntiva de los güeyos como cuerpu estrañu; son los cristales de SiO2 qu'afecten direutamente a la conxuntiva y a la córnea, produciendo abrasiones, amás del efeutu irritante. L'efeutu de la ceniza a nivel de la piel ye principalmente pola so aición irritante dérmica.

Reportáronse medría de los cuadros diarreicos por efeutu de la ceniza volcánica; los mecanismos débense entá establecer, estos podríen tar rellacionaos con cuadros irritativos.

Morbilidad antes y dempués de la erupción esplosiva del volcán editar

Los investigadores rexistraron el cambéu del perfil epidemiolóxicu antes[3] y mientres[4] l'escurrimientu de les primeres esplosiones. D'esta forma tiénense condiciones climátiques asemeyaes.

Morbilidad[5] 1998 - 16 d'ochobre a 31 d'avientu (num. de casos) 1999 - 16 d'ochobre a 31 d'avientu (num. de casos) Medría (vegaes)
Infeiciones respiratories altes[6] 1.620 4.171 2,6
Infeiciones respiratories baxes[7] 162 405 2,5
Conxuntivitis, blefaritis y arzuelinos 73 170 2,3
Tuberculosis 24 54 2,3
Asma 9 19 2,1
Dermatitis 110 205 1,9
Gastritis y duodenitis 85 142 1,7
Fories y gastroenteritis 462 598 1,3
Parasitosis intestinal 789 979 1,2
Traumatismos 101 70 0,7
Subtotal 10 causes 3.435 6.813 2,3
Restu de causes 1.517 2.771 1,8
TOTAL 4.952 9.584 1,9

La esposición a determinaes sustancies puede tener efeutos graves sobre la seguridá de los trabayadores. Delles sustancies, como l'amiantu (que puede provocar cáncer de pulmón y mesotelioma), tán agora prohibíes o sometíes a un rigorosu control. Sicasí, munches sustancies que siguen utilizándose de forma xeneralizada tamién pueden causar graves problemes de salú si los riesgos acomuñaos a les mesmes nun se xestionen afechiscamente. Les sustancies peligroses pueden tener munchos y diversos efeutos, ente los que s'inclúin:

efeutos graves: por envelenamientu, afuega, esplosión y quemes (¿incluyir hipervínculo a la seición de bones práutiques sobre sustancies inflamables y esplosives?) efeutos al llargu plazu, por casu: - enfermedaes respiratories (reaiciones nes víes respiratories y pulmones) como asma, rinitis, asbestosis y silicosis (¿incluyir hipervínculo 1 a la seición de bones práutiques sobre enfermedaes respiratories?) - cáncer profesional (leucemia, cáncer de pulmón, mesotelioma, cáncer del cuévanu nasal) (¿incluyir hipervínculo 1 a la seición de bones práutiques sobre cáncer y carcinóxenos?) efeutos sobre la salú que pueden ser graves y al llargu plazu coles mesmes: - enfermedaes cutanees (¿incluyir hipervínculo a la seición de bones práutiques sobre problemes cutaneos?) - problemes reproductivos y patoloxíes perinatales (¿incluyir hipervínculo a les seición sobre problemes reproductivos?) - alerxes delles sustancies pueden atropase nel organismu (por casu, metales pesaos como'l plomu y el mercuriu o disolventes orgánicos) (¿incluyir hipervínculo a la seición de bones práutiques sobre metales y a la seición de bones práutiques sobre disolventes?) delles sustancies pueden tener un efeutu acumulativu delles sustancies pueden enfusar al traviés de la piel. Los trabayadores espuestos de manera periódica a líquidos y agua, que pueden travesar la barrera natural de defensa de la piel, son los que sufren el máximu riesgu de desenvolver problemes cutaneos. La esposición a temperatures estremes y la radiación solar, y los riesgos biolóxicos tamién contribúin. El trabayu físicu pesáu tamién puede amontar la ingestión de sustancies peligroses.

Nun se conocen dafechu los efeutos concretos de numberoses sustancies sobre la salú humana y el mediu ambiente, sicasí: ésti ye unu de los principales motivos que llevaron a la creación del nuevu sistema REACH.

La prevención nel llugar de trabayu empieza cola eliminación, prohibición, sustitución y cualesquier otres midíes qu'embrivan la cantidá y calidá de les esposiciones a sustancies y axentes peligrosos. Esto rique establecer meyores sistemes de xestión de la seguridá y salú nel trabayu nes empreses, según sistemes, estratexes y programes nacionales que funcionen a escala nacional y rexonal.

Midíes de seguridá en casu d'erupción volcánica editar

Una erupción volcánica pue ser un acontecimientu impresionante y destructivo. De siguío indíquense dellos conseyos pa evitar el peligru y saber qué faer si te sospriende una erupción. Conseyos de seguridá:

  • Mantente alloñáu de volcanes activos.
  • Si vives cerca d'un volcán activu, prepara un kit d'emerxencia qu'incluya gafes de seguridá, una mázcara, una llinterna y una radio en bon estáu que funcione con piles.
  • Ellabora una ruta d'evacuación y ten el depósitu de gasolina del coche siempres llenu.
  • Evacua siguiendo los encamientos de les autoridaes pa nun atopate llava y folla, según roques y escombros que puede refundiar el volcán.
  • Evita zones de ríos y rexones baxes.
  • Antes d'abandonar la to casa, ponte una camisa de manga llarga y pantalones llargos; usa gafes de seguridá o normales, ensin lentilles. Ponte una mázcara d'emerxencia o envolúbrate la cara con un pañu húmedu.
  • Si nun vas sacupar, cierra puertes y ventanes, y bloquia la chimenea y otros puntos de ventilación pa evitar que la ceniza ente na casa.
  • Ten en cuenta que la ceniza puede sobrecargar el teyáu y puedes precisar retirala. Mientres la llimpieza, lleva elementos de proteición.
  • La ceniza puede estropiar motores y pieces metáliques, asina qu'evita conducir. Si tienes de conducir, nun superes los 55 quilómetros per hora.
  • Maldonado DG. Efeutos de la ceniza volcánica sobre l'aparatu respiratoriu. Memories d'un Simposio. Centru de Documentación de la Representación de OPS/OMS nel Ecuador. Catálogu 570.
  • Yano Y, Yokoyama Y, Higashi H, Nishii S, Maeda K, Koisumi A. Health effects of volcanic ash: a repeat study. Arch Environ Health. 1990 Nov-Dic. 45 (6): 367-73.
  • Zevallos JL, Meli R, Vilchis A, Barrios L. The effects of volcanoes on health: preparedness in Mexico. World Health Stat Q. 1996; 49(3-4):2004-8.
  • Neukirch F, Pin I, Knani J y collaboradores. Prevalence of asthma and asthma-like symptoms in te Frenc cities. Respir Med 1995 Nov: 89(10): 685-92.
  • Fishiwick D, Bradshaw L, Kemp T y col. Respiratory questionnaire responses: How they change with timw. N. Z. Med J 1997. Aug. 22,110 (1050): 305-07.
  • Bradshaw L, Fishiwick D, Kemp T y col. Under the volcano: fire ash and asthma? N. Z. Med J 1997 Mar 28; 110(1040): 90-1.
  • Seaman J, Leivesley S, Hogg C. Erupciones volcániques en: Epidemioloxía de Desastres Naturales. Méxicu DF. Harla, S.A. de C.V. 1989: 141-155.
  • Seaman J, Leivesley S, Hogg C. Enfermedaes transmisibles y el so control dempués de desastres naturales. En: Epidemioloxía de Desastres Naturales. Méxicu D.F: Harla, S.A. de C.V. 1989:39-58.
  • Organización Panamericana de la Salú, 1981. Los efeutos del desastre sobre la salú y un enfoque de socorru. En: Publicación Científica N. 443.
  • Alministración sanitaria d'emerxencies con posterioridá a los desastres naturales. Washington, DC.: Organización Panamericana de la Salú, 1981: 59-76.
  • Beaglehole R, Guapa R, Kjellstrom ED. Epidemioloxía Ambiental y Llaboral. En: Epidemioloxía Básica. Washington, DC.: Organización Panamericana de la Salú, 1996: 123-137.

Mt. Pinatubo editar

  • Luhr J, Melson W, Mineral and Glass Compositions in June 15, 1991. Pumices: Evidencefor Dynamic Desequilibrium in the Dacite on Mt. Pinatubo. En: Newhall C, Punougbayan R, ED. Fire and Mud Eruptions and Lahars of Mt. Pinatubo, Philippines. Washington: Universidá of Washington Press, 1996:733-750.

Mt. St. Helens editar

  • Fraunfelder F, Kalima R. Buist S, Berstein R, Johnson D. Ocular Effects Following the Volcanic Eruption of Móunt St. Helens. Arch. Pphthalmol. 1983; 101: 376-378.
  • Buist S, Vollmer W, Johnson L, Berstein R, Mccamant L. A Four Year Prospective Study of the Respiratory Effects of Volcanic Ash From Mt. St. Helens. Am Rev Reprint Dis 1986: 133:526-534.
  • Berstein RS, Baxter PJ, Falk H, Ing. R, Foster L, Frost F. Immediate public health concerns in volcanics eruptions: Lessons from the Mt. St. Helens eruption. May 18 - October 18, 1980. Am J Public Health 1986 Mar; 76: (3 Supl.): 25-37.

Cerro Prieto editar

  • Malilay J. Guido MR. Ramírez AV, Noji Y, Sinks T. Public Health Surveillance after a Volcanic Eruptión: Lessons from Cerro Prieto, Nicaragua, 1992. Bulletin of PAHO 1996; 30(3):218-226.

Referencies editar

  1. «Tipo de volcanes».
  2. Efeutos na Salú poles erupciones del Tunguragua. Boletin N. 1. Febreru del 2000. Los autores son l'equipu de trabayu constituyíu pol personal médicu y d'enfermeres de les árees de salú 1 y 6 de Chimborazo, árees 1 y 7 de Tungurahua, de los Departamentos d'Epidemioloxía y Direiciones Provinciales de Salú de Chimborazo y Tungurahua, de la Planta Central de la Direición Nacional d'Epidemioloxía del Ministeriu de Salú Pública d'Ecuador y funcionarios téunicos de OPS/OMS.
  3. periodu del 16 d'ochobre a 31 d'avientu de 1998
  4. periodu del 16 d'ochobre a 31 d'avientu de 1999
  5. Fonte: formularios de partes diários de consulta esterna y emergéncia de les árees de salú de les provincies de Tungurahua (7 árees) y Chimborazo (2 árees)
  6. Infeiciones respiratories agudes, resfriáu común, farinxitis, amigdalitis, laringítis, otitis, rinitis.
  7. Bronquitis, neumonias

Enllaces esternos editar