Justo José de Urquiza

militar y políticu arxentín

Justo José de Urquiza (18 d'ochobre de 1801Entre Ríos – 11 d'abril de 1870Palacio San José (es) Traducir)[4][5] foi un militar y políticu arxentín. Foi delles vegaes gobernador de la provincia d'Entre Ríos, líder del Partíu Federal y presidente de la Confederación Arxentina ente 1854 y 1860. Foi asesináu mientres la presidencia de Domingo Faustino Sarmiento.

Justo José de Urquiza
Presidente d'Arxentina

5 marzu 1854 - 4 marzu 1860 - Santiago Derqui
Gobernador de la Provincia de Buenos Aires

26 xunetu 1852 - 3 setiembre 1852
Vicente López y Planes
Vida
Nacimientu Entre Ríos18 d'ochobre de 1801[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Palacio San José (es) Traducir11 d'abril de 1870[1] (68 años)
Causa de la muerte homicidiu
Familia
Padre José Narcisco de Urquiza
Madre Maria Cándida Garcia
Casáu con Dolores Costa
Fíos/es
Hermanos/es Cipriano de Urquiza
Estudios
Estudios Colegio Nacional de Buenos Aires (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Graduación xeneral
Lluchó en guerras civiles argentinas (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Federal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Orixe editar

Familia y entamos na política editar

 
Primer semeya de Justo José de Urquiza; amosar na so mocedá, cuando militaba nes milicies de Concepción del Uruguay. L'orixinal foi atopáu na estancia San Pedro d'Entre Ríos, propiedá de miembros de la familia Campos Urquiza.

El so padre, Joseph Narciso de Urquiza y Álzaga, yera un colonu español que se xunió en matrimoniu cola infanzona María Cándida Ramón-García Monzón d'orixe lusu-hispanu-arxentín, siendo esta una descendiente de los portugueses Inés Nunes Cabral de Melo y de Gil Gonçalves de Moura.[n. 1]

Dambos proxenitores aniciar na intendencia de Buenos Aires, na actual provincia d'Entre Ríos, dedicándose a l'actividá rural y a la función pública. Depués de la Revolución de Mayu, en 1810, emigraron a la Banda Oriental pa siguir siendo fieles al Reinu d'España.

Tornaron en 1812, y cinco años más tarde Justo José foi unviáu al Colexu de San Carlos en Buenos Aires.

En 1819 instalar na puxante villa Regueru de La China, actual Concepción del Uruguay, dedicándose a l'actividá rural y comercial, pa la cual demostró una enorme capacidá. El so hermanu mayor, Cipriano de Urquiza, foi secretariu y depués ministru del primer gran caudiellu entrerrianu, Francisco Ramírez.

En 1820 tuvo la so primer fía estramatrimonial; más tarde tendría munchos más fíos illexítimos. Una llei sancionada mientres la so presidencia llegalizaría dellos d'ellos. Fuéron-y llegalmente reconocíos 23 fíos pola Llei Federal Nᵘ 41 onde ponía nun pie d'igualdá a los 11 fíos llexítimos colos estramatrimoniales que tuvo de solteru (hai versiones que señalen que tuvo ente 105 y 114 fíos en tola so vida).

Na década de 1820, cuntando yá con una fortuna que la sofitaba, interesar na política nun periodu especialmente aturbolináu na historia d'Entre Ríos. Como munchos mozos del interior, el so partíu yera'l Federal.

En 1826 foi electu polos vecinos de Concepción del Uruguay pa representalos como diputáu nel congresu provincial. Dirixó la oposición a la Constitución Arxentina de 1826, que foi refugada pola so provincia.

Entamu de la so carrera militar editar

Dende 1828 d'equí p'arriba foi comandante militar y civil de Concepción del Uruguay. Dos años más tarde sofitó la invasión a la so provincia del xeneral unitariu Juan Lavalle y de Ricardo López Jordán (padre). Tres el fracasu d'esa invasión, sofitó otra en 1831 que, al fracasar tamién, obligar a abellugase en Santa Fe, so la proteición del caudiellu Estanislao López.

Al añu siguiente acompañó a Pascual Echagüe na campaña militar que llevaría a ésti a la gobernación d'Entre Ríos. Sol so gobiernu, Entre Ríos conoció un periodu de paz, reforzáu pola influencia pacificadora del gobernador porteño Juan Manuel de Rosas. A partir de 1835, ésti gobernó como un dictador electu pol votu popular de la so provincia. Estendió'l so dominiu sobre les demás provincies, exerciendo de fechu un poder central que nun-y correspondía de derechu.[n. 2] Echagüe fixo un gobiernu progresista y aforróse problemes sofitando a Rosas na so oposición a la sanción d'una constitución nacional.

Urquiza foi nomáu comandante de tola mariña del ríu Uruguái, col grau de coronel. Mientres esa década convertir n'unu de los hacendados y comerciantes más ricos del país y estendió una poderosa rede de clientelismu económicu, que lu sirviría más tarde de sofitu políticu.

La guerra civil editar

Entre Ríos yera un territoriu qu'ocupaba una posición estratéxica, yá que taba cerca de Buenos Aires, de la conflictiva Banda Oriental, del Imperiu de Brasil y de la provincia de Corrientes. Nel so territoriu diéronse grandes batalles.

A mediaos de 1838, la tranquilidá de la provincia viose amenazada pola sulevación de Fructuoso Rivera, que derrocó al presidente uruguayu Manuel Oribe. Tamién esi añu morrió Estanislao López, y Echagüe forzó l'allugamientu na gobernación santafesina del so hermanu Juan Pablo López.

La primer provincia en remontase militarmente contra Rosas foi Corrientes. El so gobernador, Genaro Berón de Astrada retiró la delegación de les rellaciones esteriores a Rosas y declaró-y la guerra, como asina tamién a Echagüe. Berón tuvo qu'enfrentar coles sos soles fuercies l'ataque que-y llanzó Echagüe, unu de que los sos xefes de división yera Urquiza.

Los exércitos atopar na batalla de Pagu Llargu, cerca de Curuzú Cuatiá, el 31 de marzu de 1839. Foi una completa victoria de los federales, na que Urquiza tuvo una actuación destacada, y Berón resultó muertu na persecución que siguió a la batalla. Dempués de la mesma, centenares de prisioneros fueron executaos; polo xeneral, los correntinos acusaron a Urquiza por esos crímenes.[n. 3]

Dempués d'asitiar un gobernador federal en Corrientes, Echagüe pasó col so exércitu a Uruguái. Rivera ganar na batalla de Cagancha, el 29 d'avientu, na que la indecisión del xeneral Lavalleja foi más importante que la brillosa actuación d'Urquiza. Dende esi momentu, les rellaciones d'Urquiza con Echagüe fueron bien males.

Na so ausencia, Lavalle invadiera la provincia, pasando de siguío a Corrientes. Ellí axuntó un nuevu exércitu, col qu'a mediaos de 1840 invadió Entre Ríos. Mientres Urquiza controlaba la mariña del Uruguái, Echagüe enfrentar en dos batalles indecises. Urquiza ganó a unu de los coroneles unitarios en Regueru del Animal, cerca de Gualeguay. Poco dempués, Lavalle pasaba escontra la provincia de Buenos Aires; ellí intentaría ocupar la capital, pero sería ganáu ensin llucha y empecipiaría una marcha escontra'l norte, atopando la derrota en Tucumán y la muerte en Jujuy.

Dellos meses dempués, Echagüe invadió Corrientes, dexando a Urquiza protexendo los sos llombos. El nuevu comandante de Corrientes yera José María Paz que ganó fácilmente a Echagüe na batalla de Caaguazú, el 28 de payares de 1841.

Gobernación d'Entre Ríos editar

Llegada al gobiernu y continuación de la guerra editar

 
Semeya d'Urquiza (grabáu, escontra 1842).

Poco dempués de la derrota venció'l cuartu mandatu de Echagüe. El 15 d'avientu de 1841, la llexislatura escoyó gobernador a Justo José de Urquiza. Nun dexaría'l poder na provincia hasta la so muerte, casi trenta años más tarde. Foi gobernador mientres 18 años, a lo qu'hai que sumar seis años de federalización de la provincia so la so propia presidencia, y cuatro d'un emplegáu so. En total, 28 años; más que Rosas en Buenos Aires.

La situación yera bien delicada; Urquiza emitió una proclama, en que dicía que

"naide foi asitiáu al mandu de la provincia en circunstancies más difíciles. El mandu, desnudu de cuanto falaga, namái me presenta los sos azares."

Aína delegó el mandu en Vicente Zapata, y abandonó la capital. Díes dempués, Paz ocupaba Paraná y Rivera Concepción del Uruguay. Urquiza retirar a la isla del Toneleru, protexida por banzaos y regueros, onde se punxo a entamar un exércitu con miles de voluntarios entrerrianos, a quien formó militarmente. Ente ellos taba un mozu, fíu d'un vieyu xeneral que taba prisioneru de Rosas por unitariu: yera Ricardo López Jordán. Mientres un curtiu periodu treslladar a la provincia de Buenos Aires.

Paz fíxose escoyer gobernador, pero la falta d'ayuda del gobernador correntín Pedro Ferré obligar a dir en busca de Rivera, cruciando la provincia. Nel camín perdió casi tol so exércitu, que pasó a engrosar el d'Urquiza. Ésti ocupó Paraná ensin oposición, y aína empecipió la campaña nel interior de la provincia.

Simultáneamente, Manuel Oribe tornaba dende'l norte, onde ganara a Lavalle, y atacó al gobernador santafesino Juan Pablo López (que se pasara de bandu), ganándolo con facilidá. Echagüe fíxose cargu del gobiernu santafesino y Oribe crució'l Paraná, siguiendo la so marcha escontra l'Uruguái.

Rivera tomó'l mandu del exércitu xuníu uruguayu-unitariu. Urquiza xunir a Oribe y xuntos avanzaron escontra'l ríu Uruguái, cerca del cual ganaron dafechu a los sos enemigos na batalla de Regueru Grande, el 6 d'avientu de 1842.

Mientres Oribe siguía la so meyora escontra Montevidéu, ocupando la mayor parte del territoriu uruguayu, Urquiza invadió Corrientes, onde asitió un gobernador federal, Pedro Cabral, y dexó una guarnición entrerriana en Goya, al mandu del xeneral José Miguel Galán.

Dempués acompañó'l lentu - demasiáu lenta - meyora de Oribe escontra la capital uruguaya, a la que punxo sitiu. Asina s'empecipiaba'l periodu que los uruguayos llamen la Guerra Grande.

En Corrientes, una reaición empobinada por Joaquín y Juan Madariaga tomó'l poder y espulsó a los entrerrianos. Aína atacaron Entre Ríos; la defensa quedó a cargu del xeneral uruguayu Eugenio Garzón, mientres una rebelión nel interior de la provincia costaba la muerte de Cipriano de Urquiza. Los correntinos sacuparon Entre Ríos, y Urquiza pudo siguir les sos campañes nel Uruguái; ellí ganó a Rivera xunto al ríu Yí, y el 27 de marzu de 1845 vencer definitivamente na batalla d'India Muerta.[n. 4] Nuevamente foi acusáu d'executar cientos de prisioneros.

El bloque anglufrancés y les actividaes de corsarios al serviciu del gobiernu de Montevidéu siguieron afectando al gobiernu entrerrianu. El capitán italianu Giuseppe Garibaldi[n. 5] escaló Gualeguaychú; y a los pocos díes el griegu Cardassy prindó tolos barcos del puertu de Paraná.

Campañes n'Uruguái y Corrientes editar

En Corrientes, los Madariaga punxeren al mandu del so exércitu al xeneral Paz, qu'entamó un nuevu exércitu. Urquiza invadió la provincia y ganó a Juan Madariaga na batalla de Llaguna Llimpia, tomándolo prisioneru. Pol so archivu enterar de que Paz pretendía llevalo hasta l'estremu norte de la provincia, pa ganalo nuna trampa asemeyada a la qu'usara pa vencer a Echagüe. Por eso siguió avanzando, escaló la provincia, fíxose amigos correntinos y al llegar hasta la trampa de Paz dio media vuelta y tornó a Entre Ríos.

Dende ellí empecipió negociaciones col gobernador correntino al traviés del so hermanu. Paz opúnxose ya intentó derrocar a Madariaga, pero fracasó y terminó fuxendo. Urquiza robló'l Tratáu d'Alcaraz col gobiernu correntino, pol cual iguábase la paz y devolvíase l'encargu de les rellaciones esteriores a Rosas, pero Corrientes quedaba lliberada de la obligación de sofitar la guerra nel Uruguái, y amás prevíase la puesta convocatoria a un congresu constituyente.

Rosas refugó'l tratáu y, contra la so voluntá, Urquiza viose obligáu a invadir nuevamente Corrientes. Ganó a los Madariaga na batalla de Vences o de Rincón de Vences, el 27 de payares de 1847. Según los sos detractores, Urquiza perpetaría ellí la so peor matanza de prisioneros. Anque ye probable qu'ésta asocediera, posiblemente debióse a los sos aliaos correntinos.

Los Madariaga fuxeron al Brasil, y Urquiza punxo nel gobiernu correntino al so amigu Benjamín Virasoro. La guerra terminara; de xacíu, entá quedaba Oribe sitiando Montevidéu, pero descontábase que la ciudá cayería d'un momentu a otru.

Gobiernu de la provincia editar

El so gobiernu foi paternalista, nel sentíu de que gobernó ensin consultar al pueblu, pero en beneficiu d'ésti. Gobernaba dende Concepción del Uruguay o dende'l so campamentu militar de Calá. En dellos sentíos foi bien similar a Rosas y a otros caudiellos de la dómina. Protexó a la ganadería, favoreció la instalación de saladeros de carne vacuno, fixo esixir la papeleta de conchabo a tolos peones rurales, ameyoró los caminos y los puertos, instaló molinos d'agua, y ayudó al establecimientu de pequeñes industries. Exerció un poder de policía bien eficaz, pero bien cruel, yá que a la menor falta, los delincuentes yeren cenciellamente executaos.

Ordenó llevar la contabilidá con una precisión desconocida hasta entós. Impunxo un control fiscal estrictu, y una dedicación intensa a los funcionarios y emplegaos; amenorgó'l gastu públicu ensin desdexar les funciones del estáu, y fixo publicar mes per mes los gastos ya ingresos pola prensa.

La so principal esmolición foi la educación; estendió les escueles primaries que fundara'l so antecesor y fundó nueves escueles secundaries, públiques y modernes. La primera que fundó foi la de Paraná, dirixida por Manuel Erausquin. Tres una serie de conflictos col gobiernu d'esa ciudá, el cuerpu de profesores pasó al otru colexu fundáu por Urquiza, l'actual Colexu Nacional de Concepción del Uruguay. Tendría una gran puxanza mientres el tiempu en que Buenos Aires dixebrar de la Confederación, so la direición d'Alberto Larroque, que lo tresformó nel colexu secundariu más modernu de la so dómina, y per munchos años compitió en prestíu col de Buenos Aires y el de Córdoba.

Llegar a publicar trés periódicos simultáneamente; fundáronse teatros, escueles secundaries de muyeres, biblioteques públiques, etc. Llamó a la so provincia a dellos emigraos pernomaos, sobremanera a federales antirrosistas, como Pedro Ferré, Manuel Leiva y Nicasio Oroño, pero tamién a unitarios como Marcos Sastre y otros. L'ambiente que s'alendaba na provincia yera muncho más llibre que'l de Buenos Aires o otres ciudaes del interior.

L'ambiente de llibertá, que tanto oldeaba col de Buenos Aires, llamó l'atención de los emigraos y unitarios. Munchos, como Sarmiento o'l xeneral Paz, empezaron a pensar que Urquiza sería l'escoyíu pola historia pa convocar un congresu constituyente y derrocar a Rosas.

Forxador de la Organización Nacional editar

Urquiza, Rosas y el Brasil editar

A pesar de que la ciudá de Montevidéu taba sitiada y en guerra coles provincies arxentines, Urquiza llogró caltener abiertos los puertos de la so provincia al comerciu con esa plaza. Según el puntu de vista de Rosas, tratar de contrabandu; pero como'l gobernador porteño precisaba a Urquiza, dexar de fechu.

Rosas siguía sosteniendo que, yá que el país nun taba en paz, nun yera tiempu entá de sancionar una constitución. Pero tamién ye ciertu que la mesma política esterior de Rosas caltenía l'estáu de conflictu esterior constante. Ello ye que Rosas foi repetidamente acusáu de caltener a la Confederación en guerra, p'asina retardar indefinidamente la sanción de la Constitución.

A mediaos de 1850, cuando la ciudá sitiada de Montevidéu taba por cayer, l'Imperiu de Brasil decidió sofitar a los sitiaos. En respuesta, Rosas empecipió'l procesu pa llegar a una guerra contra l'Imperiu. Dellos opositores interpretaron que'l gobernador porteño taba abriendo un nuevu frente de conflictu, pa siguir retardando'l momentu de la sanción de la Constitución; Urquiza plegar a esa interpretación,[n. 6] pero entá nun amosó nengún síntoma nesi sentíu.

Rosas nomar comandante del exércitu d'operaciones contra Brasil, y unvió-y armamentu y refuerzos. Pero, coles mesmes, esixó-y suspender el tráficu mercantil con Montevidéu.

Urquiza empezó a contautar a los emigraos de Montevidéu, y darréu tamién a los representantes del Imperiu. Pa llanzase a l'aventura d'enfrentar a Rosas, precisaba dineru y la seguridá de que sería sofitáu. A principios del añu siguiente empezó a llegar esi dineru, a esgaya, provistu pola cancillería brasilana.[n. 7] Entós Urquiza fixo'l so primer movimientu.

El Pronunciamientu editar

En xineru de 1851 apaeció nel periódicu La Rexeneración de Concepción del Uruguay tituláu "L'añu 1851", qu'indicó'l puntapié inicial de la rotura con Rosas.

El 1 de mayu de 1851, anuncióse'l llamáu Pronunciamientu d'Urquiza. Trátase d'un anunciu de la llexislatura entrerriana, en que s'aceptaben los repitíos arrenuncios de Rosas a la gobernación de Buenos Aires y a siguir faciéndose cargu de les rellaciones esteriores. Reasumía tamién el manexu de la política esterior y de guerra de la provincia. A lo último, reemplazábase de los documentos el yá familiar "¡Muerran los xabaces unitarios!", pola frase "¡Muerran los enemigos de la organización nacional!".

Dexando de llau l'eufemismu d'aceptar los arrenuncios de Rosas, tratar d'una reaición contra la dominación político y económico de la provincia de Buenos Aires, con oxetivos políticos y económicos, ocupando en principiu la organización constitucional un llugar secundariu.

La única provincia que sofitó'l Pronunciamientu foi Corrientes; les demás condergaron en tolos documentos públicos l'actitú d'Urquiza y, siguiendo'l modelu de la prensa porteña, tachólu de "llocu, traidor, selvaxe, unitariu…"

Invasión al Uruguái editar

A fines de mayu roblóse un tratáu ente Entre Ríos, el gobiernu de Montevidéu y l'Imperiu de Brasil. Alcordaba una alianza ente los trés pa espulsar a Oribe, llamar a eleiciones llibres en tol territoriu uruguayu, y enfrentar xuntos a Rosas, si ésti declaraba la guerra a una de les partes, lo que se daba por descontáu.

En xunetu d'esi añu, l'exércitu entrerrianu crució'l ríu Uruguái. Nel camín xunióse-y la mayor parte del exércitu de Oribe, que se punxo a órdenes del xeneral Garzón, candidatu a presidente de los aliaos.[n. 8] Y pel norte entraron los brasilanos. L'exércitu avanzó ensin oposición hasta la redoma del campamentu del Cerrito, onde s'empecipiaron conversaciones de paz con Oribe. El 8 d'ochobre roblóse un pactu ente les partes, pol que les fuercies de Oribe incorporar al exércitu d'Urquiza, y un olvidu de toles querelles, "nin vencedores, nin vencíos". Oribe retirar a la so estancia, onde morrería pocos años dempués.

Urquiza incorporó al so exércitu, a encomalo, les tropes arxentines que sitiaben Montevidéu, pero dexó escapar a los sos xefes. Ente los que se retiraron a Buenos Aires cuntábense dellos xefes pervalibles, como los coroneles Jerónimo Mariña, Hilario Llagos y Mariano Maza.

El congresu uruguayu tuvo que roblar un tratáu col Brasil, pol que se-y reconocía al Imperiu'l derechu d'intervenir na so política interna y apurríase-y una gran franxa estremera, hasta entós en disputa ente los dos países, pocu menos de la tercer parte de la so superficie.

Caseros editar

 
Xeneral Urquiza (L'illustration journal universel, Volume 19).

Rosas declaró públicamente la guerra al Brasil, lo que dexó a Urquiza roblar un nuevu tratáu d'alianza contra'l gobernante arxentín.

 
Pasu del Paraná pol exércitu d'Urquiza.

Urquiza tornó a Entre Ríos, onde axuntó'l llamáu "Exércitu Grande", formáu por tropes entrerrianas, correntinas, los emigraos unitarios, los soldaos arxentinos del sitiu, unidaes "coloraes" del exércitu uruguayu y tropes del Imperiu. Con elles crució'l ríu Paraná en buques brasilanos y, aprovechando la defección de delles unidaes del exércitu de Rosas, derrocó al gobernador santafesín Echagüe.

En camín escontra Buenos Aires asocedió un fechu qu'amosaba la llealtá de los porteños escontra Rosas. Un reximientu enteru pasar a les fuercies de Buenos Aires, asesinando al coronel unitariu Pedro Lleón Aquino y a casi tolos oficiales; yeren de les fuercies porteñas que fueren obligaes a xunise a Urquiza en Montevidéu.

Como de costume, Rosas punxo al mandu de les fuercies de la provincia al xeneral Ángel Pacheco; pero ésti nun respondió como debía y dexó avanzar al exércitu escontra Buenos Aires. De cuenta que Rosas cometió un grave error estratéxicu: asumió él mesmu'l mandu del so exércitu[n. 9] y esperó a Urquiza cerca del so campamentu de Santos Llugares.

El 3 de febreru de 1852 atopáronse los 24.000 homes d'Urquiza colos 23.000 de Rosas na batalla de Caseros.

Tres poques hores de batalla, la victoria foi pa Urquiza. Hubo munchos executaos, como los coroneles Martiniano Chilavert y Martín Santa Coloma; y tolos soldaos del reximientu de Aquino, que fueron colgaos de los árboles del parque de Palermo.

Rosas se exilió n'Inglaterra, y Urquiza asumió por sigo mesmu'l gobiernu provincial. Dos díes depués de la batalla nomó gobernador a Vicente López y Planes.

El 20 de febreru, el comandante brasilanu anunció'l desfile triunfal en Buenos Aires. Pero Urquiza percorrió la ciudá ensin esperar al exércitu brasilanu, yá que yera una humildación especialmente buscada, yá que yera l'aniversariu de la victoria arxentina d'Ituzaingó.

L'Alcuerdu de San Nicolás editar

Apenes llegada a Montevidéu y a los demás países vecinos la noticia de Caseros, los emigraos entamaron el regresu a Buenos Aires. Los rosistas, pela so parte, nun se resignaben a perder el so llugar destacáu na sociedá.[6] Asina se formaron dos grupos políticos netamente estremaos: per un sitiu, los federales o urquicistas, que defendíen el procesu d'organización nacional so un poder federal. Ente los sos integrantes taben Vicente López y Planes, el so fíu Vicente Fidel López, Francisco Pico y Juan María Gutiérrez.[7] Pela so parte, el Partíu Lliberal –bien heteroxéneu– taba formáu polos partidarios de la rotura cola Confederación. Nes sos files destacaben Valentín Alsina, Bartolomé Mitre, Dalmacio Vélez Sársfield y Domingo Faustino Sarmiento. Toos ellos oponíense a la política d'Urquiza, a quien consideraben un caudiellu provincianu qu'aspiraba a apoderar a la provincia, a la capitalización de Buenos Aires, y a la nacionalización de los derechos de l'aduana. Proponíen el aislacionismo de la provincia y entá la secesión de la mesma del Estáu nacional.[7]

Apenes entráu en Buenos Aires, Urquiza unvió una misión a les provincies, pa esplicar les sos intenciones de restablecer la vixencia del Pactu Federal y entamar la organización constitucional. Bernardo de Irigoyen cumplió conducentemente'l so cometíu: les provincies delegaron en Urquiza el manexu de les rellaciones esteriores y aceptaron el proyeutu d'organización nacional.[8]

El 6 d'abril, los representantes de Buenos Aires, Corrientes, Entre Ríos y Santa Fe roblaron el Protocolu de Palermo, que restablecía la vixencia del Pactu Federal, delegaba en Urquiza el manexu de les rellaciones esteriores y encargába-y la xunta d'un Congresu Constituyente.[9] Pa entainar la xunta del congresu constituyente y encontar llegalmente la so autoridá, Urquiza convidó a los gobernadores de toles provincies a una xunta que se celebraría en San Nicolás de los Regueros.[10]

El 31 de mayu roblóse'l Alcuerdu de San Nicolás. El mesmu establecía –ente otros puntos– la vixencia del Pactu Federal de 1831; la xunta d'un congresu xeneral constituyente en Santa Fe a partir d'agostu d'esi mesmu añu, integráu por dos diputaos per cada provincia, que actuaríen ensin instrucciones qu'acutaren los sos poderes; y la creación del cargu de Direutor provisional de la Confederación Arxentina, que recayó nel xeneral Urquiza, que les sos funciones nun taben claramente definíes.[10]

Crisis en Buenos Aires editar

L'Alcuerdu foi ratificáu por toles provincies, cola única esceición de la de Buenos Aires.[11] Ellí, la Sala de Representantes, axuntada'l 1 de mayu y na que los lliberales teníen una amplia mayoría,[12] refugó l'alcuerdu argumentando que'l poder dau a Urquiza yera dictatorial.[13]

El gobernador López y Planes presentó'l so arrenunciu, que-y foi aceptada, y nel so reemplazu foi nomáu'l presidente de la Llexislatura, xeneral Manuel Guillermo Pinto, con calter provisional. Pero Urquiza —que taba inda en Palermo— reaccionó con rapidez: el 24 de xunu ordenó al so exércitu ocupar la capital, eslleió la Sala de Representantes, repunxo nel so puestu a López y ordenó la detención y destierru de dellos opositores.[14]

El 26 de xunetu, ante un nuevu arrenunciu de López, Urquiza asumió personalmente'l gobiernu de Buenos Aires. Nel so calter de direutor provisional de la Confederación, dispunxo la convocatoria al Congresu Constituyente, prohibió la confiscación de bienes en tola Nación,[n. 10] abolió la pena de muerte por delitos políticos y declaró que'l productu de les aduanes esteriores yera un ingresu de la Nación.[15]

Tamién reconoció a nome de la Confederación la independencia del Paraguái –que nunca fuera reconocida por Rosas– per mediu d'un conveniu.[16] De siguío declaró llibre'l navegación de los ríos por dos decretos d'agostu y ochobre de 1852.[17]

En setiembre de 1852, Urquiza partió escontra Santa Fe pa empecipiar les sesiones del Congresu Constituyente, dexando como delegáu al xeneral José Miguel Galán.[18]

Revolución y sitiu de Buenos Aires editar

El 11 de setiembre de 1852 españó un llevantamientu militar con sofitu civil contra l'autoridá d'Urquiza y el so delegáu, que s'embarcó escontra Entre Ríos. Parte de les tropes correntinas tuvieron una activa participación na revolución;[19] inclusive los antiguos rosistas xunir a la revolución. Restablecida, la Sala de Representantes desconoció al Congresu Constituyente, ordenó'l regresu de los dos diputaos porteños a la mesma y reasumió el manexu de les sos rellaciones esteriores.[20]

Nun primer momentu, Urquiza ocupó San Nicolás de los Regueros, decidíu a volver a Buenos Aires. Pero ellí tuvo conocencia que'l sofitu con que cuntaba la revolución yera mayor que l'esperáu, y qu'inclusive los federales plegárense a ella. De cuenta que tornó a Entre Ríos.[21]

A partir d'esi momentu, el llamáu Estáu de Buenos Aires remanóse como un país independiente de la Confederación. Tres un curtiu interinato del xeneral Pinto, n'ochobre foi nomáu gobernador Valentín Alsina.[22]

El xeneral José María Paz foi nomáu comandante de les fuercies acantonaes en San Nicolás, coles que s'entamaba invadir Santa Fe.[23] Mentanto, les fuercies correntinas fueron unviaes de regresu a la so provincia, cola misión d'invadir Entre Ríos nel so camín.[24] Pero les fuercies desembarcaes en Concepción del Uruguay fueron ganaes y tuvieron de fuxir a Corrientes; y otra división se reembarcó escontra Buenos Aires.[25] De cuenta que la proyeutada invasión de Paz al interior foi suspendida.[26]

Los planes del gobiernu porteño de llanzase a la guerra contra la Confederación causaron una rebelión de los oficiales del interior de la provincia, casi toos d'orixe rosista: el 1 d'avientu, el xeneral Hilario Llagos pronunciar contra'l gobiernu de Alsina,[27] que presentó l'arrenunciu, y per tercer vegada asumió'l gobiernu provisional el xeneral Pinto.[28]

Les tropes federales punxeron sitio a la ciudá de Buenos Aires,[28] ente que les escases fuercies del gobiernu porteño nel interior de la provincia fueron ganaes.[29] Inclusive Paz foi llamáu a Buenos Aires, desguarneciendo a San Nicolás.[26]

Urquiza treslladar al sitiu de Buenos Aires al mandu de delles divisiones entrerrianas, y l'escuadra de la Confederación bloquió la ciudá. Dacuando había choques pela redolada de la capital y combates navales nel Ríu de la Plata y el Paraná.[30] Llagos formó un gobiernu paralelu en San José de Flores ya intentó normalizar un gobiernu pal interior de la provincia.[28]

El gobiernu porteño resolvió la crisis per mediu del sobornu: de primeres coaccionó a dellos xefes federales p'abandonar el sitiu, y depués sobornó al comandante de la escuadra de la Confederación, el norteamericanu John Halstead Coe, p'apurrir la so flota al gobiernu porteño.[31] En xunetu de 1853, l'exércitu sitiador eslleióse y Urquiza tornó a Entre Ríos.[28]

La Constitución editar

En 1852, Justo José de Urquiza creó una comisión de 14 miembros pa la redaición de los Códigos Civil, Penal, Comercial y de Procedimientos. Pero la revolución del 11 de setiembre d'esi añu, que remató cola separación de la Provincia de Buenos Aires de la Confederación Arxentina, torgó que'l proyeutu fuera concretáu.

En payares de 1852 inauguráronse les sesiones del Congresu Constituyente en Santa Fe. Quien lo xestara y tratáu d'axuntar depués d'incansables años de llucha, el xeneral Urquiza, nun pudo asistir por cuenta de la invasión porteña a Entre Ríos. Los diputaos fueren escoyíos polos gobernadores cola avenida d'Urquiza, y ésti primió viviegamente sobre ellos pa destrabar dellos discutinios. Dalgunos tuvieron d'arrenunciar a la so representación por cuenta de que Urquiza negar a paga-yos los sueldos.[32]

La xera de redactar el proyeutu recayó fundamentalmente nel diputáu Benjamín Gorostiaga,[33] que presentó un testu bien paecíu al proyeutu de constitución qu'había propuestu Juan Bautista Alberdi en Bases y puntos de partida pa la organización política de la República Arxentina; el mesmu taba inspiráu, de la mesma, na Constitución de los Estaos Xuníos d'América[34] y les constituciones arxentines de 1819 y 1826, que siguíen la tradición de la Constitución española de 1812.[35] Anque la Constitución nomaba al país como Confederación Arxentina, el réxime establecíu yera'l d'una república federal. Na práutica, mientres la primer década'l sistema políticu funcionaría como una federación de provincies, anque xuníes por un venceyu más firme que'l qu'esistiera mientres el réxime rosista.[36]

El 1 de mayu de 1853 foi sancionada la Constitución, que foi xurada n'asamblees públiques nes capitales provinciales.[37]

Hasta la xunta del Congresu Nacional, el Congresu Constituyente fíxose cargu del Poder Llexislativu. Les principales lleis que sancionó fueron la que designaba a Paraná capital provisional del país hasta que Buenos Aires xunir al mesmu,[38] y otra aprobando un tratáu de llibre navegación de los ríos con Francia ya Inglaterra, que declaraba que la navegación de los ríos interiores de la Confederación taba suxeta a les mesmes condiciones que la navegación n'alta mar, dafechu llibre de too control.[39]

Nel mes de xunu, el sitiu de Buenos Aires siguía ensin solucionase, y les fuercies sitiadoras se desmoralizaban; de cuenta que'l gobiernu porteño resolvió la crisis per mediu del sobornu: de primeres coaccionó a dellos xefes federales p'abandonar el sitiu, y depués sobornó al comandante de la escuadra de la Confederación, el norteamericanu John Halstead Coe, p'apurrir la so flota al gobiernu porteño; selmanes más tarde, l'exércitu sitiador eslleióse. Urquiza tuvo a puntu de cayer en manes de los porteños, pero llogró embarcase escontra Paraná nun buque inglés, mientres les sos tropes fuxíen escontra Santa Fe.[31]

La Presidencia editar

 
Urquiza na Presidencia.

Realizaes les eleiciones, foi escoyíu presidente Justo José de Urquiza, acompañáu pol unitariu sanjuanino Salvador María del Carril como vicepresidente.[n. 11] La capital foi establecida en forma provisional na capital de la provincia d'Entre Ríos; pa ello federalizóse tol territoriu de la provincia, que pasó a tar gobernada direutamente pol presidente. D'esta miente, Urquiza siguía gobernando la so provincia, anque les municipalidaes caltuvieron cierta autonomía.[40]

Política interna editar

Urquiza asumió la presidencia'l 5 de marzu de 1854. Pocos díes dempués viaxó a Córdoba a presidir una xunta de los gobernadores de les provincies vecines, colo cual quixo amosar la firme unión ente les mesmes, amenaciaes tantu pola política de Buenos Aires como pola recién historia de divisiones ente elles.[41]

Una vegada establecíu en Paraná, Urquiza convocó a eleiciones de diputaos y senadores, inaugurando les primeres sesiones del Congresu Nacional el 22 d'ochobre de 1854.[42] La organización del Poder Xudicial presentó mayores dificultaes por cuenta de la escasez de personal capacitáu: magar el presidente designó a los miembros de la Corte Suprema de Xusticia y sancionó la llei pa la organización de les Cámares Federales, la Xusticia Federal nunca llegó a funcionar.[43]

Nacionalizó el Colexu y la Universidá de Córdoba y el Colexu de Concepción del Uruguay; fixo construyir edificios públicos en Paraná.

La Confederación nun tenía recursos políticos nin económicos pa llevar alantre grandes iniciatives públiques. Una de les materies en que llogró más ésitos foi la conformanza d'un exércitu nacional. Les fuercies provinciales caltuviéronse autónomes, pero'l gobiernu llogró entamar rexones militares que pudieren funcionar como unidaes militares nel futuru.[44]

Mientres casi la metá del tiempu del so gobiernu, Urquiza nun moró en Paraná, sinón que gobernaba dende'l Palacio San José, que se taba construyendo cerca de Concepción del Uruguay. Mientres el so ausencies reemplazar Del Carril, como establez la Constitución, pero ésti tenía bien males rellaciones col ministru del interior, Santiago Derqui; col tiempu, dambos terminaron liderando partíos opuestos dientro del mesmu gobiernu.

Fíxose un primer intentu de crear un ferrocarril pa xunir Rosario –la ciudá de más rápidu crecedera nesi periodu, que llueu sería la más poblada del interior– con Chile, favoreciendo nel so camín zones desérticas. Los primeros estudios nesi sentíu dieron resultancies descuayantes, polo que'l gobiernu pensó en combinar esi plan con un ferrocarril a Córdoba, que por sigo mesmu financiara la construcción del primer tramu del ferrocarril a Chile;[n. 12] el plan desenvueltu pol inxenieru William Wheelwright nun pudo ser lleváu a cabu pol gobiernu de la Confederación por falta de recursos financieros.[45]

Pa reemplazar al inesistente ferrocarril, les comunicaciones modernizáronse estableciendo "mensaxeríes", empreses privaes que llevaben pasaxeros, correspondencia y cargues d'altu valor en galeres, xuniendo la mayor parte de les ciudaes del país.[46] y que tamién percorría l'interior de la provincia de Buenos Aires.[47]

Nes provincies de la Confederación, los propietarios de tierres escarecíen d'accesu al creitu,[n. 13] yá que nun cuntaben recursos económicos nin financieros pa espandise.[48] Por ello, la crecedera de la producción agropecuaria nes provincies de la mariña tuvo motorizado pola creación de colonies agrícoles nel so territoriu, atrayendo escontra elles a inmigrantes europeos.[49] La primer colonia agrícola esitosa foi la de Esperanza (Santa Fe), fundada por Aarón Castellanos en 1855, con inmigrantes suizos. Otres munches colonies fueron fundaes en Santa Fe y Entre Ríos nesos años; un casu bien conocíu ye'l de la Colonia San José, fundada pol xeneral Urquiza en 1857.[50] Sicasí, por que'l sistema xeneralizárase sería necesariu'l sofitu del ferrocarril, que namái s'estendería n'años posteriores.[49]

Rellaciones esteriores editar

 
Urquiza, Presidente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata.

La división ente la Confederación y Buenos Aires plantegó un problema a los representantes diplomáticos acreditaos na Arxentina: magar reconocíen l'autoridá d'Urquiza sobremanera'l país, la enorme mayoría de los sos intereses comerciales y los sos ciudadanos residentes taben en Buenos Aires. De cuenta que sostuvieron ministros plenipotenciarios en Paraná y cónsules en Buenos Aires, tratando de mediar a favor de la unión nacional.[51]

Magar la importancia que'l gobiernu nacional daba a les rellaciones coles principales potencies estranxeres, la so primer prioridá foi llograr la reconocencia de la independencia arxentina per parte d'España. Juan Bautista Alberdi representó a la Confederación ante la corona española,[52] llogrando la firma d'un tratáu con España'l 9 de xunetu de 1859, pol cual l'antigua metrópolis reconocía la independencia arxentina;[53] el mesmu foi refugáu per Buenos Aires, por cuenta de que reconocíase la ciudadanía española de los fíos d'españoles nacíos na Arxentina, esto ye, el ius sanguinis, lo que significaba convertir a la bien necesaria inmigración nuna amenaza a la nacionalidá arxentina.[54]

Gran Bretaña llogró l'anulación del tratáu de 1849, pol cual Rosas obligara a esi país a reconocer la soberanía arxentina sobre los sos ríos interiores.[55]

Tamién se reiniciaron rellaciones diplomátiques cola Santa Sede, cola cual l'Arxentina nun tuviera rellación dalguna dende los discutinios sobre'l patronatu eclesiásticu mientres la década de 1830.[56]

Les rellaciones col Brasil tuvieron empobinaes principalmente a la cuestión de la navegación de los ríos y a les rellaciones de dambos países col Paraguay. La rellación con esti últimu país —celosu defensor de tolos atributos de la so soberanía— viéronse avafaes pola firme actitú del gobierno paraguayu ante les potencies estranxeres, especialmente con rellación a Estaos Xuníos, que tuvo a puntu d'atacar a esi país por un incidente menor.[57] El favorable resolución d'esi problema facilitó la mediación paraguaya pa resolver los conflictos ente Buenos Aires y la Confederación en 1859.[58]

Situación financiera editar

 
Justo J. Urquiza, Presidente de la Confederación Arxentina.

La Confederación empecipió la so etapa constitucional con serios problemes económicos y financieros: falta de recursos, dependencia del puertu de Buenos Aires pal comerciu esterior, torgues interiores derivaes de les aduanes provinciales y derechos de tránsitu, dificultaes nes comunicaciones y nel tránsitu de mercaderías, escasu desenvolvimientu de l'agricultura y estancamientu de la industria artesanal. La organización de l'ayalga nacional presentó dificultaes pola escasa recaldación de les aduanes esteriores de la Confederación y la falta d'un sistema impositivu eficiente; d'ellí la penuria económica de l'alministración confederal.[59] Tampoco s'atinaba a crear un sistema bancariu confiable, polo que'l creitu resultába-y bien costosu y los socesivos intentos d'emitir papel moneda terminaron en tantos fracasos.[60]

Un proyeutu del ministru de Facienda, Mariano Fragueiro, llevó a la creación del Bancu Nacional de la Confederación, qu'abrió les sos puertes en 1854 y emitió papel moneda. Pero ésti escarecía de respaldu, de cuenta que se debió declaralo de cursu forzosu; les provincies refugar y los comerciantes negar a aceptalo. El bancu tuvo de cerrar y retiróse de circulación el papel moneda.[61]

Entós decidió atacase la estructura económica del país estremáu, que beneficiaba a Buenos Aires: la Llei de Derechos Diferenciales –sancionada en 1856– buscó amontar el comerciu de la Confederación coles potencies estranxeres y perxudicar los intereses de Buenos Aires. La llei establecía que les mercaderías estranxeres provenientes de cabos adientro –esto ye, primeramente desembarcaes n'otru puertu del Río de la Plata– que s'introduxeren na Confederación pagaríen el doble del derechu ordinariu al que taben suxetes les qu'entraben direutamente a los puertos de la Confederación; una llei posterior estableció derechos diferenciales a la esportación.[62]

Sicasí, les midíes nun dieron los resultaos esperaes: anque aumentó'l volume comercial nel puertu de Rosario ya inclusive un financista brasilanu —el Barón de Mauá— fundó un bancu nesa ciudá, Buenos Aires siguía siendo'l centru financieru del país. La necesidá apremiante de dineru foi solucionada con nuevos emprestos, como los contrataos con Mauá, pero los intereses a que pudo consiguise el dineru fueron escepcionalmente altos, llegando al 24%. Urquiza llegaría a la conclusión de que l'únicu camín pa terminar colos problemes económicos de la Confederación yera la reincorporación de la provincia disidente a cualquier preciu.[63]

Buenos Aires y les provincies interiores editar

Mientres la gobernación de Pastor Obligado, la provincia rebalba sancionó la so propia constitución y esfrutó una rápida crecedera económica.[64]

Tres la derrota de Llagos, la mayor parte de los federales porteños emigraren a Paraná, Rosario o Montevidéu, dende onde entamaben tornar per mediu de la invasión de la so provincia. En xineru de 1854, Llagos ocupó de volao el norte de la provincia per pocos díes. En payares del mesmu añu, el xeneral Jerónimo Mariña avanzó al mandu de 600 homes, pero foi derrotáu.[65]

N'avientu de 1855 hubo un nuevu intentu, cuando José María Flores desembarcó n'Ensenada, mientres Mariña facer cerca de Zárate con menos de 200 homes. El gobernador Obligado dictó la pena de muerte pa tolos oficiales implicaos nesa invasión, declarándolos oficialmente bandíos. Flores llogró fuxir, pero Costa avanzó escontra Buenos Aires coles sos escases tropes. El 31 de xineru de 1856 foi ganáu por Emilio Conesa cerca de San Justo; la mayor parte de los soldaos fueron muertos cuando se rindíen, y los oficiales fueron fusilaos dos díes más tarde.[65]

Los federales clamaron por vengación, pero Urquiza decidió ser más prudente: robló un Tratáu de Pacificación con Buenos Aires, que dexó a dambos bandos gociar de trés años de paz.[66]

Mientres la gobernación de Valentín Alsina, escoyíu en 1857, el gobiernu porteño adoptó una política bien agresiva, refugando la Llei de Derechos Diferenciales, y dexando de llau los trataos de paz. Pa quebrar la resistencia de la Confederación, sofitó nes provincies movimientos tendientes a integrase nun procesu d'unidá so la so direición. La prensa porteña volvióse entá más agresiva, afalando al gobiernu porteño a la guerra contra la Confederación o a la independencia definitiva.[67]

Les provincies interiores yeren dacuando solmenaes por revoluciones; les dos más estables yeren les de Santiago del Estero[68] y Corrientes,[69] que los sos gobiernos yeren consideraos más inclinaos escontra la política de Buenos Aires qu'a la d'Urquiza.

Escontra una nueva guerra civil editar

L'asesinatu, en 1859, del caudiellu sanjuanino Nazario Benavídez[70] foi festexáu pola prensa porteña: Sarmiento consideró la so muerte como un trunfu de la "civilización" y el diariu La Tribuna agoró-y el mesmu destín a Urquiza.[71] El presidente Urquiza unvió una intervención federal, qu'afayó abondoses vinculaciones de los revolucionarios col gobiernu de Buenos Aires.[72]

La intervención de los porteños na política interna d'otra provincia causó gran indignación nel gobiernu de Paraná: una llei desconoció tou actu públicu xeneráu pol gobiernu porteño, y en mayu de 1859, el Congresu ordenó la movilización militar de la población y autorizó a Urquiza resolver el problema de la unidá nacional[73]

per mediu de negociaciones pacífiques o de la guerra, según aconseyar les circunstancies.

El xefe del exércitu porteño, coronel Bartolomé Mitre, recibió orde d'invadir la provincia de Santa Fe.[74]

Cepeda editar

Ante la inminencia del conflictu, Estaos Xuníos, Reinu Uníu, Brasil y Paraguay trataron de interceder amistosamente. Pero nin Alsina nin Mitre aceptaben nada que nun fuera l'arrenunciu d'Urquiza o la guerra.[75] Pela so parte, Urquiza –que dende 1852 intentara axustar siempres– taba agora particularmente furiosu pol asesinatu de Benavídez y pola apoloxía del crime en qu'incurrieren los periódicos porteños.[76]

Los buques de guerra porteños bloquiaron el puertu de Paraná, pero un motín n'unu d'estos barcos, que foi apurríu al gobiernu nacional, obligó a llevantar el bloquéu.[77] A mediaos d'ochobre, tres un curtiu combate naval, la escuadra federal presentóse frente a Buenos Aires.[78]

L'exércitu de la Confederación, dirixíu por Urquiza, empecipió la campaña escontra Buenos Aires dende Rosario; taba formáu por 14 000 homes –de los cualos 10 000 de caballería y 3 000 d'infantería– con 35 cañones y obuses;[79] delles divisiones d'indíxenes ranqueles figuraben como auxiliares.[80]

L'exércitu porteño operaba dende San Nicolás de los Regueros; cuntaba con 9000 homes –de los cualos, 4700 infantes y 4000 caballeros– con 24 pieces d'artillería,[81]sol mandu de Mitre, ministru de guerra. Les fuercies porteñas taben bien menguaes porque gran parte de les sos fuercies teníen de protexer la frontera de la so provincia de les invasiones de los indíxenes, dalgunos de los cualos –como Juan Calfucurá– yeren aliaos d'Urquiza y les sos incursiones formaben parte de la estratexa d'ésti.[82]

El 23 d'ochobre empecipió la Batalla de Cepeda. Antes de llanzase al ataque, Urquiza arengó a les sos tropes:

"Quixi evitar el sangre y procuré la paz. El gobiernu de Buenos Aires empeñar en provocanos con un exércitu que nun puede aguantanos. Con éses, conquistemos pola aición de les armes una paz duradera."
Urquiza

La ventaya inicial favoreció a la infantería porteña, pero un arteru usu de la caballería per parte d'Urquiza dexó-y tomar la ofensiva, ya inclusive tres batallones porteños fueron destruyíos. Una maniobra de lladral ordenada por Mitre desorganizó tola formación, y la nueche detuvo la batalla cuando la victoria de la Confederación yera yá evidente.[83]

Los porteños sufrieron munches baxes: 100 muertos, 90 mancaos y 2000 prisioneros, amás de 21 cañones. Los nacionales tuvieron 300 baxes fatales.[84] Metanes la nueche, Mitre comandó una ordenada retirada escontra San Nicolás, onde llegó pasáu'l mediudía siguiente con namái 2000 homes. De siguío embarcó tol so exércitu, y –tres un curtiu combate– llogró treslladalo a Buenos Aires.[85]

El Pactu de San José de Flores editar

 
Oleu d'Urquiza.

Urquiza avanzó rápido sobre la ciudá; nel so camín unvió a la ciudá varies proclames pacifistes, como la que dicía:

"Vengo arrampuñar el poder a un círculu que lu exerz nel so provechu pa devolvelo al pueblu, que lo usará pa la so prosperidá. A la fin de la mio carrera política, la mio única ambición ye contemplar dende'l llar sele, una y feliz, la República Arxentina, que me costar llargos años de crudes fatigues... Vengo ufiertavos una paz duradera so la bandera de los nuesos mayores, so una llei común, proteutora y formosa."
Urquiza

Anque pudiera entrar a Buenos Aires pola fuercia, prefirió acampar cerca d'ella –nel pueblu de San José de Flores– dende onde empecipió negociaciones. Mientres toles tratativas, Urquiza caltuvo l'amenaza d'un inmediatu asaltu a la ciudá, colo que'l 8 de payares llogró l'arrenunciu de Valentín Alsina.[86]

De resultes de complicaes negociaciones –mientres les cualos ofició de mediador Francisco Solano López, fíu del presidente paraguayu– el 11 de payares roblóse'l Pactu de San José de Flores, tamién llamáu d'Unión Nacional, ente Urquiza y el gobernador provisional Felipe Llavallol. El mesmu establecía que Buenos Aires declarábase parte integrante de la Confederación y arrenunciaba al manexu de les sos rellaciones esteriores, pero revisaría la Constitución de 1853 per mediu d'una convención provincial y propondría reformes a la mesma. Declarábase nacionalizada l'Aduana de Buenos Aires, pero la Nación compensaría los ingresos de la provincia de Buenos Aires mientres cinco años, na midida na que fueren inferiores a los del añu 1859. Una clausa que nun foi incorporada al Apauto pero que foi alcordada de pallabra ente les partes establecía que la reincorporación de la provincia a la Nación fadríase dempués de rematáu'l periodu presidencial d'Urquiza.[86]

Munchos federales del interior tuvieron en desalcuerdu col Pactu: dende'l so puntu de vista, Urquiza llegara a San José de Flores como vencedor, y axustara como si él fuera'l vencíu; en cuenta de castigar a la provincia pola so rebeldía, premiar. Unu de los críticos foi'l xeneral Ricardo López Jordán, unu de los xefes vencedores en Cepeda.[87]

Gabinete de ministros editar

  
Ministerios del Gobiernu de
Justo José de Urquiza
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Benjamín Gorostiaga
Santiago Derqui
Luis José de la Peña (interín).
5 de marzu de 185411 d'ochobre de 1854
27 d'ochobre de 185412 de febreru de 1860
12 de febreru de 1860 - 5 de marzu de 1860
Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Cultu Juan María Gutiérrez
Bernabé López (interín)
Luis José de la Peña
5 de marzu de 18541 d'agostu de 1856
1 d'agostu de 1856 - 30 de setiembre de 1858
30 de setiembre de 1858 - 5 de marzu de 1860
Ministeriu de Guerra y Marina Rudecindo Alvarado
José Miguel Galán
5 de marzu de 18547 de payares de 1854
7 de payares de 1854 - 5 de marzu de 1860
Ministerio de Facienda Mariano Fragueiro
Juan del Campillo
Agustín de la Vega
Elías Bedoya
Pedro Lucas Funes (interín).
5 de marzu de 185427 d'ochobre de 1854
27 d'ochobre de 1854 - 3 de marzu de 1856
23 de mayu de 185616 d'abril de 1857
16 d'abril de 1857 - 18 d'avientu de 1859
18 d'avientu de 1859 - 5 de marzu de 1860
Ministeriu de Xusticia ya Instrucción Pública Santiago Derqui
Facundo Zuviría
Juan del Campillo
Pedro Lucas Funes
5 de marzu de 1854 - 27 d'ochobre de 1854
27 d'ochobre de 1854 - xunetu de 1855
23 de mayu de 1856 - 30 de setiembre de 1858
30 de setiembre de 1858 - 5 de marzu de 1860

Últimos años editar

Gobiernu de Derqui editar

 
Bustu d'Urquiza, del escultor Erminio Blotta, na ciudá de Rosario.

En mayu de 1860, Urquiza apurrió'l gobiernu nacional al so socesor, Santiago Derqui.

Poco dempués dexóse ensin efeutu la federalización de la provincia d'Entre Ríos, quedando fora de la mesma la ciudá de Paraná. Y una nueva constitución provincial declaró a Concepción del Uruguay capital de la provincia. Como yera d'esperase, el gobernador electu foi Urquiza, apenes 50 díes dempués de dexar la presidencia.

Mientres la presidencia de Derqui, la Confederación alcordó col Estáu de Buenos Aires el Conveniu Complementariu del 6 de xunu de 1860 y realizóse la reforma constitucional de 1860; una convención provincial propunxo una serie de reformes, que fueron aceptaes na so gran mayoría ensin alderique pola Convención Nacional axuntada al efeuto. Ente les reformes introducíes destáquense la validación oficial de trés nomes oficiales pal país: Provincies Xuníes del Río de la Plata, República Arxentina y Confederación Arxentina (art. 35); esanicióse la disposición que declaraba a Buenos Aires como capital de la Nación, una y bones la mesma afitaríase por una llei del Congresu;[n. 14] amenorgar les atribuciones del Estáu Nacional y aumentó el grau d'autonomía de les provincies; establecióse que les provincies acutábense tamién les facultaes que s'haber acutar a la de la so incorporación.[n. 15] suprimióse la obligación de les provincies de garantizar la educación gratuita (art. 5) prohibióse establecer diferencies fiscales ente aduanes y otorgar preferencies a puertos determinaos.[88] Siguió la so política de promoción de la educación y la colonización, pero esqueróse de cutio nel gobiernu de Derqui. Pa sacase d'enriba'l so tutela, ésti sofitó en Mitre, pero eso namái sirvió pa debilitar el so gobiernu.

Una serie de conflictos con Buenos Aires, incluyendo nuevos problemes en San Juan y el refugu de los diputaos per Buenos Aires por una cuestión llegal, llevaron a que Mitre desconociera'l Pactu de San José.

Pavón editar

Entós Derqui preparar pa una nueva guerra contra la provincia rebalba. Axuntó un importante exércitu en Córdoba y xunir a les fuercies d'Urquiza. Ésti foi puestu al mandu del exércitu.

Pero Urquiza nun quería engarrar; trató por tolos medios de llegar a un arreglu con Mitre. Sentíase traicionáu pol presidente dáu'l so intentu de reemplazalo por Juan Saá, y decidió que nun diba vencer pa dexa-y el trunfu. Díxo-y al so amigu Molinas que

" taba traicionáu pol presidente, que nos convenía más ser derrotaos que trunfar y cayer en manes d'enemigos traidores; que procurara celebrar la paz a tou trance, porque viniendo Buenos Aires a la unión, les coses camudaríen."

Mitre negar a cualquier tratu ya invadió la provincia de Santa Fe. Los exércitos enfrentar na batalla de Pavón, el 17 de setiembre de 1861. Anque la resultancia de la batalla nun paecía inclinase a favor de nengún de los contrincantes, Urquiza retiróse, dexando la victoria en manes de Mitre. La so caballería estrozara a la porteña, y si la infantería de Mitre pudo mover a la d'Urquiza, foi namái porque ésti nun la emplegó a xeitu; nin siquier movió la so reserva.[n. 16]

Ensin atender los pidíos del presidente nin de los sos propios comandantes de caballería, ente ellos López Jordán, Urquiza tornó a Entre Ríos. Mitre, que se retirara derrotáu a San Nicolás, tardó delles selmanes n'entender qu'había quedáu vencedor por abandonu. Invadió Santa Fe, masacró a la reserva federal en Cañada de Gómez y unvió un exércitu a ocupar Córdoba y otru a Cuyo.

Debilitáu política y económicamente, Derqui exilióse en Montevidéu. Urquiza consideró caducáu'l gobiernu nacional, no que foi asonsañáu polos demás gobernadores. El vicepresidente Juan Esteban Pedernera arrenunció n'avientu, y declaró eslleíu'l gobiernu.

Mitre asumió'l mesmu gobiernu nacional que denunciara como despóticu cuando lo exerció Urquiza en 1852, reemplazó a tolos gobiernos federales de les provincies, y meses más tarde fíxose escoyer presidente de la Nación.

Dempués de Pavón editar

 
Nomenclatura de cai en La Plata.

Urquiza caltuvo l'autonomía del gobiernu de la so provincia y caltuvo'l cargu de gobernador. Nun hubo un alcuerdu esplícitu, pero sí un alcuerdu tácito con Mitre, pol cual ésti nunca amenació a Urquiza. A cambéu, Urquiza caltúvose neutral mientres toles rebeliones federales d'esa década. En La Rioxa, el xeneral Ángel Vicente Peñaloza caltuvo una llarga rebelión hasta que foi asesináu en 1863. Cuatro años más tarde, Felipe Varela y Juan Saá dirixeron otra rebelión en Que'l so y La Rioxa, pero ésta foi entartallada. Estes y otres revoluciones federales facer en nome d'Urquiza, y los sos dirixentes pidieron repetidamente ayuda y órdenes al xefe natural del Partíu Federal, que yera Urquiza; pero Urquiza nun se movió.

Gobernó una especie d'autocracia patriarcal na so provincia, y el so gobiernu nun foi tan progresista como los anteriores. La so provincia viose beneficiada pola política llibrecambista de Mitre, magar les incipientes industries tuvieron que cerrar. Pero, a cambéu, la ganadería florió más que nunca. La provincia vivía sobremanera de la ganadería... y Urquiza yera un ganaderu.

Reforzó'l so sistema casi feudal: naide podía vender nin campos nin facienda ensin primeru da-y avisu a Urquiza, que tenía'l derechu de prioridá. D'esa manera pudo aumentar ensin riesgos el so yá enorme fortuna.[89]

Nes eleiciones de 1864, promovió la candidatura de José María Domínguez contra la del xeneral López Jordán, que siguía siéndo-y lleal, pero podía pretender actuar con autonomía. Ortiz, sicasí, gobernó como un dependiente del caudiellu.

Al españar la "Guerra Chiquita" n'Uruguái, empecipiada en 1863 pola invasión del xeneral Venancio Flores, Urquiza caltúvose tamién neutral. La mayor parte de los federales entrerrianos trataben d'ayudar al gobiernu uruguayu, pero Urquiza caltuvo la so alianza col presidente Mitre, que sofitaba abiertamente a Flores. Cuando la ciudá de Paysandú foi atacada pola flota brasilana y les fuercies de Flores, hasta dexala destruyida, munchos federales entrerrianos y porteños – ente éstos, Rafael y José Hernández – llucharon a favor de los defensores. El bombardéu ver dende Concepción del Uruguay, y oyíase dende'l Palaciu San José; a Urquiza llegar cientos de cartes convidándolo a entrar n'aición, pero Urquiza nun se movió.

La Guerra del Paraguay editar

 
Don Justo José de Urquiza (L'illustration journal universel, Vol. XLVL, nᵘ 1.186).

La cayida del gobiernu uruguayu provocó la Guerra del Paraguay. Mitre llamó a toles provincies a movilizase contra'l gobiernu de Francisco Solano López, y Urquiza repitió'l llamamientu al pueblu entrerrianu. Los federales entrerrianos taben indignaos; escribíen contra la guerra y a favor del gobierno paraguayu. López Jordán escribió a Urquiza:

"Usté llámanos pa combatir al Paraguay. Nunca, xeneral, esi pueblu ye'l nuesu amigu. Llámenos pa engarrar a porteños y brasilanos. Tamos puestos. Estos son los nuesos enemigos."

Pero Urquiza taba llogrando un gran provechu de la guerra: lo primero que fizo foi axuntar la mayor parte de los caballos de la provincia y vende-y los a Brasil.

Poco dempués ordenó movilizar toles fuercies provinciales nel campamentu de Calá. Curiosamente, nun xestu insólitamente racista, ordenó movilizar a tolos “pardos y morenos” ente los 20 y los 30 años. Presentáronse 8.000 voluntarios, la mayor parte d'ellos convencíos de que diben xunise a los paraguayos contra los brasilanos. Fueron axuntaos en cinco columnes y empezaron a colar escontra'l norte; pero al llegar al pueblu de Basualdo, enterar de qué llau diben engarrar: a cencielles fuéronse a les sos cases.

 
Palacio San José.

Poco dempués, per mediu d'amenaces, llogró axuntar otra vegada a la so xente, pero al llegar al campamentu de Toledo, nuevamente desertaron en masa. Esta vegada, Urquiza fixo fusilar a dellos, pero nin asina llogró axuntar un tercer contingente. Entós unvió los 800 soldaos d'infantería de llinia de la so provincia y embarcar a encomalo escontra'l frente.

El prestíu d'Urquiza taba cayendo rápido. El gobiernu cerró los periódicos opositores y arrestó a los sos direutores.

En 1868 presentóse a les eleiciones presidenciales como candidatu del partíu federal, pero perdió por una diferencia aplastante contra'l candidatu d'una parte del unitariu: Sarmiento. Sicasí, llogró faese escoyer nuevamente gobernador de la so provincia, y en mayu d'esi añu asumió nuevamente'l gobiernu provincial.

En 1870 terminaba la Guerra del Paraguay; pa festexalo, Urquiza recibió nel so Palaciu San José, con gran esplegue de desfiles y brindes, al presidente Sarmiento, el más tarrecible enemigu de los federales. Yera la sanción visible del alcuerdu tácitu del caudiellu colos unitarios, y los federales tomar como un insultu.

L'asesinatu editar

 
Mázcara mortuoria de Justo José de Urquiza, tomada dos díes depués de la so muerte. Nella puédese apreciar el disparu nel so llau izquierdu.
 
Pañuelu de Dolores Mariña, esposa d'Urquiza, onde puede reparase el sangre del caudiellu.

La oposición decidió nun esperar más un pronunciamientu al so favor de parte d'Urquiza, y decidió llanzase a derrocalu.

El xeneral López Jordán entamó rápido la revolución; el primer oxetivu yera apoderase de la persona del gobernador, pa forzalu a arrenunciar o espulsalo del país. Unvió na so busca al coronel Simón Luengo, un oficial cordobés que lluchara contra los porteños nel interior del país.[90]

Una versión d'historia novelada rellata: Nel atapecer del 11 d'abril de 1870[91] una partida de 50 homes armaos, al mandu del coronel Robustiano Vera, fixeron ruidosa irrupción en San José. Veníen prindar al gobernador y caudiellu glayando: "¡Embaxo'l tiranu Urquiza! ¡Viva'l xeneral López Jordán!" Un grupu de cinco a les órdenes del coronel Simón Luengo, cordobés y protexíu del xeneral, emponer a les dependencies privaes del dueñu de casa. Integren el grupu Nicomedes Coronel, capataz d'una de les estancies de Urquiza, oriental d'orixe, el tuertu Álvarez, cordobés, el pardu Luna, oriental y el capitán José María Mosqueira, entrerrianu, nacíu en Gualeguaychú. El xeneral que ta tomando mate debaxo del corredor incorpórase, sorprendíu pol bullicio y, entendiendo que se trata d'un asaltu, glaya: "¡Son asesinos! Y cuerre a aprovise d'una arma. Los asaltantes avérense. ¡Nun se mata asina a un home na so casa, canalles!" Espétalos, faciendo un disparu que mancó nel costazu a Luna. "Álvarez, entós –esplica'l coronel Carlos Anderson, ayudante de Urquiza y xefe de la Guardia del Palaciu, testigu presencial de los sucesos- tiró-y con un revólver, y pegó-y al llau de la boca: yera mancada mortal, ensin vuelta. El xeneral cayó nel vanu de la puerta y nesa posición Nico Coronel pegó-y dos puñalaes y trés el cordobés Luengo, l'únicu que venía de militar y que lo algamar cuando yá la señora Dolores y Lola, la fía, tomaben el cuerpu y entrar nun cuartu, nel cual zarráronse con él diendo a recostarlo na esquina del frente, onde se caltienen hasta agora, les manches de sangre nes baldoses".

Esi mesmu día yeren asesinaos en Concordia tamién los sos fíos Justo Carmelo y Waldino; los dos yeren amigos íntimos de López Jordán, lo que paez probar que los asesinos nun actuaron por orde de López Jordán.

Fin del federalismu entrerrianu editar

Tres díes más tarde, López Jordán yera escoyíu gobernador pola Llexislatura. Nel so discursu d'asunción sofitó la revolución, y apenes mentó de camín que

"…he deplorado que... nun toparen otru camín que la víctima pernomada que s'inmoló."

La mayor parte de los federales sofitaron la revolución, ya inclusive José Hernández llegó a falar de "…la so muerte, mil veces merecida."

Más tarde, López Jordán foi acusáu de querer encabezar una rebelión contra'l gobiernu nacional. Un añu más tarde la provincia foi sometida pola fuercia: los federales, tanto jordanistas como urquicistas, fueron proscriptos, y les garantíes que Mitre alcordara tácitamente con Urquiza sumieron. La provincia foi ocupada militarmente y perdió la importancia que tuviera.

L'asesinatu de Urquiza cuntó con sofitu popular ente los entrerrianos. Esto debió a les actitúes asumíes por Urquiza: la retirada de la batalla de Pavón, la so neutralidá frente al bombardéu de Paysandú, la so participación na guerra contra'l Paraguay, les maniobres pa evitar la eleición de López Jordán y l'entrega de la recaldación d'impuestos en manes d'un particular.

Homenaxes editar

 
Plaqueta sobre'l xeneral Justo José de Urquiza na cai Urquiza esquina Corrientes na ciudá de Rosario. Nella diz: "Vencedor en Caseros fundador del réxime constitucional - decretó la llibertá de los ríos - propulsó el progresu d'esta ciudá".

En vida, Urquiza foi condecoráu per Brasil cola Orde Imperial de Cristu (en 1851)[92] y la Gran Cruz de la Orde Imperial de la Cruz del Sur (en 1856).[93]

 
San José, estancia de Urquiza.

Los sos restos fuelguen na Basílica de la Inmaculada Concepción, en Concepción del Uruguay, provincia d'Entre Ríos, República Arxentina.Los pequeños poblaos de la zona lleven nomes como: 1º de Mayu (de 1852), Pronunciamientu (01/05/1852), Caseros(pola Batalla), San Justo, San Cipriano (nome del so hermanu y unu de los sos fíos).

Delles llocalidaes de l'Arxentina lleven el nome del so primer presidente constitucional: Villa Urquiza, na provincia d'Entre Ríos; Xeneral Urquiza, na provincia de Misiones; Juan Anchorena, Estación Urquiza, na provincia de Buenos Aires; el barriu de Villa Urquiza, na Ciudá de Buenos Aires. Tamién el Ferrocarril Xeneral Urquiza, delles estaciones de ferrocarril, y l'Aeropuertu Xeneral Justo José de Urquiza, de la ciudá de Paraná.

 
Placa sobre Justo José de Urquiza allugada na cai del mesmu nome na ciudá de Paraná. Ta allugada frente a la plaza 1° de Mayu, a metros de la municipalidá local.

Gran cantidá de llocalidaes del país lleven el so nome en cais y places. En munches d'elles esisten monumentos y bustos cola imaxe del xeneral. El parque Urquiza en Rosario y el parque Urquiza en Paraná son dellos exemplos. Amás, na Ciudá Autónoma de Buenos Aires, atópase la escuela secundaria "Justo José de Urquiza" col so nome por conmemoración.

Ancestros editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. María Cándida Ramón Monzón, según Yves de La Goublaye de Ménorval y Jorge Alberto Monje Pinedo, en "Raigaños" del INSTITUTU BOLIVIANU DE XENEALOXÍA (2002), yera descendiente de la Casa de Borgoña y de la Casa de Trastámara por baxar d'Inés Nunes Cabral de Melo quien fixo "Pleitu de Fidalguía" o "Cartorio de Brasõye", el 15 de febreru de 1612.
  2. Hasta la llegada del federal Rosas a la gobernación de Buenos Aires en 1829 y depués en 1832, la Confederación yera una anarquía. Unitarios y Federales lluchaben pol poder, y socesivos fracasos en presidencies y congresos empioraben la situación. Con Rosas, los conflictos apangar, pero nun terminaron.
  3. Unu de los soldaos d'Urquiza sacó una rula de piel del llombu de Berón de Astrada y fixo con ella una manea pa caballos, que se dixo que Urquiza unvió como regalu a Rosas.
  4. Rivera tuvo que fuxir a Brasil, onde permaneció casi hasta la so muerte, salvo un curtiu periodu mientres el cual consiguió controlar Montevidéu.
  5. El mesmu Garibaldi que sería más tarde héroe de la unificación italiana.
  6. Lo más probable ye que Rosas deseyara realmente ayudar a los sitiadores de Montevidéu, ya inclusive recuperar les Misiones Orientales, pero nun tien de pasa-y per alto qu'esi nuevu conflictu sofitaba la so tesis de que'l país inda nun taba en paz, y por consiguiente entá nun-y lo podía constituyir.
  7. Dellos testimonios nel archivu de la cancillería brasilana coinciden na que llamaron increíble avidez d'Urquiza pol oru. Nunca-y yera abondu, siempres quería más, y taba dispuestu a cualquier cosa en cuenta de dineru.
  8. Garzón morrería antes d'asumir la presidencia. Nel so llugar asumió'l cargu Juan Francisco Giró.
  9. Rosas nunca fuera un bon xeneral en campaña o en batalles, anque tenía una induldable capacidá organizativa; en bona parte, la responsabilidá de la so derrota foi de les sos males decisiones táctiques.
  10. La prohibición de confiscar los bienes favorecía tanto a les víctimes de Rosas como a Rosas mesmu, que los sos bienes fueren confiscados por orde de la Llexislatura porteña.
  11. Urquiza axuntó los votos de 94 eleutores, Mariano Fragueiro siete, y Benjamín Virasoro, José María Paz, Pedro Ferré y Vicente López y Planes, unu cada unu. Pa vicepresidente, los votos tuvieron más partíos, y nengunu de los candidatos llogró mayoría. Por ello tuvo de decidir el Congresu de la Confederación ente los dos qu'habíen consiguíu más votos, Del Carril y Facundo Zuviría. Vease Bosch (1991): 199.
  12. La llinia trazada pol proyeutu esviábase delles decenes de quilómetros escontra'l sur, escontra l'actual Villa María, una y bones la idea yera faer ellí un empalme col ferrocarril a Mendoza y Chile. Esi ramal –hasta Mendoza– nun sería construyíu hasta 1885. Vease Cuccorese (1969): 50-56.
  13. Un casu escepcional yera'l del xeneral Urquiza, llatifundista a gran escala na so provincia, y con bon accesu a recursos financieros. Vease Sáenz Quesada (1980): 173-178.
  14. La solución definitiva a la llamada "cuestión capital" tomaría otros venti años, hasta la federalización de Buenos Aires en 1880.
  15. Ello ye que esta clausa namái aplicaba al Pactu de San José de Flores.
  16. Ensin sofitu de la caballería, Mitre nun podía faer nada: nun podía avanzar escontra'l norte nin recular escontra Pergamín, nin siquier caltenese onde taba. Dos veces primero que esa fecha llegárase a un resultáu igual: tantu en Cepeda en 1820 como tamién en Cepeda en 1859, la caballería federal estrozó a la unitaria, y l'infantería porteña viose obligada a retirase a San Nicolás, y dellí a Buenos Aires, perdiendo la guerra. Nos dos casos, l'exércitu federal avanzó ensin oposición hasta les puertes de Buenos Aires. Esta vegada asocediera lo mesmo, pero Urquiza decidió recular, rindise dempués de vencer, y dexar el campu a un enemigu que s'abellugara una vegada más en San Nicolás y que nun podía salir d'ellí si faíase-y dalguna oposición.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6n32v2r. Apaez como: Justo José de Urquiza. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: Genealogics. Autor: Leo van de Pas. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2003.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Urquiza, llibertador y fundador. páxs. 27. Volume 11 d'Arxentinos. Autor: Alberto J. Masramón. Editor: Plus ultra, 1985
  5. Diariu La Cai, Concepción del Uruguay
  6. Sáenz Quesada, María (1979). La República estremada, páx. 15.
  7. 7,0 7,1 Sáenz Quesada (1979): 21.
  8. Manzoni, María Elena y Vianello, Adriana (1970). Los dos viaxes de don Bernardo. 
  9. Cisneros, Andrés; Escudé, Carlos (1998). «Las primeras decisiones de Urquiza en Buenos Aires. El Protocolo de Palermo», Historia Xeneral de les Rellaciones Esteriores de la República Arxentina.
  10. 10,0 10,1 Cisneros y Escudé (1998): L'Alcuerdu de San Nicolás.
  11. Sáenz Quesada (1979): 30.
  12. Sáenz Quesada (1979): 24.
  13. Scobie, James R. (1964). La llucha pol afitamientu de la nacionalidá arxentina. Hachette, páx. 43-48.
  14. Scobie (1964): 48-52.
  15. Scobie (1964): 52-55.
  16. Cisneros y Escudé (1998): Consecuencies de la batalla de Caseros.
  17. Cisneros y Escudé (1998): Los decretos de llibre navegación d'Urquiza (28 d'agostu y 3 d'ochobre de 1852).
  18. Scobie (1964): 56-57.
  19. Scobie (1964): 58-59.
  20. Cisneros y Escudé (1998): Revolución del 11 de setiembre de 1852: la secesión de Buenos Aires.
  21. Cisneros y Escudé (1998): Les negociaciones d'Urquiza con Buenos Aires y les tentatives del gobiernu porteño de faer fracasar el Congresu Constituyente.
  22. Sáenz Quesada (1979): 163-196.
  23. Scobie (1964): 68-70.
  24. Scobie (1964): 71.
  25. Bosch, Beatriz (1991). Historia d'Entre Ríos editorial=Plus ultra, páx. 195-196.
  26. 26,0 26,1 Sosa de Newton, Lily (1973). El xeneral Paz. Plus ultra, páx. 246-251.
  27. Halperín Donghi, Tuliu (1982). Una nación pal desiertu arxentín. Centro Editor d'América Llatina, páx. 62-63.
  28. 28,0 28,1 28,2 28,3 López Mato, Omar (2011). Ensin mañana: Historia del sitiu de Buenos Aires. Llamera.
  29. Lahourcade, Alicia. San Gregorio, una batalla escaecida. 
  30. Scobie (1964): 79-88.
  31. 31,0 31,1 Scobie (1964): 89-95.
  32. Rosa, José María (1963). Nos, los representantes del pueblu editorial=Huemul.
  33. Vanossi, Jorge Reinaldo A. (1970). La influencia de José Benjamín Gorostiaga na Constitución Arxentina y na so xurisprudencia editorial=Pannedille.
  34. Rosa, José María. «Fetiche/El Fetiche.htm El fetiche de la Constitución». Pensamientu Nacional. Archiváu dende l'Fetiche/El Fetiche.htm orixinal, el 4 de setiembre de 2012.
  35. Dalla Vía, Alberto y Vanossi, Reinaldo. «La Constitución de Cádiz de 1812 como antecedente constitucional arxentín». Academia Nacional de Ciencies Morales y Polítiques.
  36. Castagno, Antonio. «Confederación y estáu federal na historia constitucional». Academia Nacional de Ciencies Morales y Polítiques. Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'ochobre de 2014.
  37. Bazán, Armando Raúl. Esquiú, la suprema elocuencia. 
  38. Sáenz Quesada, María (1976). «Arxentina, capital Paraná». Revista Tou ye Historia (37). 
  39. Cisneros y Escudé Los trataos de llibre navegación de xunetu de 1853.
  40. Bosch (1991): 200.
  41. Masramón, Alberto J. (1982). Urquiza. Plus ultra, páx. 146.
  42. Masramón (1982): 147.
  43. Macchi, Manuel Y. (1979). Primer presidencia constitucional arxentina. Muséu Urquiza, páx. 189-192.
  44. Auza, Néstor Tomás (1971). L'exércitu na dómina de la Confederación; 1852-1861. Círculu Militar.
  45. Cuccorese, Horacio Juan (1969). Historia de los ferrocarriles na Arxentina. Macchi, páx. 17-21.
  46. Jewell, Carlos (1966). Mensajería Arxentines. Emecé.
  47. Cuccorese (1969): 3-5.
  48. Gorostegui de Torres (1987): 47.
  49. 49,0 49,1 Williams, Fernando. «cuatro colonies suices en Santa Fe». Institutu d'Arte Americano ya Investigaciones Estétiques.
  50. Gorostegui de Torres (1987): 48-49.
  51. Cisneros y Escudé (1998): Les rellaciones con actores esternos nel periodu 1852-1861.
  52. Cisneros y Escudé (1998): La continuación de los contactos ente Paraná y Madrid.
  53. Cisneros y Escudé (1998): Les nueves xestiones de Alberdi y la firma del tratáu ente la Confederación Arxentina y España (9 de xunetu de 1859).
  54. Cisneros y Escudé (1998): La oposición de Buenos Aires a los trataos con España roblaos pola Confederación.
  55. Cisneros y Escudé (1998): La mediación de los representantes británicu, francés y norteamericanu ante la inminencia de guerra ente la Confederación y l'Estáu de Buenos Aires. Los trataos de llibre navegación de xunetu de 1853.
  56. Cisneros y Escudé (1998): Les vinculaciones cola Santa Sede.
  57. Cisneros y Escudé (1998): La mediación del gobiernu de la Confederación nel conflictu ente Estaos Xuníos y Paraguay.
  58. Scobie (1964): 256-260.
  59. Cisneros y Escudé (1998): La busca d'alternatives económiques pal gobiernu de la Confederación ante la falta de los recursos de l'aduana porteña.
  60. Scobie (1964): 45-46.
  61. Terzaga, Alfredo. Mariano Fragueiro, un socialista en tiempos de la Confederación. 
  62. Béxar, María Dolores (1984). Buenos Aires y l'Aduana: 1809-1862. Centro Editor d'América Llatina, páx. 86-95.
  63. Cisneros y Escudé (1998): L'impautu de la guerra de tarifes y de la crisis mundial de 1857 na Confederación y en Buenos Aires. El Bancu Mauá en Rosario.
  64. Sáenz Quesada (1979): 96.
  65. 65,0 65,1 «matanza-de-villamayor-.html La Matanza de Villamayor». Periódico Tribuna (25 de febreru de 2005).
  66. Cisneros y Escudé (1998): Les rellaciones ente la Confederación y l'Estáu de Buenos Aires: Los pactos de convivencia.
  67. Cisneros y Escudé (1998): De Cepeda a Pavón: Nuevos elementos de tensión.
  68. Alén Lascano, Luis C. (1992). Historia de Santiago del Estero editorial=Plus ultra, páx. 351-361.
  69. Castello, Antonio Emilio (1991). Historia de Corrientes editorial=Plus ultra, páx. 379-391.
  70. Quiroga Micheo, Ernesto. L'asesinatu de Nazario Benavídez. 
  71. Cisneros y Escudé (1998): La crisis en San Juan: l'asesinatu de Nazario Benavides.
  72. Videla, Horacio (1992). Historia de San Juan. Plus ultra, páx. 160.
  73. Cisneros y Escudé (1998): Desconocimientu pol gobiernu de la Confederación de los actos de soberanía exercíos pol gobiernu de Buenos Aires. Preparativos pa la guerra.
  74. Páez de la Torre, Carlos (1984). El derrumbe de la Confederación, páx. 132.
  75. Páez de la Torre (1984): 136-139.
  76. Bosch (1991): 212.
  77. Rodríguez, Horacio; Arguindeguy, Pablo (1998). Nómina d'oficiales navales arxentinos, 1810-1900. Institutu Nacional Browniano.
  78. Páez de la Torre (1984): 140.
  79. Páez de la Torre (1984): 141.
  80. Hux, Meinrado (2003). Caciques Pampa-Ranqueles. Elefante Blancu.
  81. Páez de la Torre (1984): 141-142.
  82. Ras, Norberto (2006). La guerra poles vaques. Galerna, páx. 318-319.
  83. Páez de la Torre (1984): 143-144.
  84. Páez de la Torre (1984): 145.
  85. Páez de la Torre (1984): 147.
  86. 86,0 86,1 Cresto, Juan José. «El Pactu de San José de Flores: la unión nacional salvada». Tou ye Historia (150). 
  87. Chávez, Fermín (1986). Vida y muerte de López Jordán. Hyspamérica, páx. 44-45.
  88. Scobie (1964): 264-271.
  89. Chianelli, Trinidá Delia, Evaristo Carriego y la so llucha contra los abusos de poder, Revista Toa ye Historia, númberu 323.
  90. Cárdenas, Felipe (1969). «Muerte y resurrección del Chacho». Revista Todo es Historia (Númberu 25). 
  91. ANA MARIA BARRETO CONSTANTIN. MUERTE DE URQUIZA. DUNKEN.
  92. «LA "ORDE DEL CRUZEIRO"». La Gazeta Federal. Consultáu'l 18 d'avientu de 2015.
  93. Ministeriu de Guerra de la República (1910) Historia de los Premios Militares (tomu 1). Buenos Aires: Talleres Gráficos del Arsenal Principal de Guerra, páx. 135. Consultáu'l 18 d'avientu de 2015.

Bibliografía editar

  • Academia Nacional de la Historia, Partes de batalla de les guerres civiles, Bs. As., 1977.
  • Arteaga, Juan José y Coolighan, María Luisa, Historia del Uruguay, Ed. Barreiro y Ramos, Montevidéu, 1992.
  • Beverina, Juan, Las campañas de los ejércitos libertadores 1838-1852, Bs. As., 1923.
  • Bosch, Beatriz, Historia de Entre Ríos, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1991.
  • Bosch, Beatriz, Urquiza y su tiempo, Centro Editor de América Latina, Bs. As., 1984.
  • Burgin, Miron, Aspectos económicos del federalismo argentino. Ed. Hachette, Bs. As., 1979.
  • Busaniche, José Luis, Historia argentina. Ed. Cortil, Bs. As., 1969.
  • Cárdenas, Felipe, Muerte y resurrección del Chacho, Revista Todo es Historia, númberu 25.
  • Carretero, Andrés M., La santa federación. Memorial de la Patria, tomu VIII, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.
  • Castello, Antonio Emilio, Historia de Corrientes, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1991.
  • Castello, Antonio Emilio, Hombres y mujeres de Corrientes, Ed. Moglia, Corrientes, 2004.
  • Castello, Antonio Y., Caaguazú, la gloria efímera, Revista Todo es Historia, númberu 107.
  • Castello, Antonio Y., El “pardejón” Rivera, Revista Todo es Historia, númberu 82.
  • Castello, Antonio Y., Pago Largo, Revista Todo es Historia, númberu 74.
  • Chianelli, Trinidá Delia, El gobierno del puerto. Memorial de la Patria, tomu XII, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.
  • Chianelli, Trinidá Delia, Evaristo Carriego y su lucha contra el despotismo, Revista Todo es Historia, númberu 323.
  • Chianelli, Trinidá Delia, Mauá: la penetración financiera en la Confederación Argentina, Revista Todo es Historia, númberu 84.
  • Cresto, Juan José, El Pacto de San José de Flores: la unión nacional salvada, Revista Todo es Historia, númberu 150.
  • Díaz Gavier, Mario, En tres meses en Asunción, Ediciones del Boulevard, Córdoba, 2005.
  • Ferré, Pedro, Memorias. Ed. Coni Hnos., Bs. As., 1921.
  • Gianello, Leoncio, Historia de Santa Fe, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1986.
  • González de Martínez, Marcela, ¿Fue impopular la Guerra de la Triple Alianza?, Revista Todo es Historia, númberu 132.
  • Hernández, José, Vida del Chacho. Centro Editor de América Latina, Bs. As., 1967.
  • Juárez, Roberto, Sangre en San Juan, Revista Todo es Historia, númberu 21.
  • Luna, Félix, Los caudillos, Ed. Peña Lillo, Bs. As., 1971.
  • Manzoni, María Elena y Vianello, Adriana, Los dos viajes de don Bernardo, Revista Todo es Historia, númberu 40.
  • Martínez, Benjamín, Generales de Urquiza, desfile de valientes, ED. Tor, Bs. As., 1932.
  • Méndez Ablanéu, Juan, Degollados y decapitados, Revista Todo es Historia, númberu 290.
  • Newton, Jorge, Ricardo López Jordán, último caudillo en armas, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1972.
  • O'Donnell, Pacho, Los héroes malditos, Ed. Suramericana, Bs. As., 2004.
  • Páez de la Torre, Carlos (h), El derrumbe de la Confederación. Memorial de la Patria, tomu XI, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.
  • Paz, José María, Memorias póstumas. Ed. Emecé, Bs. As., 2000.
  • Quesada, Efraín, Cuando Montevideo aguardaba los ejércitos de Rosas, Revista Todo es Historia, númberu 83.
  • Quiroga Micheo, Ernesto, El asesinato de Nazario Benavídez, Revista Todo es Historia, númberu 387.
  • Rosa, José María, La guerra del Paraguay y las montoneras argentinas, Ed. Hyspamérica, 1986.
  • Rosa, José María, Nos, los representantes del pueblo, Ed. Huemul, Bs. As., 1963.
  • Rube, Julio Horacio, Hacia Caseros. Memorial de la Patria, tomu IX, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.
  • Ruiz Moreno, Isidoro J., Campañas militares argentinas, Tomos I y II, Ed. Emecé, Bs. As., 2004-2006.
  • Sáenz Quesada, María, Argentina, capital Paraná, Revista Todo es Historia, númberu 37.
  • Sáenz Quesada, María, La República dividida. Memorial de la Patria, tomu X, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.
  • Sáenz Quesada, María, Los estancieros, Ed. de Belgrano, Bs. As., 1980.
  • Saldías, Adolfo, Historia de la Confederación Argentina, Ed. Hyspamérica, Bs. As., 1987.
  • Sarmiento, Domingo Faustino, Campaña nel Ejército Grande. Ed. Fondo de Cultura Económica, Méxicu, 1958.
  • Sierra, Vicente D., Historia de la Argentina, Ed. Garriga, Bs. As., 1973.
  • Terzaga, Alfredo, Mariano Fragueiro, un socialista en tiempos de la Confederación, Revista Todo es Historia, númberu 63.
  • Uzal, Francisco H., El incompresible fusilamiento de Chilavert, Revista Todo es Historia, númberu 11.
  • Vedoya, Juan Carlos, La magra cosecha. Memorial de la Patria, tomu XIII, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984.
  • Zinny, José Antonio, Historia de los gobernadores de las Provincias Argentinas, Ed, Hyspamérica, 1987.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.