Un indlandsis (en danés, «xelu interior»), llamáu davezu en castellán casquete glaciar, y dacuando calota de xelu o capa de xelu, ye una masa de xelu de gran espesura que cubre una rexón estensa de la superficie continental nes rexones polares de la Tierra. Alcontrar en llatitúes estremes con una estensión convencional de más de 50 000 km². N'otres dómines xeolóxicos había un númberu mayor y cubríen una superficie más estensa, pero na actualidá namái cubren L'Antártida y Groenlandia. Nun tien de confundir se esti conceutu nin col de banquisa, la capa de xelu flotante d'estensión variable que se forma nos mares polares, nin col casquete polar.

Descripción y orixe editar

El términu indlandsis aplicóse primeramente a les zones cubiertes por xelos permanentes de Groenlandia, Islandia y los archipiélagos árticos. Na actualidá, la pallabra danesa ye la usada polos xeógrafos pa referise a tou campu de xelu de dimensiones continentales y que persiste mientres sieglos.

Los indlandsis tienen una forma cupular con una gran combadura, independientemente del relieve que tenga'l sustratu en que tán asitiaos. El pesu del xelu (nes partes más fondes "xelu fósil") (en L'Antártida llega a tener 2000 m d'espesura) provoca que la superficie de la litosfera sol xelu atopar nuna bona parte sol nivel del mar. A lo último el xelu glaciar ye una roca sólida que contribúi a la estructura de la corteza y condiciona la so equilibriu isostático.

Mientres los periodu glaciales, la estensión de les capes de xelu amplíase considerablemente: nel Würm o wurmiense, los casquetes estender por Europa y América del Norte hasta unos 45º graos de llatitú.

Mientres los periodos tibios o templaos interglaciales, el retrocesu de les capes de xelu dexa señalaes buelgues nel relieve de les tierres remanecíes. De primeres, produzse por isostasia una lenta elevación del territoriu que tuvo sol xelu, y preséntense formaciones xeofísiques carauterístiques: escudos —estenses planicies y llanures debíes a la fuerte erosión que causa la capa de xelu al avanzar y recular—. Esto apréciase especialmente nel hemisferiu norte, onde destaquen lEscudu Canadiense y lEscudu Bálticu, llagos glaciares, llombes morrénicas (especialmente drumlins), valles d'orixe glaciar, fiordos, firths, ríes, xigantescos cantares rodaos y —como asocede na Patagonia arxentina— picachos aisllaos (antiguos nunataks) llamaos chihuidos.

Galería d'imáxenes editar

Capa de xelu de L'Antártida editar

La capa de xelu antártico constituyóse de primeres como un campu de xelu a entamos del oligocenu con periodos de meyora y retrocesu hasta'l pliocenu, cuando los xelos cubrieron la M.O.G. de L'Antártida al allugase ésta pola deriva continental nel área polar meridional.

Cubre una área de más de 14 millones de km². Si considérase tamién al xelu marino (flotante), la mesma amplíase a unos 30 millones de km² mientres l'iviernu. A diferencia del xelu glaciario, el xelu marino namái tien unos pocos metros d'espesura (usualmente non más de cinco).

A última hora, cola so estensión de 14 millones de km², tien 30 millones de km³ de xelu, lo qu'equival al 90 % de l'agua duce del planeta Tierra. Si la capa de xelu antártico se derritiera, el nivel de los océanos alzaríase 61,1 m. Sicasí, esti datu nun tien de ser tomáu de forma alarmista, yá que nun ta previstu qu'esto asoceda nel curtiu o medianu plazu. A pesar d'ello, la contribución de L'Antártida a la elevación del nivel del mar podría ser significativa en casu de dilise.

Capa de xelu de Groenlandia editar

La capa de xelu groenlandés, tamién llamada Sermersuaq, anguaño tien una estensión de 1,7 millones de quilómetros cuadraos, lo que supón el 82 % de la superficie de la isla. El volume de los sos xelos ye de 2,85 millones de quilómetros cúbicos; si fundiera la capa de xelu groenlandés, el nivel de los océanos xubiría 7,2 m.

Ver tamién editar



Referencies editar

Enllaces esternos editar