Diferencies ente revisiones de «Oasisamérica»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m Preferencies llingüístiques: -"característica" +"carauterística"
Llinia 10:
La rexón de Oasisamérica ye rica en xacimientos de [[turquesa]], unu de los materiales suntuarios más apreciaos poles altes cultures de [[Mesoamérica]]. Esto dexó l'establecimientu de relaciones d'intercambiu ente estos dos grandes superáreas.
 
== CaracterístiquesCarauterístiques de les cultures oasisamericanas ==
L'orixe de la área cultural oasisamericana tien llugar d'unos dos mil año dempués de la separación de [[Mesoamérica]] y [[Aridoamérica]]. Dalgunos de los pueblos oasiamericanos practicaben el cultivu como una actividá complementaria de la so economía de caza y recueya. Estos pueblos, ente los que s'atopen los pertenecientes a la [[Tradición del Desiertu]], llegaron a convertise en verdaderos llabradores. El procesu de la introducción de l'agricultura na zona desértica del norte de Méxicu y el sur de los [[Estaos Xuníos]] foi gradual y dilatáu: escontra l'añu 600 d. C. (periodu que coincide cola dómina del ocaso [[teotihuacan]]o), dellos grupos adquirieren apocayá les técniques agrícoles.
 
Llinia 17:
Propónense a lo menos trés hipótesis avera de la nacencia de les cultures oasisamericanas. Una, de calter [[endóxenu]], señala que se trata d'un desenvolvimientu cultural independiente que tien los sos raigaños na más remota antigüedá. Dende esti puntu de vista, favorecíos por un meyor clima (cosa realmente relativa, cuidao que la diferencia climática ente la zona oasisamericana y l'[[Aridoamérica|aridoamericana]] nun ye tan evidente), los antiguos pueblos del desiertu podríen faer un descubrimientu de l'agricultura similar al qu'asocedió en [[Mesoamérica]].
 
Un segundu planteamientu presupon qu'el portadores de la cultura mesoamericana emigraríen escontra'l norte. Asina, Oasisamérica sería una derivación de los sos vecinos sureños. Nesi sentíu, el desenvolvimientu de les cultures oasisamericanas, como'l de les del norte de Mesoamérica, taríen rellacionaes con grupos que orixinalmente habitaben nel Occidente de Méxicu. La evidencia arqueolóxica apunta a que grupos de filiación yuto-nahua llevaríen l'agricultura a la rexón oasisamericana. Anque les técniques agrícoles fueren importaes del sur, los pueblos oasisamericanos construyeron una civilización con característiquescarauterístiques particulares, que caltuvo relaciones con el llabradores de Mesoamérica.
 
Numberoses son les buelgues de la relación ente los dos grandes rexones culturales de Norteamérica. Por casu, la [[turquesa]] que tanto apreciaben los mesoamericanos, provenía casi toa ella de la rexón sur de Nuevu Méxicu y Arizona. De la mesma, en [[Paquimé]], sitiu perteneciente a la cultura [[Fargatáu]], atopáronse estructures ceremoniales rellacionaes cola relixón mesoamericana, como'l [[xuegu de pelota mesoamericano|xuegu de pelota]], y una cantidá importante de cadarmes de [[Ara (animal)|guacamayas]], que con toa seguridá fueron llevaes dende les selves del sureste de [[Méxicu]].
Llinia 32:
La anazasi ye ensin dulda, la más estudiada de les cultures [[América precolombina|precolombines]] de los Estaos Xuníos. Les investigaciones arqueolóxiques establecieron una secuencia de desenvolvimientu cultural dende un tiempu anterior al primer sieglu adC, hasta 1540, en que los indios pueblu fueron finalmente sometíos a la Corona española. Esti llargu periodu entiende les fases Cesteros (''basketmakers'') I, II ya III, y Pueblu I, II, III, ya IV. La fase Cesteros I, anterior al añu 100 a. C., marca la transición de los pueblos anasazi ente la vida nómada y el sedentarismu agrícola, basáu nel cultivu del maíz (introducíu na rexón escontra l'añu 750 a. C.). Na fase Cesteros II, los anazasi establecer en cueves y abrigos predresos, y na fase Cesteros III (400-700 d. C.) construyeron los primeros asentamientos urbanos semisubterráneos, d'hasta cuatro viviendes de planta circular.
 
L'entamu del periodu Pueblo ta marcáu pol desenvolvimientu de la cerámica. La característicacarauterística principal d'esta ye'l predominiu de pieces de color blancu o colloráu con diseños en color negru. Mientres la fase Pueblo I (700-900 d. C.), los anazasi desenvolvieron los sos primeros sistemes de regación, y sustituyeron la so habitación semisubterránea de la fase anterior por cases construyíes de [[mampostería]]. La fase Pueblo II (900-1100 d. C.) ta marcada pola construcción de grandes obres d'arquiteutura, ente les que destaquen los multifamiliares de dellos pisos, construyíos dalgunos d'ellos nos cantiles. La siguiente fase, Pueblu III (1100-1300 d. C.) foi l'escenariu de la máxima espansión de l'agricultura anasazi y de la construcción de grandes redes de comunicación rexonal que finalmente se vendríen embaxo na fase Pueblo IV, cuando'l sistema contráise, los grandes centros queden nel abandonu y munchos de los habitantes de la rexón vuelven a una economía basada na recueya y la cacería.
 
[[Archivu:Hopi woman dressing hair of unmarried girl.jpg|thumb|200px|Una muyer hopi igua'l peñáu d'una nueva soltera de la so tribu.]]