Clara d'Asís

monxa italiana (1193–1253)

Santa Clara d'Asís (italianu: Chiara d'Assisi; 16 de xunetu de 1194Asís (es) Traducir – 11 d'agostu de 1253Asís (es) Traducir) foi una relixosa y santa italiana. Siguidora fiel de san Franciscu d'Asís, col que fundó la segunda orde franciscana o d'hermanes clarises, Clara apreciar de llamase “humilde planta del bonaventuráu Padre Francisco”.[8] Dempués d'abandonar la so antigua vida de noble, establecer nel monesteriu de San Damiano hasta morrer.

Clara d'Asís
abadesa

1215 -
fundador de orden o congregación (es) Traducir Orden de las hermanas clarisas (es) Traducir

28 marzu 1212 -
Vida
Nacimientu Asís (es) Traducir16 de xunetu de 1194[1]
Muerte Asís (es) Traducir[2]11 d'agostu de 1253[3] (59 años)
Sepultura Basílica de Santa Clara (Asís) (es) Traducir[4]
Causa de la muerte causes naturales[5]
Familia
Madre Ortolana de Asís
Casada con ensin valor [5]
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes italianu[6]
llatín
Oficiu monxa, autora, escritora de lliteratura relixosa, fundador (es) Traducir, místicafilósofa
Santoral
11 d'agostu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
catolicismu[7]
Orde relixosa Orden de Santa Clara (es) Traducir[7]
Cambiar los datos en Wikidata

Clara foi la primer y única muyer n'escribir una regla de vida relixosa pa muyeres. Nel so conteníu y na so estructura alloñar de les tradicionales regles monástiques. Los sos restos mortales fuelguen na cripta de la Basílica de santa Clara d'Asís.

Foi canonizada un añu dempués del so fallecimientu, pol papa Alejandro IV.

Infancia y familia editar

 
Casa natal.

Clara nació n'Asís en 1194, el 16 de xunetu. Fía mayor del matrimoniu de Favorino de Scifi y Ortolana, que yera descendiente d'una pernomada familia de Sterpeto, los Eiumi. Dambes families pertenecíen a la más augusta aristocracia d'Asís,[9] Favorino tenía'l títulu de Conde de Sasso–Rosso. Clara tenía cuatro hermanos, un varón, Boson, y tres muyeres, Renenda, Inés y Beatriz.

Ortolana yera una muyer de muncha virtú y piedá cristiana, y yera devota de faer llargues pelegrinaciones a Bari, Santiago de Compostela y Tierra Santa. Diz la tradición qu'antes de nacer Clara, el Señor reveló-y n'oración que la allumaría d'una brillosa lluz qu'habría d'allumar al mundu enteru, y foi por eso que la neña recibió nel bautismu el nome de Clara, que zarra dos significaos, resplandorientu y célebre.

La neña Clara creció nel palaciu fortificáu de la familia y nun tenía amigos, cerca de la Puerta Vieya. Dizse que dende'l so más curtia edá sobresalió en virtud pero se mortificaba duramente usando aspros cilicios de goches y rezaba tolos díes tantes oraciones que tenía que valise de piedrecillas pa cuntales.

Conversión editar

 
Oficiu de los votos monásticos de santa Clara.
 
Reliquies de la Santa.

Por esa fecha volviera de Roma, con autoridá pontificia pa predicar, el mozu Francisco Bernardone, que la so conversión tan hondamente trescalara a la ciudá entera. Clara oyó-y predicar na ilesia de San Rufino y entendió que la manera de vida reparáu pol Santu yera'l que alla -y señalaba'l Señor.

Ente los siguidores de Francisco había dos, Rufino y Montés, que yeren parientes cercanos de Clara, y estos facilitáron-y el camín a los sos deseos. Asina un día acompañada d'una de los sos parientes, a quien la tradición atribúi'l nome de Bona Guelfuci, foi ver a Francisco. Esti oyera falar d'ella, per mediu de Rufino y Montés, y desque la vio tomó una decisión: «quitar del mundu malváu tan preciosu botín p'arriquecer con él al so divín Maestru».[10] Dende entós Francisco foi'l guía espiritual de Clara.

La nueche dempués del Domingu de Ramos de 1211, Clara fuxó de la so casa y empúnxose a la Porciúncula; ellí aguardar los flaires menores con antorches encendíes. Habiendo entráu na capiya, se arrodilló ante la imaxe del Cristu de san Damián y ratificó el so arrenunciu al mundu «por amor escontra'l santísimu y amadísimo Neñu envueltu en pañales y recostado sobre'l preselbe».[11] Camudó los sos relumbrantes vestidures por un sayal toscu, asemeyáu al de los flaires; trocó la petrina afatada con xoyes por un nudosu gordón, y cuando Francisco cortó'l so rubiu pelo entró a formar parte de la Orde de los Hermanos Menores.

Clara prometió obedecer a san Francisco en tou. Depués, foi treslladada al conventu de les benedictines de San Pablo.

Cuando los sos familiares afayaron la so fuxida y paradoriu fueron a buscala al conventu. Tres la negativa atayante de Clara a tornar a la so casa, treslladar a la ilesia de San Ángel de Panzo, onde moraben unes muyeres piadoses, que llevaben vida de penitentes.

Entamu de les Clarises

Seis o diez díes dempués de la fuxida de Clara, otra de les sos hermanes, Inés, fuxó tamién a la ilesia de San Ángel a compartir cola so hermana'l mesmu réxime de vida. Más tarde foi a axunta-y -yos la so otra hermana, Beatriz, y yá en san Damián, unos años más tarde, Ortolana, la so madre.

Clara ya Inés llueu abandonaron el beaterio de San Ángel. Asina Francisco faló colos camaldulenses del monte Subasio, qu'antes donaren a la nueva Orde la Porciúncula, que ufiertáron-y vencer -yos la ilesia de San Damián y la casa amiesta, que seríen dende esi momentu la casa de Clara mientres 41 años hasta la so muerte.

Naquel conventu de San Damián, granó y desendolcóse la vida d'oración, de trabayu, de probeza y d'allegría, virtúes del carisma franciscanu. Por esa fecha l'estilu de vida de Clara y les sos hermanes llamó fuertemente l'atención y el movimientu creció rápido. La condición riquida p'almitir una postulante en San Damián yera la mesma que pidía Francisco na Porciúncula: partir ente los probes tolos bienes.

El conventu nun podía recibir donación dalguna, pero tenía de permanecer infrayable pa siempres. Los medios de vida de les monxes yeren el trabayu y la llimosna. Mientres unes hermanes trabayaben dientro del claustru otres diben pedimiar de puerta en puerta. Clara, cuando les hermanes volvíen de pedimiar, abrazar y besar nos pies.

San Francisco escribió pocu dempués la norma de vida pa les hermanes y, per mediu del Santu, llograron del papa Inocencio III la confirmación d'esta regla en 1215, pos esi añu, por orde espresa de Francisco, aceptó Clara'l títulu d'abadesa de San Damián. Hasta entós Francisco fuera xefe y direutor de los dos órdenes, pero dempués que'l Papa aprobó-yos la regla, les monxes debíen de tener una superiora que les gobernara.

Santa Clara lluchó siempres pola vocación de probeza de la so comunidá, negándose a recibir bienes qu'afixeren la so vida. Por eso solicitó y consiguió en 1216 que Inocencio III otorgára-yos el «Privilexu de la Probeza» : Arrenunciastis a toa ambición de los bienes d'esti mundu... Les privaciones nun vos dan mieu... y concedémosvos que naide pueda forzavos a recibir bienes. Robló esti testu «cum hilarite magna» (riéndose de bona gana).[12][13]

La vida diaria en San Damián editar

 
Frescu de Santa Clara y les hermanes clarises, Ilesia de San Damián.

Clara, a pesar de ser superiora, tenía'l costume de sirvir la mesa y brindar agua a les relixoses por que llavaren les sos manes, y curiaba solícitamente d'elles. Cunten que se llevantaba toles nueches a verificar si dalguna relixosa taba desatapada. Francisco munches vegaes unvió-y enfermos a San Damián y Clara los sanaba colos sos cuidos.

Nin entá tando enferma, lo que yera frecuente, omitía'l trabayu manual. Asina se dedicaba a bordar corporales, na mesma cama, que mandaba a les ilesies probes de los montes del valle.

Según nel trabayu yera exemplu pa les relixoses, lo yera tamién na vida d'oración. Dempués de les completes, últimu oficiu del día, permanecía llargu ratu sola, na ilesia ante'l Crucifixu que faló a San Francisco. Ellí rezaba'l “Oficiu de la Cruz”, qu'había compuestu Francisco. Estes práutiques nun-y torgaben llevantar se pela mañana bien ceo, pa llevantar a les hermanes, encender les llámpares y tocar la campana pa la misa primer.

Según la lleenda, una vegada foi'l Papa a San Damián; Santa Clara fixo preparar les meses y poner el pan nelles, por que'l Santu padre bendicir. El Papa pidió a la santa que fuera ella quien lo fixera, a lo que Clara opúnxose rotundamente. El Papa encamentar por santa obediencia a que fixera la señal de la cruz sobre los panes y bendicir nel nome de Dios. Santa Clara, como verdadera fía d'obediencia, bendixo bien devotamente aquellos panes cola señal de la cruz, y al intre apaeció en tolos panes la señal de la cruz.[14]

La so cama, nos entamos, yeren fexes de sarmiento con un tueru de madera per almada; dempués camudar nun cachu de cueru y un aspru coxín; por orde de Francisco amenorgar a dormir dempués nun jergón de paya.

Nos ayunos d'Advientu, Cuaresma y de San Martín, Clara nun s'alimentaba sinón tres díes na selmana, y solo con pan y agua. Pa reemplazar la mortificación corporal reparó por llargu tiempu la práutica d'usar a raigañu del cuerpu una camisa de cueru de gochu cola parte velluda escontra dientro.

Tando una vegada Clara gravemente carez na solemnidá de la Natividá de Cristu, foi tresportada milagrosamente a la ilesia de San Francisco y asina pudo asistir a tol oficiu de los maitines y de la misa de medianueche, y amás pudo recibir la sagrada comunión; dempués foi llevada de nuevu a la so cama.[14]

Fortaleza espiritual editar

 
Santa Clara intervién pa salvar a un neñu, frescu de Giovanni di Paolo, 1455.

Clara, ante Francisco, manifestábase débil y precisaba consuelu y afalo pero metanes les sos hermanes yera la madre revistida de fortaleza pa defendeles y protexeles.

Federico II caltenía una guerra contra'l Papa y llanzó a los Estaos Pontificios arqueros mahometanos, sobre los que nun teníen nengún poder les escomuniones del Papa. En 1240, dende'l visu de la fortaleza de Nocera, a curtia distancia d'Asís, los sarracenos cayeron sobre'l valle d'Espoleto y fueron truñar el conventu de San Damián. La entrada de los musulmanes nel monesteriu significaba pa les monxes non solo la muerte, sinón probablemente la violación. Toes, asustaes, acoyéronse en redol a Clara, quien s'atopaba postrada na cama por cuenta de una pergrave enfermedá. Ella fixo treslladar a la puerta del conventu, mandó que-y traxeren el mota de plata nel que s'acutar el Santísimu Sacramentu y cayó de rodíes delantre d'Él, pidiendo l'amparu del cielu pa sigo y les sos fíes. Cunta la lleenda que de la mota salió una voz como d'un neñu que-y dixo: “Yo voi guardavos siempres”,[15] dempués de lo que alzóse de la oración. Nesi mesmu intre los sarracenos llevantaron el sitiu del monesteriu y fuéronse a otra parte.

Un añu más tarde, en xunu de 1241, un milagru asemeyáu, les tropes de Federico, encabezaes por Vital de Aversa,atacaben a la ciudá d'Asís y queríen destruyila. Santa Clara y les sos monxes oraron con fe ante'l Santísimu Sacramentu y los atacantes retirar ensin saber por qué. Esti acontecimientu ye celebráu siempres polos asisienses como fiesta nacional.

Otra muestra de la so fortaleza manifestar na llucha que sostuvo per años col papa Gregorio IX a trueque de sostener la integridá del votu de probeza. El pontífiz quería convencela qu'aceptara dellos bienes pal conventu, como lo faíen les demás órdenes relixoses. A tal puntu llegó la disputa que'l Papa llegó a dici-y que si ella se creía amestada pol so votu, él tenía'l poder y l'obligación de desamarra-y lo, a lo qu'ella retrucó: “Santísimu Padre, desamarráime de los mios pecaos, mas non de la obligación de siguir a El nuesu Señor Xesucristu”. Namái dos díes antes de morrer vinu a llograr Clara, d'Inocencio IV y a perpetuidad, el derechu de ser y permanecer siempres probe.

Muerte de la Santa editar

 
Cuerpu incorruptu de Clara d'Asís con tratamientu de cera siglo dempués de la so muerte. Atopar na Basílica de santa Clara d'Asís.

El branu del 1253 vieno a Asís el papa Inocencio IV pa ver a Clara, que atopábase postrada nel so llechu. Ella pidió-y la bendición apostólica y l'absolución de los sos pecaos, y el Sumu Pontífiz contestó: «Quiera'l cielu, fía mio, que tenga yo tanta necesidá como tu de la indulxencia de Dios». Cuando Inocencio retiróse dixo Clara a les sos hermanes: «Fíes mios, agora más que nunca tenemos de da-y gracies a Dios, porque, sobre recibi-y a Él mesmu na sagrada hostia, fui topada digna de recibir la visita del so Vicariu na tierra».

Dende aquel día les monxes nun se dixebraron del so llechu, inclusive Inés, la so hermana, viaxó dende Florencia pa tar al so llau. En dos selmanes la santa nun pudo tomar alimentu, pero les fuercies nun-y faltaben.

Cunta la hestoria que tando nel más fondu dolor, dirixó la so mirada escontra la puerta del cuartu, y he equí que ve entrar una procesión de vírxenes vistíes de blancu, llevando toes nes sos cabeces corones d'oru. Colaba ente elles una qu'esllumaba más que les otres, de que la so corona, que nel so remate presenta una especie d'incensariu con furos, irradia tanta rellumanza que convertía la nueche en día lluminosu dientro de la casa; yera la Bonaventurada Virxe María. Adelantróse la Virxe hasta'l llechu onde xacía Clara, ya inclinándose amorosamente sobre ella, dio-y un abrazu.[16]

Morrió'l 11 d'agostu, arrodiada de les sos hermanes y de los flaires Lleón, Ángel y Junípero. D'ella díxose: «Clara de nome, clara na vida y perclara na muerte».

La noticia de la muerte de la relixosa trescaló de momentu, con impresionante resonancia, a tola ciudá. Allegaron en tropiella los homes y les muyeres al llugar. Toos proclamar santa y non pocos, metanes les frases gloriadores, rompíen a llorar. Allegó'l podestá con un cortexu de caballeros y una tropa d'homes armaos, y aquella tarde y tola nueche fixeron guardia vixilante en redol a los restos mortales de Clara. A otru día, llegó'l Papa en persona colos cardenales, y tola población emponer escontra San Damián. Yera xusto'l momentu en que diben empezar los oficios divinos y los flaires empecipiaben el de difuntos; cuando, de secute, el Papa dixo que tenía de rezase l'oficiu de les vírxenes, y non el de difuntos, como si quixera canonizala antes entá de que'l so cuerpu fuera apurríu a la sepultura. Sicasí, l'obispu d'Ostia reparólu que nesta materia haber de proceder con prudente demoranza, y celebróse por fin la misa de difuntos.

Bien llueu empezaron a llegar verdaderos ensames de pelegrinos al llugar onde xacía la relixosa, popularizándose una oración a ella dedicada: «Verdaderamente santa, verdaderamente gloriosa, reina colos ánxeles la que tanto honor recibe de los homes na tierra. Intercede por nós ante Cristu, tu, qu'a tantos empunxisti a la penitencia, a tantos a la vida».

Al cabu de pocos díes, la so hermana Inés siguió a Clara a la muerte.

Representación y patronalgos editar

 
Representación cola custodia.
 
Representación con un lliriu. Pintura de Giotto (Florencia, Santa Croce), s. XIV.

Tradicionalmente representar a santa Clara col hábitu propiu de les clarises. Este consiste nun sayal marrón y un velo negru, suxetu col tradicional gordón de tres nudo de que'l so petrina sale un rosariu.

Los atributos tradicionales de la Santa son la custodia y el blagu. La primer derivada del enfrentamientu a les tropes sarracenes en 1230, siendo la primer vegada que la representó con esti atributu nun frescu de San Damiano, anguaño bastante deterioráu, nel cual vese a Santa Clara col Santísimu Sacramentu enfrentándose resoluta a los sarracenos que fuxen espavoríos. El blagu provién de ser Santa Clara abadesa mitrada.

Otru atributu característicu constituyir el lliriu, flor que representa la pureza y la virxinidá. Nel cuerpu incorruptu de la Santa, espuestu na Basílica de santa Clara d'Asís, la Santa sostién ente les sos manes un lliriu de metal precioso. Pela so parte, nel escudu de les clarises, lliriu y blagu entecruzar en sotuer (forma de X).

El 17 de febreru de 1958, el papa Pío XII declaró a santa Clara patrona de la televisión y de les telecomunicaciones. Tamién ye patrona de los clarividentes, de los orfebres y del bon tiempu, motivu pol cual dende la Edá Media esiste la tradición de que les novies ufierten güevos a santa Clara por que nun llueva'l día de la so boda.

Amás de la basílica col so nome n'Asís, tien santuarios importantes en Nápoles y Bari, n'Italia, na ciudá californiana nomada nel so honor y na ciudá de Santa Clara, provincia de Villa Clara, en Cuba, de que la so diócesis ye patrona.

So'l so patronalgu atopen seis ciudaes arxentines, una mexicana, una salvadoriana y una española, más les dos yá mentaes.

Oración a Santa Clara d'Asís editar

 
Santa Clara d'Asís, imaxe sevillana del sieglu XVII, atribuyida a Pedro Duque y Cornejo na parroquia de San Franciscu d'Asís (Les Palmes de Gran Canaria).

Gloriosísima virxe y dignísima madre Santa Clara, espeyu perclaru de santidá y pureza, base firme de la más pura fe, quema de perfecta caridá y erariu perricu de toles virtúes. Por tolos favores con que'l Divín Maríu apinóvos, y l'especial prerrogativa de faer la vuesa alma trueno del so infinitu grandor, algamar de la inmensa piedá que llimpia les nueses almes de les manches y de les culpes, y destituyíes de too efeutu terrenal, sían templu dignu de la so habitación.

Tamién te clamiamos pola paz y l'unidá de la Ilesia Católica, por que se caltenga na so unidá de fe, santidá y costume que lu faen incontrastable ante los esfuercios de los sos enemigos.

Y si fora pa mayor gloria de Dios y bien espiritual mio cuanto pido por esta oración, vos como madre y proteutora presentái los mios deseos nel despachu divín, pos yo confío na vuesa bondá infinita que polos vuesos méritos voi algamar cuanto pido por esta oración, pa la so mayor honra y gloria. Amén.

Veneración editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Diccionario biográfico de los italianos» (italianu) (1960).
  2. URL de la referencia: http://www.santiebeati.it/dettaglio/24000.
  3. Afirmao en: BeWeb. Identificador BeWeb de persona: 549. Data de consulta: 12 febreru 2021.
  4. URL de la referencia: https://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/09-24c.php3.
  5. 5,0 5,1 5,2 URL de la referencia: https://brewiarz.pl/czytelnia/swieci/08-11a.php3.
  6. Identificador CONOR.SI: 39081827. Afirmao en: CONOR.SI.
  7. 7,0 7,1 URL de la referencia: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Klara-z-Asyzu;3922674.html.
  8. Clara indigna cenncilla Chistri et plantula beatissimi patris Francisci (Regla de Santa Clara, cap. I, nos Textus orixinales, Quarachi, 1897
  9. Frater Rufinus, consaguineus S. Clarae de nobilioribus civibus (Anacleta franc., III, 46
  10. Acta SS., II,p.755
  11. Regla de Santa Clara, cap. II
  12. Jacqueline., Gréal, (D.L. 1997). Vida de Santa Clara, 3a. ed, San Pablo. ISBN 9788428514750.
  13. «probeza-de Santa Clara-Inocencio-III-1216 "Privilexu de la probeza" de Santa Clara Inocencio III, 1216» (inglés). Consultáu'l 13 d'abril de 2018.
  14. 14,0 14,1 Floruques de San Francisco
  15. Vida de Santa Clara por Tomás de Celano
  16. M. Bartoli, Clara d'Asís, Oñati 1992, p. 262.

Enllaces esternos editar