La llingua janty o ostiaco (nome tradicional que-y daben los rusos) pertenez a la familia de llingües uráliques, el so pariente más cercanu ye'l mansi o vogul, según l'húngaru.

Janty
ханты ясанг / janty iasang
Faláu en  Rusia, nel Distritu Autónomu de Janti-Mansi, Distritu Autónomu Yamalo-Nenets y na provincia de Tomsk
Falantes 9600 (2010)
Familia Urálicu

  Finu-ugro
    Obi-ugro
      Mansi

Alfabetu cirílicu
Estatus oficial
Oficial en Distritu Autónomu de Janti-Mansi (Rusia)
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 -
ISO 639-2 -
ISO 639-3 kca

Estensión del janty

Ye la llingua de los janty o ostiacos, que viven nel norte de Siberia, nes rexones de la cuenca de los afluentes del ríu Obi y del Irtysh y nel cursu medio y baxo del Obi.

Según los datos del censu del 2002, el númberu de jantys algama les 28 700 persones, la mayoría de les cualos (25 900) viven nel distritu autónomu de Janti-Mansi (sacante nes rexones occidentales, habitaes polos mansi) y de Yamalo-Nénets, el restu habiten la zona nororiental de la rexón de Tomsk. Mientres l'intre del sieglu XX la población janty permaneció más o menos estable, pero varió negativamente la conocencia de la so llingua, y asina, si en 1959, el 77% d'ellos teníen el janty como la so llingua materna (pa un total de 19 410), en 1970 el porcentaxe baxara al 68,9% (pa una población total de 21 138), y en 1989 entá ye más, a un 60,5%. Al pie de esti enclín creció de manera imparable el númberu de jantys qu'apoderen el rusu (y que lo tienen como llingua materna o segunda llingua): d'un 70,3% en 1959 a un 89,4% en 1989.

Dialeutos editar

Al ser la población janty tan pequeña y estendese por un territoriu inmensu, la fragmentación dialeutal ye acusada. Suélense considerar dos grupos de dialeutos, los occidentales (puramente jantis), de la mesma estremaos en septentrionales y meridionales, y los dialeutos orientales (o tamién llamaos kantyk, según la denominación endóxena de los mesmos janti orientales). Ente los primeres atópense por casu los dialeutos Obdorian, Obi, Irtysh, ente los orientales por casu el de Surgut o'l de Vaj-Vasiugán Los dialeutos territorialmente axacentes son similares ente sigo, pero los puntos más alloñaos del continuu dialeutal presenten diferencies importantes tantu en fonética, morfoloxía y léxicu, lo que torga que sían mutuamente comprensibles. Esto llevó a qu'en realidá nun esista una llingua lliteraria unificada sinón delles.

Escritura editar

 
Alfabetu janty de 1932-36.

Los primeros intentos de crear una variante escrita pa la llingua janty surdieron en 1868, cuando se tradució a unu de los dialeutos janty el Evanxeliu de San Mateo. Nos años trenta realizáronse intentos por afaer un alfabetu llatín, pero en 1937 pasar al cirílicu. Na actualidá cuatro de los dialeutos tienen la so propia norma escrita estremada.

El janty estudiar nes escueles primaries locales. Esiste tamién un periódicu.

L'alfabetu actual usáu pa los cuatro dialeutos ye'l siguiente:

Referencies editar

Enllaces esternos editar

 
Wikimedia Incubator
А а Ӓ ӓ Б б В в Г г Д д Е е Ё ё
Ә ә Ӛ ӛ Ж ж З з И и Й й К к Ӄ ӄ
Л л Л’ л’ М м Н н Ӈ ӈ О о Ӧ ӧ Ө ө
Ӫ ӫ П п Р р С с Т т У у
Ӱ ӱ Ф ф
Х х Ц ц Ч ч Ч’ ч’ Ш ш Щ щ Ъ ъ Ы ы
Ь ь Э э Ю ю Я я