El monte Pelée (francés: Montagne Pelée, 'Monte peláu') ye un estratovolcán activu allugáu nel estremu norte del departamentu francés d'ultramar de la islla de Martinica, parte del arcu volcánicu de les Antilles Menores con actividá pliniana.

Monte Pelée
estratovolcán, domo de llava, monte, cima (es) Traducir y punto más alto (es) Traducir
Situación
PaísBandera de Francia Francia
RexónBandera de Martinica Martinica
Coordenaes 14°48′47″N 61°09′56″W / 14.8131°N 61.1656°O / 14.8131; -61.1656
Monte Pelée alcuéntrase en Martinica
Monte Pelée
Monte Pelée
Monte Pelée (Martinica)
Datos
Altitú 1397 m
Prominencia 1397 m
Materiales andesita (es) Traducir, Andesita basáltica (es) Traducir y dacita (es) Traducir
Fechos importantes
Erupción del Monte Pelée de 1902 (es) [[File:Noun Project label icon 1116097 cc mirror.svg 23 abril 1902
Cambiar los datos en Wikidata

El Pelée ye unu de los volcanes más destructivos de la Tierra, y el so conu ta formáu de capes de cenices volcániques y llava solidificada.

El monte ye famosu pola estraordinaria destrucción que provocó la so erupción de 1902, na cual morrieron 30.121 persones[1] y qu'afaró dafechu la rexón,[2] estrozando St. Pierre —nesi tiempu, la ciudá más grande y la capital de Martinica— con enormes fluxos piroclásticos.[3]

Xeoloxía editar

 
Diagrama d'un estratovolcán similar al Pelée.

El monte ye la resultancia d'un típicu arcu d'islles volcániques (les Antilles Menores), una cadena curva de volcanes remanecíos y somorguiaos que mide más de 850 km. Esti arcu estender dende Puertu Ricu hasta la mariña venezolana, y toma tola zona de contautu ente la Placa del Caribe y la Placa Suramericana, marcando la llende ente'l Mar Caribe y l'Océanu Atlánticu. La Placa Suramericana, más pesada, esmucir por debaxo de la del Caribe a un ritmu de 1 a 2 cm per añu, nun fenómenu conocíu como subducción, y fúndese nes coraes de la Tierra hasta algamar les capes fondes del mantu. El resfregón, la presión y les altes temperatures funden la corteza y tresformen la placa en magma, que de la mesma alimenta les calderes de los volcanes del arcu. Esti procesu ye tamién responsable de l'actividá sísmica de la rexón.

La zona ye rica en volcanes activos: identificáronse más de 70. Los más importantes, amás del Pelée, son el volcán somorguiáu Kick-´Em-Jenny xunto a la mariña de Granada, La Soufrière en Guadalupe, Soufrière Hills en Montserrat y Soufrière St. Vincent na isla de San Vicente.

La xeoloxía de la islla de Martinica ye complexa y puede rastrexase hasta hai 30 millones d'años, cuando se formaron les primeres partes d'ella: les actuales penínsules de La Caravelle al este y Sainte-Anne al sur.

El monte Pelée representa la formación más moderna de la isla, y dalgunes de les sos roques, formaes na erupción de 1932, tienen solo 78 años d'antigüedá.

Evolución editar

Los vulcanólogos identificaron tres fases na evolución del monte Pelée: inicial, entemedia y moderna.

Fase inicial (Paleo-Pelée) editar

Na fase orixinal o Paleo-Pelée, el monte yera un estratovolcán común. El so conu taba compuestu de numberoses capes de llava provenientes de los fluxos y fragmentos de refugayes volcániques. Los restos del Paleo-Pelée entá son visibles na fastera norte del volcán.

Fase entemedia editar

Hai 100.000 años empezó la segunda etapa o entemedia, depués d'un llargu periodu d'apaciguadura. Formóse entós el domo de llava de Morne Macouba, siguíu más tarde pola creación de la caldera del mesmu nome. Mientres esta fase asocedieron numberoses y grandes erupciones que xeneraron fluxos piroclásticos como los que destruyeron St. Pierre en 1902. Hai unos 25.000 años, toa la parte suroeste del volcán colapsó y derrumbóse, produciendo un enorme deslizamiento de materiales, similar al del monte Santa Helena en 1980.

Fase moderna editar

El tercer pasu de la evolución del monte Pelée creó la mayor parte del conu visible anguaño, con depósitos de piedra pómez que resultaron de los fluxos piroclásticos. Nos postreros 5.000 años identificáronse más de 30 erupciones d'esti tipu.

Hai 3.000 años produció una xigantesca esplosión de pómez. De resultes d'ella formó la gran caldera de Étang Sec (francés: "estanque secu"). La erupción de 1902 tuvo llugar nesta caldera, lliberando numberosos fluxos piroclásticos y produciendo un nuevu domo que dexó que la caldera enllenárase.

La siguiente erupción (1929) formó un segundu domo en Étang Sec y baleró la caldera arramando los fluxos nel valle del ríu Rivière Blanche. L'aspeutu actual del monte Pelée ye la resultancia d'esa última fase d'actividá.

Erupción de 1792 editar

 
Pobladores reparen la nube de cenices de 1902.

La erupción de 1792 y los fenómenos que lu acompañaron afayáronse sobre la base de los estudios del profesor Alfred Lacroix depués de la catástrofe de 1902. Nin siquier la población autóctona de Martinica guardaba memoria de tales eventos.[4]

La esperiencia d'unu de los testigos presenciales, d'apellíu Dupuguet, describir nuna acta oficial[5] de la siguiente manera:

"La Soufrière[6] de la Martinica ta allugada nel monte Pelée, que la so visu foi esaminada pol ciudadanu Dupuguet, quien llegó a 1.436 metros.[7] Dende'l descubrimientu d'América nun se rexistraron erupciones nel llugar. Sicasí, a un altor de 973 metros,[8] reparáronse numberosos cráteres, que prueben l'acción d'un fueu soterraño. La erupción que tuvo llugar el 22 de xineru de 1792 foi siguida por un violentu terremotu. Llueu pudo percibise un fuerte golor sulfúrico, en sitios tan alloñaos como la granxa del ciudadanu Montaval, que tuvo'l coraxe de dirixise a la escena.

El suelu ta obliterado per numberoses chimenees, formaes n'ocasión de la erupción. Los árboles fueron carbonizaos y diecinueve zarigüeyas (Didelphis opossum)[9] y munchos páxaros, atrapaos nel radiu de la esplosión, fueron topaos muertos.

Dellos habitantes de la rexón volvieron xubir al cráter cinco meses más tarde, y atoparon los cuerpos de los animales onde cayeren depués de la primer esplosión. Dos meses antes, el ciudadanu Montaval escuchara un ruiu similar a un disparu de cañón que provenía del cráter, lo que nos autoriza a suponer qu'una segunda erupción tuvo llugar entós. Los árboles y especialmente los felechos fueren abondosamente regaos con azufre, y toles roques taben dafechu cubiertes d'él".

El xeógrafu Prof. Dr. Thierry D. Lesales, nacíu y criáu en Morne Rouge, una aldega allugada na fastera del monte y destruyida na erupción del 30 de mayu de 1902,[10] afirma que, a pesar de la espantible descripción del documentu, el comportamientu de los vecinos demuestra que'l fenómenu foi bastante llindáu y n'absolutu alarmante.

Erupción de 1851-1852 editar

 
Les ruines xamuscaes de St. Pierre.

Prolegómenos editar

La importancia del eventu de 1851-1852 —otra manera un episodiu freáticu menor que nin siquier causó daños materiales— finca en que creó nos habitantes de la islla una falsa conciencia d'ausencia de peligru que nun llograra la erupción anterior. L'estudiu de los fenómenos d'esi bieniu esplica la inacción de los pobladores y les autoridaes ante la catástrofe de 1902.[4]

El monte Pelée nun yera consideráu, aquel día, un peligru pa los ciudadanos de la rexón septentrional de la isla.[11] D'ello da cuenta un informe oficial encargáu poles autoridaes.

El 5 d'agostu de 1851 la ciudá de St. Pierre dormía tranquilamente. A les 11 de la nueche dexóse oyer un ruiu alloñao y distante que foi confundíu col d'un truenu.[4] Sicasí, al enllargase'l soníu y nun cesar de momentu como lo fadría un truenu, la xente empezó a espertar esmolecida.

Descubrimientu de dos cráteres activos editar

El comité científicu aconceyáu pol gobiernu entamó una espedición destinada a estudiar el centru eruptivu. L'informe que los especialistes redactaron diz textualmente:

"A midida que engatábamos el monte, la capa de folla faíase más trupa, los pies fundíense y cada vez yera más dificultosu caminar, lo que foi esgrazáu p'aquellos que nun llevaben zapatos apropiaos. Mentanto, el risco pol que transitábamos volvíase más estrechu, y, en determináu puntu, a la nuesa derecha, al este, taba'l cañón del Rivière Blanche y al oeste, o a la izquierda, el del Rivière Claire, d'onde provenía'l fumu. Caminamos pol cantu del cañón unos 60 metros hasta que'l Claire quedó a los nuesos pies. Entós pudimos entender dafechu los efeutos de la erupción del día 5. La vexetación fuera arrancada del suelu qu'habitaba dende tiempu inmemorial. Árboles, fueyes, flores, tou fuera desenraizado y envueltu nun sudariu gris. Yera como'l vacíu del iviernu: los árboles ensin fueyes, cubiertos d'una nieve negro. Un silenciu tenebrosu, un cielu escurecíu polos vapor, una atmósfera llena del fuerte golor del acedu sulfhídrico, faía de la escena un verdaderu Tártaru".[11]

El terrén, cubiertu de cenices, víase estazáu y trevesáu de falles y resquiebros qu'antes nun taben ellí, y había clares indicaciones de numberosos deslizamientos de terrén, que los científicos atribuyeron a los vapores exhalados pol volcán y a temblones de tierra.

Más arriba, a 965 metros d'altor, afayaron dos fumarolas que señalaben l'allugamientu de dos nuevos cráteres activos. Lliberaben un fumu blanco y devolvíen les corrientes de folla qu'habíen cubiertu tol valle. El radiu de devastación foi calculáu nunos 1.000 metros.[11]

Falses conclusiones editar

 
Vista del cume.

La intensidá del fenómenu foi escayendo pasu ente pasu hasta sumir por completu nel primer semestre de 1852. Pero les conclusiones del comité científicu demuestren una absoluta falta de comprensión de la verdadera naturaleza del monte Pelée,[4] y espliquen por sigo mesmes los errores que conducieron a la traxedia de 1902.

La so conclusión afirma:

  • Que la erupción del 5 d'agostu de 1851 foi un acontecimientu local, llindáu solo a les márxenes del ríu Claire, y que los sos efeutos solo reparáronse nun quilómetru a la redonda.
  • Que lo único que'l volcán eyectó foi folla y cenices. Que nun atoparon llava y que nun devolvió nin siquier una pequeña roca. Que la constitución xeolóxica del monte Pelée nun indicaba que tuviera compuestu de llava, lo que demostraba que nun se trataba d'un volcán capaz de devolver fueu.
  • Que les erupciones anteriores, que crearon los dos cráteres conocíos históricamente, según al Étang Sec y al llagu entós presente, fueren de la mesma naturaleza que la erupción actual, y que polo tanto'l Pelée tenía de ser clasificáu como "Volcán de folla" y non como "Volcán de fueu".
  • Omite llisa y llanamente el descubrimientu de les falles, resquiebros, fisuras, movimientos del terrén, fluxos de folla y agua caliente escontra los ríos, toos fenómenos claramente descritos en páxines anteriores.
  • Que les ciudaes de St. Pierre y Prêcheur, alcontraes respeutivamente a 10 y 6 quilómetros del volcán, nun tienen de tarrecer nenguna erupción más poderosa que la presentemente estudiada. Que nada nel terrén amuesa cambéu dalgunu. Que la materia eyectada nun llegó a más d'un metro de distancia del so puntu d'orixe. Que los granxeros de los campos cercanos podíen volver trabayar tranquilamente.
  • Que nun tenía d'emprestar se atención a posibles detonaciones nin había que tarrecer a les descargues d'ácidu sulfhídrico.

Y, a lo último, remataba diciendo textualmente:

"La nuesa conclusión ye que'l monte Pelée nun paez ser más qu'otru interés a ser amestada al catálogu de la historia natural de la nuesa Martinica. Ye un interés que los turistes que lu visiten van esfrutar y van querer ver, y qu'al traviés de la industria de los habitantes locales va ser una fonte de salú y bienestar. Cuando haya bon tiempu, los navíos van venir de Francia cargaos de viaxeros, p'almirar dende lloñe la llarga y ondulante pluma de fumu blanco irguiéndose vertical nel cielu, y los visitantes considerar un decorativu pintoresquismo y un bellu complementu a la maxestá del nuesu vieyu monte Pelée".[11]

Recuérdese que, páxines tras, el testu comparaba al monte col Infiernu,[4] y yera sabíu na islla —dende tiempos de Colón— que los indios caribes llamaben al Pelée "Monte de Fueu". Esta falta de comprensión del volcán per parte de los espertos en 1852 llevaría a la falsa sensación de seguridá qu'amosaron los locales cinco décades más tarde, cuando'l monte descargó la so roxura sobre ellos.

Erupción de 1902 editar

 
26 de mayu: el día vuélvese nueche.

Prolegómenos editar

Primeros nicios editar

Yá en 1899 el volcán empezó a amosar signos de mayor actividá: depués, dos años antes de la erupción, nel branu de 1900, el cráter de Étang Sec empezó a amontar el tamañu de los sos fumaroles[12] y a lliberar erupciones freátiques en forma de vapor encesu, como asocediera en 1792 y 1851.

Esta situación caltener hasta principios d'abril de 1902, cuando dalgunos escursionistes notaron que se formaren nueves fumarolas sulfuroses cerca del visu del volcán. Como les fumarolas tuvieren apaeciendo y sumiendo o camudando de llugar desque se tenía memoria, nin el gobiernu colonial nin la población dieron importancia al fechu.

Les erupciones empezaron el 23 del mesmu mes, so la forma d'una llixera agua de cenices que cayó sobre les fasteres sur y oeste, acompañada de fuertes movimientos soterraños. Dos díes más tarde, el monte devolvió una gran nube de roques y cenices dende'l cume, aniciada nel Étang Sec, que nun causó daños. Y un día dempués, tola rexón foi cubierta con una nube de cenices, pero les autoridaes tampoco vieron nesto motivu d'esmolición.

El día 27 d'abril, dellos turistes engataron al visu y afayaron al Étang Sec llenu d'agua, formando un llagu de 180 metros de diámetru. Nuna de les veres había un montículo d'escombros volcánicos de 15 m d'altor qu'alimentaba al llagu con agua hirviente. Un fuerte soníu como'l d'una pava en ebullición provenía de les coraes del monte, ente que un notable golor sulfuroso taba presente tantu nel visu como en St. Pierre, distante casi 10 km. La xente y los caballos empezaron a presentar malestares por esti motivu.

El 30 d'abril, los ríos Roxelane y Rivière des Pères enchiéronse, abasnando árboles y peñascos provenientes del visu del monte. Les aldegues de Prêcheur y Sainte-Philomène fueron entós cubiertes por ceniza.

A les 11:30 de la mañana del 2 de mayu producieron grandes esplosiones, fuertes terremotos, y una enorme columna de trupu fumu negro. La metá septentrional de la islla quedó cubierta por ceniza y piedres pómez finamente pulverizada. Toa esta actividá empezó a repitise a intervalos d'ente cinco a seis hores. El diariu local Les Colonies entamara una escursión pa celebrar un picnic nel monte, pero la violencia de los episodios obligó a retardar el festexu indefinidamente. Mentanto, los animales de granxa empezaron a morrer de fame y sei o pola contaminación d'agua y comida con cenices volcániques.

Invasión d'animales selvaxes editar

El sábadu 3 de mayu llevantóse un vientu del sur qu'abasnó les cenices escontra'l norte, solliviando la situación en St. Pierre. Pero a otru día l'agua de cenices intensificóse, y les comunicaciones ente la capital y el distritu de Prêcheur quedaron atayaes. La nube de cenices yera entós tan trupa que torgó que los buques zarparen de la mariña; naide atrever a navegar. Munchos ciudadanos decidieron sacupar, enllenando la capacidá de los barcos. Tola área quedó cubierta d'una capa de ceniza blanca tan fina que se paecía a la farina. Los animales, tanto xabaces como domésticos, fuxeron: l'inxeniu Guérin, allugáu a 3 quilómetros al noroeste de St. Pierre, foi invadíu por millones de formigues y ciempiés de más de 30 cm de llargor,[13] qu'atacaben a tou caballu que s'atopara nel so camín. En St. Pierre, cientos de víbores fer-de-llance, bien venenoses, tomaron les cais. Ordenar al exércitu esterminales a tiros, pero ello nun pudo llograse primero que les culiebres mataren a 50 persones[14] y a munchos animales domésticos.

Últimes alvertencies editar

El 5 de mayu, llunes, el monte amaneció aselu n'apariencia; sicasí, a les 13 hores, el mar reculó sópitamente 100 metros y depués bastióse a tierra nuevamente, anubriendo la ciudá, mientres una gran nube de fumu apaecía nel llau occidental del monte. Una de les parés del Étang Sec derrumbóse, refundiando un ábanu de folla y agua hirviente a les agües del Blanche, anubriendo l'inxeniu Guérin y soterrando siquier a 150 persones so una capa de folla d'ente 60 y 90 metros d'espesura.

Los refuxaos d'otres árees de la islla enllenaron St. Pierre, pero, esa mesma nueche, les perturbaciones atmosfériques productu de l'actividá volcánica destruyeron les instalaciones llétriques de la ciudá, sumiendo a los sobrevivientes nes tiniebles y aumentando asina'l xeneral tracamundiu. A los dos de la madrugada del día siguiente, empezaron a escuchase fuertes ruios aniciaos nel corazón del monte.

A los cuatro de la mañana del miércoles 7, el monte Pelée estremó entá más la so actividá: les nubes de ceniza causaron rescamplos volcánicos alredor del visu, y dambos cráteres empezaron a rellumar con lluz colorao/anaranxada na escuridá.

A lo llargo de tol día los pobladores intentaron fuxir de la ciudá, pero la mayor parte de la población rural trataba d'abellugase nella, aumentando la población nel orde de dellos miles, porque los periódicos siguíen diciendo que la ciudá constituyía un abellugu seguru. La noticia de que'l volcán Soufrière St. Vincent taba de la mesma faciendo erupción na vecina San Vicente convenció al públicu entá más de que la presión interna del Pelée lliberar ensin daños.

Non toos creyeron, sicasí. El capitán Leboffe, del vapor Orsolina, zarpó abandonando'l puertu con solo la metá de la so carga d'azucre embarcada, a pesar de les quexes de los armadores y de l'amenaza d'arrestu. Pero la mayor parte de la xente negar a abandonar St. Pierre. Inclusive'l gobernador Louis Mouttet y la so esposa permanecieron ellí.

Al atapecer, los temblones y l'actividá del monte paecieron cesar nuevamente.

Erupción principal editar

 
La nube de ceniza acúrrese sobre'l campusantu.

El Día de l'Ascensión, 8 de mayu, una xigantesca erupción afaró St. Pierre. Pela mañana, los pobladores reparaben l'espectáculu pirotécnicu qu'esplegaba'l volcán. L'operador telegráficu de la vez de nueche tuviera tresmitiendo al so par de Fort-de-France un minuciosu reporte de l'actividá del monte. La so última pallabra tresmitida foi Allez («cambéu»), pasando la iniciativa al so colega. Yeren esautamente les 7:52 de la mañana. Al segundu siguiente, la llinia quedó muda.

Una nave que s'utilizaba pal arreglu del tendíu llétricu tenía la ciudá a la vista dende'l mar: la metá cimera del monte esgañóse, abrióse y exhaló horizontalmente una trupa nube de fumu negro. Una segunda columna de fumu rodó fastera enriba, formando una xigantesca nube en forma de fungu qu'escureció'l cielu nun radiu de 80 km. La velocidá de desplazamientu d'estes nubes yera de más de 670 km per hora.

El fluxu piroclástico horizontal cayó pela fastera y aceleró en direición a St. Pierre. Yera negru y pesáu, y rellumaba interiormente. Consistía en vapor supercaliente, gases volcánicos y polvu, tou calecíu a temperatures cimeres a los 1.075 °C. En menos d'un minutu envolubró la ciudá, amburando instantáneamente tou elementu combustible col qu'entraba en contautu.

Siguió un golpe de vientu, esta vegada en direición al monte. Depués, mientres la siguiente media hora, llovió un amiestu de folla, agua y cenices. Mientres les hores socesives, toa comunicación con St. Pierre tuvo cortada. Naide sabía lo qu'asocediera, les autoridaes taben inoperantes, y desconocíase la situación del gobernador.

Munchos pobladores fueron abasnaos pel mar y afogáronse, la mayor parte d'ellos marineros grandemente quemaos[15] que fueren emburriaos a l'agua pola presión del fluxu y que los sos cadabres quedaron llexando al debalu.

Un testigu declaró:

"El monte esplotó en cachos ensin avisu".

Otru dixo:

"Foi como guardar la esplosión d'una refinería de petroleu xigante. Escontra nós vieno una xigantesca paré de fueu, y el so soníu paecía'l disparu de mil cañones. La fola de fueu cubriónos como si fueren rescamplos españando sobre nós. Yera un furacán de fueu".

Un terceru espresó:

"La ciudá se desintegró ante los nuesos güeyos".[16]

Un navío militar intentó averase a la mariña a les 12:30, pero l'intensu calor de la tierra torgó-y ensobiar hasta dempués de los trés de la tarde. Los restos de la ciudá amburaron mientres dellos díes. El fluxu piroclástico afaró una área de 21 km².

Antes de la erupción, St. Pierre tenía 28.000 habitantes que, sumaos a aquellos que se dirixeron a la ciudá dende les zones rurales, daben un total de más de 30.000. Nel so momentu díxose que solo trés d'ellos sobrevivieron: Louis-Auguste Cyparis, un delincuente que taba acusáu de mancar a un amigu con un puñal y yera calteníu zarráu nuna celda soterraña de la prisión de la ciudá, Léon Compère-Léandre, un zapateru que vivía nes llendes del pueblu, y la neña Havivra Da Ifrile. En realidá, hubo un gran númberu de sobrevivientes que-y les iguar pa salir del pueblu primero que lu tocara'l fluxu enceso. Munchos d'ellos terminaron horriblemente quemaos y una gran parte morrió darréu de resultes de les sos firíes. Ciertu númberu d'homes y muyeres consiguieron llegar a Le Carbet abellugándose detrás d'un risco que los protexó del contautu cola nube hirviente, y fueron rescataos por oficiales militares.

 
La prisión de St. Pierre, que salvó la vida de Cyparis.

Al ser entrugáu avera del catastróficu episodiu, Compère-Léandre dio'l siguiente testimoniu:

"Sentí soplar un vientu tarrecible, la tierra empezó a solmenase y el cielu escurecióse de sópitu. Traté de volveme y buscar abellugu na mio casa. Con grandes dificultaes engaté los trés o cuatro gradies que me dixebraben de la mio habitación, y sentí que me quemar los brazos, les piernes y el cuerpu. Cayí sobre la mesa. Nesi momentu, cuatro persones tamién buscaron resguardu nel mio cuartu, glayando con desesperación y llorando de dolor, a pesar de que la so ropa nun amosaba señales de tar en contautu col fueu. Tres unos diez minutos, una d'estes persones, la neña de los Delavaud, de diez años d'edá, cayó muerta; los otros fuéronse. Llevanté y fui a otra habitación, onde atopé a Delavaud, el padre de la neña, inda vistíu y cháu sobre la cama, muertu. Taba violeta y enchíu, pero la so ropa taba intacta. Alloriáu y desesperáu, tiré sobre una cama, inerte y a la espera de la muerte. Recuperé seique nuna hora, cuando di cuenta de que'l techu amburábase. Teniendo inda delles fuercies, coles piernes sangrando y cubiertes de quemadures, corrí a Fonds-Saint-Denis, a seis quilómetros de St. Pierre".

Una muyer que tamién sobrevivió a la esplosión piroclástica, y que'l so única alcordanza yera un calor súbito, morrió pocu dempués de ser rescatada.

Ente les víctimes cunten los tripulantes y pasaxeros de los buques amarraos nel puertu de St. Pierre. Un barcu de pasaxeros, el Roraima, que se perdió'l 26 d'abril, foi reportáu como tragáu pela nube de cenices d'una de les erupciones preliminares. Sicasí, nun se fora a pique y consiguió algamar el muelle segundos antes de la erupción principal, colo que, desafortunadamente, corrió entá peor suerte, yá que tolos sos elementos combustibles fueron volatilizados pol fluxu piroclástico. Fundióse pocu dempués, y los sos restos entá son visibles frente a la mariña de St. Pierre. Morrieron los sos 28 tripulantes y tolos pasaxeros sacante dos, una pequeña y la so neñera créole.

Intentos de rescate editar

 
Dellos sobrevivientes, fotografiaos en Fort-de-France.

A los dolce del mediudía'l gobernador interín (una y bones el titular morriera) unvió al acorazáu Suchet a investigar lo asocedío. La nave llegó a St. Pierre a les 12:30 y atopó la ciudá en llapaes. La temperatura torgó-y atracar y, cuando lo llogró, el capitán dirixir a la Place Bertin, na zona céntrica, que tuviera llena d'árboles, cafés y chigres. Nin un árbol quedaba de pies, solo los anegrazaos toconos, tueros carbonizaos y arrincaos del suelu de raigañu. El fueu y los vapores afogadizos torgaron una esploración más fonda, y los marinos abandonaron les ruines fumientes.

Mentanto, munchos sobrevivientes fueren rescataos de les agües por pequeños pesqueros; dalgunos d'ellos yeren los mentaos marineros refundiaos a les agües. Toos taben bien quemaos. Na aldega de Le Carbet, protexida de los fluxos por un altu puexu allugáu al sur de la ciudá, atopáronse munches más víctimes horriblemente quemaes. Poques d'elles sobrevivieron más d'unes hores.

Dientro del área de devastación total, la vida foi aniquilada totalmente y les propiedaes destruyíes. Siguiendo escontra l'esterior, esistió una segunda zona que sufrió un dañu menor a pesar de rexistrase numberoses víctimes. Entá más fuera, quedó una franxa de terrén na cual la vexetación foi quemada pero les persones y animales sobrevivieron.

La mayoría de los cuerpos de les víctimes topar n'actitúes cotidianes, coles facciones sele y reposáu, señal evidente de que la muerte sobreviéno-yos ensin avisu y práuticamente ensin dolor. Sicasí, dalgunos amosaben horribles sufrimientos y espresiones de congoxa. A munchos de los que morrieron albentestate fuéra-yos arrincada la ropa.

Delles cases fueron lliteralmente pulverizaes, y pa los sobrevivientes foi imposible identificar los llugares más conocíos de la ciudá. La ciudá amburó munchos díes. Equipos de rescate revisaron les ruines metro a metro pa buscar cadabres y quemar. Non pudo dar# en nengún funeral. El golor yera insoportable. Miles de cadabres permanecíen so la capa de ceniza a dellos metros de fondura, sellaos poles agües. Munchos d'ellos pudieron ser repuestos solo munches selmanes más tarde, y casi nengún pudo ser identificáu.

Ayuda internacional editar

 
Afiche francés qu'anuncia una función de beneficencia destinada a recaldar fondos pa les víctimes.

Rápido, los Estaos Xuníos ufiertaron ayuda a les autoridaes de la Martinica. El 12 de mayu, el presidente Theodore Roosevelt ordenó a los Secretarios de Guerra, Armada y Tesorería qu'empezaren a tomar midíes de momentu. El cruceru de tresporte S.S. Cincinnati, apostáu en Santu Domingu, y el tresporte Potomac, dende San Xuan, dirixiéronse a la parte de desastre. Roosevelt pidió al Congresu una suma de mediu millón de dólares p'ayudar a les víctimes, diciendo:

"Una de les mayores calamidaes de la hestoria ablayóse sobre nuesa vecina, la islla de Martinica. La ciudá de St. Pierre dexó d'esistir. El gobiernu de Francia infórmanos que Fort-de-France y la islla entera tópense entá amenaciaes. Polo tanto piden que, a efeutos de rescatar la xente que s'atopa n'asemeyada y mortal peligru, amenazada pola inanición, el gobiernu de los Estaos Xuníos unvie, asina sía posible, los medios necesarios pa rescatalos y tresportalos a un llugar seguru."

El Congresu votó pola afirmativa pa unviar 200.000 dólares de momentu y programó audiencies pa determinar cuánto dineru más se precisaría asina conociérense la naturaleza y l'algame del desastre. El presidente ordenó a les oficines de correos qu'empezaren una coleuta de donaciones p'ayudar a les víctimes, y un comité nacional compuestu por prominentes ciudadanos fíxose cargu d'armar y fletar numberoses naves cargaes de suministros.

Amás d'Estaos Xuníos, ufiertaron ayuda'l Reinu Xuníu, Alemaña, Francia, Italia, Dinamarca, Xapón, Rusia y la Santa Sede.

Actividá subsecuente editar

El día 20 de mayu, una segunda erupción d'igual potencia que la principal terminó de destruyir los restos de St. Pierre, y el día 30, nel intre d'un tercer y poderosu eventu, un nuevu fluxu piroclástico dirixir al este, a muncha mayor alloña que los del 8 y el 20. Mató a más de 800 persones en Morne Rouge, a 250 en L'Ajoupa-Bouillon, a 25 en Basse-Pointe y a 10 en Morne-Capot. Esta foi la última erupción fatal del Pelée hasta los nuesos díes.

La Torre del Pelée editar

 
La Torre del Pelée.

N'ochobre de 1902, una espectacular escayu volcánicu empezó a crecer dende'l fondu del cráter del Étang Sec. Esti tipu d'estructures aníciase cuando'l volcán estrúi una masa de llava pastosa y esta escapa escontra riba per una chimenea, como dentífrico saliendo d'un pomo. Estos escayos son capaces de crecer 15 metros per día, algamar 339 metros d'altor y aportar a tan avolumaes como la Gran Pirámide d'Exiptu.

La Torre del Pelée volvióse inestable y finalmente derrumbóse nuna pila d'escombros nel mes de marzu de 1903.

Culminación editar

Depués de l'apaición, crecedera y colapsu de la Torre, el monte Pelée caltener n'actividá por aciu eventos menores mientres trés años más, volviendo al aselu'l 4 de xunetu de 1905.

Saldu final editar

El saldu averáu de la esplosión foi'l siguiente:

  • La destrucción total de St. Pierre, entós capital y centru económicu de la islla (8 de mayu);
  • Destrucción parcial de Morne Rouge y otros asentamientos nes fasteres sur y esti (30 de mayu);
  • Grandes daños nes ciudaes de Prêcheur, Grand-Rivière, Basse-Pointe y L'Ajoupa-Bouillon.
  • La perda de más de 29.000 vides humanes (28.000 el 8 de mayu y unes 1.000 el 30).[4]

Consecuencies editar

 
Los restos del teatru de St. Pierre.

La erupción del monte en 1902 foi'l primer eventu volcánicu de magnitú tresmitíu a tol mundu colos medios de comunicación apocayá desenvueltos. Nun hubo, na historia moderna del mundu occidental, un fenómenu d'eses carauterístiques que causara tal cantidá de muertes dende la destrucción de Pompeya pol Vesubiu nel añu 79.

Por tanto, foi'l Pelée quien fixo tomar conciencia a les sociedaes de los peligros qu'implicaba vivir nes cercaníes d'un volcán activu.

Otra consecuencia de la destrucción de 1902 foi que los xeólogos empezaron a tomar midíes pa xixilar y monitorear los volcanes, una y bones el Pelée demostrara que los estratovolcanes activos son perfectamente capaces d'afarar, de forma completa, una gran ciudá capital y de matar a tola población d'un pequeñu país. Esto condució a un mayor desenvolvimientu de preseos, como los sismógrafos, y a numberosos esfuercios teunolóxicos pa crear otres ferramientes d'observación y estudiu xeolóxicu.

Estadístiques y comparances editar

 
27 de mayu de 1902.

El fenómenu de 1902 ostenta dellos luctuosos rexistros estadísticos:

  • Foi'l peor desastre volcánicu del mundu nel sieglu XX tocantes a perdes humanes.[17]
  • A esti respectu, esta erupción foi la tercer asesina más grande de tolos tiempos, dempués de les erupciones del Tambora de 1815 (92.000 muertos) y del Krakatoa de 1883 (36.000 muertos), dambes n'Indonesia.
  • La única catástrofe del so tipu de tolos tiempos asocedida en territoriu francés.
  • Resultó ser la tercer erupción más potente del sieglu XX, solo superada poles colosales esplosión de los montes Pinatubo (Filipines, 1991) y Novarupta (Estaos Xuníos, 1912).[18]
  • La so roxura destructivo foi comparable a la del volcán Vesubiu, que destruyó Pompeya en 79, tantu en daños materiales como en númberu de víctimes fatales.

Erupción de 1929-1932 editar

 
Mapa en que s'indiquen los dos zones principales onde se concentró la destrucción.

Prolegómenos editar

En marzu de 1929, empezaron a reparase medríes anormales de l'actividá de fumarolas nel visu del volcán. El 16 d'agostu a les 21:45, un súbitu escape de vapor llanzó una columna de fumu escontra'l cielu, ente que grandes cantidaes de cenices cayíen nes poblaciones allugaes a sotaventu del volcán. Simultáneamente, produciéronse dellos deslizamientos de terrén nos llaos del cume. Con too y con eso, nes siguientes selmanes estos esmolecedores fenómenos escayeron n'intensidá hasta sumir por completu.

Erupciones principales editar

Pero'l 16 de setiembre a les diez de la nueche, el volcán produció una violenta erupción. La población cercana foi sacupada, pero la opinión d'un xeólogu autorizar a tornar a principios d'ochobre.[4]

El 14 d'esi mes produció una nueva erupción, bien de más poderosa que l'anterior, que cubrió de cenices el pueblu de Prêcheur. Dos díes más tarde, un tercer fenómenu qu'empezó a la 1 de la madrugada tapó dafechu de ceniza tola cara occidental del monte.

Conclusión editar

 
La destrucción del barriu sur de St. Pierre mirando escontra'l volcán. Reparar l'escayu volcánicu creciendo nel cume.

A partir d'entós, les erupciones asocedieron con más frecuencia pero con menor intensidá. Produciéronse dellos ábanos pol derrumbe d'un segundu domo que crecía dende la caldera, que siguieron asocediendo mientres trés años más pa cesar n'avientu de 1932. Toes elles viaxaron pel ríu hasta'l mar.

Esta nueva serie de convulsiones, asocedíes 27 años dempués de la traxedia de St. Pierre, nun causaron víctimes salvo delles cabeces de ganáu, y solamente implicaron la destrucción de la ruta St. Pierre-Prêcheur.

L'eventu foi estudiáu pol vulcanólogu estauxunidense F. A. Perret, que llegó a la islla a principios de 1930, estableciéndose en St. Pierre, que daquella taba volviéndose a habitar. Mientres esi añu, foi sacupada otra vegada, y Perret ayudó a atopar nueves zones por que los vecinos estableciérense. Por fin la ciudá foi sacupada en forma definitiva, y güei atópase abandonada, anque delles pequeñes aldegues irguir nos terrenes que dalguna vegada ocupó.

Tola zona norte de la islla foi desallugada a los primeros signos d'actividá (marzu de 1929), y recién empezaron a tornar los pobladores en marzu del añu siguiente.

Erupciones peléanas d'otros volcanes editar

La erupción de 1902, poles sos carauterístiques particulares, dio nome a toa una categoría completa d'erupciones volcániques: les erupciones peléanas o peleanas. La llava d'estes erupciones ye por demás mafosa, cola testura d'una pasta trupo, y esfrezse y consolida con rapidez. La presión na caldera subxacente llevanta'l tapón resultante formando escayos o torres. Antes o dempués, como asocedió en Martinica, la esplosión de la caldera suel abrir chimenees o conductos llaterales de direición horizontal, por onde se eyectan los fluxos piroclásticos.

Amás de la del Pelée de 1902, son exemplos d'erupciones peléanas les siguientes:

  • Volcán Santiaguito (1929): Esti volcán guatemalianu, en realidá un complexu de cuatro domos de llava independientes, produció una erupción d'esti tipu, que mató a 2.500 persones. Los fluxos de magma mafosu y de folla hirviente arramar pol cursu de los ríos como na erupción de Martinica, y obligaron a treslladar la población d'El Palmar.
  • Hibok-Hibok (1948-1951): Alcontráu en Filipines, esti complexu de fontes freátiques, cráteres y calderes, erupcionó con carauterístiques peléanas ente los años indicaos, dexando un saldu total de más de 3.000 finaos.
  • Monte Lamington (1951): la erupción peléana d'esti volcán foi, quiciabes, la más y meyor estudiada, y les observaciones realizaes sobre la mesma siguen siendo güei les más detallaes y completes. Ta allugáu en Papúa Nueva Guinea y costó, naquella oportunidá, unos 4.000 muertos.
  • Monte Bezymianny (1956): Bezymianny (rusu: "ensin nome"), allugáu en Kamchatka, Federación Rusa, xeneró una cataclísmica erupción peleana qu'unvió a la estratósfera los 200 últimos metros del visu, quedando n'actividá hasta 2008.
  • Volcán Mayón (1968): el volcán filipín Mayón ye unu de los más activos de la Tierra, y permanez n'erupción hasta güei. Fixo en 1968 una masiva erupción peléana.
  • Monte Santa Helena (1980): el 18 de mayu de 1980 esti estratovolcán estauxunidense produció una de les más poderoses erupciones peléanas enxamás documentaes. Mató a 57 persones, destruyó 200 cases, 27 pontes, 24 km de víes ferriales y 300 km d'autopistes. El volcán intentó destruyise a sigo mesmu, voló'l 13% de la so estructura y amenorgó la so altitú en 400 m. Los fluxos llaterales baltaron 14,6 km² de montes. Morrieron 1.500 alces, 5.000 venaos, 12 millones d'alevinos de salmón y 40.000 exemplares xuveniles. La erupción lliberó una enerxía de 24 megatones, 7 de los cualos fueron resultáu direutu de la esplosión principal. L'españíu foi equivalente a 1.600 bombes atómiques como la llanzada n'Hiroshima.

Güei editar

 
El monte Pelée, güei.

Dende 1932, el volcán nun volvió dar señales d'actividá, pero la esperiencia pasada demuestra que nun se debe confiar na so apaciguadura. Casi con certidume, cualquier actividá eruptiva futura va ser precedida por ruiu, temblones, señales de molición y aumentu de les fumarolas, tal como asocedió nos cuatro grandes erupciones anteriores.

El monte Pelée ye unu de los volcanes más activos del so arcu y del mundu, y ye bien facederu que faiga erupción nel futuru.[19] Por ello, caltener so una estrecha vixilancia per parte de xeólogos, xeofísicos y vulcanólogos.

El fechu de que la Comuña de St. Pierre tenga solamente (según censu 2004) 4.500 habitantes en llugar de los 30.000 que tuvo a principios del sieglu XX ye un poderosu recordatoriu de les consecuencies de la relaxación de los cuidaos sobre esti destructivu monte.

Visita al volcán editar

El volcán Pelée puede visitase y xubir hasta'l so cráter. Les escursiones conformar en grupos de cuatro persones o más, pero los turistes solos o en pareya pueden xunise a un grupu yá formáu. Ye necesariu —y bien recomendable— contautar colos guíes profesionales de la zona p'aprovechar los meyores vistes y esfrutar el viaxe con seguridá.

Escursión d'un día enteru editar

Saliendo de Grand-Rivière o Prêcheur, dexa vistar la pluvisilva semihúmeda y les ruines de los plantíos, reparando grandes tarántulas y bellos paisaxes.

Escursión d'un día o mediu día editar

La escursión pal ascensu al monte parte de Morne Rouge llámase "Monte Pelée dende l´Aileron", puede durar un día o mediu (a voluntá del visitante) y dexa algamar el segundu abellugu (llegando a la caldera) o'l terceru (hasta'l cráter). Anque tien dellos sectores difíciles, el panorama ye espectacular (especialmente cuando nun hai nubosidad).

Escursiones de mediu día editar

-yos Anses du Nord editar

Partiendo de Prêcheur, visita la foresta tropical, ruines d'antiguos asentamientos, vieyos plantíos de cacáu, grandes arañes y numberosos puntos panorámicos.

Trazar des Jésuites' editar

Saliendo dende Morne Rouge, escurre pola selva, visitando la mesma aldega con una gran vista del monte Pelée.

Mc´Intosh - Ste. Cécile editar

Tamién sale de Morne Rouge, y percuerre la sabana, la selva lluviosa, plantíos de bananas y la canal de riego Sainte-Cécile.

Cronoloxía editar

Prehistoria editar

  • Hai 30 millones d'años: Un puntu caliente de la corteza submarina da orixe a la islla de Martinica.
  • Hai 100.000 años: Fórmense'l domo de Morne Macouba y la caldera correspondiente. Munches grandes erupciones de tipu peléano.
  • Hai 25.000 años: Derrumbe de la cara suroeste del volcán.
  • Hai 5.000 años: El monte pasa por más de 30 erupciones peléanas.
  • Hai 3.000 años: Eyección de pumita. Fórmase la caldera del Étang Sec.

Antigüedá editar

  • Dómina precolombina: Los caribes conocen al monte como "Monte de Fueu".

Sieglu XVI editar

  • 15 de xunu de 1502: Cristóbal Colón afaya la isla.

Sieglu XVII editar

  • 1635: Francia coloniza Martinica.

Sieglu XVIII editar

1792 editar

  • 22 de xineru: Erupción leve. Muerren animales selvaxes y páxaros.
  • Abril: Segunda erupción. Esplosión nel cráter.
  • Xunu: Espedición pa verificar l'estáu del cráter. Tola contorna tán cubiertos d'azufre.

1795 editar

  • Publicar l'informe de la espedición.

Sieglu XIX editar

1851 editar

  • 5 d'agostu: Primer esplosión, similar a un truenu sosteníu. Entámase una espedición científica qu'afaya dos cráteres neoformados que devuelven folla hirviente. Sicasí, les sos conclusiones afirmen que nun hai peligru.

1852 editar

  • Xunu: La intensidá del fenómenu escai hasta sumir.

1899 editar

  • Signos d'un nuevu espertar del volcán.

1900 editar

  • Branu: Étang Sec aumenta la emisión de fumarolas y empieza a echar vapor y agua ferviendo.

Sieglu XX editar

1902 editar

  • Abril: Siguen les manifestaciones. Turistes noten nueves fumarolas.
  • Día 23: Agua de cenices llixeres.
  • Día 24: Fuerte agua de cenices.
  • Día 27: El Étang Sec enllenar d'agua ferviendo. Vapores sulfurosos. Ruios de ebullición.
  • Día 30: Encha de ríos y agües de ceniza.
  • 2 de mayu: Esplosiones, terremotos y una gran columna de fumu negro. Agua de cenices permanente. Los animales muerren de la Enfermedá de Marie.
  • Día 3: Menos cenices en St. Pierre por cuenta de los vientos.
  • Día 4: Les cenices corten les comunicaciones. Invasión de víbores, ciempiés y formigues.
  • Día 5: El mar recula pola elevación de la caldera, que depués se funde. Les agües anubren les poblaciones. Ruémpese'l Étang Sec, soterrando a 150 persones.
  • Día 6: La ciudá a escures. El volcán empieza a ruxir.
  • Día 7: Rescamplos volcánicos. Los cráteres rellumen con lluz colorao.
  • Día 8: El volcán españa. El fluxu piroclástico destrúi St. Pierre. Cerca de 30.000 persones muerren.
  • Día 20: Segunda erupción, qu'afara los restos xamuscaos de la ciudá.
  • Día 30: Tercer erupción. Los fluxos destrúin 4 pueblos y maten a 300 persones más.
  • Ochobre: Empieza a crecer la "Torre del Pelée", un enorme escayu volcánicu que sale del fondu del Étang Sec.

1903 editar

  • Marzu: L'escayu vuélvese inestable y derrúmbase.

1904 editar

  • El volcán manifiesta convulsiones menores.

1905 editar

  • 4 de xunetu: L'aselu retorna definitivamente.

1929 editar

  • Marzu: Actividá anormal de fumarolas. Se evacua la cara norte del volcán.
  • 16 d'agostu: Escape de vapor y columna de fumu. Agües de ceniza. Ábanos.
  • 16 de setiembre: Violenta erupción. La población ye sacupada.
  • Ochobre: Autorizar a los pobladores a tornar a les sos propiedaes.
  • Día 14: Segunda y violenta erupción.
  • Día 16: Trupa agua de cenices. Tercer erupción.
  • Día 22: Cuarta erupción. Los fluxos piroclásticos esmucir escontra'l mar. Nun hai perdes humanes.

1932 editar

  • Avientu: L'actividá detiense. Persistiera por casi trés años.

Sieglu XXI editar

  • El volcán caltener n'aselu de magar, pero los científicos dan per descontáu que volverá españar nel futuru.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. USGS: Mount Pelée, 1902 eruption
  2. Heilprin, Angelo: Mount Pelée and the tragedy of Martinique. J. B. Lippincott Company, Philadelphia, 1903.
  3. Blong, R.J.: Volcanic Hazards: A Sourcebook on the Effects of Eruptions. Academic Press, Orlando, 1984.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 Prof. Thierry D. Lesales: Mount Pelée.
  5. Journal des Mines, 1795.
  6. "Azufrera".
  7. Nel orixinal, 736 toeses.
  8. 500 toesas
  9. Tal especie nun esiste. Tien De tratase d'un error, una y bones les úniques especies de didélfidos presentes en Centroamérica son Didelphis imperfecta, D. marsupialis y D. virginiana.
  10. Ver seición "Actividá subsecuente".
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Report of the mission exploring the craters of Mount Pelée, 1851.
  12. Scarth & Alwyn: La Catastrophe, páx. 30. Oxford, 2002.
  13. Departamentu de Xeoloxía de la Universidá de San Diego: Mt. Pelé Eruption (1902)
  14. culiebres-invadieron-saint-pierre.html Zona catastrófica: "El día que les culiebres invadieron St. Pierre".
  15. SDSU: Mount Pelée eruption.
  16. Windows to the Universe: Mt. Pelée.
  17. Wright & Pierson: USGS Circular 1073, páx. 39, 1992.
  18. Tilling: Volcanoes páxs. 16-17. USGS, 1985
  19. Smithsonian Institution (ed.): «Monte Pelée».

Enllaces esternos editar