Escrutiniu proporcional plurinominal

El sistema de representación proporcional o escrutiniu proporcional plurinominal ye una categoría de sistemes eleutorales nel que'l porcentaxe de votos que reciben les candidatures determina de manera proporcional el númberu d'escaños que-yos son asignaos nel órganu electu. Estos sistemes de representación estrémense, ente otros, del escrutiniu mayoritariu uninominal porque les candidatures nun precisen llograr mayoría relativa en nengún distritu eleutoral pa poder ser representaes nel órganu escoyíu.

Esisten diverses formes de representación proporcional, como la representación proporcional con llistes de candidatos, en que los votantes voten por partíos políticos; los partíos presenten una llista de candidatos a los cualos asígnense-yos escaños d'alcuerdu al porcentaxe de votos que llogren. En dellos países a esti sistema d'eleición denominóse-y como Sistema de Cocientes y Subcocientes y ye bien utilizáu pa la eleición de miembros de cámares llexislatives en munchos países. Otru sistema ye'l votu únicu tresferible, que nun depende de la esistencia de partíos políticos. Dellos estaos, como los Países Baxos, combinen los dos aspeutos. La mayoría de los países con democracies parllamentaries utilicen sistemes de representación proporcional, anque la mayoría de los países anglofalantes utilicen sistemes de representación direuta (salvu Sudáfrica, Nueva Zelanda, Irlanda, Escocia, Gales, Sierra Lleona, Guyana y Sri Lanka). La mayoría de los sistemes presidencialistes utilicen la representación direuta, anque dellos países llatinoamericanos, como Arxentina y Méxicu, implementaron una combinación de los dos sistemes.

Definición editar

Si optar por definir la proporcionalidad como una carauterística que se tien o nun se tien, vamos falar de sistema proporcional cuando, en casu de qu'una parte de los eleutores vote en bloque de la mesma, llogren a lo menos un númberu de representantes que difieren en menos de la unidá de la parte proporcional exacta que-yos correspondería.[1]

Si optar por definir la proporcionalidad como un grau, vamos falar de sistemes eleutorales más o menos proporcionales. Pa clasificalos, esisten distintos índices de proporcionalidad.[2]

Ventayes y desventaxes editar

Les ventayes y desventaxes de los distritos plurinominales son el reflexu de los distritos uninominales y coinciden en parte col alderique sobre los sistemes pluralistes o mayoritarios y los sistemes de representación proporcional. L'enfoque nesta seición va tar solamente nes ventayes y desventaxes de los distritos plurinominales.

Ventayes editar

Les ventayes más de cutiu citaes de los distritos plurinominales son:

  • Los distritos son más equitativos y democráticos al empar qu'ayuden a que distintos equipos de partíos entren na nominación.
  • Son distintos los tamaños de territorios y el númberu de persones, polo tanto puede camudase el númberu de representantes.

Nel últimu puntu, hai un bon conveniu o arreglu pa suxurir que les muyeres son probablemente más escoyíes nos distritos plurinominales. Los grupos étnicos, relixosos y llingüísticos tienden tamién a ser meyor representaos nos distritos plurinominales porque los partíos políticos esfórciense por que polo xeneral, esista un equilibriu cuando s'escueyen los candidatos. Les consecuencies de los distritos plurinominales son menos ciertes, de toes formes, pa un grupu que ta concentráu dientro d'un territoriu dau. Nos Estaos Xuníossobremanera, les persones de color y los hispanos son probablemente escoyíos dende un distritu uninominal, en gran parte porque la Llei de los Derechos del Ciudadanu, promueve la creación de los distritos onde predominen eses minoríes raciales o étniques. Pa un discutiniu más detalláu del emplegu de los distritos uninominales y la representación de les minoríes nos Estaos Xuníos, ver Estaos Xuníos: Minoríes Étniques y Distritos Uninominales.

Desventaxes editar

Les primeres desventaxes de los distritos plurinominales son:

  • Quítase la responsabilidá dada pol eleutor
  • Quítase la rellación ente representante y eleutor

La fortaleza de los distritos plurinominales atópase na so habilidá pa xenerar una representación muncho más equilibrada, tantu pa los grupos tradicionalmente sub - representaos tales como muyeres y minoríes étniques y pa los partíos políticos. El grau hasta'l cual los distritos plurinominales son capaces de faer esto, de cutiu, depende en dambos casos de la magnitú de los distritos y de les regles de votación emplegaes. La gran magnitú d'un distritu, ye la resultancia más proporcional de la eleición pa los partíos políticos. Tamién son materia les regles de votación, comoquier - que la votación en bloque dientro de los distritos plurinominales, van producir anguaño una mayor distorsión eleutoral que'l pluralista sistema del primeru gana'l puestu nos distritos uninominales. Solamente los distritos plurinominales con grandes magnitúes y dalguna forma de votu proporcional van producir consistentemente resultaos eleutorales proporcionales.

Referencies editar

Ver tamién editar

Otros sistemes eleutorales editar

Enllaces esternos editar