Morayma (Loja, 1467Laujar de Andarax, 1493), última reina de Granada, esposa de Boabdil.

Morayma
Vida
Nacimientu Loja1467
Nacionalidá Al-Ándalus
Muerte Laujar de Andarax1493 (25/26 años)
Familia
Padre Ibrahim Aliatar
Casada con Boabdil
Fíos/es Isabel de Granada (es) Traducir
Oficiu consorte
Cambiar los datos en Wikidata

Familia editar

Foi la fía d'Aliatar, señor de Xagra, alcaide de Loja, primer mayordomu de l'Alhambra y alguacil mayor del Reinu de Granada.[1]

Descripción física editar

Los cronistes de la dómina describir de la siguiente manera:

...la novia vistía saya y chal de pañu negru y una toca blanca que casi-y despintaba la cara, llástima, porque les sos facciones son bien llindes y engañadores.

Un poeta musulmán asegura que Morayma tenía: Güeyos grandes y espresivos nuna cara almirable, al traviés de les tupies ropes adivinábanse unos costazos, unos brazos, unos cadriles y un talle de clásicos y opulentos contornes.

Matrimoniu editar

A los 15 años d'edá casóse con Abū ʿAbd Allāh Muḥammad b. ʿA elī, conocíu como Boabdil, l'últimu rei de la dinastía nazarí que gobernó Granada.

Pocos díes dempués de la boda, Muley Hacén, el so suegru, encarceló al so fíu Boabdil y alla la confinó nun carmen (en Granada una casa con güertu y xardín), cerca de Cuesta del Chapiz.

Dempués de la batalla de Lucena, onde morrió'l so padre, Boabdil cayó prisioneru y foi calteníu en cautiverio en Porcuna, retirar de la vida pública colos sos fíos. Fernando II d'Aragón lliberó a Boabdil, que tuvo bien ganáu'l llamátigu de الزغابي Al-Zugabi, "el Desdicháu", cola condición de que los sos fíos fueren apurríos en custodia.

Ella nun volvió ver a los sos fíos hasta 1492 dempués de la conquista de Granada. Ellos yeren:

  • Aixa, dempués conocida como Sor Isabel de Granada.
  • Áhmed.
  • Yúsef.

Ayalga de Morayma editar

«L'ayalga de la casa o palaciu nazarita yera bayurosu en toa suerte de preciosos rubinos, perlles de gran tamañu, zomordas singularísimas, turqueses de gran valor, toa suerte de adargas preservativas, equipos militares defensivos, preseos primorosos, instrumentos pelegrinos, collares de perlles en cachos, sartales d'alxófares pa los pelos, arracaes qu'aventayaben a les alcordes o pendientes de María (la Copta, concubina de Mahoma) en claridá, brillantez y fermosura, coraces folgoses de vistir, afataes d'oru, cascu con orles doraes, encuallaes de perlles entrepolaes d'esmeraldes con rubinos nel centru; petrines platiaos, anchos de formes y esmaltaos na so superficie; adargas d'ante, sólides, ensin poros, dulces al tactu y renombraes pola so impermeabilidad; almimbares d'abaloriu; atailores de Damascu, cuentes de cristal, safes de la China, copes grandes del Irac, vasos de Tabaxis y otres».[2]

Destierru editar

A la cayida de Granada, foi-y ufiertáu al so maríu un abellugu en Laujar de Andarax, como rei d'Alpujarra, ellí moraron hasta la so marcha escontra Fez, a finales del branu de 1493.

Muerte editar

Finó poco primero de que el restu de la so familia partiera escontra Fez y foi soterrada na mezquita de Mondújar, a la que yá treslladaren, dende la Alhambra, los restos de los sultanes Mohámmad II, Yúsef I, Yúsef III y Abu Saad.

Cuando morrió Morayma, según el costume musulmana, los sos sirvientes llavaron el so cuerpu y arumar con almizcle, alcanfor y otres sustancies arumoses. Darréu dempués, el cadabre foi envolubráu nun sudariu de color blancu ensin coser nin na cabeza nin nos pies. Tres esti ritu, Morayma foi asitiada sobre unes parigüeles, cubierta cola so hhaik (vistíu). Un grupu de cuatro o cinco homes, los de más enfotu de Boabdil, portaron el cadabre xunto a otru numberosu grupu de persones, tratar del entierru de la reina, la última reina de Granada y única reina de l'Alpujarra.

Llegaos al campusantu y dempués d'una curtia oración, el cadabre foi asitiáu na huesa ensin ataúd. La inhumación de Morayma realizar nuna fuesa estrecha onde'l cadabre asitióse sobre la tierra mirando escontra La Meca. D'esta forma, quedaba cumplíu'l deséu de Morayma de ser soterrada en Mondújar y con un estrictu ritu musulmán, yá qu'en vida y nel so testamentu dexó clara la so fonda relixosidá.

Una vegada depositáu'l cuerpu na so tumba, asitióse un llábanu de piedra y construyóse un túmulu de tierra formada por graes de morteru o sillares d'arenisca sobre la que reposaba una llábana.

Supónse que los restos de Morayma, según los de dellos reis y otros miembros de la familia real nazarita, fueron removíos y tremaos al construyir una variante de la carretera N-323, so la cual quedaríen soterraos.[3]

Testamentu editar

Morayma dexó parte de les sos tierres a Hamet Aziguy, Helil Açogayar y Mahomat Almeyres por que la curiaren y llabraren. Tamién dexó dichu que la metá de llograr pol cultivu de les tierres apurrir a la mezquita, al alfaquí y a los sos mayordomos.

Pidió que se rezara dos veces per selmana sobre la so tumba.

Morayma na ficción editar

El personaxe de Morayma foi fonte d'inspiración de diversos escritores ente ellos l'autor románticu Francisco Martínez de la Rosa qu'escribió una traxedia en cinco actos sobre esti personaxe.[4]

Referencies editar

Ver tamién editar