Diferencies ente revisiones de «Xava»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Etiqueta: edición de fonte 2017
Sin resumen de edición
Etiqueta: edición de fonte 2017
Llinia 1:
La '''islla de Java''' (n'indonesiu, <em>Jawa</em>), con una superficie de 132 000 [[Quilómetru cuadráu|km²]], tien una [[población]] de 145 millones d'habitantes, lo que la convierte na [[Islla|Islla]] más poblada del mundu, per delantre de Honshū, en [[Xapón|Xapón.]] Coles mesmes, Java ye la islla más poblada d'Indonesia, con 1098 persones por km². Si fuera un país, ocuparía l'undécimu puestu nel ranking de países más poblaos del mundu —per delantre de [[Méxicu|México]], [[Filipines]] y de Xapón— y por #densidá sería'l segundu del mundu.
 
== Historia ==
Llinia 10:
En 1520 los portugueses entablaron relaciones comerciales colos javaneses, y [[Lisboa]] convirtióse asina nel centru comercial onde s'atopaben les mercancíes de les Indies Orientales colos comerciantes del centru y norte d'Europa. Pero en 1580 [[Felipe II d'España|Felipe II]] xunió les corones de [[Portugal]] y [[España]], y tando la [[Casa d'Austria]] en guerra colos protestantes de los [[Países Baxos]], cerró'l comerciu del puertu de Lisboa a los sos enemigos.
Nel añu 1594 delles flotes de bucaneros luteranos partieron aldu al [[cabu de Bona Esperanza]] y al [[Estrechu de Magallanes|estrechu de Magallanes.]] D'esta miente les posesiones portugueses y españoles de les Indies Orientales viéronse asaltaes perdayures coles mesmes.
En 1596 aportaron a Java nueve navíos holandeses al mandu de Jacobo Neck. Les fuerces holandeses espulsaron a #ellos portugueses ya ingleses, que yá fixeren dalgún conato de colonización, y depués #encargar de debilitar a los príncipes indíxenes semando ente ellos la cisma de la discordia.
 
Coles mires de evitar la competencia ente les diverses sociedaes colonizadores formóse una [[Compañía Neerlandesa de les Indies Orientales|única compañía holandesa]], con derechu esclusivu para comerciar y asaltar #cualquier enclave de la rexón. La compañía empezó los sos negocios en 1602, y en namá 20 años vio dueña d'un gran imperiu. La so residencia #afitarafitase en Java, onde'l xeneral Coen edificó la ciudá de Batavia nel añu 1619.
El 1650 los 17 directores de la Compañía de les Indies Orientales Holandeses dieron al gobiernu de Batavia (Yakarta) una nueva constitución que tuvo vixente ensin cambéu dalgunu hasta 1800.
En 1684 #ellos holandeses obligaron al pacíficu sultán de Bantam a sacupar la so capital, y escontra 1700 tamién sometieron el territoriu de Cheribon.
En 1755 Holanda estremó l'imperiu d'Asia en dos partes: una, #vencer a los herederos de #ellos xefes indíxenes que llevaron el títulu de ''Susuhumanes'', y otra #ponerponelo al mandu d'un sultán. Los príncipes impuestos per Holanda #caltenercaltiense n'estrecha dependencia con esti país, siendo obligaos non yá a almitir nos sos palacios a #ellos embaxadores holandeses, sinón tamién a tolerar una fortaleza na so propia residencia.
Nel sieglu XVIII los beneficios comerciales de la compañía fueron en parte absorbíos polos gastos del gobiernu holandés. Esta foi la causa de la rápida decadencia de la Compañía de les Indies Orientales Holandeses. Otros motivos que tamién favorecieron dicha cayida fueron la infidelidá de dellos funcionarios, el contrabandu, el robu y la competencia de la [[Compañía Británica de les Indies Orientales|Compañía Británica de les Indies Orientales.]] En 1800 les posesiones gravadas con enormes deldes, pasaron a manos del gobiernu d'Holanda.
De resultes de les [[Guerres Napoleóniques|guerres napoleóniques]], qu'aniciaron la ocupación d'Holanda por Napoleón, #ellos ingleses #apoderarapoderáronse de los territorios que conformaben les Indies Holandeses ente 1811 y 1815. Depués estos territorios fueron restituyíos a Holanda pol Tratáu de Paz de París de 1815.<ref>José Saínz Ramírez: "Imperios Coloniales", editorial Nacional, 1942, Madrid.</ref>
 
== Economía colonial holandesa ==
Llinia 25:
 
== Alministración ==
La división alministrativa de Java #encontardivídese en 4 provincies, 1 rexón especial (istimewa daerah), y 1 capital especial del distritu de la ciudá (ibukota khusus daerah):
 
* Bantén