Una mentira ye una declaración realizada por daquién que cree o barruntu que ye falsa en tou o en parte, esperando que los oyentes créanlu, de forma que se despinte la realidá en forma parcial o total. Una cierta oración puede ser una mentira si l'interlocutor piensa que ye falsa o que despinta parcialmente la verdá. En función de la definición, una mentira puede ser una falsedá xenuina o una verdá selectiva, esaxerar una verdá, si la intención ye engañar o causar una aición en contra de los intereses del oyente. Les ficciones, anque falses, nun se consideren mentires. Mentir ye dicir una mentira. A les persones que dicen una mentira, especialmente a aquelles que les dicen frecuentemente, calificar de mentiroses. Mentir implica un engañu intencional y consciente. Tien como sinónimos parciales: endrómina, bola, llevantu, combayadura o falacia.

Pinocho, figura lliteraria amestada culturalmente a la mentira.

Conceutu editar

Tamién ye mentira l'actu de la simulación o l'asonsañar. Por casu: si daquién pilla a una persona y fuxe del llugar ensin ser identificáu y, dempués d'un tiempu, torna y entemezse colos curiosos y asonsaña indignación por asoceder, ta mintiendo a toos aquellos ante quien asemeya o asonsaña inocencia. N'otres pallabres, pa mentir nun se precisa dicir pallabra dalguna.

Otra forma de mentira non verbal constituyir el fechu de faese pasar por discapacitáu físicu col fin de llograr dalgún "favor" en provechu propiu (llimosnes, por casu).

Moralidá de mentir editar

Mentir ta en contra de los cánones morales de munches persones y ta específicamente prohibíu como pecáu en munches relixones. La tradición ética y los filósofos tán estremaos sobre si puede dexase dacuando una mentira (pero xeneralmente asítiense en contra): Platón dicía que sí, ente que Aristóteles, san Agustín y Kant dicíen que nunca se puede dexar.

En función de les circunstancies, entiéndese que mentir pa protexer a persones d'un opresor inmoral suel ser permisible. Ye'l casu, por casu, de les víctimes d'una guerra.

Mentir d'una forma qu'intensifica un conflictu, en cuenta de atenualo, xeneralmente considérase'l peor pecáu.

Un mentirosu ye una persona que tien ciertu enclín a dicir mentires. La tolerancia de la xente colos mentirosos davezu ye bien pequeña, y de cutiu namái se precisa que se sosprienda a daquién nuna mentira por que se-y asigne la etiqueta de mentirosu y piérdase-y pa siempres l'enfotu. Esto, poques gracies, ye moderáu pola importancia del fechu al que se refiera la mentira.

Una mentira graciosa, más comúnmente como bromiar, engañu con propósitu humorísticu, cuando la falsedá entiéndese, nun se considera inmoral y ye una práutica utilizada llargamente por comediantes y humoristes.

El filósofu Leo Strauss acentuó la necesidá de mentir pa despintar una posición estratéxica, o p'ayudar a la diplomacia. Asina lo fixeron tamién los representantes de la filosofía política, dende Maquiavelo hasta la "mentira noble" de Platón. [1]

Que les mentires suman dafechu del ámbitu de la política, de la xusticia, de la diplomacia, del periodismu y d'otros munchos ámbitos de la vida social ye daqué virtualmente imposible, tal que nun pueden ser escluyíes de les guerres qu'éstes mesmes actividaes, supuestamente, tendríen de prevenir.

Tipos de mentires editar

Magar que les mentires tean mal vistes, vese como daqué normal considerar qu'hai mentires peores qu'otres.

San Agustín estrema ocho tipos de mentires: les mentires na enseñanza relixosa; les mentires que faen dañu y nun ayudar a naide; les que faen dañu y sí ayuden a daquién; les mentires que surden pol pixín prestar de mentir; les mentires diches pa complacer a los demás nun discursu; les mentires que nun faen dañu y ayuden a daquién; les mentires que nun faen dañu y pueden salvar la vida de daquién, y les mentires que nun faen dañu y protexen la "pureza" de daquién. Per otra parte, san Agustín esclaria que les "mentirijillas" nun son en realidad mentires.

Tomás d'Aquino, pela so parte, estrema tres tipos de mentires: la útil, la humorística y la maliciosa. Según Tomás d'Aquino, los trés tipos de mentira son pecáu. Les mentires útil y humorísticu son pecaos veniales, ente que la mentira maliciosa ye pecáu mortal.

El tipu más grave de mentira ye la llevantu, yá que con esto impútase siempres a dalgún inocente una falta ensin cometer en provechu maliciosu.

Paradoxes rellacionaes cola mentira editar

Dientro de cualquier situación na que se dan siempres respuestes duales (por casu, sí/non, blancu/negru), una persona de la que sabemos que ta mintiendo consistentemente sería, de forma paradóxica, una fonte de verdá. Hai munches paradoxes d'esta clase, siendo la más famosa la que se conoz como la paradoxa del mentirosu, comúnmente espresada como «esta proposición ye mentira» o «esta proposición ye falsa». La denomada paradoxa de Epiménides —«tolos cretenses mienten», declara Epiménides el cretense— foi una precursora de la paradoxa del mentirosu, anque'l fechu de que sía o non una paradoxa tamién ta en discutiniu. Hai una clase de acertijos lóxicos rellacionaos con esti asuntu que, n'inglés, conocer col nome de «knights and knaves» (usualmente "caballeros y escuderos", frecuentemente "caballeros y bellacos", de xemes en cuando "caballeros y villanos" o escasamente "caballeros y sirvientes", n'español), nos que l'oxetivu ye determinar, d'un grupu de persones, quién miente y quién diz la verdá.

Detección de les mentires y el so abordaxe psicolóxicu editar

La detección de mentires ye un campu d'estudiu de distintes cañes de la Psicoloxía, y más concretamente, la Psicoloxía Xurídica, con especialidaes como la Psicoloxía Forense, la Psicoloxía Criminalística, ente otres.[1]

Anque tradicionalmente, tanto popular como científicamente, la detección de mentires basar en criterios conductuales, los metaanálisis realizaos a principios del sieglu XXI constaten les llimitaciones d'esi planteamientu, yá que trai munchos errores. Por tanto, investígase sobremanera dos aspeutos: la de desenvolver estratexes actives a la de realizar entrevistes y empresta-y más importancia a los nicios contextuales de la mentira.[2]

Polo xeneral tárdase más en contestar con una mentira que diciendo la verdá.[3]

El polígrafu editar

Fármacos de la verdá editar

Un exemplu ye'l tiopentato de sodiu (pentotal sódicu). Teniendo en cuenta que como axente hipnóticu, con una dosis controlada, la so actuación nel celebru humanu produz depresión de les funciones corticales superiores, pensóse que podría resultar d'utilidá n'interrogatorios. Considérase que la mentira ye una ellaboración complexa, consciente, muncho más complicada que la verdá, asina que, si deteriórase l'actividá cimera cortical, al suxetu resultará-y muncho más complicáu caltener la so voluntá y la verdá” fluyiría na so conversación con mayor facilidá. Eso ye, siquier, la teoría, puesta en práutica mientres decenios polos servicios d'espionaxe de munchos países. Hasta ciertu puntu, la idea ye correuta, pero nun garantiza, nin tanto, que'l suxetu vaya a cuntar lo que s'espera, yá que hai munchos factores que pueden modificar l'esperimentu, dende un entrenamientu especial hasta condiciones ambientales o, a cencielles, una asunción de la mentira como verdá per parte del suxetu.[ensin referencies]

Cultura popular editar

  • En Pinocho, de Carlo Collodi, el personaxe principal, que'l so nome da títulu a la obra, ye un moñecu de madera que la so ñariz crez cada vez que diz una mentira.
  • Na película Liar Liar, dirixida por Tom Shadyac y protagonizada por Jim Carrey, l'abogáu Fletcher Reede (Carrey) nun puede mentir mientres 24 hores, por cuenta de un deséu de cumpleaños del so fíu que, máxicamente, faise realidá.
  • Na serie de televisión Lie to Me, el Dr. Cal Lightman y el so equipu trabayen afayando les mentires y engaños na xente al traviés de les espresiones faciales, tonu de voz y Actitú.
  • Mark Bellison en The Invention of Lying ye la primer persona en desenvolver la capacidá de mentir nun mundu ideal onde toos siempres dicen la verdá.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Mazaneru, Antonio L.: «Psicoloxía xurídica.» En Papeles del Psicólogu, 2015. Vol. 36(2), páxs. 81-82.
  2. Masip, Jaume y Carmen Herrero: «Nuevos aproximamientos en detección de mentires i. Antecedentes y marcu teóricu.» En Papeles del Psicólogu, 2015. Vol. 36(2), páxs. 83-95.
  3. «Lies take longer than truths.»

Bibliografía adicional editar

Enllaces esternos editar