Francisco Morales Bermúdez

políticu y militar peruanu (1921–2022)

Francisco Morales Bermúdez Cerrutti (4 d'ochobre de 1921Lima – 14 de xunetu de 2022Lima) foi un políticu y militar peruanu que foi presidente de facto de la República de Perú dende 1975 hasta 1980, na denominada "segunda fase" del Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes.

Francisco Morales Bermúdez
Presidente de Perú

29 agostu 1975 - 28 xunetu 1980
Juan Velasco Alvarado - Fernando Belaúnde Terry
Presidente del Consejo de Ministros del Perú (es) Traducir

1r febreru 1975 - 29 agostu 1975
Edgardo Mercado Jarrín (es) Traducir - Óscar Vargas Prieto
Comandante General del Ejército del Perú (es) Traducir

1r febreru 1975 - 29 agostu 1975
Edgardo Mercado Jarrín (es) Traducir - Óscar Vargas Prieto
ministru d'Economía y Finances del Perú

1r marzu 1969 - 2 xineru 1974
ministru d'Economía y Finances del Perú

20 marzu 1968 - 21 mayu 1968
Raúl Ferrero Rebagliati - Manuel Ulloa Elías (es) Traducir
Vida
Nacimientu Lima4 d'ochobre de 1921[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima[2]14 de xunetu de 2022[3] (100 años)
Familia
Padre Remigio Morales Bermúdez Sánchez
Casáu con Rosa Pedraglio de Morales Bermúdez (1942 – m. 1998)
Fíos/es Remigio Morales Bermúdez Pedraglio
Estudios
Estudios Escuela Militar de Chorrillos (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu políticu independiente
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu de Remigio Morales-Bermúdez Sánchez y de Nila Cerrutti Gonzáles. Ye nietu del xeneral Remigio Morales Bermúdez, presidente de Perú ente 1890 y 1894. Nos sos primeros años vivió en Barrios Altos y recibió educación como 'alumnu llibre' (en casa) na etapa de primaria.

Estudió la secundaria nel Colexu de la Inmaculada, na so sede d'El Truébanu; terminó'l colexu col premiu de excelencia d'honor. Ingresó a la Escuela Militar de Chorrillos cuando tenía 18 años y egresó col grau de subteniente d'inxeniería; recibió la Espada d'Honor pol so altu rendimientu, en 1943.

Se diplomó d'oficial del Estáu Mayor na Escuela Cimera de Guerra de Perú, onde llogró la Divisa d'Honor por ocupar el primer llugar en calificaciones.

Depués d'estudiar na Escuela Cimera de Guerra n'Arxentina, tornó al Perú como profesor de la Escuela Militar de Chorrillos, la Escuela d'Aplicación d'Inxeniería y la Escuela Cimera de Guerra.

Asistió al Centru d'Altos Estudios Militares (CAEM), onde se graduó con una calificación "sobresaliente", pa depués dir estudiar al National War College, n'Estaos Xuníos. A la fin de la so carrera llegó a ostentar el grau de Xeneral de División.

Casóse con Rosa Pedraglio con quien tuvo cinco fíos de quien enviudó. A finales de 1999, casar en segundes nupcias cola abogada Alicia Saffer Michaelsen.

Vida política editar

Mientres el Primer Gobiernu de Fernando Belaúnde Terry asumió'l Ministeriu de Facienda y Comerciu el 20 de marzu de 1968, llabor que desempeñó hasta'l 21 de mayu del mesmu añu, cuando arrenunció.

Depués del golpe d'estáu de 1968, sol mandu del xeneral Juan Velasco Alvarado, foi nomáu Xefe del Estáu Mayor, cargu qu'exerció dende 1969 hasta 1974. El 1 de marzu de 1969 foi nomáu ministru de Facienda y Comerciu, cargu nel que permaneció hasta fines de 1973. Reestructuró dichu despachu, sentando les bases del ministeriu d'Economía y Finances. Introdució importantes reformes nel réxime tributariu, fortaleció la posición cambiaria y refinanció la delda esterna. En 1974 foi xubíu a xeneral de división y designáu xefe del estáu mayor xeneral del Exércitu.

Foi Presidente del Conseyu de Ministros dende'l 1 de febreru de 1975 y al par ocupó'l Ministeriu de Guerra y la Comandancia Xeneral del Exércitu.

El Tacnazo editar

Como Comandante Xeneral del Exércitu'l 29 d'agostu de 1975 encabezó'l Tacnazo, un incruento golpe d'estáu contra'l presidente Juan Velasco Alvarado, dende la ciudá de Tacna, nel estremu sur del país. Llanzó un manifiestu al país, que taba sofitáu polos xefes de toles rexones militares, pola Marina de Guerra, la Fuercia Aérea y les Fuercies Policiales. El so propósitu esplícitu yera “esaniciar los personalismos y les esviaciones” que'l procesu revolucionariu venía sufriendo. Na tarde d'esi mesmu día Velasco abandonó Palaciu de Gobiernu y colóse pacíficamente a la so residencia de Chaclacayo. Oficialmente, consideróse-y “releváu” del altu mandu.

A otru día Morales Bermúdez se autoproclamó Presidente de la República de Perú como Xefe d'Estáu na "Segunda fase" del Procesu Revolucionariu de les Fuercies Armaes.

Gobiernu editar

Ficheru:Paro General 1977.jpg
Paru Xeneral 1977, el 19 de xunetu realiza un paru nacional convocáu pola Central Xeneral de Trabayadores de Perú (CGTP) en protesta pol altu costo de vida, el zarru de fabriques, los despidos y l'amenorgamientu de personal.

Primeramente, el nuevu gobiernu proclamó que la so intención yera siguir y afondar el procesu revolucionariu”. Sicasí, a esos altores, esti yá se topaba bien foliáu. La postración de la economía nun dexaba yá más esperimentos revolucionarios.

Morales Bermúdez dio entós a conocer el so propósitu de correxir los escesos qu'incurriera'l so predecesor nel procesu revolucionariu”, estremos que responsabilizó a la izquierda radical, que la so influencia proponer desterrar. SINAMOS foi desactivada. Unu tres otros los xenerales más amestaos a Velasco fueron pasando retiru, y los políticos velasquistas más acérrimos fueron retiraos de les funciones públiques. Autorizóse la torna de los exiliaos, incluyíu'l ex-presidente Belaunde ya indultóse a otros líderes acciopopulistas, hasta entós escorríos por supuestos delitos. Dispúnxose'l remanecimientu de les revistes clausuraes, más nun se devolvió a los sos propietarios los diarios confiscados baxu Velasco. Polo xeneral, les restricciones a les llibertaes públiques caltuviéronse, anque yá ensin los estremos del velascato.

Nel planu económicu siguió la crisis financiera, carauterizada poles continues devaluaciones. El gobiernu buscó promover la inversión privada, tratando de recuperar l'enfotu de los inversionistas estranxeros; amás n'el so gobiernu menguáronse los subsidios. A mediaos de 1976 producióse una fuerte devaluación monetaria qu'obligó a suspender les garantíes constitucionales y a imponese'l llamáu “toque de queda” (xunetu de 1976). Mientres meses, los habitantes de Lima teníen de recoyese a les sos cases antes de los once de la nueche.

El 19 de xunetu de 1977, diose un paru nacional impulsáu pola CGTP, central sindical, que reclamaba un aumentu xeneral de sueldos y salarios acordies con l'alza del costo de vida. El paru cuntó col sofitu masivu de la población, indistintamente se simpatizara o non coles fuercies convocantes, y significó en sí el refugo unánime escontra la Dictadura Militar. Lima quedó paralizada mientres 24 hores d'una manera nunca antes vistu. Depués vinieron diverses movilizaciones nacionales.

Ficheru:Belaunde Terry - Morales Bermúdez.jpg
el Xeneral Morales Bermúdez dexó'l gobiernu a Fernando Belaunde, ganador de les eleiciones de mayu de 1980.

Ante'l malestar social el gobiernu convocó a eleiciones xenerales pa la conformanza d'una Asamblea Constituyente non solo pola presión de les marches y fuelgues de la población, sinón porque yá tenía entamáu poner una llende de tiempu al llamáu “gobiernu revolucionariu” y apurrir el poder, tal como lo contemplaba'l Plan Túpac Amaru” ellaboráu por él mesmu en reemplazu del anterior “Plan Inca”. Estes eleiciones cuntaron cola participación de les fuercies polítiques del país, sacante Aición Popular, el partíu de Belaunde, qu'esixía la torna inmediata de la democracia ensin necesidá de cambéu de Constitución. Los representantes electos na Asamblea axuntaron el 28 de xunetu de 1978 y escoyeron presidente de la mesma al líder aprista Víctor Raúl Haya de la Torre. Depués pasaron a aldericar y redactar la Constitución de 1979.

Siguiendo'l plan de la torna a la democracia y d'alcuerdu a la nueva carta constitucional, convocar a eleiciones xenerales pa escoyer democráticamente a un Presidente de la República y a los representantes d'un Congresu bicameral. Estes realizaron el 18 de mayu de 1980. L'escrutiniu dio por vencedor a Fernando Belaunde Terry, el mesmu que fuera desaposiáu pol golpe d'Estáu de Velasco de 1968, quien recuperaba asina la presidencia, asumiéndola'l 28 de xunetu de 1980.

Candidatu presidencial en 1985 editar

Dempués d'apurrir el gobiernu a los civiles, Morales Bermúdez entamó'l so propiu partíu, al que llamó Frente Democráticu d'Unidá Nacional, que postuló la so candidatura a la presidencia de la República nes eleiciones xenerales de 1985, onde llogró una votación ínfima. Tres esa esperiencia, decidió eslleir el Frente”.

Xuiciu por crímenes de lesa humanidá editar

Nel 2007 la xusticia italiana pidió la estradición y captura del exdictador xunto con miembros de la so Xunta Militar pola desapaición de 20 italianos pola mor del "Plan Cóndor", que encargábase de callar, tomando la midida que'l gobiernu dictatorial de vez creía conveniente, cualquier actu de subversión o disidencia nos países que formaren parte d'esti neocolonialismu. L'entós presidente Alan García sofitar asegurando que nun formó parte del "Plan Cóndor" y calificando el pidimientu de captura como una "desaxeración xudicial".

En febreru del 2012 el xuez federal arxentín Norberto Oyarbide pidió la captura pol secuestru de 13 opositores políticos, siendo esti actu parte del "Plan Cóndor". La denuncia foi impulsada por Ricardo César Napurí Schapiro, quien foi unu de les persones prindar y deportar de manera irregular. Les víctimes fueron treslladaes a Buenos Aires, onde rexía otru dictador implicáu nel denomináu "Plan Cóndor", Jorge Rafael Videla. N'Arxentina seríen unviaos a distintos llugares de detención.

El xueves 12 de febreru de 2015 la xusticia italiana volvería a entamar el xuiciu contra Morales Bermúdez xunto a 32 de los implicaos nes dictadures llatinoamericanes. Cristina Mihura, esposa Bernardo Arnone quien sumió a los 24 años dixo "Los familiares de les víctimes tuvímonos que tresformar n'abogaos y n'investigadores pa probar la culpabilidá de los acusaos porque nun recibimos nenguna ayuda".

En setiembre del 2015 el Poder xudicial peruanu abriría un procesu xudicial contra'l ex-presidente y trés altos mandos por crímenes de lesa humanidá.

En Roma, Morales Bermúdez enfrentó un xuiciu xunto a 31 miembros de les Xuntes Militares Suramericanes que formaron parte del "Plan Cóndor". El 17 de xineru de 2017 (a los 96 años d'edá) foi condergáu a cadena perpetua por un tribunal de Roma por tar implicáu nel Plan Cóndor, xunto con 8 ex militares de dellos países andinos.[5]

Publicaciones editar

  • El proyeutu nacional (1982)
  • Apuntes sobre autoritarismu y democracia (1989)
  • El problema científicu. Lóxica, filosofía, planiamientu y desenvolvimientu (2011)
  • La mio última pallabra (2018)

Reconocencies editar


Predecesor:
Juan Velasco Alvarado
Presidente del Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes
Presidente del Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes de Perú
 

29 d'agostu de 1975 a 28 de xunetu de 1980
Socesor:
Fernando Belaúnde Terry
Presidente Constitucional

Referencies editar

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6r543zp. Apaez como: Francisco Morales Bermúdez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://www.diariolasamericas.com/america-latina/muere-expresidente-peru-francisco-morales-bermudez-n4253022.
  3. «Falleció Francisco Morales Bermúdez, expresidente condenado a cadena perpetua por justicia italiana» (castellanu).
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1979-322.
  5. http://www.dw.com/es/plan-c%C3%B3ndor-xusticia-italiana-conden%C3%B3-a cadena perpetua-a-8-exmilitares/a-37158018

Referencies editar

Bibliografía *

Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República / 1930 -1985. Tomu II. Dende Sánchez Cuetu hasta Alan García. Lima, AFA Editores, 1985.

  • Guerra, Margarita: Historia General del Perú. Tomu XII. La República Contemporánea (1919-1950). Primer Edición. Editorial Milla Batres. Lima, Perú, 1984. ISBN 84-499-4818-5
  • López Martínez, Héctor: La República Contemporánea (1933-2010). Tomu XII de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-98-7
  • Portocarrero Graos, Ricardo: El Perú Contemporaneu. Incluyíu en Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 11. MEM/OJE. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-160-9
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar