Herrera de los Navarros

Herrera de los Navarros ye una población española de la comunidá autónoma d'Aragón. Asítiase al sur de la provincia de Zaragoza, nes estribaciones del Sistema Ibéricu y a la vera del ríu Herrera, afluente de l'Agües Vives.

Herrera de los Navarros
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Herrera de los Navarros (es) Traducir Adolfo Val Rubio
Nome oficial Herrera de los Navarros (es)[1]
Códigu postal 50150
Xeografía
Coordenaes 41°12′34″N 1°04′51″W / 41.209444444444°N 1.0808333333333°O / 41.209444444444; -1.0808333333333
Herrera de los Navarros alcuéntrase n'España
Herrera de los Navarros
Herrera de los Navarros
Herrera de los Navarros (España)
Superficie 105.006456 km²
Altitú 890 m
Llenda con Azuara, Villar de los Navarros, Nogueras, Luesma, Vistabella de Huerva, Aladrén, Tosos y Aguilón
Demografía
Población 502 hab. (2023)
- 278 homes (2019)

- 228 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 4,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
herreradelosnavarros.es
Cambiar los datos en Wikidata
Vista xeneral.

Historia editar

 
Vasía cilíndrica con decoración de motivos solares, hayada nel xacimientu de los Castellares, data del Sieglu II e.C. (Muséu de Zaragoza, Zaragoza)

La hestoria foi arrogante con Herrera de los Navarros; pueblos prerromanos como los celtiberos, romanos, árabes, cristianos y mudejares; tou un crisol de pueblos y cultures que col pasu de los sieglos fueron conformando'l caracter y personalidá de les sos xentes.

Pueblos prerromanos editar

Ciñendonos a les fontes escrites clásiques, l'actual contorna de Daroca debía de tar ocupada por pueblos celtíberos, edetanos y beliones, siendo la presencia de los primeres la más destacable.

Romanización editar

La presencia de romanos na zona nun debió de ser bien intensa a xulgar polos escasos muertes arqueolóxicos atopaos. Sicasí, nel términu municipal d'Herrera de los Navarros atopamos a un quilómetru del actual pueblu los restos del pobláu conocíu como los Castellares. Trátase d'un asentamientu ibero-romanu d'edá temprana asitiáu a lo cimero d'un puexu de forma allargada y llindáu por una muralla y foso defensivu.

Musulmanes editar

Cola cayida del imperiu romanu, llegaron los pueblos bárbaros instalándose'l reinu visigóticu. El calquier que la posterior ocupación polos árabes, y la so refinada cultura dexó na contorna, perdura hasta los nuesos díes. Esti influxu manifiéstase principalmente nel trabancosu trazáu de les cais, reflexu de la importancia que'l mundu interior tenía pa los sos habitantes, según nel usu de materiales como lo texa árabe.

Medievu cristianu editar

Con reconquistar empieza la verdadera puxanza d'Herrera de los Navarros gracies a los fueros reales daos p'atraer población del norte peninsular. D'ende la referencia nel nome del conceyu a Navarros, de xuru pol orixe de la mayoría d'estos nuevos pobladores. Xaime I mandó construyir equí un pequeñu palaciu pal descansu de les sos caceríes, atrayendo a numberosa población que foi instalándose na fastera sur del pueblu. Esto fixo necesariu la construcción de ventes p'agospiar a los viaxeros y de ferreríes pa ferrar a los caballos, forxándose'l nome actual de la llocalidá Herrera.

Edá Moderna editar

La espulsión de los xudíos y moriscos foi un fechu que tuvo una gran repercusión n'Aragón, sufriendo una regresión económico y demográfico, sumiendo sectores claves de la sociedá de la dómina.

Amestada dende'l medievu a la Comunidá de Daroca, Herrera de los Navarros formó parte de la Comunidá d'aldegues de Daroca dientro de la Sesma de Trasierra. Esto dexó-y esfrutar de la prosperidá económica que mientres el sieglu XVII producir en tola comunidá, dexando una crecedera demográfica importante.

Edá Contemporánea editar

A partir de la segunda metá del sieglu XVIII, la falta de renovación de les estructures granibles y el retrasu téunicu, provoquen l'empiezu del cayente económicu de la contorna. La situación va vese agravada con crisis y guerres como les carlistes que solmenaron la contorna a lo llargo del sieglu XIX. El desenvolvimientu económicu del sieglu XX gracies a la industrialización, dexara de llau estes tierres entornaes na agricultura, sufriendo duramente l'éxodu a les capitales comarcales y de provincia en busca de mayores oportunidaes.

Patrimoniu históricu editar

Herrera de los Navarros tien un patrimoniu históricu artísticu de primer magnitú, con una ilesia-fortaleza mudéxar declarada Patrimoniu de la Humanidá pola UNESCO. A poca distancia álzase maxestosu'l santuariu de la Virxe d'Herrera; edificiu construyíu nuna espectacular paraxa que bien merez una visita.

Ilesia de San Xuan Bautista editar

 
Ilesia de San Xuan Bautista.

Trátase d'una magnífica ilesia mudéxar con dos arquillos superpuestos de mediu puntu nos remates, declarada Patrimoniu de la Humanidá. Construyida a finales del sieglu XIV, ye del tipu ilesia fortaleza. La so espectacular torre tien una estructura de minarete almohade, decorada con frisos de esquinillas, arcos mixtilineos entecruzaos y lobulaos. L'actual cuerpu de campanes ye del sieglu XVI y el so remate octogonal de dómina barroca.

Santuariu de la Virxe d'Herrera editar

La Ermita d'Herrera de los Navarros, llugar emblemáticu del conceyu, alzar a 1.350 metros d'altor. Cunta la tradición, qu'esactamente nel llugar onde ta construyida la ermita, la virxe apaecer a un carboneru llamáu Martín; por dos vegaes intentaron los fíos d'Herrera llevar la imaxe apaecida dende'l monte hasta la ilesia del pueblu, pero ésta volvió al llugar de la so apaición, onde finalmente se dexó. La ermita sufrió ampliaciones a partir del sieglu XVI, pero lo qu'agora se caltién del santuariu data de los sieglos XVII y XVIII. Anguaño tase llevando a cabu un gran complexu turísticu, una hospedería, na que se va dar acoyida a un eleváu númberu de visitantes.

Naturaleza editar

La redolada natural d'Herrera de los Navarros conforma una paraxa ideal pal amante de la naturaleza. D'ende qu'Herrera tea incluyida na Rede Ecolóxica Europea Natura 2000, que garantiza'l caltenimientu de los hábitats y les especies d'interés comuñal. Asina la zona denomada So Huerva - Plana de María, foi declarada Zona d'Especial Proteición pa les Aves, cuyofin ye protexer conducentemente a toles aves que viven n'estáu montés na redolada. Amás, cercanes al términu municipal d'Herrera atopen les ZEPA de La Lomaza de Belchite y de la Llaguna de Gallocanta. Herrera de los Navarros cunta amás con un Llugar d'Importancia Comuñal, la llamada zona Alto Huerva - Sierra d'Herrera, paisaxe singular de gran guapura ya interés naturístico.

 
La Sierra d'Herrera, patrimoniu natural de la llocalidá.

Fauna editar

N'Herrera pueden reparase aves como la utre común, l'águila culebrera, l'águila real, la avutarda, l'algaraván, la ortega, la chova piquirroja, la calandria dupont, la collaba rubia, lo cogujada montesina y l'escribán hortolanu. Como especies d'interés piscícola podemos atopar cámbaros de ríu autóctonos, barbos culirrojos, bermejuelas y madrillas. Los principales mamíferos, de mayor interés cinexéticu y representatividá son: el xabalín, el coneyu, la llebre y el gatu montés. La presencia d'estos mamíferos faen d'Herrera un llugar escepcional pa la caza.

Flora editar

Pueden estremase, a nivel xeneral, trés grandes unidaes de vexetación potencial: los majorales, los quejigales y los carrascales. A ellos hai qu'añader, en menor proporción, pinares, xarales y gorbizales, parameras caliares, carbes gipsófilos, formaciones de ribera, cultivos y araxales.

Senderismo editar

Pa esfrutar de la redolada natural d'Herrera de los Navarros son munchos los llugares que podemos visitar: La Fonte de Sancho Mancho, que la so lleenda cunta qu'esistía una mina abandonada, de plata, fierro o cobre, el paséu de los Cures, pol que pasiaben mientres la puesta de sol, el peirón onde vamos depositar una piedra pa garantizar la nuesa vuelta al conceyu; y Valdelafuen, llugar acondicionáu como una zona de recréu y descansu, onde vamos poder esfrutar de la tranquilidá de la naturaleza. Herrera resulta un destín ideal pa los aficionaos tanto a la caza como a la micoloxía yá que nestes tierres atopen perdices, falpayares, coneyos y xabalinos, ente otres especies. Na seronda, la guapura del so paisaxe y la bayura de rebollones (Níscalo) nos sos pinares son un importante reclamu pa esfrutar de la so naturaleza.

Política llocal editar

Últimos alcaldes d'Herrera de los Navarros editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Carlos Mayor Izaguerri[2] Ind.
1983-1987 PAR
1987-1991 Melitón Pérez García AP
1991-1995 PP
1995-1999
1999-2003 Jesús Enrique Sola Sevilla PAR
2003-2007
2007-2011
2011-2015 Adolfo Val Rubio PSOE
2015-2019 Enrique Felices Serrano[3] Ind.

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[4]
Partíu 2003 2007 2011 2015
Ind. 3
PSOE 1 - 1 2
PAR 4 4 3 1
PP 2 3 3 1
CHA -
Total 7 7 7 7

Tradiciones editar

Fiestes patronales editar

Destacada ye la celebración de les Fiestes Patronales n'honor de la Virxe de la Sierra d'Herrera nel mes de setiembre, siendo los principales díes el 8 y el 10 de setiembre, dia nel que se xube en romería al santuariu de la Virxe d'Herrera, daqué que se va repitir mientres les Pascues de Pentecostés y el 23 d'abril, dia de San Jorge.

San Blas editar

A principios de febreru celebren les fiestes n'honor a San Blas. Entós tien llugar la procesión del santu, lleváu polos quintos de la llocalidá, tres la cual ye partíu'l tradicional 'Rollu de San Blas'.

San Isidro editar

El 15 de mayu (San Isidro) la Hermandá y el Conceyu parten sardines y vinu a tou aquel que lo deseye.

San Antón editar

El 16 de xineru prinden les fogueres de San Antón, enmarcaes nes ancestrales fiestes del fueu que tradicionalmente celebrar en munches llocalidaes d'Aragón.

Heráldica editar

Escudu Cuadrilongo

de base circular partíu de plata y azur con una ferradura n'abilsu, d'unu nel otru, acompañada nos cantones del xefe de dos escudetes ojivales cola Señal Real d'Aragón; nel cantón diestru de la punta d'un martiellu, d'azur, en palu, y nel cantón siniestru de la punta d'una tenaza de plata, tamién puesta en palu. Al timbre, Corona Real abierta compuesta d'un aru d'oru engastado en piedres precioses-rubinos, esmeraldes y perlles sumáu d'ocho florones, con perlles entrepolaes, de los cualos trés topar ocultos.

Bandera La bandera d'Herrera de los

Navarros representar nun pañu que les sos proporciones son d'un llargor equivalente a trés medios del so ancura. En pañu azul quintes horizontales blanques encaxaes y al estil una ferradura blanca qu'incorpora nel so buecu la Señal Real d'Aragón. El modelu de gala va iguar en tafetán de seda o damascu colos principales símbolos según la corona bordaos n'oru.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  3. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  4. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar