Gremiu

(Redirixío dende Gremios)

Gremiu ye l'agrupación formada por persones que desenvuelven una mesmu oficiu, oficiu o actividá. Trátase d'organizaciones que suelen tar rexíes por estatutos especiales y distintes ordenances.

Los 15 escudos d'armes de los gremios de la República Checa, colos sos símbolos tradicionales en toa Europa.

Historia editar

Nel so orixe, n'Europa y depués n'América,[1] los gremios o «guildas» fueron asociaciones relixoses qu'arrexuntaben a los artesanos y comerciantes d'un mesmu oficiu, y que surdieron nes ciudaes medievales hasta finales de la Edá Media cuando fueron tresformaos y en dellos casos abolíos. Tuvieron como oxetivu consiguir un equilibriu ente la demanda d'obres y el númberu de talleres activos, garantizando'l trabayu a los sos asociaos, el so bienestar económico y los sistemes d'aprendizaxe.[2]

En dellos aspeutos podríen ser consideraos como un precedente de los colexos profesionales, les asociaciones patronales y los sindicatos modernos,[3] pos arrexunten a persones del mesmu oficiu.[4] Por esa razón modernamente denominar gremiu al "conxuntu de persones que tienen un mesmu exerciciu, oficiu o estáu social".[5]

Carauterístiques editar

  • Teníen un ámbitu llocal y calter obligatoriu.
  • Estremaos n'escales profesionales (aprendiz, oficial y maestru).
  • Fueron importantes los gremios d'alfareru, caldereros, ferreros y los entendíos nos llamaos Cinco Gremio Mayores (Xoyeros, Merceros, Sederos, Pañeros y Drogueros).
  • Taben rexíos por un estatutu especial.
  • Controlaben tola actividá artesanal y evitaben la competencia, facilitando les materies primes a tou componente de los gremios a los mesmos precios y afitando el tipu y cantidá de productos.
  • Formaben parte de cofraderíes.[6]

Estructura de los gremios editar

La escala llaboral del gremiu se estructuraba en trés niveles: aprendices, oficiales, maestros.[7]

Los aprendices yeren aquellos que s'empecipiaben nel oficiu o oficiu. La formación verificábase al traviés de la firma d'un contratu d'aprendizaxe”, documentu de naturaleza xurídica onde interveníen un maestru que se comprometía a enseñar y un mozu que quería aprender. Los contratos teníen les siguientes clauses:

  • Duración: de 4 a 8 años
  • Edad del aprendiz: 12-14 años.
  • Compromisos del aprendiz:
    • Obedecer al maestru.
    • Allegar al obrador tolos díes.
    • Nun ausentase **Guardar

fidelidá al maestru.

  • Compromisu del maestru:
    • Mantención del discípulu.
    • Adomalo y enseña-y l'oficiu.
    • Dale cierta compensación económica.
  • Compromisu del oficial:
    • Responder jurídicamente de los actos del aprendiz.
  • Finalización del contratu:
    • Al terminar el plazu establecíu.
    • Por muerte o enfermedá d'una de les partes.
    • Por mutuu alcuerdu.

Los oficiales constituyíen el pasu entemediu del escalafón. Trátase d'una categoría non perbién definida na que se maurecía y adquiría perfeición nel oficiu. Nun tenía tiempu fixu de duración, xeneralmente la metá del periodu d'aprendizaxe, pero yera meyor la so posición xurídica, con tolos derechos y deberes.

Los maestros yeren la categoría cimera de la estructura gremial a la que s'aportaba tres la superación d'exame, una prueba práutica, lo que daba la posibilidá d'abrir taller propiu, contratar obres o d'establecer formes de comercialización.[6]

Funcionamientu del gremiu editar

 
Seis oficio gremiales: canteros, alfareros, mimbreros (cestería), panaderos, boteros y zapateros; na azulejería catalana.

El gremiu ocupar de:

  • Cobrar a los oficiales.
  • Supervisar la producción.
  • Controlar los contratos.
  • Controlar el númberu de talleres

Vida espiritual ya instituciones relixoses editar

Tamién yera potestá del gremiu:

  • La guía espiritual de los sos miembros.
  • Les fundaciones de caridá: curiáu de vilbes o güérfanos del gremiu.
  • Exequias de muertos y sufraxos pa les almes.
  • Cultu al santu patrón.

Nuna fase tardida de la Edá Media tien llugar un ciertu ascensu na valoración social ya intelectual del artista.[6]

Anulación de la competencia editar

Los gremios consiguieron permediar la ufierta y la demanda al traviés de l'anulación de la competencia.[8] Nun mercáu llibre, los oferentes compiten por satisfaer la demanda básicamente al traviés de dos armes: el preciu y la calidá. El preciu depende del volume de la ufierta (que va venir dau de la mesma pola mano d'obra y la materia primo emplegada) y polos costos de producción (que son función de la teunoloxía usada). La calidá depende del remangu del artesanu, del material usáu y de los procedimientos de fabricación.

Los gremios desarticularon la competencia actuando tantu sobre'l preciu como sobre la calidá. El preciu consiguióse afitar controlando'l volume de la producción (númberu fixu de talleres y d'artesanos) y controlando los costos de producción al traviés de regulaciones qu'afectaben al procesu de fabricación y a los salarios. La calidá controlábase gracies al sistema de formación de la mano d'obra, seleición del material y a los vendedores qu'a manera d'auditores medievales velaben pola bondá del productu.[6][6]

N'España editar

El gremiu más antiguu documentáu n'España, foi'l de canteros y albañiles, establecíu en Barcelona nel añu 1211. La espansión de los gremios sería favorecida nel sieglu xv n'Aragón, ente que nel de Castiella fueron prohibíos.[9] Dellos estudios sobre la España Medieval, amás de les figures xerárquiques d'aprendices, oficiales y maestros, estremen a los “veedores” o “los maestros y veedores”, encargaos de redactar les ordenances (estatutos), que seríen sometíes a l'autoridá real y al Cabildru de la so ciudá o villa.[10]

Un casu con nomenclatura variable foi'l de los Maestru mayor d'obres maestros d'obres, encargaos de la execución material de la fábrica arquitectónica y la calidá del trabayu, y que de la mesma teníes al so cargu personal d'otros gremios de maestru d'oficios maestros d'oficios.[6] Similares xeres correspondíen a los alarifes d'orixe musulmán, desenvueltos nel contestu del arte mozárabe y el mudéxar y espresamente citaos n'Ordenances d'albañilería como les de Sevilla, que yeren «designaos pol Cabildru a propuesta del gremiu».[9] Pela so parte, los alarifes de les Ordenances de Granada y Málaga yeren de la mesma veedores, como “maestros esaminaos de los primu”, esto ye de tol alarifazgo o arte de l'albañilería, como espertu en xeometría, peritaxe, tasación y xuez de pleitos del oficiu. Un tercer gremiu rellacionáu y dacuando estremáu yera'l de los apareyadores, que les sos primer antecedente de ‘oposiciones' se documenta n'abril de 1620, cuando un tribunal escoyó y escoyó al alarife Francisco de Potes como apareyador de les obres reales de l'Alhambra de Granada.[9]

Referencies editar

  1. Rodríguez Sala, Luisa (2009). Barataria: revista castellanu-manchega de ciencies sociales, nᵘ10: La Cofradería-Gremiu mientres la baxa Edá Media y los sieglos XVI y XVII, el casu de la Cofradería de los ciruxanos, barberos, flebotomianos y médicos n'España y la Nueva España (en castellanu), páx. 149-163. Consultáu'l 20 d'avientu de 2017.
  2. Cordero, Juan (1997). Semana d'Estudios Medievales de Nájera: Asociacionismo popular gremios, cofraderíes, hermandaes y hospitales (en castellanu), páx. 387-400. ISBN 84-89362-32-7. Consultáu'l 20 d'avientu de 2017.
  3. Palacio, Alfredo (1920). El nuevu Derechu. Buenos Aires: Claridá.
  4. Serna, Margarita (2017). Universidad de Cantabria: gremios_de_amoriantes_a_les_actual.html?id=O54oDwAAQBAJ&redir_esc=y De los gremios d'amoriantes a les actuales cofraderíes pesqueres de Castro-Urdiales, Colindres, Laredo y Santoña (en castellanu). ISBN 9788481027983. Consultáu'l 20 d'avientu de 2017.
  5. Real Academia Española. «gremio.» Diccionariu de la Real Academia Española. Consultáu'l 3 de febreru de 2015.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 Montagut, Eduardo. losojosdehipatia.com (ed.): «gremios-en-espana/ Los gremios n'España» (castellanu). Consultáu'l 20 d'avientu de 2017.
  7. claseshistoria.com (ed.): «Gremiu» (castellanu). Consultáu'l 20 d'avientu de 2017.
  8. Apuntes d'Historia Económica Empresarial. Diplomatura de Ciencies Empresariales, Miguel Santamaría UNED
  9. 9,0 9,1 9,2 «¿Porqué maestroalarife?» (castellanu). Maestru Alarife (8 d'avientu de 2012). Consultáu'l 20 d'avientu de 2017.
  10. Cómez Ramos, Rafael (2006). Los Constructores de la España Medieval (en castellanu). Sevilla: Universidá de Sevilla. ISBN 9788447206964. Consultáu'l d'avientu de 2017.

Enllaces esternos editar