Hontoria de Valdearados

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Hontoria de Valdearados ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos al sur na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España). Amás forma parte de la contorna de La Ribera, del partíu xudicial d'Aranda y del conceyu del mesmu nome.

Hontoria de Valdearados
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Hontoria de Valdearados (es) Traducir Domingo de Guzmán Sanz Arranz
Nome oficial Hontoria de Valdearados (es)[1]
Códigu postal 09450
Xeografía
Coordenaes 41°44′40″N 3°31′12″W / 41.744444444444°N 3.52°O / 41.744444444444; -3.52
Hontoria de Valdearados alcuéntrase n'España
Hontoria de Valdearados
Hontoria de Valdearados
Hontoria de Valdearados (España)
Superficie 33.58 km²
Altitú 870 m
Llenda con
Demografía
Población 164 hab. (2023)
- 107 homes (2019)

- 73 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Burgos
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,88 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
hontoriadevaldearados.burgos.es
Cambiar los datos en Wikidata

El nome de Hontoria ye una adautación de les pallabres llatines "fons" y "aurea" (fonte d'oru). L'apellíu Valdearados (Valle de los araos) provién de la dómina de Reconquistar y posterior Repoblación.

Historia editar

El gran territoriu entendíu ente los ríos Arlanza y Duero foi recuperáu pol Reinu de Castiella a partir del añu 912 cuando s'asitiaron los estremos defensivos contra los invasores n'Osma, San Esteban de Gormaz, Roa y Haza.

Xentes veníes del norte de la Península (de Galicia a Francia y de la Castiella más vieya) repoblaron esti territoriu abandonáu mientres doscientos años. Nesti momentu entamaron la mayoría de los pueblos güei esistentes asitiaos na zona. D'esta forma, grupos de families entamar en pequeños conceyos y ocuparon les tierres alzándose como homes llibres y convirtiéndose en propietarios de la so aldega.

Nel sieglu X, personaxes históricos como Abderramán III o Almanzor, llegaron coles sos campañes destructivos nel sector del Duero. Sicasí, los nietos y fíos de los repobladores llograron aguantar y evitar la invasión del llugar. La primer constancia del nome de Hontoria tener nel monesteriu de San Juan de la Peña, Aragón, nun pergamín del 7 de xunetu de 1029.

Mientres el gobiernu de Sancho III, Hontoria tenía'l derechu de la Benefactoría, esto ye, podía escoyer y destituyir a un proteutor defensor del vecinderu en cuenta de una contribución. Don Ramiro Flórez convertir en Benefactor.

Sobre l'años 1048, atopóse otra mención a Hontoria nel testamentu del rei Fernandu I, onde cita'l monesteriu de San Isidoro de Hontoria dedicáu a San Isidoro de Sevilla. Sicasí, na actualidá nun queden restos del mesmu.

Al este de Hontoria surdió'l pueblu de Quintanilla de Ricuerda que'l so cotu dependía de la xurisdicción eclesiástica d'Arauzo de Torre y civil de la villa de Hontoria de Valdearados.

Na Edá Moderna, nos censos del sieglu XVI, Hontoria de Valdearados apaez como Villa exenta de xurisdicciones señoriales. Nel sieglu XVIII, sicasí, atopamos a Hontoria dientro del señoríu de los Condes de Miranda y Duques de Peñaranda. Del sieglu XVIII tenemos una fonda conocencia debida al famosu catastru del Marqués de la Ensenada Marqués de la Ensenada que se celebró en Hontoria en 1752 y onde se detalla perfectamente tou lo relativo y perteneciente al conceyu naquel momentu.

A principios del sieglu XIX, Napoleón y el so exércitu llegaron a Hontoria onde tuvieron llugar importantes combates y escaramuzas remataos con ésitu pol célebre guerrilleru: el Cura Merín. Entá na actualidá, los hontorianos corien un himnu n'alcordanza a les batalles qu'ellí se celebraron: “La Virxe de la Serna ye milagrosa, que mató a los franceses na Pinosa. La Virxe de la Serna fixo un milagru, que mató a los franceses en Valdecuadro”.

El términu la Pinosa ye asina porque ye una pinada de la que sobresal un peño, que llamen el peñuco, y que resulta un bon obervatorio pa ver el campu de batalla.

Na emboscada de Valdecuadro, el Cura Merín ganó a les tropes de Napoleón que veníen dende Aranda de Duero. La resultancia fueron 63 muertos, 97 mancaos y más de 500 prisioneros franceses.

Anguaño, se reliza una recreación d'esta batalla cada añu o cada dos años per parte de dellos vecinos del pueblu y d'asociaciones rellacionaes cola Guerra de la Independencia.

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente'l 14 de febreru de 2004.

El diseñu del Escudu Municipal de Hontoria de Valdearados ye partíu y mediu cortáu. Primero, en campu de gules, fonte d'oru, mazonada de sable, con dos caños manantes y agua n'azul. Al xefe, estrella d'oru de seis puntes. Segundu, en plata, cepa de sinople (fueyes) y sable (recímanos). Terceru, n'azul trés espiges d'oru, puestes una en palu y dos en sotuer. Entado en punta y sobre sable, mitra d'oru con cruz de sinople. Al timbre, corona real zarrada.

 
Escudu de Hontoria de Valdearados

La fonte dorada fálanos de HONTORIA y l'estrella recuérdanos a la Villa de QUINTANILLA DE RICUERDA , integrada nel cielu históricu del actual Conceyu.

Nel cuartel segundu, en campu de plata, resalta una añosa cepa con fueyes y recímanos. Esto indícanos que tamos na Ribera del Duero.

Nel tercer

o, d'azul, trés espiges d'oru canten la naturaleza agraria de la Villa.

Finalmente, nel entado de la punta, en sable resalta una mitra episcopal n'oru con ínfulas y cruz de sinople, alusión a Don Andrés de la Cuesta y nél a tolos vecinos. La Corona Real del Timbre recuerda que'l reinu d'España protexe'l presente y futuru de HONTORIA DE VALDEARADOS.

Fiestes y tradiciones editar

La Virxe y San Roque editar

Son les fiestes más importantes del pueblu y celébrense alredor de los díes 15 y 16 d'agostu. Mientres tola selmana hai numberoses actividaes pa los vecinos.

El Ramonajo editar

La fiesta del Ramonajo remontar al añu 1988 cuando, un grupu d'amigos encabezáu por Clemente María Zayas, conocíu como Clementín, punxo en práctica'l celebrar cola xente del barriu una popular chicolatada como fin de les fiestes de l'Asunción y San Roque. La fiesta del Ramonajo (nome del barriu) celébrase'l día 17 d'agostu.

A la vista del ésitu de dicha chicolatada, al siguiente añu'l númberu de participantes aumentó xuniéndose al Ramonajo numberoses cuadrielles que collaboraron apurriendo al menú un xamón y un gochín.

Na actualidá, dexó de ser una fiesta del barriu pa convertise nuna festividá más de tol pueblu. Yá nun ye una chicolatada sinón una gran cena de tolos hontorianos afatiaos col pañuelu de fiestes.

La organización y alministración d'esta fiesta cuerre al cargu de los vecinos del barriu'l Ramonajo qu'empleguen la tarde entera del 17 d'agostu pa cocinar pa tol pueblu.

Virxe de la Serna editar

La festividá n'honor a la Virxe de la Serna celébrase'l 8 de setiembre con una romería na que tol pueblu camina hasta la ermita y, una vegada ellí, celébrase una misa n'honor a la Virxe. Tres la eucaristía tien llugar una procesión cola imaxe de la Virxe y de San Isidro Llabrador.

Selmana Santa editar

La Selmana Santa nun s'estrema enforma de la del restu de pueblos de la contorna. Empieza'l Domingu de Ramos con una eucaristía y posterior procesión.

Les marzas editar

Como'l so propiu nome indica, tien de cantase la última nueche de febreru a partir de les 12 de la nueche.

=== San Antonio celebra'l 13 de xunu y, cola collaboración de les muyeres del pueblu y de la panadería, realícense los típicos "paninos de San Antonio".

Esti día tol pueblu allega a la misa que se celebra na ermita construyida n'honor al santu. A la salida de misa, tolos vecinos collaboren na compra de los paninos que los sos beneficios destinar al cepiyu de la ermita pa sufragar el so caltenimientu.

Llugares d'interés editar

Muséu Etnográficu editar

El Muséu Etnográficu atópase allugáu nuna amplia sala de la planta baxa del Palaciu del Obispu, xunto a la carretera que traviesa'l pueblu. Trátase d'un muséu que cunta con oxetos y antigüedaes que recuerden cómo yera la vida, les costumes, los distintos preseos ya instrumentos qu'emplegaben los nuesos antepasaos.

Cuenta con más de 500 pieces y, cualesquier que se tope en posesión d'una antigüedá, puede emprestala al muséu.

Ermita de San Roque editar

Esti templu alzar nel añu 1757, en memoria del santu de Hontoria por cuenta de la so muerte por causa de la peste. Atópase xuníu al campusantu del pueblu creáu darréu (sobre'l 1820).

Ta asitiada na carretera que lleva a Baños de Valdearados.

Ermita de San Antonio de Padua editar

Atópase alzada onde un día hubo una ermita dedicada a San Sebastián. Foi construyida en 1765 pol ciñu que teníen los hontorianos al mártir que lleva'l so nome.

Asítiase pela rodiada del pueblu, na carretera que lleva a Quemada.

Ermita de la Virxe de la Serna editar

Data del añu 1775 y débese a la devoción de les xentes del pueblu pola so Virxe. Nel añu 1812, tuvo llugar en dicha ermita la muerte de Domingu Merín (el párrocu del pueblu) a manes de los franceses y los hontorianos estimen la posterior proteición recibida frente al exércitu de Napoleón na Pinosa.

Ilesia de San Esteban Protomártir editar

L'edificiu de la Ilesia Parroquial ye de planta basilical, de tres naves. Parte de la Ilesia data del añu 1136, d'una ilesia románica, pero sufrió posteriores remodelaciones. La parte más importante data del sieglu XVI y cuenta con un estilu góticu renacentista y cubrición abovedada, de crucería.

El restu de la Ilesia pertenez al sieglu XVIII con un estilu neoclásicu y d'escasa ornamentación. Los retablos fueron tallaos en numberosos estilos y pertenecen a distintos tiempos.

Ponte Canto editar

 
Hontoria de Valdearados vistu dende l'altu del pueblu.

Construyíu en piedra y asonsañando les construcciones romanes, la Ponte Canto dexa travesar el Ríu Aranzuelo. Cuenta con dos güeyos.

El palaciu obispal (Conceyu) editar

Perteneció al Obispu Don Andrés de la Cuesta (1516-1564). Yera un personaxe bien conocíu de la dómina que tuvo'l privilexu de poder viaxar y cuntó col sofitu de numberosos nobles como Felipe II o Carlos I.

El palaciu cunta con una superficie averada de 1200 metros y tien una planta baxa, dos pisos cimeres y un desván.

L'edificiu ocupó distintos usos como'l de Caxa d'Aforros, oficina de la Cámara Agraria, vivienda y, anguaño, ye'l Conceyu y la Casa Consistorial.

Edificiu de les escueles editar

El motivu de la so construcción foi la creación d'una escuela municipal pa tolos neños del pueblu. Anguaño, ta estremáu en delles sales qu'acueyen diverses actividaes como'l consultoriu médicu, la sede de l'asociación de xubilaos “San Antonio”, la sede de l'Asociación Cultural “Ríu Aranzuelo” o la sede de Caja Burgos.

La plaza mayor editar

Foi construyida nel añu 1921. Cuenta con un pilón de piedra sólida sobre'l que s'alza la bandera y l'escudu municipales.

Xeografía editar

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 860msnm.[3][4]
Noroeste: Baños de Valdearados Norte: Caleruega Nordeste: Coruña del Conde
Oeste: Baños de Valdearados   Este: Arandilla
Suroeste: Quemada Sur: San Juan del Monte y Zazuar Sureste: Peñaranda de Duero
Clima Según

los datos de la tabla de siguío y d'alcuerdu a la clasificación climática de Köppen modificada[5] Hontoria de Valdearados tien un clima mediterraneu de tipu Csb (templáu con branu secu y templáu).[6]

   Parámetros climáticos permediu de Hontoria de Valdearados nel periodu 1965-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 3.4 4.5 6.9 8.4 12.3 16.8 20.2 19.9 16.4 11.6 6.7 4.1 10.9
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1965-2003 y de temperatura pal periodu 1967-2003 en Hontoria de Valdearados[7] 7 de payares de 2012

Climograma:  

Hidrografía El

Aranzuelo ye'l ríu que pasa por Hontoria de Valdearados.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 33,58km²,[8] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 191 habitantes y una densidá de 5,69hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Hontoria de Valdearados ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[9]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[9]      Población según el padrón municipal de 2011[10] y de 2017 del INE.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. códigu INE-164
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Hontoria de Valdearados na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 29 de payares de 2012.
  6. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  7. «Promedios mensuales - Hontoria de Valdearados, ESP». Consultáu'l 7 de payares de 2012.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Burgos». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016.
  9. 9,0 9,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Hontoria de Valdearados».
  10. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos editar