Griñón

conceyu de la Comunidá de Madrid (España)

Griñón ye un conceyu español de la provincia y Comunidá de Madrid, con 9928 habitantes (INE, 2014). Tien una estensión de 17,42 km², y la distancia a la capital ye de 27 km. Les sos cotes topográfiques tán entendíes ente los 643 y 687 metros sobre'l nivel del mar.

Griñón
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Griñón Antonia Diaz Garrido
Nome oficial Griñón (es)[1]
Códigu postal 28971
Xeografía
Coordenaes 40°12′52″N 3°51′30″W / 40.214444444444°N 3.8583333333333°O / 40.214444444444; -3.8583333333333
Griñón alcuéntrase n'España
Griñón
Griñón
Griñón (España)
Superficie 17 km²
Altitú 670 m
Llenda con Humanes de Madrid, Parla, Torrejón de la Calzada, Cubas de la Sagra, Serranillos del Valle y Moraleja de Enmedio
Demografía
Población 10 087 hab. (2023)
- 5157 homes (2019)

- 5162 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.14% de Comunidá de Madrid
0.02% de España
Densidá 593,35 hab/km²
grinon.es
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Griñón tópase asitiáu na zona suroccidental de la Comunidá de Madrid, na contorna natural denomada La Sagra. Tol cascu urbanu allúgase en redol a un nuedu de carreteres: La comarcal M404, de Navalcarnero a Chinchón; la local M405, de Griñón a Fuenlabrada por Humanes; la local M-417, de Griñón a Casarrubuelos, por Cubes de la Sagra, y l'autovía de Griñón a Fuenlabrada y Leganés, con enllaz cola M-50. Tamién pasa por Griñón l'autopista de peaje Madrid-Toledo. La carretera M-404 coneuta a Griñón coles autovíes nacionales A-5 (Estremadura), A-4 (Andalucía) y A-42 (de Madrid a Toledo).

Historia editar

La fundación de Griñón remontar a la dómina de los árabes, habiéndose atopáu restos pela redolada de la población. Perteneció a l'alfoz madrilana dende la Edá Media a pesar de tar bastante alloñáu. Reconquistáu por Alfonsu VI de Lleón, en 1274 Cubes y Griñón yeren aldegues de Juan Ramírez de Guzmán, dientro de la xurisdicción de Madrid. En 1383, Enrique III de Castiella concedió-y el títulu de villa.

A finales del sieglu XIV, hacia l'añu 1500, Pedro López de Ayala y Castañeda, conde de Fuensalida, tenía grandes finques nésti territoriu que darréu s'integraron, coles que tenía en Humanes de Madrid, nel mayoralgu de la marquesa de Villa Sierra.

En dómina de Felipe II pertenecía a Alfonso de Mendoza y Toledo de la Casa de Mendoza. Tanto Lorenzana como la Xeografía Histórica de Thomás López (1788) describir como villa al Serviciu del marqués de Malpica y y Povar, y qu'en 1615 fuera d'Enrique de Guzmán.

Esti autores, xunto con Madoz (1847) señalen la esistencia de cases importantes como la del marqués de Santiago y la neoclásica casa-palaciu de los marqueses de Valverde, güei sumíes. Tamién s'allugaben nesta villa, numberoses cases solariegas qu'otros vecinos de Madrid utilizar como llugar de veranéu. Esto fizo que Griñón tuviera, dende antiguu, un aire señorial y aristocrático.

Un personaxe relevante d'esta villa, foi Mafalda de la Cerda y Álvarez Pereira ( 1365- ? ), emparentada cola Casa Real de Castiella, al ser descendiente direuta de los Infantes de la Cerda, primoxénitos y herederos del rei de Castiella Alfonsu X el Sabiu, que moró nésta villa al casóse con Fernán Gutiérrez de Valverde (1368-1380), IX señor de Castellanos, d'Alburquerque y de Trujillo (Cáceres), que tamién yera señor de La Torre y de la Devesa de Castellanos, que tenía numberoses finques en Griñón y na vecina Cubes de la Sagra.

Al suprimise n'España los señoríos, en 1813, la villa de Griñón, queda llibre y conviértese nun conceyu independiente, dixebrándose definitivamente de Cubes de la Sagra. El so postreru señor feudal foi'l marqués de Malpica y Povar.

Foi significativa la presencia néstos «pagos», de los condes de Campu Allegre, yá qu'en 1915 la entós condesa Mª del Carmen de Xifré y Chacón (1854-1956), VI condesa de Campu Allegre, y III marquesa de Isasi, casada con Francisco de Carvajal y Hurtado de Mendoza, IV conde de Fontanar, ufiertó una de les sos finques d'ocho hectárees a la Congregación de los Hermanos de La Salle, en condiciones bien ventaxoses pa la congregación, cola cuenta de que nella se creara un centru de reclutamiento y formación relixosa. Nel edificiu esistente nésta finca, que la condesa utilizaba pa pasar la seronda y la primavera, allugóse'l primitivu asentamientu del centru de formación, comunidá, llocutoriu, despensa etc. con casa amiesta del capellán y cortes, éstes últimes baltaes en 1921.

El Colexu de los Hermanos de La Salle, foi mientres la guerra civil española (1936-1939), Hospital de Sangre, onde fueron atendíos numberosos mancaos de la guerra. Darréu dedicóse principalmente a la enseñanza, siendo un referente bultable na educación de los mozos griñonenses.

Llugares d'Interés artísticu editar

 
Parque de la llocalidá
  • Ilesia Parroquial Ntra. Sra. de l'Asunción: Foi edificada aprovechando una Ermita anterior. La parte más antigua ye la torre-campanariu y la bóveda de crucería, d'estilu mudéxar. Esta parte más antigua, paez datar del sieglu XIV, con delles ampliaciones asocedíes nos sieglos XVI al XVIII. Los murios son de lladriyu y mampostería en caxes. Consta d'una nave con cuatro capilla nel llau del Evanxeliu y un arcu triunfal de mediu puntu. La nave central ta cubierta por alfarje con tirantes y la capiya mayor con bóveda de crucería. A los pies de la nave y n'alto ta'l coru. Nel llau de la epístola abre una portada con arcu de mediu puntu y pórticu de recién construcción.
Caltiénse un interesante retablu barrocu de madera, de Juan Correa de Vivar, una de les sos primeres obres en solitariu, nel que puede trate como yera la macería qu'armaba esta clase d'obres antes de ser doraos. Ye relevante una pila bautismal agañonada del sieglu XVII y dos retablos de la segunda metá del XVIII.
  • Conventu Clarises de la Encarnación: Esti conventu de clausura foi fundáu en 1523 por un personaxe llamáu Rodrigo Díaz de Vivar. Ye d'estilu barrocu con murios de lladriyu y mampostería en caxes. La nave tien un arcu de mediu puntu rebaxáu y cubierta con falsa bóveda apainelada con lunetos y capiya mayor con alfarje octogonal. A los pies de la nave, en baxu, ta'l coru, con rexa, en clausura.
El retablu mayor ye d'estilu renancentista, del primer terciu del sieglu XVI, con tres cuerpos y trés calles. Hai una pintura del Cristu de Burgos robláu por Ballueca en 1688.
  • Congregación de los Hermanos de La Salle: Fundar en 1915, aprovechando una finca d'ocho hectárees perteneciente a Carmen de Xifré y Chacón (1884-1956), VI condesa de Campu Allegre y III Marquesa de Isasi, casada con Francisco de Carvajal y Hurtado de Mendoza, IV conde de Fontanar, y que dicha condesa venció-yos en condiciones bien ventaxoses
Foi'l 20 d'ochobre de 1916 cuando llegaron los trés primeros hermanos de La Salle: Ludovico María, Ibistión Luis y Arturo. Poco dempués incorporóse l'hermanu Casiano. Dende un principiu dedicar a Casa de Formación, reformándose y ampliándose darréu gracies, sobremanera a dos grandes benefactores: José Manuel Espelius y Matienzo y la so esposa Gertrudis Pedroso y Pedroso. Dempués de la muerte de Gertrudis en 1892, el so vilbu fixo grandes donaciones en memoria so a la Casa de Formación de Griñón. A la so muerte, en 1927, mandó 500 000 pesetes pa construyir la Ilesia de la Casa, presupuestada en 300 000 pesetes de la dómina. Esta ilesia ye d'estilu historicista. El restu de la so fortuna foi para quien nomó únicu herederu: La Fundación Patronatu de San José, cola misión d'ayudar a los mozos, que teniendo vocación al maxisteriu, escarecieren de medios económicos, y quixeren preparar en Griñon pa ser maestros relixosos.

Educación editar

En Griñón hai una guardería privada y una casa de neños (pública), un colexu públicu d'educación infantil y primaria, un institutu d'educación secundaria , dos colexos privaos (con y ensin conciertu) y una escuela de música.

Cultura editar

Griñón cuenta col Certame del cantar castellanu «Villa de Griñón». Ye un concursu onde participen coros y corales d'España; el ganador d'esti concursu en 2006 foi'l Coru Interludiu de Burgos.

Dende va unos años Griñón entama'l ciclu «Los branos de la Plaza tolos sábados del branu,una serie de conciertos de copla, flamencu, tangu, pop que se convirtió nun acontecimientu social al arrexuntar na Plaza del Conceyu a gran cantidá d'espectadores con ganes d'esfrutar y dar vida al pueblu.

Bibliografía editar

  • Diccionário Universal Ilustráu. Editorial Espasa Calpe S.A.
  • Historia d'España, del Marqués de Lozoya. Editorial Salvat.
  • Repartu de Grandores y Títulos del Reinu. Institutu Salazar y Castro.
  • Guía Informativa Municipal.

Enllaces esternos editar

Estadística editar

Caleyeru, cartografía y fotografía aérea editar

Direutoriu local d'empreses y comercios de Griñón editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.