La islla Javier[Nota 1]ta asitiada na rexón austral de Chile nel golfu de Penas, dixebrada del continente pela canal Cheap. Constitúi la parte sur del golfo San Esteban.

Islla Javier
Situación
PaísBandera de Chile Chile
Rexón Rexón d'Aisén del General Carlos Ibáñez del Campo
Provincia Capitán Prat (es) Traducir
Tipu islla
Coordenaes 47°07′00″S 74°24′00″W / 47.1167°S 74.4°O / -47.1167; -74.4
Islla Javier alcuéntrase en Chile
Islla Javier
Islla Javier
Islla Javier (Chile)
Datos
Altitú media 415 m
Cambiar los datos en Wikidata
Islla Javier y contorna.
Comuña de Tortel

Alministrativamente, pertenez a la provincia Capitán Prat de la Rexón d'Aysén.

Dende hai aproximao 6.000 años les sos mariñes fueron habitaes pol pueblu kawésqar.

Allugamientu editar

Mapa de la islla

Ta asitiada, según el Carreru, en L:47°07’00” S. G:74°24’00” W. Allugada nel sector NE del golfu de Penas, a 7 nmi de la entrada al abra Kelly y al oeste del senu Xesuita. Al norte atopa'l golfo San Esteban, al este la canal Cheap y al sur y al oeste les agües del golfu de Penas.

Les sos llendes son: nel estremu NE la punta Roma, pel llau este, de norte a sur, les puntes Arturo, Lindsay y Árboles y nel estremu sur la punta Merín. La so llongura ente les puntes Romo y Merino ye de 12 nmi, el so anchu ye de 5 nmi. La mariña occidental ta formada por petones inabordables por cuenta de la mar que permanentemente ruempe sobre ellos con violencia.[1]

Xeoloxía y orografía editar

Nel pasáu produció un fundimientu del territoriu provocáu pol alcuentru, frente a la península de Taitao, de tres plaques tectóniques: la de Naza y l'Antártica que se mueven escontra l'este, y la Suramericana que se mueve escontra l'oeste. Esta situación causó un bultable fundimientu del cantu de la placa Suramericana baxando los suelos al so nivel actual, lo que puede comprobase pola fragmentación del territoriu y la penetración del mar nos llugares fundíos, surdiendo gran cantidá d'islles.

Data de la dómina terciaria; y ye productu de la mesma causa xeolóxica que fizo apaecer primero'l cordal de la Mariña y depués la de los Andes. Na edá glacial, tomó'l so aspeutu actual siendo la continuación escontra'l sur de la cordal de la Mariña.

Ye d'orixe ígneu pola clase de roca que la constitúi y pol so relieve aspru ya irregular, característicu de les cadenes d'erupción

El so relieve ye medianamente alto nel sector norte y baxu nel sur. Los sos visos y fasteres tán cubiertes de vexetación trupa nel norte y menos nel sur. La parte SE de la islla ta formada por altos derribadorios de magre, que dexen al pie una sablera angosto y cascayoso; Na parte norte hai cumes de 365 a 425 metros d'altor.[1]

Climatoloxía editar

La rexón ye afeutada de cutio por vientos del oeste y pol pasu frecuente de sistemes fronteros. Estos sistemes fronteros xenerar na llatitú 60° S, zona na que conflúin mases d'aire subtropical y mases d'aire polar creando una petrina de baxes presiones que forma los sistemes fronteros.

Esta área tien un clima que se conoz como “templáu fríu lluviosu” que s'estiende dende la parte sur de la X Rexón de Los Lagos hasta'l estrechu de Magallanes. Equí rexístrense les máximes cantidaes de precipitaciones, en islla Guarello algamáronse hasta 9.000 mm añales.

La nubosidad atmosférica ye alta, los díes estenos son escasos. L'amplitú térmica ye amenorgada, la oscilación añal ye d'aproximao 4° C con una temperatura medio de 9 °C. Bastia mientres tol añu siendo más lluviosu escontra la seronda.

Esisten solu dos estaciones: branu ya iviernu. El branu empieza en setiembre y los vientos empiecen a ronden del NO al SO. Los díes empieza a ser más llargos y n'ochobre pueden haber dellos díes estenos. Nos meses d'avientu, xineru y febreru los vientos yá soplen casi puramente del SO con gran intensidá.

Les agües, nesta estación, son frecuentes pero non tan persistentes como nel iviernu y preséntense so la forma de fuertes y bayurosos bastios. La meyor dómina del añu ye la que va de febreru a abril. En mayu reparen braveces de mar que traen muncha marexada. En mayu cayen les primera nevazones les que siguen mientres tol iviernu. Les nevazones dacuando son tan trupes que la visibilidá vese amenorgada a non más de 100 metros. El vientu rondó al NO. Los meses de xunu y xunetu considérense los peores del añu. El mal tiempu ye l'estáu normal de la rexón, el bon tiempu ye un accidente transitoriu.

Na mayoría de los senos, esteros y canales les tierres altes faen camudar la direición del vientu verdaderu. El vientu tiende a soplar a lo llargo de les canales, siguiendo la so direición y escontra baxo nos valles.

Nos puertos y fondeaderos que s'atopen a sotaventu de les tierres altes, cuando los bastios que soplen polo alto atopen quebraes o valles, baxen por ellos en forma repentina y violenta, a estos bastios conózse-yos como “williwaws”.

El vientu dominante en tola zona según el mes ye: Xineru del NO – Febreru del O – Marzu y abril del O – Mayu ronda al S – Xunu camuda al SO – Julio y agostu ente l'O al SO – Setiembre del E y del N – Ochobre del O – Payares del O al NO y n'avientu del ONO.[2]

Oceanografía editar

Tien solu dos fondeaderos, dambos na so mariña este. El de más al norte ye'l surgidero Javier, ye'l meyor de los dos, l'otru atopar nel estremu sur, el surgidero Ignacio; les sableres de dambos tán arrodiaes de sargazos que con frecuencia los pon inaccesibles. Nel surgidero Javier puede fondiase en 31 metros de fondu y a 4 cables de la mariña. Cerca de la punta Lindsay, estremu sur de Javier, hai una sablera de sable con grandes árboles nel so monte. Nel surgidero Ignacio puede fondiase en 16 a 26 metros d'agua pero les sos condiciones son inferiores al primeru. Dambos son cutíos pola fuerte marexada que se llevanta na canal Cheap.[1]

Flora y fauna editar

La mariña mariniega ya islles son predreses d'orixe volcánicu ensin capa vexetal na que crecen liquen y mofos sobre una masa esponxoso, pero nes fasteres y fondalaes crez un monte tupiu nel que s'atopen carbayos, ciprés de les Guaitecas y mañios de porte medianu pero en dellos llugares pueden atopase rectu d'hasta ocho metros d'altor. Tamién hai comestibles como canelu, haya, tepú y leñadura. Ente los arbustos atopen el arrayán, el mechai, calafate, la murtilla, l'apiu montés y la fuccia montesa.

El reinu animal ye bien amenorgáu, pueden atopase el foín y dalgunos royedores. Hai llobos y llondres. Ente les aves terrestre y acuáticu podemos atopar el martín pescador, el tordu, el malvís, el cisne, el coríu, el pingüín, el canquén, la gavilueta y el quetro o coríu a vapor. Ente los pexes atopen el róbalo, el pejerrey, el blancucu y la vieya. Ente los mariscos hai centolles, jaibas, corcuspinos y choros.[3]

Historia editar

A cuntar de 1520, col descubrimientu del estrechu de Magallanes, poques rexones fueron tan esploraes como la de les canales de la Patagonia. Nes cartes antigües la rexón de la Patagonia, ente los paralelos 48° y 50° Sur, apaecía ocupada casi puramente por una gran islla denomada “Campana” separada del continente pela canal de la nación Calén”, nación que se supunxo esistió hasta'l sieglu XVIII ente los paralelos 48° y 49° de latiutd sur.

Dende mediaos del sieglu XX eses canales son percorríos con seguridá por grandes naves de toles naciones, gracies a les numberoses reconocencies y trabayos hidrográficos efectuaos neses peligroses mariñes.

Por más de 6.000 años estes canales y les sos mariñes fueron percorríes polos kawésqar, indíxenes, nómades canoeros. Hai dos hipótesis sobre la so llegada a los llugares de poblamientu. Una, que procedíen del norte siguiendo la ruta de les canales chilotes y que travesaron escontra'l sur cruciando l'ismu d'Ofqui. La otra ye que procedíen dende'l sur y qu'al traviés d'un procesu de colonización y tresformamientu de poblaciones cazadores terrestres, procedentes de la Patagonia Oriental, poblaron les islles del estrechu de Magallanes y xubieron poles canales de la Patagonia hasta'l golfu de Penas. A empiezos del sieglu XXI esti pueblu fuera práuticamente aniquiláu pola aición del home blancu.[4]

Espediciones y trabayos hidrográficos editar

El comandante Pringle Stokes del HMS Beagle en 1828 tuvo trabayando nel golfu de Penas dende mediaos d'abril hasta fines de xunu, pocu más de dos meses y mientres esi tiempu esperimentó escesivu mal tiempu, frecuentes y enllargaos temporales ya incesante agua y pedriscaes.

El 26 de mayu na nueche fondió nel surgidero Javier una pequeña cala na mariña NE de la islla Javier. Taba arrodiada de montes que s'alzaben hasta 1.000 pies rápido. El 27 trabayó nel llevantamientu de la islla. Cortó un árbol, un canelu, que midía ochenta y siete pies de llargu, y tenía tres pies y cinco pulgaes de circunferencia. Había delles cascaes y un regueru d'agua duce. Los únicos seres vivos que vieron fueron patos a vapor, martín pescador y águiles.

Esi día tuvieron que llamentar la muerte del sarxentu infante de marina Lindsay por una infeición intestinal. A otru día cavaron una tumba na que lo soterraron, asitiaron una cruz con una inscripción y al puntu sur de la badea punxéron-y punta Lindsay. Al mediudía del 27 zarparon de puerto Javier y siguieron llevantando la islla escontra'l sur. Costearon la islla y fondiaron nel so estremu sur nel surgidero Ignacio. La parte sur de la islla yera más baxa. Equí desembarcó, tomó demarcaciones, estableció la llatitú, comparó los cronómetros y midió la variación magnética y zarpó escontra l'estuariu Boca de Canales

N'avientu de 1829 la goleta Adelaide, sol mandu de teniente Skyring, zarpó dende Chiloé al golfu de Penas pa llevantar les partes ensin trabayar pol Beagle. Aportó al cabu Trés Montes el 14 d'avientu y esa mesma tarde fondió en puertu Barroso. Hasta'l 19 de xineru de 1830 percorrió en bote'l ríu San Tadeo y afayó el ríu Negru, llevantó'l senu Xesuita y depués la Boca de Canales y dirixiéronse a les Guayaneco y siguieron cumpliendo les sos xeres escontra'l sur.[5]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Encamiéntase lleer esti artículu teniendo a la vista un atles y/o les cartes de navegación de les zones que se menten.

Referencies editar

Bibliografía utilizada editar

Enllaces esternos editar