Premiu Nobel de la Paz

Rigoberta Menchú Tum (9 de xineru de 1959Laj Chimel (en) Traducir) ye una líder indíxena guatemaliana, miembru del grupu maya quiché, defensora de los derechos humanos, embaxadora de bona voluntá de la UNESCO y ganadora del Premiu Nobel de la Paz (1992) y el Premiu Príncipe d'Asturies de Cooperación Internacional (1998).

Rigoberta Menchú
Llista d'embaxadores de les Naciones Xuníes

Vida
Nacimientu Laj Chimel (en) Traducir[1]9 de xineru de 1959[2] (65 años)
Nacionalidá Bandera de Guatemala Guatemala
Grupu étnicu quiché (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu política, escritora, autobiógrafaactivista polos derechos humanos
Premios
Miembru de Club de Roma
Nobel Women's Initiative (en) Traducir[7]
Creencies
Partíu políticu Winaq (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Destacóse pol so lideralgu al mandu de les lluches sociales nel ámbitu nacional ya internacional. El 12 de febreru de 2007, anunció que se postularía nes eleiciones presidenciales de Guatemala del 2007, pola coalición de partíos WINAQ y Alcuentru por Guatemala; quedó en quintu llugar con un 3,09 %. El 7 de mayu de 2011 el partíu indíxena WINAQ xunto a otros partíos proclamar como candidata presidencial pa les eleiciones presidenciales del 11 de setiembre de 2011 nel Frente Ampliu de Guatemala.[8]

Obra y vida editar

Rigoberta Menchú nació na ciudá de Uspantán, allugada nel departamentu d'El Quiché. Ye fía de Vicente Menchú Pérez y Juana Tum Kótoja, dos personaxes bien respetaos na so comunidá. Según la so autobiografía, el so padre foi un llabrador indíxena activista na defensa de les tierres y los derechos del so pueblu y la so madre yera una indíxena partera (tradición pasada de xeneración en xeneración, polo xeneral realizada en zones rurales onde nun lleguen los servicios médicos).

Dende bien pequeña conoció les inxusticies, discriminación y l'esplotación a la que son sometíos los indíxenes de Guatemala, que viven na probeza estrema. A los cinco años empezó a trabayar nuna finca de café, en condiciones tan pésimes que fueron la causa de la muerte d'hermanos y amigos sos, lo mesmo que de la represión de la que foi víctima la so comunidá per parte de terratenientes y miembros del exércitu de Guatemala.

Dende mozu arreyar nes lluches reivindicatives de los pueblos indíxena y llabrador lo que-y valió persecución política y l'exiliu. En 1978, foi miembru fundadora del CUC (Comité d'Unidá Llabradora) y de la RUOG (Representación Unitaria de la Oposición Guatemaliana), de la que formó parte de la so direición hasta 1992.

La Guerra civil de Guatemala tuvo llugar ente 1962 y 1996, anque la violencia españó años antes. Menchú atalantó que «nel intentu d'encalorar la rebelión, les dictadures cometieron les más grandes otomíes. Afaráronse aldegues, asesináronse decenes de miles de llabradores, principalmente indíxenes, centenes de sindicalistes y estudiantes, numberosos periodistes por dar a conocer la información, connotados intelectuales y políticos, relixosos y relixoses».[9]

Dellos miembros de la so familia, incluyida la so madre, fueron torturaos y asesinaos polos militares o pola policía paralela de los escuadrones de la muerte». El 31 de xineru de 1980, el so padre Vicente foi una de les 37 persones ―ente les que se cuntaba'l cónsul español Jaime Ruiz del Árbol― que la Policía Nacional de Guatemala quemó vives con fósforu blancu na Masacre de la embaxada española na ciudá de Guatemala.

Mientres los sos hermanos optaben por xunir se a la guerrilla, Rigoberta Menchú empecipió una campaña pacífica de denuncia del réxime guatemalianu y de la sistemática violación de los derechos humanos que teníen d'oxetu a los llabradores indíxenes; ella mesma personificaba'l sufrimientu del so pueblu con notable dignidá ya intelixencia, añader la dimensión de denunciar la situación de la muyer indíxena n'Hispanoamérica.

Pa escapar a la represión se exilió en Méxicu, onde publicó la so autobiografía en 1983; percorrió'l mundu col so mensaxe y consiguió ser escuchada nes Naciones Xuníes. En 1988 tornó a Guatemala, protexida pol so prestíu internacional, pa siguir denunciando les inxusticies. En 1992 el llabor de Rigoberta Menchú foi reconocida col Premiu Nobel de la Paz, coincidiendo cola celebración oficial del quintu centenariu del descubrimientu d'América, a la que Menchú opunxérase por inorar les dimensiones tráxiques qu'aquel fechu tuvo pa los indíxenes americanos. La so posición dexó-y actuar como mediadora nel procesu de paz ente'l Gobiernu y la guerrilla empecipiáu nos años siguientes.

Gran parte de la popularidá viéno-y del so llibru autobiográficu de 1982-1983, Llámome Rigoberta Menchú y asina me nació la conciencia, escritu por Elizabeth Burgos a partir de les sos conversaciones con Rigoberta Menchú.

El Premiu Nobel editar

 
Rigoberta Menchú en Buenos Aires (Arxentina) en 1992.

La so candidatura foi sostenida pol premiu Nobel arxentín Adolfo Pérez Esquivel, que'l so país foi visitáu por Rigoberta Menchú n'agostu de 2000. La so percorrida y la campaña pronobel cuntó cola organización d'Ana González (antropóloga) (fía del tamién antropólogu Rex González) y de Lucrecia Lomban (secretaria de l'APDH Quilmes), ente otros activistes y organizaciones humanitaries.

El Premiu Nobel foi-y dau en reconocencia a la so llucha pola xusticia social y reconciliación etnocultural basáu nel respetu a los derechos de los indíxenes, coincidiendo col quintu centenariu de la llegada de Colón a América, y cola declaración de 1993 como Añu Internacional de los Pueblos Indios. Colos recursos financieros que recibió d'esti gallardón estableció la fundación Rigoberta Menchú Tum, con sede en Guatemala; una filial en Méxicu, so la figura xurídica d'Institución d'Asistencia Privada (IAP) y otra en Nueva York.

Na llectura del premiu, reivindicó los derechos históricos negaos a los pueblos indíxenes y denunció la persecución sufierta dende la llegada de los europeos al continente americanu, momentu en que concluyó una civilización desenvuelta en tolos ámbitos de la conocencia; tamién reflexó la necesidá de la desmilitarización y la xusticia social nel so país, Guatemala, según el respetu pola naturaleza y l'igualdá pa les muyeres. El discursu nel actu de l'aceptación del Premiu atopar nel sitiu Nobel.[10][11] Y tamién nesti mesmu sitiu puede dase con una curtia biografía (n'inglés) de la premiada.[12]

Premios y honores editar

En 1991 participó na preparación de la Declaración de los Derechos de los Pueblos Indíxenes per parte de les Naciones Xuníes.

En 1998 foi gallardoniada col Premiu Príncipe d'Asturies de Cooperación Internacional, xunto con Fatiha Boudiaf, Fatana Ishaq Gailani, Somaly Mam, Emma Bonino, Graça Machel y Olayinka Koso-Thomas «pol so trabayu, por separáu, en defensa y dignificación de la muyer».

En 2006 participó como embaxadora de bona voluntá de la Unesco del gobiernu d'Óscar Berger.

Foi mentada nel Llibru Guinness de los récores por ser la ganadora más nueva del Nobel y ser la primer indíxena en ganar esi premiu.

Dende mayu de 2004, sofita'l llabor y el compromisu de la fundación Comparte. Sofita'l so trabayu n'América Llatina, col fin d'educar na Cultura de Paz y collaborar na defensa de los Derechos de los neños derechos de miles de neños.[13] El decretu númberu 19-2003 promulgó la Llei d'Idiomes Nacionales, en concordanza col artículu 143 de la Constitución política de la República, y reconoz a los 23 idiomes vernáculos guatemalianos como «idiomes nacionales» colo cual autorizóse l'usu de los idiomes nes actividaes públiques y na prestación de servicios d'educación, salú y de naturaleza xurídica, ente otros, en cualesquier de los 24 idiomes que se falen nel país, Un gran porcentaxe amás del so idioma étnicu, falen el castellán y l'inglés.

Farmacéutica editar

En 2003 arreyar cola industria farmacéutico mexicana como presidenta de la compañía Salú pa Toos (subsidiaria guatemaliana de les Farmacies Similares, llamaes agora Farmacies del Doctor Simi), cola cuenta d'aprovir medicines xenériques a baxos precios. Sicasí, en 2008, la so participación nesti sector terminó, quedó fora del conseyu d'alministración de Salú pa Toos a partir de diferencies esistentes col dueñu de la sociedá, el millonariu mexicanu Víctor González Torres; amás de resultancies competitives baxos nel sector farmacéuticu guatemalianu.[14]

Ámbitu políticu editar

 
Rigoberta Menchú recibe'l Premiu Odebrecht en 2014.

Dempués d'analizar delles posibles opciones polítiques, Rigoberta Menchú anunció la so candidatura a la presidencia de Guatemala col partíu políticu [Alcuentru por Guatemala], d'ideoloxía izquierdista, nes eleiciones xenerales de setiembre de 2007 Va Menchú pola candidatura presidencial de Guatemala

Pa esti proyeutu fíxose necesariu'l pactu ente'l partíu políticu indíxena creáu por Rigoberta Menchú y el EG, dirixíu pola diputada y activista humanitaria Nineth Montenegro.

Menchú intentaba cumplir la so ilusión de ser la primer muyer en presidir el so país, la quinta indíxena n'América Llatina dempués de los mexicanos Benito Juárez y Victoriano Huerta, el peruanu Alejandro Toledo Manrique y el bolivianu Evo Morales, y la decimoséptima premiu Nobel n'ocupar la presidencia d'una nación, dempués del francés Léon Bourgeois, el suecu Hjalmar Branting]], José Ramos-Horta, de Timor Oriental, l'alemán Willy Brandt, l'exipciu Anwar el-Sadat, los israelinos Menachem Begin y Shimon Peres, el costarricense Óscar Arias, el soviéticu Mikhaíl Gorbachov, el polacu Lech Walesa, los sudafricanos Frederik de Klerk y Nelson Mandela, y los estauxunidenses Woodrow Wilson, Theodore Roosevelt, James Carter y Barack Obama.

Sicasí, el III Cume Indíxena Mundial (en marzu de 2007) decidió nun sofitar les aspiraciones polítiques de Menchú yá que dellos indíxenes nun se sentíen representaos pol proyeutu.[15]

En setiembre de 2007, nes resultancies de la primer vuelta eleutoral pa candidatos a presidente y vicepresidente, el so partíu Alcuentru por Guatemala quedó en séptimu llugar, col 3,09 % de los votos. Dempués d'esti eventu eleutoral, el pactu políticu ente WINAQ y Alcuentru por Guatemala eslleióse, siguiendo cada proyeutu axendes individuales.[16]

El 7 de mayu de 2011, l'alianza partidaria Frente Ampliu Guatemala, integrada pol partíu indíxena WINAQ, la Unidá Revolucionaria Nacional Guatemaliana (URNG), Alternativa Nueva Nación (ANN), y el comité preformación del partíu Movimientu Nueva República (MNR) proclamaron a Menchú como candidata presidencial pa les eleiciones del 11 de setiembre de 2011 en Guatemala.[17] Quedó na sesta posición, col 3,27 % de los votos válidos emitíos.[18]

Discutiniu sobre la so autobiografía editar

Acusaciones de falsedá

En 1998, el periodista estauxunidense Larry Rohter publicó nel diariu New York Times un artículu tituláu «Gallardoniada avafada: un informe especial; ganadora del Nobel atopa la so historia desafiada», onde, anque reconociendo tou lo que Rigoberta Menchú efeutivamente sufriera por causa de la represión gubernamental, desacreditaba, sobre la base d'un recién manuscritu, dalgunes de les afirmaciones de l'autobiografía de Rigoberta Menchú.[19]

En 1999, el antropólogu David Stoll, estudiosu de Guatemala, publicó'l llibru I, Rigoberta Menchú and the story of all poor Guatemalans (Yo, Rigoberta Menchú, y la historia de tolos probes guatemalianos), onde afirmaba qu'una parte de la biografía de Menchú yera falsa o taba aburuyada ya incorporaba «esperiencies que nunca había vividenciado ella mesma». Según Stoll, quien afirmaba consultar los archivos del exércitu guatemalianu, alteriaríense o esaxeráu elementos de la vida de l'activista pa faer ver que la familia Menchú yera una lluchadora radical polos derechos sociales. Dicía que'l gobiernu de Guatemala apurrió un llote de tierra al so padre, Vicente Menchú, como fixo con miles de llabradores nun plan de colonización del país que collaboraría coles fuercies de paz de los Estaos Xuníos; que la so familia nun habría tao en condiciones d'esclavitú nos grandes plantíos de café; que Rigoberta Menchú nun tuvo presente cuando'l so hermanu foi quemáu vivu metanes una plaza, etc. Stoll argumentaba que al tar trés años en Chichicastenango, a 100 km del so pueblu, yera improbable qu'ella pudiera participar na so infancia y mocedá n'actividá agrícola dalguna cola so familia. Amás, dicía que Menchú nun yera analfabeta y qu'estudiara nun colexu priváu.

Basáu nel llibru de Stoll, l'escritor conservador estauxunidense David Horowitz negó la llexitimidá del Nobel de Menchú, a quien calificó de terrorista marxista», y esixó de manera pública y repitida la so revocación.

Defensa de la veracidá de l'autobiografía

El 24 de xineru de 1999, Menchú concedió una entrevista al diariu El País (Madrid), na que fizo una defensa de les declaraciones conteníes nel so llibru. Menchú dixo verdaderamente tar nel Colexu Belga, pero como sirvienta (trabayadora doméstica), y afirmó nun querer mentar los detalles porque quería protexer la so rellación coles persones del colexu, la so seguridá personal,[20] y nun quería atribuyir a la institución los maltratos que sufriera ellí.[21]

N'otra entrevista col diariu La Nación, el 8 de febreru de 1999, Menchú declaraba lo siguiente:

Ye imperdonable que cualquier individuu, inclusive faciendo usu de la ciencia, ofienda la memoria de les víctimes. Esi tipu [Stoll] dedica dos capítulos pa suburdiar al mio pá, una persona que nin siquier conoció y que morrió asesináu'l 31 de xineru de 1980. Dame la impresión de que,a última hora, l'enfotu por suburdialo tien que ver col lideralgu indíxena, porque'l mio padre foi un líder nes lluches llabradores pela tierra. Esa necedad inscribir nel fechu de plantegar el problema de la tierra como daqué familiar, y non políticu. [...] Esti señor diz que'l mio hermanu Patrociniu nun foi quemáu con fósforu blancu, sinón que foi executáu y refundiáu a una fuesa común. Tengo la esperanza de que Stoll facilíteme los sos archivos pa saber ónde ta'l cadabre del mio hermanu Patrociniu y da-y una sepultura digna.
Rigoberta Menchú, 1999[21]

Dixo, amás, que Stoll, anque antropólogu, yera parte de los fundamentalistes relixosos contrainsurgentes, y amestó:

Stoll sostién que los militares mataron porque los provocaron, [que] nun-yos quedó remediu y fueron manipoliaos pol comunismu y la teoloxía de la lliberación. Nun m'estraña qu'arreye al Colexu Belga, porque foi unu de los más escorríos nos años ochenta.
Rigoberta Menchú, 1999[21]

Nuna entrevista más, concedida a l'axencia de noticies Associated Press el 11 de febreru de 1999, Menchú dixo que'l llibru de Elizabeth Burgos posiblemente confundiera, en dellos casos, la so historia personal cola d'otres víctimes del Xenocidiu guatemalianu.[22][23][24]

L'escritor guatemalianu Dante Liano salió en defensa de Menchú y criticó la investigación de David Stoll comentando sobre él:

Vieno a Guatemala a estudianos como si fuéramos inseutos. Nel so llibru invoca testigos y archivos. ¿Qué archivos hai sobre la guerra recién? ¿L'exércitu abrió-y el so archivos? Apocayá tiempu, el diputáu Barrios Klee intentó consultar esos archivos y apaeció con un tiru na cabeza. L'obispu Juan Gerardi, que tamién lo intentó, terminó col craniu partíu a golpes de piedra.
Dante Liano, citáu pol escritor uruguayu Eduardo Galeano.[25]
[Según Stoll] El testimoniu contién «inexactitudes y falsedaes». Por casu, l'hermanu de Rigoberta, Patrociniu, nun foi quemáu vivu: foi fusiláu y refundiáu a una fuesa común.[26] O, por casu: «Ella tuvo internada, mientres trés años, nun colexu priváu», lo que suena a internáu suizu, pero referir a una escuelita de Chichicastenango. Y asina pol estilu, otros pelos na lleche.

El Comité del Premiu Nobel refugó les esixencies de revocar el premiu de Menchú poles acusaciones. Geir Lundestad, secretariu del Comité, afirmó que'l premiu «nun se basó puramente na autobiografía»[27] y qu'inclusive «Stoll aprueba la concesión del premiu a Menchú, nun cuestiona'l cuadru d'otomíes del exércitu qu'ella presenta, y almite que, al cuntar el so historia como la fixo, ella llogró'l so oxetivu de “atraer la condena internacional a una institución que la merecía: l'exércitu de Guatemala”».[27]

Nun artículu redactáu por Julia Preston y tamién publicáu nel New York Times fíxose ecu de la defensa de Menchú:[28]

Los fechos indiscutidos de la historia de Menchú son abondo horribles: ella sí tuvo dos hermanos que morrieron de desnutrición a temprana edá, la so madre y el so hermanu sí fueron secuestraos, torturaos y asesinaos pol exércitu del so país, y el so padre sí foi quemáu vivu.
Greg Grandin y Francisco Goldman.[29]

L'historiador estauxunidense Greg Grandin, nel so artículu de 2010 na revista estauxunidense The Nation, rebatió igualmente les acusaciones feches por Stoll, indicando que la so investigación sobre la revolución guatemaliana ye equivocada na so mayor parte, anque almitiendo que «dos de les acusaciones de Stoll sobre la vida de Menchú sí tienen validez. La primera, qu'ella sí recibió dalguna educación, contradiciendo l'afirmación de Menchú de que'l so padre negar a unviala a la escuela porque nun quería que perdiera la so identidá cultural. La segunda, que Stoll presentaba evidencia que sí suxuría que Menchú allugóse falsamente na escena del asesinatu del so hermanu de 16 años».[30] Grandin tamién citaba la opinión del periodista Francisco Goldman avera del llibru de Stoll:

Lo que fadia [nel llibru de Stoll] ye'l tufillo a obsesión ideolóxica y a fanatismu, el golor a inxusticia y maldá, el tratar de crear una nube nun vasu d'agua.
Francisco Goldman.[30]

En 2011 escribióse un llibru biográficu, tituláu Who is Rigoberta Menchú?, alrodiu del premiu nobel guatemaliana.

Nuna entrevista posterior, David Stoll finalmente manifestóse acordies cola veracidá básica del rellatu de Menchú de cómo morrieron el so hermanu y la so madre».[ensin referencies] Pela so parte, Larry Rohter siguió como redactor del New York Times y cabo mentar que nel añu 2004 viose arreyáu n'otru discutiniu onde, otra vegada ensin fontes confiables, suxuría que'l presidente de Brasil, Lula Da Silva tenía problemes d'alcoholismu.[31]

Vida personal editar

En marzu de 1995 casóse con Ángel Canil Grave indíxena quiché, orixinariu de Uspantán, que na década de 1980 sufrió los embates de la táctica contrainsurgente de tierra esfarrapada llanzada del Exércitu de Guatemala.[32]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Catholic Women Writers: A Bio-bibliographical Sourcebook (2001). Páxina: 241. Editorial: Greenwood Publishing Group. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2001.
  2. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: menchu-rigoberta. Apaez como: Rigoberta Menchú. Llingua de la obra o nome: alemán.
  3. URL de la referencia: https://plus.si.cobiss.net/opac7/conor/73706595.
  4. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20130811215013/http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/events/prizes-and-celebrations/unesco-prizes/prize-for-peace-education/laureates/.
  5. URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1992/tum-facts.html.
  6. URL de la referencia: https://www.ulpgc.es/rectorado/doctores-honoris-causa-ulpgc.
  7. URL de la referencia: https://nobelwomensinitiative.org/laureate/. Data de consulta: 9 marzu 2019.
  8. presidencia-de-Guatemala «Rigoberta Menchú va apostar la presidencia de Guatemala», artículu nel diariu Infobae (Buenos Aires) del 8 de mayu de 2011.
  9. Nobel Prize. «Rigoberta Menchú Tum Discurso Nobel n'español». Consultáu'l 5 de xineru de 2015.
  10. «Discursu de Rigoberta Menchú al aceptar el premiu Nobel (en testu).». Nobel Prize (10 d'avientu de 1992). Consultáu'l 21 de xunetu de 2009.
  11. Discursu de Rigoberta Menchú al aceptar el premiu Nobel (en video) nel sitiu web Nobelprize.org.
  12. «Biografía Nobel». Nobel Prize. Consultáu'l 21 de xunetu de 2009.
  13. Sofitu de Rigoberta Menchú a la fundación Comparte.
  14. El Periódico (25 d'agostu de 2008). «El Doctor Simi” va por el mercado guatemalianu» (castellán).
  15. Burguete Cal y Mayor, Araceli: «Cumes indíxenes n'América Llatina: Cambeos y continuidaes nuna tradición política. A cuenta de'l III Cume Continental Indíxena en Guatemala», artículu nel sitiu web del IIDH (Institutu Interamericano de Derechos Humanos), en Costa Rica.
  16. «¿Por qué perdió Rigoberta?», artículu del 16 de setiembre de 2007 en El Periódicu (Guatemala). Archiváu del orixinal el 25 de payares de 2015.
  17. segunda vegada_n'eleiciones presidenciales «Va Competir Menchú per segunda vegada n'eleiciones presidenciales», artículu nel sitiu web SDP Noticies.
  18. Tribunal Supremu Eleutoral de Guatemala. «Resultaos eleutorales de 2011».
  19. Rohter, Larry (1998): «Tarnished laureate: a special report; Nobel winner finds her story challenged», artículu del 15 d'avientu de 1998 nel diariu The New York Times. Consultáu'l 5 de xineru de 2015.
  20. «“Los que m'ataquen humilden a les víctimes”.» 24 de xineru de 1999. El País (Madrid):
    Reconozo, porque nun lo digo nel llibru, que fuera sirvienta nel [Colexu] Belga. Nun lo dixi pa protexer la mio rellación coles hermanes naquellos años. [...] Escaecióse-yos preguntar qué faía. Yera sirvienta. Yo ganaba 12 quetzales al mes [12 dólares nesos años] trabayando nel colexu. Unu [un quetzal] dar al Institutu del Seguru Social, y yo recibía n'efeutivu 11. Ye otra parte de la mio vida que nun cunté nel mio llibru porque lo que menos quixera nesos años ye acomuñar el [Colexu] Belga conmigo... ¿Cómo diba acomuñar el Belga conmigo cuando dicíen de mi que yera subversiva, comunista, etcétera? Si viviera en Guatemala matárenme.
    Rigoberta Menchú
  21. 21,0 21,1 21,2 discutiniu-envolubra-a-la-nobel-rigoberta-menchu «Un discutiniu envolubra a la nobel Rigoberta Menchú.» 8 de febreru de 1999. La Nación (Buenos Aires). Consultáu'l 5 de xineru de 2015.
  22. Peace Prize winner admits discrepancies, 12 de febreru de 1999, http://www.nytimes.com/1999/02/12/world/peace-prize-winner-admits-discrepancies.html?incamp=archive:search 
  23. «Peace prize winner admits discrepancies», artículu n'inglés de l'axencia Associated Press nel diariu New York Times del 12 de febreru de 1999.
  24. «Rigoberta Menchú meets the press: The Nobel galardónate, accused of misrepresenting her life, tries to simultaniously argue that she didn't lie and that if she did, it doesn't matter.» 2 de febreru de 1999. Salon.com.
  25. 25,0 25,1 Galeano, Eduardo (1999): «Disparen sobre Rigoberta.» 17 de xineru de 1999. Páxina/12 (Buenos Aires). Consultáu'l 1 de febreru de 2013.
  26. El que foi quemáu vivu foi'l padre de Rigoberta Menchú.
  27. 27,0 27,1 «Rigoberta Menchú Tum – Biography». Nobelprize.org. Consultáu'l 22 d'abril de 2009.
  28. Preston, Julia: «Guatemala laureate defends “my truth”.» 21 de xineru de 1999. The New York Times.
  29. Greg Grandin y Francisco Goldman (8 de febreru de 1999). «Bitter fruit for Rigoberta» (inglés). The Nation.
  30. 30,0 30,1 Grandin, Greg (2010): «It was heaven that they burned.» 8 de setiembre de 2010. The Nation (Nueva York).
  31. «Brazil's President Lula da Silva vs. NYT foreign correspondent Larry Rohter: misconceptions and stereotypes in international coverage» (‘el presidente de Brasil Lula da Silva contra'l corresponsal estranxeru del New York Times, Larry Rohter: conceutos erróneos y estereotipos nes cobertories internacionales'), artículu n'inglés na revista Brazilian Journalism Research (Brasil), vol. 3, nᵘ 1, páxs. 155-171; 2007. Publicáu nel sitiu web Research Gate.
  32. Tiempu, Casa Editorial La fecha=27 de marzu de 1995. «Casóse Rigoberta Menchú, Premiu Nobel de la Paz» (castellanu). Consultáu'l 20 de marzu de 2017.

Bibliografía en papel editar

  • Ament, Gail (2004): «Recent Mayan Incursions into Guatemalan Literary Historiography», artículu n'inglés na revista Literary Cultures of Latin America: A Comparative History. Eds. Mario J. Valdés & Djelal Kadir. 3 Vols. Vol 1: Configurations of Literary Culture. Oxford: Oxford University Press, 2004: I: 216-215.
  • Arias, Arturo (2002): «After the Rigoberta Menchú Controversy: Lessions Learned About the Nature of Subalternity and the Specifics of the Indigenous Subject», artículu n'inglés en MLN, 117.2: páxs. 481-505; 2002.
  • Beverley, John (1986): «The Real Thing (Our Rigoberta)», artículu n'inglés na revista Modern Language Quarterly, 57:2, páxs. 129-235; xunu de 1986.
  • Brittin, Alice A. (1995): «Close Encounters of the Third World Kind: Rigoberta Menchú and Elisabeth Burgos's “Llámome Rigoberta Menchú”», artículu n'inglés na revista Latin American Perspectives, vol. 22, nᵘ 4,
    «Redefining democracy: Cuba and Chiapas», páxs. 100-114; seronda de 1995.
  • De Valdés, María Elena (1996): «The Discourse of the Other: Testimoniu and the Fiction of the Maya», artículu n'inglés na revista Bulletin of Hispanic Studies, LXXIII, páxs. 79-90. Liverpool (Reinu Xuníu), 1996.
  • Feal, Rosemary Geisdorfer (1989): «Women Writers into the Mainstream: Contemporary Latin American Narrative: An overview of women in contemporary Latin American letters» (‘escritores na corriente cultural principal: narrativa contemporánea llatinoamericana, visión xeneral de muyeres en cartes contemporánees llatinoamericanes'), artículu n'inglés na revista Philosophy and Literature in Latin America. Jorge J. Y. Gracia, y Mireya Camurati (eds.). Nueva York: State University of New York, 1989.
  • Golden, Tim (1992): «Guatemalan Indian Wins the Nobel Peace Prize», artículu del 17 d'ochobre de 1992, n'inglés, na revista New York Times, páxs. A1 y A5
  • Golden, Tim (1992): «Guatemalan to Fight On With Nobel as Trumpet», artículu del 19 d'ochobre de 1992, n'inglés, na revista New York Times, páx. A5.
  • Gossen, Gary H. (1999): «Rigoberta Menchú and Her Epic Narrative», artículu n'inglés na revista Latin American Perspectives, Vol. 26, Non. 6, If Truth Be Told: A Forum on David Stoll's "Rigoberta Menchú and the Story of All Poor Guatemalans" (Nov., 1999), páxs. 64-69.
  • Gray Díaz, Nancy (1990): «Indian Women Writers of Spanish America», artículu n'inglés na revista Spanish American Women Writers: A Bio-Bibliographical Source Book. Ed. Diane Y. Marting. New York: Greenwood Press, 1990.
  • Millay, Amy Nauss (2005): Voices from the Fonte Viva: The Effect of Orality in Twentieth-Century Spanish American Narrative. Lewisburg: Bucknell University Press, 2005.
  • Logan, Kathleen (1997): «Personal Testimony: Latin American Women Telling Their Lives», ensayu n'inglés na revista Latin American Research Review 32.1, páxs. 199-211; 1997.
  • Nelan, Bruce W. (1992): «Striking Against Racism», artículu del 26 d'ochobre de 1992, n'inglés, na revista Time, 140:61, páx. 61.
  • Stanford, Victoria (1999): «Between Rigoberta Menchú and La Violencia: Deconstructing David Stoll's History of Guatemala», artículu n'inglés na revista Latin American Perspectives 26.6, If Truth Be Told: A Forum on David Stoll's "Rigoberta Menchú and the Story of All Poor Guatemalans" (Nov., 1999), páxs. 38-46.
  • ---: «From I, Rigoberta to the Commissioning of Truth Maya Women and the Reshaping of Guatemalan History», artículu n'inglés na revista Cultural Critique 47 (2001) 16-53.
  • Sommer, Doris (1991): «Rigoberta's Secrets», artículu n'inglés na revista Latin American Perspectives, Vol. 18, Non. 3, Voices of the Voiceless in Testimonial Literature, Part I. (Summer, 1991), páxs. 32-50.
  • Sommer, Doris (1991): «Slaps and Embraces: A Rhetoric of Particularism», artículu n'inglés na revista The Latin American Subaltern Studies Reader. Ed. Iliana Rodríguez. Durham: Duke University Press, 2001.
  • Stoll, David. I, Rigoberta Menchú and the Story of All Poor Guatemalans. Boulder: Westview Press, 1999.
  • Ward, Thomas (2004): La resistencia cultural: la nación nel ensayu de les Amériques (páxs. 285-302). Lima: Universidad Ricardo Palma, 2004.
  • Zimmerman, Marc (2001): «Rigoberta Menchú After the Nobel: From Militant Narrative to Postmodern Politics», en The Latin American Subaltern Studies Reader. Durham: Duke University Press, 2001.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesora:
Aung San Suu Kyi
 
Premiu Nobel de la Paz

1992
Socesor: