Territoriu de la Capital Australiana

El Territoriu de la Capital Australiana (n'inglés: Australian Capital Territory, enantes: The Territory for the Seat of Government y más tarde: Federal Capital Territory) ye un distritu federal d'Australia. Entiende un enclave ensin salida al mar nel estáu de Nueva Gales del Sur, a 320 km al suroeste de Sídney. El gobiernu australianu adquiriolo formalmente'l 1 de xineru de 1911 y empezó la construcción de la capital, Canberra, en 1913. El territoriu tien una superficie de 2432 km² y la so única ciudá, Canberra, ye la capital nacional y see del gobiernu federal australianu.

Territoriu de la Capital Australiana
australia (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Australia Australia
ISO 3166-2 AU-ACT
Tipu d'entidá territorio continental australiano (es) Traducir
Capital Canberra
Chief Minister of the Australian Capital Territory (en) Traducir Andrew Barr (Australian Labor Party (Australian Capital Territory Branch) (en) Traducir)
Nome oficial Australian Capital Territory (en)
Xeografía
Coordenaes 35°27′00″S 148°58′50″E / 35.45°S 148.9806°E / -35.45; 148.9806
Superficie 2358 km²
Llenda con Nueva Gales del Sur
Puntu más altu Bimberi Peak (en) Traducir
Altitú media 892 m
Demografía
Población 453 558 hab. (30 xunu 2021)
Densidá 192,35 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+10:00, UTC+11:00 y Australia/Sydney (en) Traducir
Fundación 1r xineru 1911
act.gov.au
Cambiar los datos en Wikidata

El Territoriu Federal de la Capital tien una población de 351 200 habitantes (2009), de los cualos la gran mayoría viven en Canberra. Una gran parte de la población de Canberra componenla funcionarios públicos. El 11 de mayu de 1989 el territoriu llogró l'autogobiernu. Dos miembros y dos senadores representanla na Cámara de Representantes federal.

L'emblema floral del Territoriu de la Capital Australiana ye la Wahlenbergia gloriosa (o Royal bluebell) y l'emblema animal el Callocephalon fimbriatum (o Gang-gang Cockatoo).

Historia editar

Los europeos llegaron per primer vegada a la rexón que güei ocupa'l Territoriu de la Capital Australiana en 1820, pero miles d'años antes yá fuera habitada polos nativos aboríxenes. Foi en 1824 cuando da empiezu l'asentamientu européu.

Antes de la colonización europea, la zona conocida agora como TCA taba habitada por trés tribus aboríxenes: los Ngunnawal, los Walgalu y los Ngarigo.

La esploración y l'asentamientu del home blancu nun se producieron hasta la década de 1820. Dende 1824 d'equí p'arriba, los asentamientos y viviendes, y n'última instancia, dellos pequeños conceyos, como Hall y Tharwa, establecer na zona.

Cuando la constitución de la Mancomunidá d'Australia axustar ente les colonies, una de les temes de discutiniu más conflictivos foi l'allugamientu de la capital del país, con Melbourne y Sídney reclamando'l derechu a ser la capital. Finalmente, llegase a un compromisu según el cual fundaríase una nueva ciudá en Nueva Gales del Sur, siempres y cuando nun tuviera a menos de 160 km de Sídney. Sicasí, hasta la fundación d'esa nueva ciudá, establecióse que Melbourne fuera la capital provisional d'Australia.

L'allugamientu actual del TCA foi escoyida en 1908,​ momentu nel cual cuntaba amás con un territoriu adicional en Jervis Bay Village (anguaño una base naval na mariña de Nueva Gales del Sur),  de forma qu'asina la capital nacional podría tener un puertu marítimu. En 1909 Nueva Gales del Sur tresfirió les tierres del territoriu al control federal y en 1910 aprobóse una llei nel Parllamentu qu'estableció'l marcu xurídicu pal Territoriu de la Capital Federal.​​ El ministru d'Asuntos Internos, King O'Malley, que s'encargara de la llexislación pa la creación del TCA, tamién propunxo un proyeutu de llei onde s'establecía la prohibición de beber alcohol nel TCA. Col so firme sofito, llogró que'l proyeutu convertir en llei dempués d'un añu, magar poco dempués foi derogada. O'Malley tamién propunxo un proyeutu de llei que regulaba la ocupación de la tierra, llindando a los propietarios a la posibilidá d'arrendar dichos terrenales, en llugar de mercalos en propiedá, col fin de frenar y evitar los casos d'especulación urbanística, y dar asina más control sobro'l desenvolvimientu al gobiernu nacional y a los propietarios. Esta llei tamién foi aprobada pol Parllamentu.

En 1911 el Coronel David Miller, secretariu del Departamentu d'Asuntos d'Estáu, tuvo la idea de celebrar una competición internacional "pa llograr el meyor diseñu de la llinia más moderna pa esta ciudá". El ganador foi un arquiteutu d'Estaos Xuníos, Walter Burley Griffin.​ El coronel Miller pasó a ser alministrador del TCA el 8 d'agostu de 1912.​ La ciudá de Canberra foi oficialmente bautizada'l 12 de marzu de 1913, por Lady Denman, la esposa del Gobernador Xeneral Lord Denman, empezando la so construcción poco dempués.

La sede del Gobiernu Federal treslladóse oficialmente al TCA dende Melbourne na inauguración oficial de la Casa del Parllamentu provisional el 9 de mayu de 1927. Ente les primeres lleis aprobaes pol parllamentu nel so nuevu allugamientu cabo destacar la derogación de les lleis de prohibición. Nun primer momentu'l serviciu públicu siguió con see en Melbourne, pero los distintos departamentos fueron treslladaos de forma gradual a Canberra.

El territoriu foi primeramente conocíu como Territoriu de la Capital Federal (TCF). En 1938, el territoriu camudó'l so nome oficialmente pola denominación actual, Territoriu de la Capital Australiana (TCA).

En 1978 un referéndum lleváu a cabu ente los canberranos, refugó con un 63% de los votos la propuesta d'autogobiernu.​ A pesar d'ello, n'avientu de 1988 y al traviés d'un Actu del Parllamentu de la Commonwealth nel cual disponíase al poder políticu del TCA sol auspicio de la corona, concedióse-y el plenu autogobiernu.​ Dempués de les primeres elecciones en febreru de 1989, 17 miembros de l'Asamblea Llexislativa sentar nes sos oficines de London Circuit, Civic, el 11 de mayu de 1989. El Partíu Llaborista Australianu formó'l primer gobiernu del TCA, lideráu pola Primer Ministra Rosemary Follett, quien fizo historia n'Australia al ser la primer muyer en convertise en xefe de gobiernu.

Xeografía editar

El TCA llinda al este cola llinia de ferrocarril Goulburn-Cooma, al sur cola cuenca de Naas Creek, al oeste cola cuenca del ríu Cotter y al nordeste cola cuenca del ríu Molonglo.

Amás de la ciudá de Canberra, el TCA tamién contién terrén agrícola (con oveyes, vaques llecheres, viñeos y dellos cultivos), según una amplia zona del Parque Nacional Namadgi, que tien una gran parte de terrén montascosu y montiegu, con ensame de ríos y regueros como'l Naas y el Murrumbidgee. Ente les pequeñes ciudaes y comunidaes asitiaes nel TCA cabo destacar Williamsdale, Naas, Uriarra, Tharwa y Hall. Nel suroeste de Canberra asítiase la localidá de Tidbinbilla, na cual atópase la Reserva Natural de Tidbinbilla y el Complexu de Comunicación del Espaciu Fondu de Canberra, operáu pola NASA como parte de la Rede del Espaciu Fondu.

En 1915, l'Acta d'Aceptación del Territoriu de la Badea de Jervis de 1915 dio llugar a la formación del territoriu homónimu como un anexu del TCA. Darréu, en 1988, cuando'l TCA adquirió un gobiernu autónomu, Jervis Bay convertir nun territoriu alministráu pol Ministru de Territorios de Ultramar.

Clima editar

Por cuenta de la so altitú (650 m) y a la distancia de la mariña, el TCA esperimenta cuatro estaciones bien marcaes, a diferencia de munches otres ciudaes australianes que los sos climes son moderaos pel mar. Canberra caracterizar por tener branos calorosos y secos ya iviernos fríos con ocasionales neblinas y frecuentes xelaes. Munches de les más altos montes nel territoriu del suroeste tán cubiertes de nieve mientres siquier una parte del iviernu. Les nubes pueden producise ente ochobre y marzu, siendo les precipitaciones añales de 623 mm, con mayor frecuencia en primavera y branu, y menor frecuencia pel hibiernu.

   Temperatura máximo rexistrada: 42.8 °C, Acton, 11 de xineru de 1939.

   Temperatura mínimo rexistrada: -14.6 °C , Gudgenby, 11 de xunetu de 1971.13​

Xeoloxía editar

Nel TCA esisten diverses formaciones xeolóxiques de cierta relevancia, como pueden ser la Canberra Formation, la Pittman Formation, la Black Mountain Sandstone y el State Circle Shale.

Na década de 1840 afayar en Woolshed Creek (cerca de Duntroon) una serie de fósiles de braquiópodos y trilobites del periodu silúricu. Naquel momentu, estos fueron los fósiles más antiguos atopaos n'Australia, pero anguaño, esti récord yá foi llargamente superáu.14​ Otros llugares d'interés xeolóxicu son el tayu xeolóxicu de State Circle y l'anticlinal de Deakin.

Les roques más antigües nel TCA daten del periodu ordovícicu, esto ye, hai alredor de 480 millones d'años. Mientres esti periodu, esta rexón, xunto cola mayor parte del este d'Australia, formaben parte del suelu oceánicu. D'esti periodu daten diverses formaciones como la Black Mountain Sandstone y la Pittman Formation, que compónense principalmente de cuarzu, arenisca, limolita y esquistu. Estes formaciones quedaron espuestes cuando'l suelu oceánicu alzóse percima del nivel del mar debíu al aumentu de l'actividá volcánica d'esta zona nel periodu devónicu, conformándose asina gran parte de la mariña oriental australiana.

Gobiernu editar

El TCA tien autogobiernu internu, pero nun cunta con plena independencia llexislativa respectu de los estaos australianos. Rexir por un Ministeriu encabezáu pol Primer Ministru (na actualidá Jon Stanhope, del Partíu Llaborista Australianu). Les lleis son votaes n'Asamblees Llexislatives de 17 miembros que tienen toles funciones de gobiernu tanto a nivel local como estatal. Sicasí, estes lleis pueden ser anulaes pol Gobernador Xeneral d'Australia (perteneciente al gobiernu nacional) en virtú del artículu 35 de la Llei del Territoriu de la Capital Australiana (gobiernu autónomu) de 1988. El Gobiernu del TCA ye unu de los miembros del Conseyu de Gobiernos Australianos.

A diferencia d'otros territorios australianos con gobiernos autónomos (como les Islles Norfolk o'l Territoriu del Norte), el TCA nun tien un Alministrador. La Corona ta representada pol Gobernador Xeneral d'Australia nel gobiernu del TCA. El Primer Ministru realiza munches de les funciones qu'un gobernador d'estáu suel llevar a cabu nel contestu de dichu tao. Sicasí, el Voceru de l'Asamblea Llexislativa ye l'encargáu de dar a conocer les lleis y entamar los alcuentros y xuntes de l'Asamblea.

Nel Parllamentu Federal Australianu, el TCA ta representáu por cuatro miembros federales: dos miembros de la Cámara de Representantes, un miembru de la División de Fraser y un miembru de la División de Canberra. Amás, ye l'únicu de los dos territorios australianos que tien representación nel Senáu con dos senadores. El miembru de la División de Fraser y los dos senadores del TCA tamién representen a los votantes del Territoriu de la Badea de Jervis.

Alministración

Los Ministros del TCA puede poner en práctica los sos poderes executivos por mediu de los siguientes departamentos y organismos gubernamentales:

   Salú del TCA (ACT Health).

   Planificación y Ordenación del Suelu del TCA (ACT Planning and Land Authority).

   Departamentu del Ministru Principal (Chief Minister's Department).

   Departamentu de Discapacidá, Vivienda y Servicios Comuñales (Department of Disability, Housing and Community Services).

   Departamentu d'Educación y Capacitación (Department of Education and Training).

   Departamentu de Xusticia y Seguridá Comuñal (Department of Justice and Community Safety).

   Departamentu del Territoriu y los Servicios Municipales (Department of Territory and Municipal Services).

Referencies editar

Enllaces esternos editar