Gordexola

(Redirixío dende Gordejuela)

El Valle de Gordejuela (n'euskera y oficialmente Gordexola), d'antiguo tamién llamáu Gordojuela, ye un conceyu de la contorna vizcaina de Les Encartaciones (País Vascu, España). Tien 41.50 km² d'estensión y una población de 1674 habitantes. Ta estremáu nes siguientes parroquies o cuadrielles: Irazagorría, El Pontón-Urarte, Sandamendi, Zubiete y Zaldu.

Gordexola
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Las Encartaciones (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Gordejuela (es) Traducir Iñaki Aretxederra Zurimendi
Nome oficial Gordexola (eu)[1]
Nome llocal Gordejuela (es)
Códigu postal 48192
Xeografía
Coordenaes 43°10′53″N 3°04′22″W / 43.181388888889°N 3.0727777777778°O / 43.181388888889; -3.0727777777778
Gordexola alcuéntrase n'España
Gordexola
Gordexola
Gordexola (España)
Superficie 41.5 km²
Altitú 78 m
Llenda con
Demografía
Población 1678 hab. (2023)
- 875 homes (2019)

- 835 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Las Encartaciones (es) Traducir
0.15% de Vizcaya
0.08% de País Vascu
0% de España
Densidá 40,43 hab/km²
Más información
Fundación sieglu XIV
Estaya horaria UTC+01:00
gordexola.net
Cambiar los datos en Wikidata

El Valle de Gordejuela atopar a unos 20 km al suroeste de Bilbao. Llenda col valle d'Oquendo pel este, pel sureste col valle de Llanteno, pel sur cola villa d'Artziniega (Álava), pel suroeste y l'oeste col Valle de Mena (Burgos) y al norte colos conceyos encartaos de Zalla y Güeñes.

Tien un clima oceánicu, esto ye, iviernos nidios y branos templaos, hai abondoses borrines y les precipitaciones son considerables.

El Valle de Gordejuela ye un marcu escepcional con abondosu patrimoniu históricu y natural. Ta travesáu pel ríu Ferreríes o Ibaízabal, un ríu non bien caudalosu na actualidá pero qu'antaño dio vida a gran cantidá de ferrerías.

El pueblu da orixe a los Ruiz de Gordejuela, según la familia Lecubarri ("Lekubarri" n'euskera).

Plaza Molinar

Corporación municipal editar

Plenu del Conceyu de Gordexola (2011-2015)

- Partíu políticu Votos % Conceyales Voceru
EAJ-PNV 542 46,76 % 5 Iñaki Aretxederra
Abant Gordexola 373 32,18 % 3 Arturo Carabias
Bildu 126 10,87 % 1 Mª Lourdes Rodríguez
  • Alcalde electu: Iñaki Aretxederra Zurimendi (EAJ-PNV).

Historia editar

La hestoria llocal de Gordexola preséntase complexa y de ricos matices. Mientres el Baxu imperiu Romanu tuvo dalgún poblamientu esvalixáu de población hispanorromana como amuesa'l Cercu Funerariu de Zaldu.

Edá Media editar

Ye una dómina escura. Les guerres de bandos supunxeron un enfrentamientu ente llabradores y señores y ente los mesmos señores. Tou ello traxo un periodu de crisis económica y social acuciosa de resultes de la inseguridá y de los continuos enfrentamientos. El Valle foi escenariu de repitíos enfrentamientos ente les families de los Salcedo, Zamudio, Marroquín y Salazar.

Sieglos XVI - XIX editar

Nel sieglu XVI vieno la paz, pero paez que los parientes mayores siguieron apoderando: interveníen na vida municipal y faíen valir el so poderíu económicu beneficiándose d'una acumuladura de capital como productu de les actividaes de la industria siderúrxico tradicional. Per otra parte el monocultivu basáu nel trigu fixo n'ocasiones taramellar la economía llabradora en dómines de males colleches.

Sieglu XVII editar

El sieglu XVII empecipiar con crisis económica y ta jalonada de múltiples conflictos sociales pero en xunto puede falase d'una crecedera económica debíu al impautu de la revolución del maíz nos campos de ceberes y l'aumentu constante de los derrompimientos. Ello crearía una autosuficiencia na economía llabradora. Tocantes a los señores vamos dicir que nesta dómina afiten el so poder económicu, estendiendo la institución del mayoralgu.

Lleven tol pesu de la siderurxa tradicional, primen l'arboláu nel so constante demanda de carbón p'alimentar los fornos de les ferrerías. El Valle quedó xuníu al Señoríu de Vizcaya de 1620 hasta 1740 en que se desmembró, cesando nesti tiempu toa vinculación económica y d'empléu col Señoríu. En 1799 tenía voz y votu nes Xuntes Xenerales de Gernika.

Sieglu XVIII editar

Conoz un periodu espansivu dende 1720 hasta 1789. Hai una crecedera demográfica pero se desacelera por epidemia en 1711 y 1741 y una crisis socioeconómica en 1766.

Empezar a apreciar cambeos como la creciente esmolición de la reforma forestal que va desaguar nuna delirante carrera por ocupar terrén común pa faer los sos propios cultivos por tolos órdenes sociales. Amás hai un estamentu de medianos propietarios y oficios lliberales que busca'l so buecu na sociedá. El sieglu XVIII ye'l momentu cume del comerciu, destaca la Feria de San Andrés, al atopase Gordexola nuna encruciada de caminos, esti mercáu representaba l'apertura d'una exa comercial ente Bilbao y Castiella La Vieya."

La Guerra de La Convención, La Zamacolada, La guerra de la Independencia y la primer Carlistada crearon un endeldamientu municipal que los sos principales implicaos fueron los llabradores. Hubo momentos bien tirantes coles socesives desamortizaciones, continuos ensayos d'eleiciones municipales bazcuyando ente'l sistema antiguu y les diverses maneres lliberales.

Sieglu XIX editar

Nel sieglu XIX, destacaríamos el cayente de les ferrerías (segundad metá de sieglu) coincidiendo cola industrialización de Bilbao, la marxe izquierda y el cercanu conceyu de Zalla. Tou ello creó un fluxu migratorio que siguió nel sieglu XX. A finales del sieglu XIX la sustitución del mayoralgu pola gran propiedá nun produció un cambéu radical de papeles, sinón que'l poder económico basáu na propiedá de la tierra aumentó más.

Sieglu XX editar

El sieglu XX conoz un cambéu radical nos servicios yá que l'antiguu sistema de puya de abastos vese favorecíu pola so sustitución polos pequeñu comercios.

Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar