La falda ye una prenda de vistir que cuelga de la cintura y cubre les piernes, siquier en parte. Tien los sos pares en prendes usaes históricamente pola muyer, como la pollera, el mantéu, la saya o la basquiña. Fabricada en distintos texíos, suel presentar forma cilíndrica o tueru-cónica, y a diferencia de los pantalones nun ta estremada. Por estensión, denominar tamién faldes o faldones a les teles que cuelguen de la mesa camiya o de les trubiecos.

Falda llarga. Empiezos del sieglu XX.
Minifalda
The Evoltion of the skirt, Harry Julius, 1916

Na so versión más senciella pue ser qu'un cachu de tela endolcar hasta la cintura (pareo, sarong), anque la mayoría de les faldes son afeches na cintura y más amplies según báxase. Dependiendo de les dómines, les modes y l'exhibicionismu de quien la lleve, el llargor de la falda puede dir de pocu más qu'un cintu, llegar hasta'l suelu y cualesquier otra midida entemedia.

Delles faldes medievales llegaron a tener más de tres metros de diámetru na base. Nel estremu contrariu les minifaldes de los años 60 (y siguientes) son priendas mínimes que pueden llegar a nun cubrir la ropa interior tando sentáu, y en casos estremos nin tando de pies. Pa estes postreres emplega'l términu de falda-cinturón o microfalda.

Esiste tamién un tipu de faldes montaes nun cuerpu que formen una sola pieza que recibe'l nome a cencielles de vistíu. Suel utilizase en xuntes sociales de gran formalidá (bodes, bautizos, cumpleaños, etc.)

La falda en dómines medievales editar

Escontra'l sieglu XVI, la falda de la xente de pueblu yera una pieza cuadrangular de tela, con un furacu nel centru, pol que s'afaía a la cintura por aciu un cintu o a cencielles una cuerda, de cuenta que colgaben cuatro picos.

Nel Quixote apaez una dueña Trifaldi que, esplícase, tenía la falda triangular con tres picos.

Les prostitutes llevaben la falda de color pardu y de ende'l dichu «dise de picos pardos».[ensin referencies]

Faldes nel sieglu XIX editar

Mientres el sieglu XIX les cortes de la faldes na cultura occidental sufrieron más variaciones qu'en nenguna otra dómina. La cintura de la falda empezó a tar asitiada al altor del pechu (debaxo de los senos) y foi baxando pasu ente pasu hasta la cintura. De primeres fueron bastante estreches y fuéronse enanchando hasta llegar a la crinolina, el polisón, el corsé y el miriñaque (armazones so les faldes pa da-yos volume). Mientres tol periodu, el baxu bazcuyó dende debaxo de la rodía hasta'l suelu.

Faldes nos sieglos XX y XXI editar

Dende 1915, les faldes de día dexaron d'abasnar pel suelu. Mientres los siguientes 50 años, les faldes volviéronse curties (años 20), depués llargues (años 30), dempués más curties (los años de la Segunda Guerra Mundial), dempués llargues y volviéronse desaxeradamente curties nos años 60, cuando se fixeron tan curties como foi posible ensin llegar a enseñar la ropa interior, lo que naquella dómina constituyía un tabú.

A partir de los 1970 la popularidá de los pantalones pa tou usu fizo que nengún llargor de falda fuera dominante, coesistiendo les minifaldes coles faldes pola rodía o inclusive les faldes llargues.

Dellos tipos de faldes comunes son:

  • falda recta
  • falda de tubo
  • falda de tables (con amplies plegues, similar a les faldes escoceses)
  • falda llarga
  • minifalda
  • falda pantalón, ye un híbridu ente falda y pantalón, con separación ente piernes, pero ampliu como una falda.
  • falda vaquera, con un diseñu paecíu al de los pantalones vaqueros na so parte cimera.

L'usu de la falda ente los homes editar

Anque n'Occidente l'usu de la falda ente homes xeneralmente acomúñase con actos de travestismu, delles cultures caltuvieron nuna forma o otra l'usu de faldes masculines: el kilt de los escoceses, irlandeses y otros pueblos gaélicos; el pareo tahitianu; el llava-llava de la cultures polinesiu y oceánicu; la fustanella de los griegos y albanos; y el sarong, que s'usa en partes d'Asia, na península Arábiga, en partes d'África y n'islles del Pacíficu.

El kiltsobremanera, gocia de gran aceptación en países d'occidente, especialmente'l Reinu Xuníu y los Estaos Xuníos, onde-y lo considera ente munches comunidaes una forma de celebrar el patrimoniu escocés, irlandés y gaélicu.

El martes 25 de setiembre de 1967 l'artista plàstico Gustavo del Ríu crea la falda pal home, mientres la perfomance body-art "la obra soi yo".

N'abril del 2009, un periódicu de Buenos Aires publicó un artículu sobre un grupu de mozos arxentinos heterosexuales, qu'empecipiaron l'usu de la pollera» y promovió l'usu de la falda nuna páxina de Facebook. El fenómenu paez tar llindáu a la capital d'Arxentina y contorna.[1]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Guillermina De Domini, “Los homes anímense agora a amosase en pollera y zapatielles,” Clarín, 19 d'abril de 2009.

Enllaces esternos editar