El tiru con arcu, o arquería, ye'l deporte, práutica o habilidá d'utilizar un arcu pa propulsar fleches. Anque históricamente practicóse el tiru con arcu pa la caza o la guerra, en tiempos modernos esta actividá pasó a tener fines principalmente recreativos o competitivos. La persona que practica la arquería ye llamada arqueru.[1]

Tiru con arcu
[editar datos en Wikidata]
Competición de tiru con arcu en Mönchengladbach, Alemaña, mientres xunu de 1983
Un nativu Rikbaktsá utilizando un arcu nos Xuegos Mundiales de los Pueblos Indíxenes
[[Arqueru tibetanu, 1938
Demostración de arquería tradicional coreana, 2009
Arqueru en Timor Oriental

Historia editar

 
Nel tiru con arcu olímpicu, l'oxetivu ye atinar lo más cerca del centru de la diana pa llograr el máximu númberu de puntos. Les fleches de la imaxe amuesen un 10 interior la del centru y un 9 la otra.

Anque nun esiste una fecha definida pal entamu del tiru con arcu, considerando amás qu'esta fecha variaría descomanadamente dependiendo de la situación xeográfica, polo xeneral alcuérdase que los empiezos de la arquería tán direutamente amestaos a l'apaición del arcu y la flecha. Les puntes de flecha más antigües, atopaes na cueva de Sibudu en Sudáfrica, daten de hai aproximao 64 000 años,[2] anque estes fleches primitives podríen nun ser propulsadas por arcos sinón pol átlatl. Pela so parte, la primer evidencia segura d'arcos n'Europa, proveniente de pintures rupestres nes cueves de Valltorta y Morella n'España, data del paleolíticu tardíu, alredor de fai 40 000 años. Sicasí, nun se tien constancia segura de cómo nin cuándo s'inventó l'arcu.[3] L'apaición del tiru con arcu revolucionó nun principiu la caza mientres la prehistoria.

Yá na era antigua, les primeres civilizaciones diéron-y al arcu un propósitu bélicu.

Na civilización clásica, cuantimás nos perses, macedonios, nubios, griegos, partos, indios, xaponeses, Historia de China chinos, y coreanos, utilizábase un gran númberu d'arqueros nos sos exércitos. Les fleches yeren especialmente destructives contra formaciones zarraes, y l'usu de fleches yera, munches vegaes, decisivu.

Mientres la Edá Media, el tiru con arcu na guerra nun foi tan decisivu y dominante n'Europa Occidental. Los arqueros yeren los soldaos peor pagaos nel exércitu o yeren reclutados del campesinado. Esto yera por cuenta de que el arcu y la flecha yeren muncho más baratos que l'equipu d'un home d'armes con una bona armadura y una espada. Los arqueros profesionales riquíen un llargu entrenamientu y caros arcos pa ser efectivos, asina que yera bastante raru velos n'Europa (vease Arcu llargu inglés).

Sicasí, el tiru con arcu tuvo un desenvolvimientu importante n'Asia y el mundu islámicu. Los arqueros a caballu fueron una de les principales fuercies militares del exércitu de Genghis Khan. Nos tiempos modernos entá se sigue practicando en dellos países asiáticos, pero non a nivel de competición internacional. Ciertos pueblos d'Asia Central fueron especialmente habilidosos nel tiru con arcu a caballu siendo deporte nacional nel reinu de Bhutan, Corea del Sur y en Mongolia.

La llegada de les armes de fueu dexó a los arcos desfasaos na guerra. Les primeres armes de fueu teníen bien pocu algame, velocidá y poder de penetración respeuto un bon arcu, pero, sicasí, yera muncho más fácil entrenar a la tropa nel so usu. D'esta manera, los exércitos forníos con mosquetes ufiertaben un poder de fueu enforma mayor por puro fuercia de los númberos y, finalmente, los arqueros especializaos quedaron obsoletos. Entá cuando hai rexistru del usu del arcu nel campu de batalla nes últimes décades.

Equipaxe editar

Tipos d'arcu editar

 
Juan Serrano, arqueru olímpicu mexicanu.

Podríamos faer una clasificación senciella de los distintos tipos d'arcu en:

Un arcu llargu ye un tipu d'arcu similar o mayor al altor del arqueru, nun ye recurvado, y tien unes palas relativamente delgaes que son de seición circular o en forma de "D". L'arcu tradicional inglés ta fechu de manera que la so grosez sía siquier ⅝ del so anchor. Si la so grosez ye menor a ⅝ del so anchor, considérase-y un flatbow (arcu planu) en cuenta de un longbow (arcu llargu). Típicamente un arcu llargu ye más anchu na empuñadura. Los arcos llargos fueron usaos na caza y na guerra, por munches cultures del mundu, especialmente los ingleses, mientres la Edá Media.

Un arcu curtiu o recurvado ye un tipu d'arcu más curtiu, con palas recurvadas (una o dos curves por pala), y más anches. Tien como origen Asia central, y ye más afechiscu. Tien enforma mayor rendimientu y precisión que l'arcu rectu, polo que con una menor potencia llógrense meyores resultaos. Polo tanto nun precisa tanta intensidá d'entrenamientu como l'arcu llargu. Nun foi utilizáu con frecuencia n'Europa, polo que'l so usu ye más desconocíu.

El arcu recurvo, tamién llamáu clásicu, ye l'únicu tipu d'arcu que s'utiliza nos Xuegos Olímpicos. El so funcionamientu ye similar al arcu tradicional. La so principal traza ye que les palas tienen una doble curva, en forma de "S" (d'ende'l so nome), lo qu'amonta la fuercia del arcu y anidia el disparu. Déxase-y añader diversos aditamentos p'amontar la so estabilidá y precisión, según l'allugamientu de visores (elementos p'apuntar), y clickers (elementos p'afaer l'abertura).

El arcu de polees ta diseñáu p'amenorgar la fuercia que l'arqueru tien d'exercer nel momentu d'abrir l'arcu col so llombu (escapula). La mayor potencia algamar aproximao na metá del percorríu de l'apertura. Al llegar a la fin de l'apertura (al descansu), debíu al sistema de polees, la resistencia amenorgar ente un 60 % a 80 %, según el modelu de polea, lo que dexa caltener l'enterriáu y apuntar mientres más tiempu con muncho menor esfuerciu. Esta carauterística dexa utilizar arcos de gran potencia, lo que los convirtió en bien populares pa la caza. Contrariamente a los otros tipos d'arcu, nos cualos cuanto mayor ye l'apertura mayor ye la potencia del arcu, el compuestu siempres algama la mesma potencia máxima y, amás, esta puede regulase en más o en menos nun ampliu rangu. Por cuenta de que el sistema de polees impon un tope a l'apertura, esta regúlase por aciu distintos sistemes pa poder afaela a l'anatomía del arqueru (a la llongura de los sos brazos y anchu de costazos). Los demás arcos tienen un ampliu rangu d'apertura, siendo la única variación que se produz l'aumentu o amenorgamientu de la potencia final, proporcional a la mayor o menor apertura. Marques conocíes d'arcos de polees son Hoyt, PSE, Mathews, Martin Archery y Bowtech.

Una ballesta ye una variación del diseñu xeneral d'un arcu. En cuenta de que les palas tean en vertical, móntense horizontalmente, nuna posición muncho más paecida a la d'un rifle. El diseñu de la pala puede tamién ser compuestu o recurvo pero'l conceutu de tiru ye'l mesmu. La cuerda ye tirada escontra tras manualmente o con un dalgún dispositivu qu'amenorgue la fuercia a aplicar hasta bloquiase. La cuerda permanez nesta posición suxeta pola nuez, caltenida solamente per medios mecánicos ente que la enerxía almacenada poles palas lliberar por un mecanismu de gatíu, disparando'l proyeutil.

El proyeutil de ballesta nun se denomina flecha, sinón virote, y ye muncho más curtiu y pesáu. La so función principal ye la de llograr un gran poder de penetración.

Magar arcu y ballesta pueden resultar paecíos a los güeyos inespertos, la téunica de tiru ye diametralmente distinta, yá que, una vegada cargada la ballesta, el tirador solo realiza un esfuerciu pa caltenela en posición y apertar el gatíu, ente que l'arqueru tien de permanecer apuntando mientres sostién la cuerda y polo tanto "retién" la potencia del arcu.

Por cuenta de que un arqueru riquía un entrenamientu bien llargu y un ballesteru podía formase rápido, nes guerres europees, les ballestes movieron rápido a los arcos, máxime, teniendo en cuenta que podíen crease ballestes con potencies enormes (un gran poder de penetración), anque la so precisión fuera bien inferior a la del arcu.

Tipos de fleches y plumes editar

Una flecha normal consiste d'un astil con una punta a la fin, plumes y un encoque nel otru llau. Los renuevos suelen ser de madera, fibra de vidriu, aluminiu, fibra de carbonu, o fibra de carbonu y aluminiu. Les fleches de madera son propenses a rompese y les de fibra de vidriu son argayadices, anque son más fáciles de producir y más homoxénees. Los renuevos d'aluminiu fueron una introducción novedosa y bien popular a finales del s. XX pola gran meyora qu'apurríen: mayor velocidá y menor parábola. Les fleches de fibra de carbonu convirtiéronse bien populares nos años 1990 por ser bien llixeres, más rápides y de vuelu más horizontal que les d'aluminiu. Les fleches de más alta gama anguaño combinen carbonu y aluminiu.

La punta de la flecha determina l'usu que se -y vaya a dar. Delles fleches a cencielles usen la punta afilada de la mesma flecha, pero ye más común usar puntes de flecha separaes, xeneralmente de metal, estil (cuernu), güesu o otru material duro, como piedres de xiles y obsidiana nel Neolíticu. Les clases más usaes son les puntes pa diana, de campu y de caza, anque tamién hai otros tipos como de penetración, romes y yudu (puntes romes con gabitos de frenáu pa caza menor).

 
Remeres de pluma natural.

Plumes úsense les tradicionales plumes d'ave, anque tamién de plásticu sólido llamaes vanes. Asítiense cerca del encoque, a la fin de la flecha, con pegamento o, tradicionalmente, nervios y tendones. L'emplumáu pártese equitativamente alredor del renuevu, asitiando cada pluma nel so perpendicular y, al respeutive de la cuerda del arcu, asitiando una pluma escontra l'esterior del arcu, y les otres dos, una escontra riba y otra escontra baxo. La esterior llámase pluma “gallo” o índiz, polo regular esta ye d'un color distintu a les otres dos de color igual ente elles pa evitar equivocaciones al momentu d'inxertala na cuerda. Tres plumes son lo habitual, anque pueden utilizase más o solamente dos. Dacuando, les plumes asitiar nun ángulu llixeru respectu del astil, lo que fai xirar y estabilizar la flecha en vuelu. Les plumes sobredimensionadas acentúen la parábola del vuelu y, por tanto, llinden l'algame de la flecha. Estes fleches son llamaes flu-flu, usar pa cazar volátiles principalmente.

Elementos adicionales editar

  • Dragonera: banda de cueru (brida) que de normal xune los furabollos y pulgar o la muñeca con ella mesma formando una suxeción qu'evita la cayida del arcu al soltar la empuñadura.
  • Dactilera: proteutor (llingüeta) pa los furabollos, corazón y anular que son los utilizaos pal agarre de la cuerda.
  • Proteutor pectoral o pechera: banda de cueru o cestilla que protexe'l pechu a la de soltar la cuerda y poder evitar esfregadures contra ella.
  • Proteutor de brazu: cachu de material duro qu'evita rozadures cola cuerda nel brazu.
  • Carcaj: tubos de plásticu xuníu ente sigo, que sirven pa caltener les fleches al algame del arqueru.

Téunica y forma editar

L'arcu sostener cola mano opuesta a la del güeyu dominante del arqueru, anque otros defenden lo contrario, esto ye, garralo cola mano del güeyu dominante. Esta mano ye conocida como “mano del arcu” y el so brazu como “brazu del arcu”. La mano opuesta llámase “mano de la cuerda”. Otros términos como “costazu del arcu” o “coldu del arcu” son análogos. Los arqueros que tengan como güeyu dominante'l derechu sostienen l'arcu cola so manzorga, encarándola escontra l'oxetivu, viendo'l blancu col güeyu derechu y coyendo la flecha y la cuerda cola mano derecha.

Xeneralmente, llévase una proteición nel brazu (bracer ‘moñequera') pa protexer la parte interior del brazu que sostién al arcu, y una llingüeta (tab) pa protexer los deos que garren la cuerda. Dellos arqueros tamién usen una proteición nel so pechu, el petu, principalmente les muyeres. Los petos previenen que'l cuerpu del arqueru o la so ropa atrabanquen la cuerda nel momentu de la suelta, según pa protexer al arqueru.

La posición correuta pa disparar una flecha ye la siguiente: El cuerpu tien de tar perpendicular al oxetivu y la llinia de tiru, esto ye, de llau, colos pies asitiaos na perpendicular vertical con cada costazu. Cuando un arqueru progresa de primerizu a un nivel más avanzáu desenvuelve una 'postura abierta'. Cada arqueru va tener les sos propies preferencies, pero la mayoría suel asitiar la pierna adelantrada degolando la llinia de tiru unos 14 o 28 cm.

Pa cargar una flecha, l'arcu inclinar escontra'l suelu y el cuerpu de la flecha sofitar nel reposaflechas, repisa o tapete de la ventana del arcu. La parte trasera de la flecha engabitar na cuerda del arcu por aciu el 'culatín' (una pequeña pieza de plásticu con forma de 'v' pa esti propósitu). Esto llámase 'cargar la flecha'. Les fleches típiques con tres plumes tienen d'empobinase de forma tal qu'una sola pluma apunte escontra fuera del arcu. De normal esta pluma tien un color distintu a les otres dos, y tien dellos nomes, tales como caudal, cock-feather y pluma guía.

La cuerda suxetar xeneralmente con tres dedos, bien calteniendo los trés deos per debaxo de la flecha o bien con unu percima, dependiendo del estilu qu'utilice cada arqueru. La cuerda tien de suxetar cola falanxeta de los deos, les yemes.

Entós llevántase l'arcu y ábrese, tiéndese. Suel ser un movimientu fluyíu que varia d'arqueru a arqueru. La mano de cuerda mover escontra la cara, onde tien de sofitase llixeramente pa tener un 'puntu de anclaje' que, idealmente, ten de ser el mesmu en tolos tiros, y de cutiu ye la comisura del llabiu o'l cazu. El brazu d'arcu caltiénse estendíu escontra la diana. El coldu d'esti brazu suelse xirar por que la parte interna del coldu nun tea sobre estendida, una y bones esto trai un enclín a que la cuerda del arcu cuta la parte interior del brazu o que s'encaxe en guardar al soltala. L'arcu siempres tien de permanecer vertical, salvu nel tipu long bow, yá que al disponer d'una ventana bien pequeña, un leve enclín evita que la flecha tenga enclín a cayer.

La postura ideal ye la del arqueru argutu, formando una 'T', colos músculos del llombu del arqueru usaos pa tirar de la cuerda hasta'l puntu de sofitu. Dellos arcos (el tipu d'arcu clásicu, utilizáu davezu pa tiru olímpicu) tán forníos con un dispositivu mecánicu (clicker) que produz un 'clic' cuando l'arqueru algama l'apertura correuta, lo qu'indica'l momentu en que se debe dexar volar la flecha.

La flecha suéltase relaxando los deos de la mano de la cuerda. Tienen De evitase movimientos de retrocesu o xestos d'ayuda a la flecha col cuerpu, qu'afecten al vuelu de la flecha.

Tab editar

El tab (‘llingüeta') o proteutor de deos, polo regular utilízase nel arcu recurvo.

Ye una proteición ante la fregadura de la cuerda colos deos, amás de que, dependiendo de la forma del tab, ayuda a la lliberación de la cuerda.

Disparadores editar

Los arqueros qu'usen arcos de polees en munchos casos utilicen un elementu mecánicu pa realizar la suelta, denomináu 'disparador'. Esisten dellos sistemes, pero básicamente con toos ellos engabita la cuerda, entérriase l'arcu y la suelta realízase primiendo un gatíu col matapioyos o l'índiz; activando'l sistema de suxeción de la cuerda, que se lliberar en forma llimpia, menguando la inconsistencia de la suelta con deos que suel variar de tiru a tiru, sobremanera nos arqueros menos espertos. Hai un tipu de disparadores que producen la lliberación de la cuerda ensin necesidá de primir un gatíu. Col arcu enterriáu l'arqueru realiza un últimu movimientu que produz un leve xiru na posición de la mano que sostién el disparador, activando d'esta miente el sistema de lliberación de la cuerda. Esta téunica de disparu denominar 'tensión de llombu', yá que, afechiscamente realizáu'l movimientu, esixe la intervención de los músculos del llombu nel últimu tramu de la execución del disparu. Un modelu de disparador más antiguu, que nel 2006 foi rediseñáu, produz el disparu cuando'l so mecanismu ye sometíu a ciertu grau de tensión. L'arqueru, una vegada que llega a la posición correuta de tiru (anclaje), sigui exerciendo tensión col llombu moviendo mínimamente el disparador escontra tras, lo que produz una mayor carga de fuercia sobre'l disparador, por enterriase más l'arcu. El mecanismu regúlase de cuenta que, al llegar a cierta carga, prodúzase la lliberación de la cuerda. Dambos sistemes apunten a llograr un disparu sorpresivu y asina evitar que la mente consciente alterie la execución del disparu realizada en forma soconsciente. Dambos disparadores obliguen a utilizar la fuercia de los músculos de la escápula, consideráu daqué esencial pal llogru d'una bona téunica de tiru.

N'el disparadores que s'utiliza gatíu ye importante nun dar un "gatiyazu" al disparador. El gatiyazu suelse realizar nel momentu que l'arqueru ve que ta apuntando esautamente nel oxetivu (diana o animal). Como l'arcu siempres tien un leve movimientu que fai difícil caltener l'elementu utilizáu p'apuntar sobre'l blancu o l'animal, un rápidu movimientu del deu sobre'l gatíu fai-y sentir al tirador que'l so disparu realizar nel momentu oportunu. Este ye un tiru controláu y que, magar puede dar cierta resultancia, nun dexa algamar la excelencia del disparu soconsciente o por sorpresa. Pa evitar el "gatiyazu" ye menester asitiar el deu sobre'l gatíu y en cuenta de primilo voluntariamente, realizar un pequeñu movimientu utilizando los músculos de la escápula y espandiendo dambos costazos, escontra alantre y escontra tras respeutivamente, calteniendo'l deu sofitáu nel gatíu. Esti movimientu produz una mayor tensión nel deu produciéndose'l disparu d'una manera sorpresiva yá que nun hubo una decisión de primir el gatíu.

Magar de primeres el dominiu d'esta téunica paez difícil, cola práutica puede apoderase y ye la que dexa algamar los más altos niveles de precisión nel tiru.

Principiu físicu editar

 
Muestra de la téunica de tiru con arcu de seguridá mientres apunta la flecha a un blancu.

Los arcos funcionen tresmitiendo la enerxía potencial elástica qu'atropen les palas al enterriar l'arcu n'enerxía cinética a la flecha. Mientres esti procesu, parte de la enerxía esténase al traviés de lo que se denomina histéresis elástica, amenorgando'l total cuando la flecha ye disparada.

Piérdese más enerxía col volume y pesu de la cuerda, una y bones los materiales utilizaos na actualidá na construcción de cuerdes dexen que, con una gran rixidez, utilícense bien pocos filos y la resultancia sía una cuerda de gran resistencia y llixereza. Ye cuando empiecen a ponese 'frenos', 'nocks', etc.; cuando s'aumentar el pesu total de la cuerda, amenorgando significativamente la velocidá de la mesma, ye dicir el so rendimientu.

La enerxía restante parte absorber les palas y el restu tresmitir a la flecha. Les fleches tán diseñaes pa optimizar la concentración de la fuercia, dependiendo de les sos aplicaciones.

Usos modernos del arcu editar

Caza editar

L'usu del tiru con arcu pa matar animales llámase 'caza con arcu'. La caza col arcu difier enforma con al respeutive de la realizada con armes de fueu, debíu principalmente al menor algame efectivu de los arcos. L'usu del arcu pa cazar peces conozse como 'pesca con arcu'.

Nesti sentíu, l'usu de material moderno como arcos de polees con visor dexa aumentar la precisión, libraje, penetración y, por tanto, efectividá del arcu; ente que cazar con material de tipu tradicional supón un retu enforma mayor.

La caza con arcu ta regulada como con cualesquier otra arma, n'ocasiones con más o distintes restricciones o llimitaciones que la caza con armes de fueu. Ello ye que la caza con arcu ta prohibida en dellos países europeos como Alemaña, Irlanda y el Reinu Xuníu.

Usu bélicu editar

L'usu bélicu o militar del arcu ye testimonial. Poles sos carauterístiques d'arma silenciosa y de mediu llargu algame, pue ser utilizada dacuando n'operaciones especiales.

Deporte editar

El tiru con arcu d'alta competición consiste en disparar fleches a oxetivos asitiaos a una o delles distancies. Este ye'l tipu de competición más conocíu nel mundu. Una forma particularmente popular n'Europa y n'América ye'l tiru con arcu en campu, disparando a oxetivos xeneralmente asitiaos a delles distancies en soportes de madera. Tamién hai otros tipos menos conocíos, otros yá históricos y otros más novedosos. El tiru con arcu de competición ye un deporte de precisión qu'inclúi tanto'l control de la mente como del cuerpu.

Les regles nes competiciones varien en cada organización. Les regles de la FITA son siguíes pola mayoría de los clubes y asociaciones, pero esisten otres organizaciones, non afiliaes a la FITA , coles sos propies normes.

Tiru con arcu con diana editar

 
Competición con diana n'esteriores.

El tiru con arcu con dianes modernu de competición ye, de cutiu, dirixíu pola Federación Internacional de Tiru con Arcu, embrivíu FITA (Féderation Internationale de Tir à l'Arc). Les normes olímpiques deriven d'esta federación.

Los blancos nes competiciones de tiru con arcu pueden tar n'interiores o esteriores. Les distancies interiores son de 18 y 25 m. Les esteriores varien dende 30 hasta 90 m. La competición estremar en finales de 3 y 6 fleches. Dempués de cada final, los competidores van andando hasta'l esterón onde ta'l blancu pa puntuar y recoyer les fleches. Los arqueros tienen un tiempu llindáu pa disparar les sos fleches.

 
Diana oficial FITA pa 60, 70 y 90 m.

Les dianes marcar con 10 aniellos concéntricos que s'han de puntuar del 1 al 10, siendo'l centru'l 10. Amás, nel centru hai un pequeñu círculu, llamáu dacuando X. N'esteriores, sirve pa desempatar puntuando'l mayor númberu de X. Los arqueros puntúen cada final sumando los puntos de cada flecha. Les que tean tocando una llinia puntuar cola puntuación mayor.

Les distintes rondes y distancies usen distintes dianes. Estes varien dende 40 cm pa distancia de 18 m, n'interiores; 80 cm en distancies de 30 y 50 m, 122 cm en tiros de 60 y 70 m pa dames, y 70 y 90 m pa varones, n'esteriores, según normes de la FITA, y son usaes en competiciones olímpiques.

Tiru de campu editar

El tiru con arcu de campu ye aquel nel que se dispara a oxetivos a distancies variaes, de cutiu en terrén accidentáu y n'ocasiones a distancies desconocíes. Les distintes asociaciones nacionales ya internacionales de tiru con arcu tienen distintes regles sobre distancies, tipu de blancu y el fechu de conocer o nun la alloña antes del tiru

Asina, puede haber competiciones a distancies conocíes de mano o desconocíes, a distancies máximes mayores o menores, con dianes d'estilu de círculos concéntricos o figures que representen animales, etc.

El tiru con arcu de campu ta fuertemente rellacionáu cola caza con arcu, al introducir elementos como'l cálculu de distancies en redolaes desconocíes, la fatiga de tener que caminar en terrén accidentáu, etc.

La federación más importante a nivel mundial de tiru con arcu de campu ye la International Field Archery Association o IFAA, anque la mesma FITA y otres federaciones tamién tienen les sos propies competiciones con regles propies.

Tiru 3D y 2D Animal editar

Una modalidá desenvuelta a partir del tiru de campu, pol cual sustitúyense les dianes sobre un parapetu col tiru a figures o fotografíes d'animales (2D o animal) o inclusive a figures tridimensionales que representen diversos animales (3D).

A nivel mundial, esti tipu de competición ta reguláu por diversu federaciones como FITA, IFAA o IBO, caúna d'elles cola so propia reglamentación.

Otres competiciones modernes editar

Les siguientes competiciones tán llistaes na web de la FITA. Estos campeonatos nun son tan populares como los comentaos enriba, pero competir a nivel internacional.

Tiru clout editar

Similar al tiru a la diana, sacantes l'arqueru intenta atinar nun blancu nel suelu a 180 yardes/165 m pa los homes y 140 yardes/128 m pa les muyeres; hai distancies más curties pa los mozos dependiendo d'edá. El blancu ta marcáu por una bandera de 12 pulgaes (30 cm) nuna estaca clavada nel suelu, cola bandera tan cerca del suelu como sía práuticu. Les series consisten xeneralmente de 36 fleches disparaes en tandes de 6 fleches caúna. Una competición consta davezu d'un doble clout de dos series de 36 fleches, que puede disparase na mesma direición o en direiciones opuestes (tírase una ronda y vuélvese al puntu d'entamu o bien la segunda ronda disparar dende la bandera de la primera). El tiru clout puede practicase con cualquier tipu d'arcu.

La puntuación midir con una cuerda con nuedos que marquen les zones concéntriques de puntuación según la distancia de la bandera a la que quedaren. Les marques son oru (5 puntos), colloráu (4), azul (3), negru (2) y blancu (1). La cuerda da una vuelta completa a la estaca y cada vez qu'atope una flecha esta asítiase nuna zona marcada pa cada puntaje. Una vegada recoyíes toles fleches los xueces faen un recuentu de puntos en voz alta, empezando poles fleches de menor puntuación como nel tiru a la diana.

Flight archery editar

El tiru al vuelu puede realizase onde esista espaciu abondu, tal como un aeródromu o otra gran instalación, preferentemente abarganada, yá que los arqueros compiten pa ver quién consigue la máxima distancia de vuelu. Esisten distintes modalidaes pero xeneralmente impliquen tirar seis fleches escontra cada llau pa buscales darréu. Cada arqueru marca la flecha que llegó más lloñe mientres los xueces miden la distancia disparada. Esisten diverses clases según tipu d'arcu, potencia, etc.

La clave del tiru al vuelu ye disponer d'un equipu de tiru optimizáu pa consiguir una mayor distancia, lo que resultó en meyores teunolóxiques pal tiru con arcu polo xeneral, la más evidente nel tiru con arcu actual son les fleches de carbonu.

Ski archery editar

Ye un deporte bien similar al deporte de biatlón, pero nel cual utilízase un arcu recurvado en llugar d'una arma de fueu. Los atletes esquían alredor d'una pista a campu traviés y hai dos postures nes cualos l'atleta tien de tirar: arrodillado y de pies. Mientres la competición los esquís nun se deben quitar en nengún momentu. L'atleta puede desamarrar l'esquí cuando tire arrodillado pero guardando contautu col esquí en tou momentu. La distancia de tiru son 18 metros y los blancos de 16 cm de diámetru. En delles competencies, per cada blancu falláu, l'atleta tien de realizar una vuelta de penalización. El circuitu tien 150 metros de llargu.

Modalidaes de monte editar

Esiste una modalidá bien estendida, pero pocu conocida pol públicu, ye la de monte o percorríu de monte. Prauticar al campu, en montes, y dispárase contra dianes que representen animales que pueden tener el formatu de 2D (dianes con figures planes, dos dimensiones) o de 3D (dianes de tamañu real en 3 dimensiones que representen a los animales de bultu).

Tanto en 3D como en 2D les distancies de tiru son desconocíes polos competidores. La variedá de posibles tiros ye bien alta comparada col olímpicu (que siempres ye dende una distancia conocida y en planu): equí inflúi'l terrén colos sos desniveles, la climatoloxía (calor, fríu, vientu, reflexos de la lluz o inclusive agua), el tipu de monte (bien trupu, bien abiertu, etcétera).

Competiciones tradicionales editar

Les siguientes nun tán llistaes na web de la FITA pero son competiciones con una llarga tradición nos sos respeutivos países.

Beursault editar

Una bien tradicional competición del norte de Francia y Bélxica. Los equipos disparen alternativamente a dos oxetivos unu enfrente a otru, a 50 m. Una formación perpendicular de murios de madera asegura un camín paralelu a la parte d'algame. Dempués de cada ronda, los arqueru tomen el so propiu arcu y disparen direutamente al llau contrariu (tando a la direición contraria del vientu). Unu dispara siempres la mesma flecha, suponiendo ésta como la meyor fecha, según asocediera nos tiempos del medievu, siendo bien difícil tener una flecha con una calidá constante. La ronda colos oxetivos blancu y negru asonsañen la corpulencia d'un soldáu: el so diámetru ye al anchor del llombu y el centru al tamañu del corazón.

Popinjay (o papingo) editar

La forma deriva de disparar a les aves nes aguyes de les ilesies. Popinjay ye popular en Bélxica, pero pocu conocíu en cualesquier otru llugar. Los arqueros asítiense dientro d'unos 12 pies (37 dm). A unos 27 pies (8 m) atópase'l mástil y hai que disparar práuticamente de manera vertical con fleches desafiladas (fleches con puntes de goma en cuenta de una chapa) coles mires de dar al mayor númberu de 'páxaros' de madera. Esti grupu de páxaros hai de tar construyíu por un gallu, cuatro pites y un mínimu de 24 pitinos. El gallu da 5 puntos cuando ye baltáu del so poste, la pita 3 y el pitín 1.

El papingo celébrase tamién nel branu n'Escocia pola Antigua Sociedá de los Arqueros Kilwinning. Los arqueros disparen a un páxaru de madera suspendíu de l'aguya de l'abadía de Kilwinning. Equí solo hai un páxaru como diana y los arqueros tienen la so vez hasta que dalgún col so arcu balte'l páxaru de madera.

Blancos roving editar

La más antigua competición de tiru con arcu, practicada por Enrique III. Nesti xuegu los arqueros tienen de disparar a un blancu, depués dende ésti a otru y asina socesivamente. El blancu consiste d'un poste o bandera al qu'hai qu'apuntar. Dar a un llazu o a una cuerda ye como se califiquen les fleches. Nel blancu de Finsbury el sistema de puntuación ye de 20 por dar al blancu, 12 per dientro de los 3 pies, 7 dientro de los 6 pies y 3 polos 9 pies.

Tiru al poste editar

Una prueba inglesa tradicional. Los arqueros, en veces, tiren a un poste de madera, la 'vara', que xeneralmente ye de 6 pies d'altu por 3 pulgaes d'anchu. Los puntos dar por dar al poste. Por cuenta de que el blancu ye un palu vertical, esti xuegu dexa mayores errores d'altor, anque los puntos nun se dan por fleches que cayeren cercanes al oxetivu; poro, la precisión del arqueru vuélvese más importante. Esta variación del deporte de tiru con arcu ye practicada por un gran númberu de persones, sobremanera n'Inglaterra.

Otres competiciones editar

Los arqueros suelen esfrutar añadiendo variaciones al so deporte tirando en condiciones inusuales o imponiendo restricciones especiales o regles nel eventu. Estes competiciones son menos formales y considérense más o menos como xuegos. Dellos exemplos son broadhead round, bionic and running bucks, dardos, archery golf, tiraes nocherniegues, y turkey tester.

Deporte paralímpicu editar

Los Xuegos Paralímpicos, xuegos d'atletismu, tiru con arcu y otros deportes pa discapacitaos con distintes discapacidaes. Los Xuegos vanse empecipiar l'hospital Stoke Mandeville, na llocalidá británica d'Aylesbury, y formaben parte d'un calendariu de rehabilitación de los veteranos de la II Guerra Mundial que carecieron mancadures de columna, creáu pol doctor Ludwig Guttman, un inminente neurólogu xudíu refuxáu de los nazis alemanes.

El deporte, cuantimás el deporte competitivo, foi l'ésitu central del procesu de rehabilitación restablecíu por Guttman, pa esos mancaos que fueren diagnosticaos de discapacitaos permanentes. Llueu l'hospital de Stoke Mandeville entamó competiciones nacionales frente a otros hospitales y clubes, el primeru de los cualos coincidió col día de la inauguración de los Xuegos Olímpicos de Londres (1948). En tan solu dolce años el deporte paralímpicu celebra los primeros Xuegos Paralímpicos na ciudá de Roma 1960. Cuarenta años dempués, Antonio Rebollo, deportista español paralímpicu, llanzo la flecha qu'encendió la llapada Olímpica y Paralímpica de Barcelona 92.

La competición[4] de tiru con arcu puede realizase nes modalidaes con siella de ruedes y de pies, tantu en categoría masculina como femenina en pruebes individual y por equipos. Los competidores tiren sobre dianes de 122 centímetros dende la distancies 30/50/60/70/90 metros. Los arqueros/as con dalguna discapacidá física lleguen a consiguir niveles competitivos y de precisión bien altos.

El tiru con arcu paralímpicu tien les mesmes regles, distancies y procedimientos que les competiciones nos Xuegos Olímpicos.

Les persones con discapacidá física compiten en tiru con arcu nes modalidaes de siella de ruedes y de pies, tantu en categoría masculina como femenina. Esti deporte dexa desenvolver l'agudez, la concentración, la fuercia y la precisión, ente otres habilidaes. Munchos arqueros con discapacidá física tán llegando a algamar niveles competitivos bien altos.

Les discapacidaes funcionales esisten de distintos tipos ya inflúin de manera distinta na capacidá d'una persona pa coyer per primer vegada un arcu y llanzar una flecha d'una forma más o menos correuta. El Comité Paralímpicu Internacional (IPC) estableció unos criterios d'agrupamientu pa nivelar les oportunidaes competitives de cada grupu de disfunción, asina s'establecen distintes Disciplines y Divisiones, asemeyaes al sistema de clasificación FITA, y distintes Clases, esclusives del IPC. Namái arqueros de la mesma Disciplina, División y competir ente sigo.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Real Academia Española».
  2. Gill, Victoria (26 d'agostu de 2010) (n'inglés). Oldest evidence of arrows found. https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-11086110. Consultáu'l 15 de marzu de 2017. 
  3. Hidalgo Toledo, Carlos Héctor. «Tiru-con-Arcu-C-Hidalgo.pdf Historia del tiru con arcu» (inglés). Manuales ATAUNAM. Consultáu'l 11 de febreru de 2016.
  4. FEDDF

Enllaces esternos editar