Fuensalida

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Fuensalida ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Fuensalida
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fuensalida (es) Traducir Santiago Vera
Nome oficial Fuensalida (es)[1]
Códigu postal 45510
Xeografía
Coordenaes 40°03′23″N 4°11′56″W / 40.056388888889°N 4.1988888888889°O / 40.056388888889; -4.1988888888889
Fuensalida alcuéntrase n'España
Fuensalida
Fuensalida
Fuensalida (España)
Superficie 68 km²
Altitú 593 m
Llenda con
Demografía
Población 12 329 hab. (2023)
- 5768 homes (2019)

- 5602 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.59% de Castiella-La Mancha
0.03% de España
Densidá 181,31 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
fuensalida.com
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El términu Fuensalida ye un compuestu de fonte, que deriva del llatín fonte, 'manantial que brota de la tierra', y de salida del verbu salir, del llatín salire,'saltar'.[2] Ye bien probable que'l sentíu d'esti topónimu sía'l d'un manantial del que brotara agua a esgaya.

Xeografía editar

El conceyu asítiase sobre una llomba de curtia elevación, con horizonte estenu,[3] na contorna de Torrijos. Atiesta colos términos municipales de Santa Cruz del Retamar y Las Ventas de Retamosa al norte, Camarena, Arcicóllar y Camarenilla al este, Villamiel de Toledo y Huecas al sur, y Santa Cruz del Retamar, Novés y Portillo de Toledo al oeste, toos de Toledo.

Historia editar

 
Rollu de la llocalidá

Fuensalida tien el so orixe nuna pequeña alquería, onde vivíen los mozárabes encargaos del cultivu de les tierres de la contorna. En redol a aquelles cases fuéronse edificando otres d'una manera paulatina hasta formar una aldega con una ilesia y una sinagoga.

En plena Edá Media con una sociedá feudal y la península ibérica estremada en dellos reinos, la llocalidá de Fuensalida empieza a apaecer en distintos documentos. Ye en 1404 cuando doña Costanza, fía de Fernán García de Fuensalida viende a Pedro López de Ayala y Guzmán toles sos tierres de Fuensalida, cola so xurisdicción. Esta venta va determinar fuertemente'l futuru d'esta llocalidá, una y bones los López de Ayala, nos próximos sieglos dueños de la práutica totalidá de les sos tierres, van amestar l'apoxéu de la so Casa al de Fuensalida.

Ente los años 1232 y 1435, añu en que don Pedro de Ayala y la so muyer doña Elvira de Castañeda, fundan el so mayoralgu en favor del so fíu Pedro López de Ayala y Castañeda, Fuensalida pasa de ser una insignificante alquería a un pueblu, pequeñu, pero con una población más numberosa formada por dos comunidaes distintes, cristianos y xudíos.

Fecha significativa ye'l 10 d'abril de 1445, cuando Xuan II de Castiella, dona'l señoríu de Fuensalida a Don Pedro López de Ayala, como pagu de los sos servicios.

En 1470, Enrique IV de Castiella, n'agradecimientu al sofitu emprestáu por Don Pedro López de Ayala y Castañeda otorgar la denominación de Villa a Fuensalida, la posesión de la mesma, y pa él y los sos socesores, el títulu de Conde de Fuensalida (vease Condáu de Fuensalida).

Ye'l sieglu XVI el de mayor puxanza pa la Villa de Fuensalida; ye cuando se realicen práuticamente tolos edificios de dalguna importancia y tamién la so distribución urbanística. Nesta dómina aumenta la población, aportando a en 1576 de 800 vecinos, cifra namái superada nel sieglu XX. Muertu Enrique IV de Castiella en 1474, la proclamación de los Reis Católicos tuvo en Toledo unu de los sos sofitos más rápidos na casa de Juan de Silva, Conde de Cifuentes, enemigu de los López de Ayala, quien queden nuna situación difícil. L'entamu del fin de les reñedielles ente la nobleza llograr nesti reináu, mientres el cual gobierna la Villa de Fuensalida, el III Conde de Fuensalida, Pedro López de Ayala y Carrillo. L'actuación d'esti conde sirvió de tránsitu ente los sieglos XV y XVI y ésti foi la persona qu'exerció meyor influencia na llocalidá, esmoleciéndose pol so progresu.

El V Conde de Fuensalida (1537-1599), Pedro López de Ayala y Manrique de Lara, desenvolvió mientres tola so vida una fonda esmolición por ameyorar la so llocalidá. Ente les meyores que procuró a la Villa, ordenó l'inventariu de los bienes del Conventu del Espíritu Santu. Construyó un modestu conventu, el de La nuesa Señora de la Misericordia de Flaires Descalzos de San Francisco, edificáu en 1574. Tamién fundó'l colexu de San Pedro del Espíritu Santu, pa mozos que quixeren siguir la carrera d'humanidaes. Una de les sos últimes esmoliciones foi la de traer agua a la Plaza del Conde. En 1595, mandó traer un fontaneru d'El Escorial por qu'estudiara la posibilidá de la conducción d'agua hasta esta Plaza. Esti exemplu demuestra la esmolición d'esti conde pola forma de vida de les sos xentes. Aumentó los sos bienes y les sos rentes, pero tamién fizo que la so autoridá y reputación amontárense. A la so muerte, a finales del sieglu XVI, Fuensalida ta totalmente consolidada. Dende'l puntu de vista económicu, a l'agricultura sumir una incipiente industria formada por dalgunos telares d'estameña y dellos alfares.

Mientres los sieglos siguientes, empecípiase'l cayente de la Villa, que la so historia escurri paralela a la d'España. Mientres el reináu de Felipe III, la espulsión de los moriscos debilita'l númberu de la población, yá que tienen d'apuntase al exércitu regular pa refugar la ofensiva morisca. Pela so parte, los Condes de Fuensalida fueron arrendando les propiedaes qu'adquirieren mientres los sieglos anteriores.

Nel sieglu XVIII, col cambéu de dinastía y el nuevu sistema políticu, empecípiase un pequeñu resurdir. Anque en Fuensalida, los sos habitantes tán más esmolecíos pol baxu rendimientu de les sos tierres que pola Guerra de Socesión. Mientres esti sieglu, les sos xentes esmolecer de buscar nueves ocupaciones que los ayudar a soportar la so menguada economía. En 1795 había 75 telares de damascu, y una caldera de xabón. Coles desamortizaciones del sieglu XIX, Fuensalida viende dalgunes de les sos tierres, na so mayoría a propietarios de Madrid y Toledo.

Yá nel sieglu XX empecipien los cambeos que sopelexaron el mundu nesti sieglu. Como exemplu, la lluz llétrico llega a Fuensalida en 1914. En 1915 constrúyese'l mataderu municipal, que na actualidá ta en desusu y sirve como Archivu Municipal. Construyóse la ponte de Villamocén y el templete de la música na Glorieta. Son años de progresu en Fuensalida. La industria y l'agricultura beneficiar del zarru de mercaos europeos por cuenta de la I Guerra Mundial.

La Guerra Civil Española, la posguerra, la dictadura y la transición provoquen na nuesa llocalidá los mesmos cambeos que nel restu d'España.

La industria del calzáu empezó bien entráu'l sieglu XX, como pequeños talleres cuasi familiares, qu'adulces fueron creciendo tantu en númberu como en producción, convirtiendo a Fuensalida na primer productora del sector na provincia de Toledo, yá que entá ostenta.

El 5 de febreru de 2013, el gas natural llega a Fuensalida

 
Conceyu

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Gonzalo García Ferrero   UCD
1983-1987 Alejandro González Díaz   PP
1987-1991 Alejandro González Díaz   PP
1991-1995 Alejandro González Díaz   PP
1995-1999 José Julián Gómez-Escalonilla Tenorio   PP
1999-2003 José Julián Gómez-Escalonilla Tenorio   PP
2003-2007 Víctor Manuel Fernández Benito   PP
2007-2011 Víctor Manuel Fernández Benito   PP
2011-2015 Mariano Alonso Gómez   PP
2015-2019 Mariano Alonso Gómez   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía ya industria editar

Tien diverses fábriques dedicaes a la ellaboración y distribución de calzáu, cuntando con un centru teunolóxicu especializáu pa dichu sector (ASIDCAT) y de muebles de madera tradicional de la provincia de Toledo.

Les tierres circundantes son riques n'olivares, con una almazara productora d'aceite d'oliva virxe n'el mesmu pueblu, y en viñes, con delles bodegues y cooperatives vitivinícolas pertenecientes a la Denominación d'orixe Méntrida.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Fuensalida ente 1900 y 2009
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Servicios Públicos editar

  • Fuensalida Radio: empobinada por Rodolfo Fernández. Web oficial: http://www.fuensalida.com Seición La to Ciudá / Radio
  • Revista Vivir Fuensalida: empobinada por Julio Mateo Mora Cobas, fundador de la revista L'Observador de la Contorna, revista fuensalidana que tuvo editándose de 1997 a 2000. La revista Vivir Fuensalida editar dende 2011 hasta l'actualidá recoyendo nos sos conteníos les noticies más destacaes de Fuensalida y la so contorna.
 
Ilesia de San Xuan Bautista

Monumentos editar

  • Ermita de la Soledá.
  • Ermita de San Antonio Abá.
  • Ilesia parroquial de San Xuan Bautista.
  • Monesteriu del Espíritu Santu.
  • Palaciu de los Condes de Fuensalida.
  • Rollu de xusticia o Picota.
     
    Monesteriu de les M.M. Franciscanes

Fiestes editar

  • 3 de febreru: San Blas. Con dances típiques, del folclor fuensalidano.
  • Selmana ente marzu y abril (Variable): Selmana Santa. Declarada d'Interés turísticu rexonal.
  • 24 de xunu: San Xuan.
  • Tercer fin de selmana de xunetu: Concentración Motera Villa de Fuensalida (Nivel Nacional). Yá nun se realiza.
  • 14 de setiembre: Santísimu Cristu del Olvidu.
  • Tercer domingu de setiembre: Virxe de la Soledá.
  • Ochobre: Remate de la Vendimia. Realizar al rematar la vendimia. Les tradiciones del pueblu vuelven tomar importancia. Realícense bailles y cantares tradicionales. Fuensalida enllenar de folclor y tradición.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Jairo Javier García Sánchez, Toponimia mayor de la provincia de Toledo (zones central y oriental), Toledo, 2004, Institutu provincial d'investigaciones y estudios toledanos, páx. 178, ISBN 84-95432-05-6.
  3. Madoz, Pascual (1845-1850), Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .

Enllaces esternos editar