Diferencies ente revisiones de «Primer Guerra Mundial»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Introduciendo {{1000}}
Sin resumen de edición
Llinia 2:
{{correxir}}
{{destacaos}}
[[Ficheru:WWImontage.jpg|miniaturadeimagen|342x342px|Delles imáxenes de la Primer Guerra Mundial.]]
La '''Primer Guerra mundial''' (de [[1914]] a [[1918]]) camudó la forma de facer la guerra nel mundo, y anque entamó n'[[Europa]], el fueu bélicu amburó a tou'l mundu y sobre too implicará l'aniciu de la política intervencioniega de los [[Estaos Xuníos]] n'Europa. Foi'l primer conflitu armáu n'afeutar más de la metá del planeta. Enantes de la [[Segunda Guerra Mundial]], llamábase a la primera la '''Gran Guerra''' o la '''Guerra de Guerres'''.
La '''Primer Guerra Mundial,''' tamién conocida como '''Gran Guerra''' o la '''Guerra de Guerres''', foi una guerra mundial aniciada n'[[Europa]] que duró ente'l [[28 de xunetu]] de [[1914]] y el [[11 de payares]] de [[1918]]. Descrita na dómina como ''"la guerra que va finar con toles guerres"''<ref>http://news.bbc.co.uk/2/hi/special_report/1998/10/98/world_war_i/198172.stm ''The war to end all wars'', BBC News, 10 de payares de 1998.</ref>, provocó la movilización de más de 70 millones de militares, 60 millones d'ellos europeos, no que foi una de les mayores guerres na historia<ref>Keegan, J, ''The First World War'', p. 8. Hutchinson, 1998. ISBN 978-0-09-180178-6.</ref><ref>Bade, K.J., Brown A., ''Migration in European history: The making of Europe'', pp. 167-8. ISBN 978-0-631-18939-8.</ref>. Estímase que nueve millones de combatientes y siete millones de civiles morrieron como resultáu directu de la guerra, a los qu'habría que sumar la influyencia que tuvo na mortandá de la [[Gripe español|pandemia de gripe de 1918]], que causó ente 50 y 100 millones de muertos en tol mundu<ref>Williams, R., ''Dual threat: the Spanish influenza and World War''. University of Tennessee thesis, pp. 4-10.</ref>. La perda de vides humanas foi pergrande de resultes de l'aplicación nel campu de batalla de les nueves tecnoloxíes d'armamentu, y tamién pol estancamientu tácticu causáu pol enfotu na sangrina [[guerra de trincheres]]. Foi ún de los conflictos bélicos más mortíferos de la historia, y el so resultáu precipitó cambios políticos perimportantes, como'l [[Revoluciones de 1917-1923|ciclu revolucionariu de 1917-23]], en varies de les naciones que participaran nella. Les rivalidaes ente naciones que quedaron ensin resolver cuando esta guerra finó [[Causes de la Segunda Guerra Mundial|contribuyeron al españíu]] de la [[Segunda Guerra Mundial]] unos venti años dempués de la so fin<ref>Wilmott, H.P., ''World War I'', p. 307. New York, Dorling Kindersley, 2003. ISBN 978-0-7894-9627-0.</ref>.
 
El [[28 de xunu]] de 2014 [[Gavrilo Princip]], un nacionalista [[Serbobosnios|serbobosniu]], asesinó al heriede del tronu del [[Imperiu austrohúngaru]], l'[[Franz Ferdinand (archiduque)|archiduque Franz Ferdinand]], en [[Sarayevu]], provocando la nomada [[Crisis de xunetu]]. Nesi contestu, Austria-Hungría dió-y un ultimátum a [[Serbia]] el [[23 de xunetu]]; la negativa serbia a satisfacer les piticiones austriacas ficieron que dambos países entamaran los sos preparativos pa la guerra.
 
Les redes d'aliances ente les distintes naciones del continente fizo que lo que yera un conflictu bilateral nos [[Balcanes]] convirtiérase nuna guerra qu'implicó a la mayoría d'Europa. En 1914 les grandes potencies europees agrupábense en dos coaliciones: la [[Triple Entente]], formada por [[Francia]], [[Rusia]] y [[Reinu Xuníu|Gran Bretaña]], y la [[Triple Alianza (1882)|Triple Alianza]], formada por [[Imperiu alemán|Alemaña]], Austria-Hungría ya [[Italia]] (esta yera de naturaleza defensiva, lo que permitió a Italia mantenese al marxe de la guerra en 1914)<ref>Seymour, C., ''The diplomatic background of the war'', pp. 35, 147. Yale University Press, 1916.</ref>. Rusia decidió respaldar a Serbia, y el [[25 de xunetu]] dio órdenes pa entamar la preparación pa la guerra, y dempués de qu'Austria-Hungría bombardeara la capital serbia, [[Belgráu]], el 28 de xunetu, aprobó la movilización de les tropes de los distritos militares averaos a Austria<ref>Lieven, D., ''Towars the flame: empire, war and the end of the Tsarist Russia'', p. 326. Penguin, 2016. ISBN 978-0-141399744</ref>. La orde de movilización xeneral diose'l día [[30 de xunetu]], y foi respondida, al día siguiente, por Alemaña y Austria-Hungría, que ficieron lo mesmo, al tiempu qu'Alemaña desixió a Rusia la so desmovilización nel plazu de 12 hores<ref>Martel G., ''The month that changed the world: July 1914''. 2014.</ref>. Como Rusia refugó facelo Alemaña declaró-y la guerra el [[1 d'agostu]] en sofitu d'Austria-Hungría, que declaró la guerra a Rusia el [[6 d'agostu]]. Francia, pela so banda, ordenó la movilización xeneral, pa sofitar a Rusia, el [[2 d'agostu]]<ref>https://www.loc.gov/law/help/digitized-books/world-war-i-declarations/ww1-gazettes/France-doc-3-OCR-SPLIT.pdf Declaración francesa de guerra, recoyida nel ''Journal Officiel de la République Française'', pp. 7053-4 (2 d'agostu de 1914).</ref>.
 
La estratexa alemana pa desarrollar una guerra en dos frentes, escontra Francia y Rusia, pasaba por concentrar el so exércitu nel oeste, pa derrotar a Francia en cuatro selmanes, y dempués esviar les sos tropes al este primero de que Rusia acabara de completar la so movilización; foi lo que se conoció posteriormente como [[plan Schlieffen]]<ref>Zuber, T., ''Inventing the Schlieffen plan: German war planning, 1871-1914'', pp. 46-9. 2011.</ref>. El 2 d'agostu Alemaña desixió-y a [[Bélxica]] que-y permitiera pasar llibremente los sos exércitos pol so territoriu, y el refugu belga llevó a la [[Invasión alemana de Bélxica|invasión]] del país na madrugada del [[3 d'agostu]] y la declaración simultánea de guerra a Francia. El gobiernu belga invocó les cláusules del [[Tratáu de Londres (1839)|tratáu de Londres]] de [[1839]], y acordies con elli Gran Bretaña declaró-y la guerra a Alemaña en [[4 d'agostu]]<ref>Evans, D., ''The First World War'', p. 12. Londres, Hodder Arnold, 2004. ISBN 978-0-340-88489-8.</ref>. El [[12 d'agostu]] Gran Bretaña y Francia declararon la guerra a Austria-Hungría, y el [[23 d'agostu]] [[Xapón]] púnxose del lláu de la Entente, porque vio na guerra la oportunidá d'aumentar, capturando les posesiones alemanes en [[República Popular China|China]] y nel [[océanu Pacíficu]], la so esfera d'influyencia. La guerra espardiose polos imperios coloniales de les potencies en llucha, faciendo del conflictu una confrontacion global. La Entente y los sos aliaos entamaron a ser conocíos como [[Aliaos de la Primer Guerra Mundial|Potencies Aliaes]], mentantu que l'alianza d'Austria-Hungría y Alemaña entamó a ser conocida como [[Potencies Centrales]].
 
L'avance alemán en territoriu francés foi frenáu na [[Primer batalla del Marne|batalla del Marne]], y al final 2014 el [[Frente Occidental (Primer Guerra Mundial)|Frente Occidental]] convirtiose nuna [[Guerra de Gastadura|guerra de gastadura]], na que se construyeron llínies de trincheres que camudaron perpoco hasta [[1917]]. Nel [[Frente Oriental (Primer Guerra Mundial)|Frente Oriental]] hebo munchos más avances territoriales: [[Campaña de Serbia (1914)|Serbia foi derrotada]] en [[1915]], y [[Rumanía]] xuntose coles Potencies Aliaes en [[1916]] namái pa ser derrotada al añu siguiente. En payares de 1914 l'[[Imperiu Otomanu|Imperiu otomanu]] incorporose a la guerra nel bandu de les Potencies Centrales, lo que fizo qu'hobiera guerra nel [[Cáucasu]], [[Mesopotamia]] y la [[península del Sinaí]]. en [[1915]] Italia xuntose colos aliaos, y [[Bulgaria]] coles Potencies Centrales. L'agudización de la [[guerra somarina]] por parte d'Alemaña llevó al hundimientu de siete barcos mercantes estauxunidenses, al tiempu que se conoció qu'Alemaña taba intentando que [[Méxicu]]-y declarara la guerra a los Estaos Xuníos. Esti país decidió, nesi contestu, declará-y la guerra a Alemaña el [[6 d'abril]] de 1917.
 
En Rusia, la [[Revolución de Febreru]] de 1917 depuso al zar y sustituyolu por un [[Gobiernu provisional rusu|gobiernu provisional]]. Sicasí, el descontentu popular pol coste de la guerra desembocó na [[Revolución d'Ochobre (1917)|Revolución d'Ochobre]], la creación de la [[República Socialista Federativa Soviética de Rusia|República Socialista Soviética]] y la firma pol nuevu gobiernu del [[tratáu de Brest-Litovsk]], que punxo fin a la participación rusa na guerra. Esto permitió a Alemaña treslladar gran cantidá de tropes al Frente Occidental pa llanzar la so [[Kaiserschlacht|ofensiva de marzu de 1918]]. Esta, a lo primero, foi esitosa, pero los aliaos consiguieron resistir, ya inclusu ganar terrenu, na nomada [[Ofensiva de los Cien Díes]]<ref>Sheffield, G., ''Forgotten victory'', p. 251. 2002. ISBN 978-0747271574.</ref>. La primera de les Potencies Centrales en capitular foi Bulgaria, que robló'l [[armisticiu de Salónica]]'l [[29 de setiembre]] de [[1918]]. Siguiolu l'Imperiu otomanu el [[30 d'ochobre]], que formó l'[[armisticiu de Mudros]]. El [[4 de payares]] l'Imperiu austrohúngaru robló l'[[armisticiu de Villa Giusti]]. Ensin aliaos, con una [[Revolución de Payares|revolución]] españando y colos militares convencíos de la inutilidá de siguir lluchando, el káiser [[Guillermu II d'Alemaña|Guillermu]] abdicó'l [[9 de payares]], y el nuevu gobiernu robló, dos díes dempués, l'[[armisticiu del 11 de payares de 1918]].
 
La Primer Guerra Mundial supunxo un cambeu importantísimo, a nivel políticu, cultural, económicu y social, a nivel mundial. De resultes de la guerra dexaron d'esistir cuatro imperios (alemán, austrohúngaru, otomanu ya rusu), y de la so ruptura surdieron un gran númberu de naciones y, con elles, nuevos problemes de nacionalismu ya irredentismu qu'habíen desembocar, dos décades dempués, nún nuevu conflictu. Tres de la firma de los trataos que finaron la guerra hebo revoluciones y revueltes per ende, na mayoría de los casos de naturaleza socialista o anticolonial. Les cuatro potencies aliaes (Gran Bretaña, Francia, Estaos Xuníos ya Italia) impunxeron dures condiciones a los imperios derrotaos nuna serie de trataos roblaos na Conferencia de Paz de París de 1919. Impulsaron tamién, nún intentu d'evitar otra guerra mundial que foi finalmente fallíu por munches y variaes razones, la formación de una Sociedá de Naciones. La firma del tratáu de Versalles, y cómo esti afectó a Alemaña, favoreció ente más razones l'ascensu del Partíu Nazi alemán, qu'habría provocar la Segunda Guerra Mundial. D'otra banda, los trataos de paz y la implementación de dellos acuerdos secretos roblaos demientres la guerra ente los aliaos camudaron les fronteres en munches partes d'Europa, Asia y Oriente Próximu, con repercusiones polítiques qu'entá pueden sintise anguaño<ref>Gerwath, R., ''The vanquished: why the First World War failed to end, 1917-1923'', p. 3323-3342. Penguin, 2016. ISBN 978-0141976372.</ref>.
 
== L'orixe de la guerra ==
Línea 37 ⟶ 50:
[[Archivu:Vickers machine gun crew with gas masks.jpg|thumb|Soldaos británicos remanando una [[ametrallaora]] Vickers y llevando mázcares antigás na [[Primera Batalla del Somme]], xunetu de [[1916]].]]
 
Nel frente occidental, los alemanes cuntaben con ganar rápido la guerra a los franceses con pocos soldaos, y que les batalles más grandes diben dase dempués nel frente rusu. Esto taba nel nomáu [[Plan Schlieffen]]. Los franceses iguaron el [[Plan XVII]], nel qu'esperaben un ataque frontal (que nun yera lo que taba previsto nel Plan Schlieffen). Los alemanes ganaron a los franceses na [[Batalla de Charleroi]] ([[21 d'agostu]]). Pero na Primera [[Batalla del Marne]] los franceses ficieron replegase a los alemanes, y con esto terminóse'l plan Schlieffen y la idea d'una victoria rápida.
 
Les fuercies equilibráronse, y entrose na [[guerra de posiciones]]. Los soldaos entamen a lluchar en [[cárcova|cárcoves]], poniendo alambraes y mines. Yera cuasi imposible ganar una destes batalles contra una defensa tala, y los exércitos calteníen les posiciones. L'emplegu masivu de teunoloxíes comu'l alambre d'espinos, artillería, ametralladores, gases venenosos... fizo la guerra particularmente dura y sangrienta, y les defenses más fuertes que los ataques.
Línea 44 ⟶ 57:
 
[[Archivu:Russian Troops NGM-v31-p379.jpg|thumb|Soldaos rusos esperando un ataque alemán nuna llinia de cárcoves.]]
 
 
L'exércitu rusu yera descomanáu en cuanto al númberu de soldaos (8 millones en [[1914]]), pero la realidá ye que los soldaos yeren campesinos ensin formación militar afayaíza, ensin bones armes y con mandos mediocres. Na [[Batalla de Tanenberg]] (del [[26 d'agostu|26]] al [[30 d'agostu]] de [[1914]]) los alemanes interceutaren los mensaxes de los rusos, que diben ensin cifrar, y sabíen lo que diben facer les sos tropes. El I y el II exércitu rusos alcontráronse col VIII exércitu alemán. Nesa batalla el II exércitu rusu foi práuticamente elimináu. En total hebo alredor de 50.000 muertos, 30.000 d'ellos rusos, y otros 95.000 soldaos rusos fechos presos. [[Paul von Hindenburg]] ya [[Erich Luddendorff]] algamaron perimportantes victories contra los rusos, nesta batalla y na de [[Batalla de Mazure|Mazure]] (del [[6 de setiembre|6]] al [[15 de setiembre]] de [[1914]]). En [[1915]] los alemanes echaron a los rusos de Polonia, no que se llamó Gran Retirada.
 
La marcha de la guerra, xunto con otros munchos factores, influyó na [[Revolución Bolxevique]] de [[1917]]. Dempués de la revolución, los rusos firmaron la paz de [[Brest-Litovsk]] el [[3 de marzu]] de [[1918]].
 
=== Otros frentes ===
Línea 78 ⟶ 90:
== Consecuencies de la guerra ==
 
La I Guerra Mundial foi la primer "guerra total" na que les baxes civiles masives considerábense parte normal de la guerra (por exemplu, nos bombardeos). Aparte d'efeutos importantes nos gobiernos (dándo-yos nuevos poderes a munchos gobiernos col envís de ganar la guerra) los efeutos na población foron perimportantes. Por exemplu, la marcha de munchos homes a la guerra fizo que les muyeres tuvieren que trabayar en puestos que nunca nun ocuparen; dempués d'esto, fízose más fuerte la llucha pol drechu al votu pa les muyeres.
 
 
 
La I Guerra Mundial foi la primer "guerra total" na que les baxes civiles masives considerábense parte normal de la guerra (por exemplu, nos bombardeos). Aparte d'efeutos importantes nos gobiernos (dándo-yos nuevos poderes a munchos gobiernos col envís de ganar la guerra) los efeutos na población foron perimportantes. Por exemplu, la marcha de munchos homes a la guerra fizo que les muyeres tuvieren que trabayar en puestos que nunca nun ocuparen; dempués d'esto, fízose más fuerte la llucha pol drechu al votu pa les muyeres.
 
Políticamente, les potencies perdedores sofrieron mui duramente la derrota. El Tratáu de Versalles resultó mui difícil d'aceutar pa los alemanes, por exemplu. Munchos cuidaron que dempués de guerra tala diba haber una paz duradera, pero nun foi así; la situación quedara mal resuelta en munches estayes.