Antropoloxía cultural

L'antropoloxía cultural ye la caña de l'antropoloxía que centra'l so estudiu na conocencia del ser humanu per aciu de la so cultura ye dicir costumes, mitos, creyencies, normes, valores qu'emponen y estandaricen el so comportamientu como miembru d'un grupu social.

Antropoloxía cultural
disciplina académica
antropoloxía
Cambiar los datos en Wikidata

Los seres humanos, como animales sociales, viven en grupos más o menos entamaos, les sociedaes humanes. Los sos miembros comparten formes de comportamientu que, tomaes en xunto, constitúin la so cultura.

La concepción dominante n'Occidente hasta'l sieglu XIX estremaba ente sociedaes cimeres y sociedaes inferiores, esta clasificación taba basada nel conceutu d'evolución aplicáu al conxuntu de les sociedaes humanes: Xabacismu, Barbarie y Civilización.

Asina los estaos de xabacismu (xabaces) y barbarie (bárbaros) , yeren aplicáu a los pueblos periféricos que se consideraben primitivos -enantes del desarrollu de l'antropoloxía científica considerábase que vivíen n'"estáu de naturaleza"-. L'antropoloxía cultural nun primer momentu (la escuela evolucionista) tuvo acordies con esta concepción xerárquica, col tiempu a partir d'un cambéu de paradigma na investigación de les cultures humanes, l'antropoloxía cultural dio un xiru a los sos postulaos y anguaño sostién, siguiendo'l paradigma del relativismu cultural, que nun esisten pueblos intrínsicamente superiores ya inferiores y que bona parte de les esperiencies y conceutos consideraos naturales o biolóxicamente daos son en realidá construcciones culturales qu'entienden les regles según les cuales clasifícase la esperiencia, reproduzse esta clasificación en sistemes simbólicos y caltiénse y espubliza esta clasificación.

Na actualidá l'antropólogu cultural estudia toles cultures, yá seyan de sociedaes tribales o de naciones civilizaes complexes. Esamina tolos tipos de conducta, racional o irracional. Considera tolos aspeutos d'una cultura, incluyíos los recursos téunicos y económicos utilizaos frente al mediu natural, les maneres de rellación con otros homes o les especiales esperiencies relixoses y artístiques. Non solo estúdiense les actividaes correspondientes a los diversos aspeutos, sinón que revisten especial interés les sos rellaciones recíproques, por casu, la rellación ente la estructura de la familia y les fuercies económiques o ente les práutiques relixoses y les agrupaciones sociales.

Los entamos editar

L'antropoloxía cultural, anicia nel sieglu XIX, cuando estudiosos ya historiadores buscaron per primer vegada apurrir una interpretación sistemática de los mitos, tradiciones y costumes de los pueblos extra-europeos arrexuntaes por esploradores y misioneros; esta primer fase de la disciplina, desdeñosamente denomada "antropoloxía de sillón" poles xeneraciones posteriores, tuvo carauterizada pola falta de contautu direutu ente investigadores ya investigaos, y pola dedicación a problemátiques predominantemente de desarrollu evolutivu. Los teóricos d'esta primer xeneración —ente ellos James Frazer y Edward Burnett Tylor— ocúpense del problema del espardimientu de los elementos culturales, de los métodos de tresmisión del conteníu cultural y de la ellaboración de soluciones alternatives a problemes teunolóxicos comunes. En llinia cola filosofía positivista dominante na teoría de la ciencia de la dómina, el consensu disciplinariu inclínase por suponer que les distintes cultures pasaben per una serie homóloga d'etapes na so evolución, entá ensin tener necesariamente contautu ente sigo.

L'antropoloxía cultural como disciplina académica editar

Ye a principios del sieglu XX qu'empiecen a apaecer distintes escueles dientro de l'antropoloxía.

Asina esiste una cisma ente aquellos que se llamen antropólogos culturales y aquellos que prefieren llamase antropólogos sociales.

L'antropoloxía cultural, a partir de la etnoloxía, Xestóse nos Estaos Xuníos pola influyencia de Franz Boes. Ente que l'antropoloxía social xestase nel Reinu Xuníu por Radcliffe-Brown, a partir de la socioloxía, influyída polos escritos de Emile Durkheim.

Antecedentes contemporáneos editar

A empiezos del sieglu XX, los trabayos de Bronislaw Malinowski supunxeron un cambéu radical nes estratexes d'investigación de l'antropoloxía. Entá ensin estremase d'una teoría científica positivista, Malinowski encetó l'estudiu direutu de los pueblos investigaos por aciu el trabayu de campu, sosteniendo que los materiales arrexuntaos por misioneros o legos introducíen graves esviaciones y sesgos pal estudiu, al interpretar de manera incorrecta'l sentíu de munches de les práutiques. La metodoloxía desenvuelta por Malinowski nes sos investigaciones sobre los nativos de les islles Trobriand (Nueva Guinea) implicaba'l treslláu del investigador al hábitat de la cultura investigada y l'inmersión nos sos propios vezos comuñales, na llamada observación participante. Arelladamente defendida pol so autor y por Franz Boes, rápido convirtióse nel métodu estándar de la disciplina. Unu de los resultaos más importantes llograos por aciu el métodu de la observación participante foi la constatación de que vezos o tradiciones d'apariencia similar podíen cumplir funciones radicalmente distintes en cultures distintes, obligando a estudiar refechamente'l contestu y a prescindir de clasificaciones universales.

Escueles editar

Nel sieglu XVI nun ye posible la mirada antropolóxica porque la mirada escontra l'otru ta fuertemente condicionada poles creencies que se tienen. Nel sieglu XVII al européu dixébra-y del non européu la inorancia. L'européu ye racional y el non européu ye l'ignorante.

Nel sieglu XVIII, y de la mano de la Ilustración, la concepción europeísta empezaría a relaxase, al reconocese otros pueblos como'l chinu o'l xaponés como tamién civilizaos. Ello ye que la sociedá y cultura china va pasar a ser oxetu d'atención preferente, siendo almirada pola so estabilidá, orde y antigüedá. N'este mesmu sieglu van empezar a escribise los primeros trataos d'antropoloxía que tescienden el prexuiciu. Xeneralmente, reconocense nel escocés Lord Kames al fundador de l'antropoloxía social, al describir de manera razonada na so Historical Law Tracts y na so Sketches on the History of Man el surdimientu de les sociedaes humanes acomuñen al creciente desarrollu económicu y al cambéu nos medios de producción, dende la sociedá de cazadores hasta la sociedá urbano y capitalista.

Metodoloxía editar

El métodu de l'antropoloxía sigue los procedimientos del métodu científicu xeneral, esto ye, del inauguráu pola física, consistente en reparar, ellaborar hipótesis, verificar y concluyir. L'antropoloxía ye una ciencia social y la verificación realizase por aciu el trabayu de campu, a partir d'una observación que seya lo más participante posible, pa llegar a una conclusión basada na comparanza sistemática. La metodoloxía de l'antropoloxía ye dependiente del propósitu comparativo y cualitativo qu'escuerre [...] Nun fai falta señalar que, a pesar del so rigor, los resultaos nun son de la mesma precisión que los de les ciencies esperimentales. Son, por fuercia, más flexibles. Sicasí, yá que la observación refierse a fenómenos que son relativamente estables y constantes, les conclusiones tienen un aceptable grau de verosimilitud [...] L'usu del métodu comparativu n'antropoloxía tópase íntimamente xunida a la evolución de la disciplina. La teoría antropolóxica ellabórase inductivamente, anque complementariamente la deducción resulte imprescindible, a partir d'unos fechos etnográficos observables, al amparu de la comparanza intercultural. Esta rellación tendrá d'establecese por fuercia ente fechos comparables, intentando qu'esista una cierta homoxeneidá, pero cuntando con qu'esta postrera nun esiste en términos absolutos, polo que la so resultancia ye siempres discutible.[1]

El conceutu antropolóxicu de cultura editar

Ye difícil una definición precisa del conceutu cultura. Quiciabes la más conocida ye la qu'espunxo Edward B. Tylor definió la cultura como "conocencia, ciencia, arte, moral, lleis, costumes, y toles aptitúes y vezos adquiríos pol home en cuanto miembru de la sociedá".

La inmensa variedá de sociedaes, o pa ser más precisos de sistemes socioculturales, que l'antropoloxía describe, clasifica y trata d'esplicar, son adautaciones a la naturaleza y a otros sistemes socioculturales. «El principiu darwiniano de diverxencia», qu'afirma que la diversificación de la estructura dexa mayores posibilidaes de sobrevivencia, puede aplicase tamién a los sistemes socioculturales. Nel intre de la evolución, la especie humana desenvolvió ciertes carauterístiques que fixeron posible l'apaición de la cultura. La más importante foi la capacidá de simbolizar el llinguaxe, que dexa la comunicación el caltenimientu y l'acumuladura d'idees. La diversificación de la cultura, esto ye, del mecanismu específicamente humanu d'adautación, ye lo que dexó una medría cuantitativa de la especie por cuenta de les otres formes de la vida biolóxica. Y la cultura, al pluralizarse, al convertise a cultures, fixo posible l'usu de la gran variedá de recursos esistentes na naturaleza. La disquisición de Sociedá + cultura: Sociedá y Cultura, ta desenvuelta tamién n'otres fontes como'l Diccionariu Críticu de Ciencies Sociales de la UCM.

Dientro del tou que constitúi un sistema sociocultural pueden estremense tres aspeutos adaptativos:

  1. la ecoloxía, que se refier al grau y manera d'adautación d'un sistema col so mediu ambiente;
  2. la estructura social pos los sistemes socioculturales precisen de ciertu ordenamientu institucional p'asegurar el so funcionamientu.
  3. la ideoloxía, que fai referencia al conxuntu de vezos y carauterístiques mentales destinaes a afaer a los individuos y grupos a les condiciones ecolóxiques y estructurales de la so vida sociocultural.

El conceutu científicu de cultura editar

El conceutu antropolóxicu de cultura representó una xeneralización considerable de la noción tradicional o vulgar de cultura, basada puramente nes belles artes y les humanidaes. Sicasí, de la mesma quedóse estrechu pa dar cuenta de los nuevos tipos d'investigación llevaos a cabu non solo por antropólogos, sinón tamién por científicos de diverses procedencies, como sociólogos, biólogos, etólogos, neurólogos ya informáticos. El descubrimientu de la cultura de los chimpancés por Jane Goodall de la reserva de Gombe (Tanzania), Jordi Sabater Pi en Guinea Ecuatorial y C. y H. Boesch en Costa de Marfil, ente otros, punxo de manifiestu la necesidá d'ampliar y precisar la definición de cultura. Amás, hai qu'establecer criterios operativos que dexen decidir hasta qué puntu les pautes de conducta reparaes (en seres humanos y n'otros animales) son naturales o culturales.

El conceutu científicu de cultura fixo usu dende'l principiu d'idees de la teoría de la información, de la noción de meme introducida por Richard Dawkins, de los métodos matemáticos desenvueltes na xenética de poblaciones por autores como Luigi Luca Cavalli-Sforza y de les meyores na compresión del celebru y del aprendizaxe. Diversos antropólogos, como William Durham, y filósofos, como Daniel Dennett y Jesús Mosterín, contribuyeron decisivamente al desarrollu de la concepción científica de la cultura. Mosterín define la cultura como la información tresmitida por aprendizaxe social ente animales de la mesma especie. Como tal, se contrapone a la naturaleza, esto ye, a la información tresmitida xenéticamente. Si los memes son les unidaes o cachos elementales d'información adquirida, la cultura actual d'un individuu nun momentu determináu sería'l conxuntu de los memes presentes nel celebru d'esi individuu nesi momentu. De la mesma, la noción vaga de cultura d'un grupu social ye analizada por Mosterín en delles nociones precises distintes, definíes toes elles en función de los memes presentes nos celebros de los miembros del grupu.

Ver tamién editar

  • Antropoloxía social
  • Arqueoloxía
  • Antropólogu
  • Etnografía
  • Socioloxía de la cultura

Referencies editar

Bibliografía editar

  • (1999). Congresu Arxentín de l'antropoloxía social. Temes de l'antropoloxía social. La Plata [Arxentina]
  • AGUIRRE, Ángel,  (1988) Diccionariu temáticu d'Antropoloxía, PPU
  • #CORONA NÚÑEZ, José. (1992). Estudios d'antropoloxía y hestoria. Morelia [Méxicu]: Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo, Secretaría d'Espardimientu Cultural y Estensión Universitaria, Editorial Universitaria
  • ESTEINOU, Rosario, BARROS, Madalena.(2005), Analís del cambéu sociocultural. Méxicu, D.F.: Centru d'Investigaciones y Estudios Cimeros n'Antropoloxía Social. Publicaciones de la Casa Chata.
  • EVANS-PRITCHARD, Edward Evan, (1967) Antropoloxía social. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
  • GEHLEN, Arnold. (1993). Antropoloxía filosófica. Barcelona, Buenos Aires, Arxentina. Ediciones Paidos Ibérica.
  • FIERRO, Alfredo,  (1979) Sobre la relixón, Taurus.
  • MARZAL Manuel (1998), Historia de l'Antropoloxía 2: Antropoloxía Cultural, 6ª edición, editorial Abya Yala, Quito – Ecuador.
  • MOSTERÍN, Jesús,  (1993) Filosofía de la cultura. Madrid: Alianza Editorial.
  • MOSTERÍN, Jesús, (2009) La cultura humana. Madrid: Espasa-Calpe.
  • REYES RODRÍGUEZ, Maribel. (2004). Introducción a les ciencies sociales: aspeutos sociales y culturales. San Juan, P.R. Editorial Plaza Mayor.
  • RÚA, Pedro Juan. (1982). Introducción a les ciencies sociales. Antoloxía. Río Piedres, Puertu Ricu. Ediciones Huracán.

Enllaces esternos editar