Antonio García del Canto

militar y escritor asturianu

Antonio García del Canto (1824Uviéu – 1886Salamanca) foi un militar y escritor español.[2]

Antonio García del Canto
Vida
Nacimientu Uviéu1824[1]
Nacionalidá España
Muerte Salamanca1886 (61/62 años)
Oficiu escritor
Cambiar los datos en Wikidata

Los sos padres, Francisco García Muñiz y Ventura del Canto, pensaben consagra-y a la carrera eclesiástica, polo qu'estudió n'Uviéu llatinidá y filosofía, estremándose pol so precoz talentu y estelante memoria. Cuntaba catorce años cuando les consecuencies de la guerra civil, obligar a sentar plaza de voluntariu distinguíu nel batallón movilizáu de Lleón, con destín a la comandancia xeneral en clase de escribiente; pero l'amor que profesaba a la so familia nun-y dexó permanecer enforma tiempu nesti puestu, solicitando y llogrando la baxa nel cuerpu, polo que se dirixó á Palencia onde se topaba la so familia. Nun pudiendo siguir los sos estudios y en particular la carrera de lleis, que yera la que más llamaba entós la so atención, contentar con dedicase a la llectura, siendo la poesía y la novela lo que lu ocupaba principalmente, y en particular les obres de Cervantes.

Nun tardó en ser escritor y fuera actor de bona gana de dexá-ylo la so familia, mas los sos primeros ensayos, tuvieron igual suerte que los d'otros munchos lliterarios, la de ser decoraos pol fueu.

Llamáu pola suerte al serviciu de les armes, el so vagar pal manexu de papeles valió-y siguir tola so carrera de escribiente, llogrando los ascensos d'escala hasta sarxentu primeru.

Enojoso sería referilos ún por ún, lo mesmo que les oficines a que perteneció y principales fechos d'armes en que tomara parte, polo que vamos contentar con citar los más notables. Por cuenta de los acontecimientos de Barcelona de 1842, pasó a esta capital col so reximientu que lu yera coles mesmes el del Príncipe, topándose tamién nel pronunciamientu del siguiente añu. Tornó entós a Madrid y al mes de la so llegada topóse complicáu na rebelión del so reximientu, lo que nun pudiera evitar, y espúnxo-y a ser fusiláu, suerte que sufrieron ocho de los sos compañeros. Asitiáu a otru día na direición de l'arma d'infantería, foi destináu dempués en clase de subteniente al reximientu de Sabela II, núm. 94, en que la so organización trabayó enforma hasta que pasó darréu al exércitu de Filipines.

Llegó a aquelles islles en 20 de xineru de 1840, siendo al añu siguiente destacáu cola so compañía a la provincia de Pangasinan y destináu de comandante del segundu distritu militar nos montes de los xabaces o Igorrotes. Con esti motivu tuvo dos veces n'operaciones mientres el mesmu añu contra los pirates malayu mahometanos, prindando un barcu con munchos pirates y rescatáu trenta y cinco cautivo. Catorce meses permaneció naquel puestu, onde más que nunca sintió la inspiración, y animáu pola naturaleza virxe que lu arrodiaba, espertaron nél tolos sos instintos de poeta, escribiendo gran númberu de composiciones que nun llegaron a ver la lluz público.

Al so regresu a Manila foi encargáu del arreglu del archivu de guerra, lo que verificó col mayor celu nel espaciu de diez y ocho meses, mereciendo ser encamentáu al gobiernu de S. M. Hallábase nesta ocasión bien en boga en Manila un llicéu artístico y lliterario, de que nun tardó en ser socio García del Canto: les sos conocencies en declamación fixéron-y estremase bien en curtia; mas nun yera esta la carrera a que se topaba llamáu. Cuando aquella sociedá creó una seición de lliteratura foi nomáu miembru d'ella, y entós per primer vegada imprimiéronse dalgunes de les sos poesíes, empezando a dar a lluz otros trabayos nos principales periódicos que se publicar naquella capital.

En 1848 tomó parte voluntariamente na espedición contra los pirates de la islla de Balanguingui, estremándose na reconocencia de 14 de febreru, polo que se-y concedió la cruz de San Fernando de primer clase. El 16 topar nel asaltu del fuerte de Balanguingui, el 19 nel de Sipac, siendo unu de los primeros qu'esguilaron el muriu y saltaron dientro del fuerte en que salió mancáu; y el 21 nel de Bucotingol, por que los sos fechos d'armes foi agraciáu col grau de teniente al so regresu a Zamboanga. Pasó depués á Joló nuna comisión estraordinaria cerca del sultán, en que consiguió'l so oxetu anque non ensin correr grandes peligros; y dempués de visitar les islles Yisayas, tornó a Manila. Salió de Manila a 7 d'avientu del 49 a guarnir el fuerte de Basilan y tornó en setiembre del siguiente, componiendo nesti curtiu periodu y a pesar d'atopase frente al enemigu, la so primer novela titulada La Capiya espiatoria y un drama en versu La xusticia de Dios. Ignoramos si esta novela con otra del mesmu autor, foi la primera que s'imprimió en Filipines, llegando a popularizase'l so nome del tal manera que los indios cantaben los sos versos con acompañamientu d'arpa. Poco tiempu permaneció dempués d'esto en Filipines, tornando a la Península en payares siguiente, mientres que'l so viaxe visitó a Singapore y Santa Elena, escribiendo nesta islla una poesía a la memoria de Napoleón.

Llegáu a España, quedó de reemplazu, polo que pasó a Salamanca, onde volviendo apurrise al cultivu de la lliteratura, publicó per segunda vegada la so novela La Capiya espiatoria como folletín del Corréu Salmantino, d'onde la tomaron el Selmanariu históricu, La Ilustración de Madrid, La Nube de Zaragoza y otros periódicos de provincies. Tamién se representó entós con bon ésitu nel teatru de Salamanca, el so drama El Güérfanu; publicó nel Salmantino y La España la cronoloxía del xeneral don Narciso Clavería, conde de Manila, y sostuvo un discutiniu na Gaceta Militar contra La España sobre l'alministración de Filipines y conveniencia d'aumentar el so exércitu. Llamaron estos artículos l'atención del Direutor d'Infantería, xeneral Córdova, quien adquirió pa la so dependencia a García del Canto, que siguiendo dende entós por completu los sos instintos lliterarios publicó gran númberu d'artículos na Gaceta Militar y una coleición de composiciones poétiques «Hores de murria» (1853) que foi perbién recibida del públicu y de la prensa, y en particular la magnífica lleenda Malayu Mahometana «La Islla del Amor».  Promovíu a teniente nel mesmu añu y llogrando tamién el grau de capitán, pasó a Salamanca, como secretariu del comandante xeneral de la provincia, onde casóse cola bella y virtuosa señorita doña Josefa Estévez, poeta tamién, que publicó gran númberu d'escritos y que'l so semeya y biografía dio á lluz en Madrid en 1862 El bellu ideal, periódicu redactáu por señores.

En 1854 formó parte de la Xunta de Gobiernu de Ciudad Rodrigo, pasando dempués al serviciu activu y tando de guarnición col so cuerpu en Valencia, Galicia y Madrid. En 1859 foi destináu de nuevu a la direición d'Infantería onde continua d'auxiliar, desempeñando amás el cargu de secretariu particular del xeneral Ros de Olano, marqués de Guad-el-Gelu , ensin qu'a pesar de los sos 27 años de servicios , llograra otros ascensos que los rigorosos d'escala, siendo capitán anguaño. La lliteratura indemnizó-y en cierta manera de la so poca fortuna na carrera militar, y dende 1854 publicó con bien bona acoyida «La calavera milagrosa», lleenda fantástica en versu. Los misterios de Filipines (1859), Los trés fíos del crime (1860), Candeles (1802) noveles toes que llegaron a faese populares. N'Ourense en 1858 y en Madrid en 1860 representáronse sucesivamente'l so drama « Muger de virtú y honor» y una comedia estrenada nel teatru de Novedaes «Poeta y suegra en guerra.» Dio tamién a lluz un gran númberu d'artículos sobre l'alministración de Filipines y una obra intitulada «.España na oceanía» que ye la historia d'aquella colonia, de la so alministración, reformes que precisa y contién amás una Guía pa los viageros dende Madrid a Filipines. Cuando'l terremotu de xunu de 1863, escribió la historia de tolos cataclismos d'esti xéneru qu'aflixeron a aquel archipiélagu; y d'últimes nel mesmu añu una novela filosóficosocial los Bandíos de Madrid y pa la Historia de les órdenes militares la de San Hermenegildo, de que la so orde tamién ye caballeru.

Na actualidá ta terminando la publicación de la novela titulada Aventures d'un cocheru y Memories d'un llacayu, y escribe otra de gran novedá titulada Los pirates de la Oceanina. Ente les sos obres inédites merecen citase la so coleición de Lleendes, Cantares oceánicos; un drama en cuatro actos La Palma de los homes, dos zarzueles en tres actos La Campana de l'Aurora y La Conquista de Joló y una obra en prosa titulada Pensamientos militares, que creemos preséu al nuesu país, yá que nél nun llegaron a popularizase los llibros d'esti xéneru qu'esisten nel estranxeru , como son los escritos por Federico de Rusia y el primer Napoleón.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Trove. Identificador NLA Trove: 1144279. Apaez como: Antonio García del Canto.
  2. OVILO Y OTERU, MANUEL (1864). «Don Antonio García del Canto, pp. 81-84». ESCENES CONTEMPORáNEES: REVISTA POLÍTICA, LLITERARIA Y DE CIENCIES, ARTES, COMERCIU, AGRICULTURA Y TEATROS. Noticia biográfica de la carrera pública de los homes mas notables del sieglu XIX, y bibliográfica de los escritores españoles y americanos, SO LA DIREICIÓN DE DON MANUEL OVILO Y OTERU. NUEVA DÓMINA. MADRID. IMPRENTA DEL COLEXU DE SORDU MUDOS y DE CIEGOS, 1864.. http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003295634&search=&lang=es. Consultáu'l 26 de xineru de 2017.