Diferencies ente revisiones de «Dacia (provincia romana)»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
Sin resumen de edición
 
Llinia 1:
{{estandarizar}}
{{Ficha d'estáu desapaecíu}}
'''Dacia'''<ref>{{DALLA|daciu|15563}}</ref>, na Antigüedá, yera'l país de los dacios -nomaos tamién Xetas-, taba bordiada pelos [[Cárpatos]] nel norte, el [[ríu Danubiu]] nel sur; el [[ríu Tisza]] nel oeste; y pal este por [[ríu Nistru]]. Lo que correspuende, ''a grosso modo'', cola actual [[Rumanía]].
Los habitantes yeren parte del enxeme cultural [[Tracia|traciu]] y el so nome foufoi un exonome dau polos romanos que-ys chamorunllamaron dacios; los griegos nomórunnomáron-ys Xetas.
 
== Cultura ==
Los dacios tenían un altu nivel cultural cuando contautoruncontautarun colos romanos. La súaso creyencia basábase na inmortalidá de l'ánima , considerando la muerte como daqué habitual y necesariu. El ritual xiraba alrodiu del sacerdote que yera la máxima figura como representante del diéusdios supremu, [[Zamolxis]] na Tierra.
Yera una sociedá dividida en dúasdos claseclases: aristocracia, con privilexos y que se creyen son los precedentes de los [[boyardu|boyardos]] rumanos; y el proletariáu.
Orixinalmente vivían n'aldegasaldees circulares con empalizadasempalizaes de madera, por embargu col contautu romanu emprincipiarán a construyir fortaleces con torres cóniques de piedra.
La so economía centrábase na agricultura y na ganadería. Tamién conocíesconocíen lasles esplotaciones auríferasauríferes y arxentíferasarxentíferes; asina como'l comerciu esterior que pola [[numismática]] sabemos foi pergrande.
 
== Roma ==
La conquista por Roma escomienza nel [[89]] e.C., chegandollegando a un alcuerdu pol que los dacios pagarán a [[Domicianu]] un tributu cadañeru pero siguirán seyendosiendo independientes. Nun ye tahasta [[Trayanu]] nel [[106]] d.C. que se toma tola Dacia y conviértesese convierte en [[provincia romana]].
La provincia taba costituyíaconstituyida por [[Transilvania]] y [[Oltenia]]; yera dirixida por un gobernador [[pretorianu]]. La Legio XIII Gemina taba asitada en Dacia de continucontinuu pa protexereprotexer a los colonos romanos de lasles guerrasguerres colos dacios. Fundáronse dellasdelles ciudaes qu'inda perviven como Apulum ([[Alba Iulia]], Napoca ([[Cluj-Napoca]]) y Potaissa [[Turda]].
Los dacios, al igual que los outrosotros pueblos conquistaos por Roma, sufrieron un procesu d'aculturización relixosa y tamién llingüística; lulo que llevóullevó a qu'anguaño se fale una [[llingües romániques|llingua románica]] como'l [[rumanu]] nuna zona eslava.
 
Nel [[129]], [[HadrianuAdrianu]], dividíudividío la Dacia en Dacia Superior (Transilvania) y Dacia Inferior (Oltenia ouo Valaquia). Por embargo, [[Marcu Aureliu]] tornóutornó a dividila en tres: Porolissensis, Apulensis y Malvensis, masque las tres formaban un enxame con capital n'Ulpia Traiana ([[Sarmizegetusa]]) con un aconceyamientu común. Anque militarmente fueren provincies independientes unes d'otres.
Porolissensis, Apulensis y Malvensis, malque las tres formaban un enxeme con capital en Ulpia Traiana ([[Sarmizegetusa]]) con un aconceyamientu común. Malque militarmente fueran provincies independientes unas d'outras.
 
Tres las invasiones [[godu|góticasgodes]] de la provincia nel [[270]] Aurelianu decide dexar la provincia y trelladatresllada lasles tropastropes y colonos a la provincia de [[Mesia]], al sur del [[Danubiu]] onde creyacrea la Dacia Aureliana. Esta volvería a dividise en Dacia Ripuaria y Dacia Mediterránea -capital en [[Sofía]]-. Si qu'asina esta cabera foufoi outraotra vegada dividiadividía en Dardania y en Dacia Mediterránea tahasta l'intre nel que pasa a formar parte del [[Imperiu Romanu d'Oriente]].
 
== Referencies ==
{{llistaref}}
 
== Enllaces esternos ==
{{commonscat}}
 
{{control d'autoridaes}}