Itzaltzu

(Redirixío dende Izalzu)

Itzaltzu (Izalzu en castellán y de forma cooficial) ye un conceyu de la Comunidá Foral de Navarra, asitiáu na Merindad de Sangüesa, nel valle de Salazar y a 88 km. de la capital de la comunidá, Pamplona. La so población ye de 38 habitantes (2023)[3][4].

Itzaltzu
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Izalzu (es) Traducir Lorenzo Goyeneche Sola
Nome oficial Izalzu (es)[1]
Itzaltzu (eu)[2]
Nome llocal Itzaltzu (eu)
Códigu postal 31689
Xeografía
Coordenaes 42°54′49″N 1°03′24″W / 42.9135242°N 1.056724°O / 42.9135242; -1.056724
Itzaltzu alcuéntrase n'España
Itzaltzu
Itzaltzu
Itzaltzu (España)
Superficie 7.3 km²
Altitú 803 m
Llenda con Ochagavía (es) Traducir
Demografía
Población 38 hab. (2023)
- 23 homes (2019)

- 17 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.01% de Navarra
0% de España
Densidá 5,21 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Topónimu editar

Izalzu ye un topónimu d'orixe vascu. El nome antiguu de Izalzu yera Yçiçuloa (s.XI) o Içeyçuloa (s.XII), cuando namái había un monesteriu nel sitiu. Esti topónimu antiguu significa n'euskera la fondalada d'abetos, de izei (abetu) y zuloa (el furacu, la fondalada). Con posterioridá creció'l pueblu en redol al monesteriu y el llugar pasó a ser conocíu como Izalzu. Dalgunos apunten la posibilidá de que'l nome Izalzu derive de Izizulo, pero los filólogos consideren que son dos topónimos distintos. Según Mikel Belasko, por casu, Izalzu significa llugar de solombres, llugar aveséu y provendría de itzal (solombra) y el sufixu abundancial -(t)zu.[5] N'euskera el nome del pueblu trescríbese como Itzaltzu. Dende 2000 son cooficiales el nome castellanu y el vascu del pueblu.

Símbolos editar

Escudu editar

L'escudu d'armes de la villa de Izalzu tien el siguiente blasón:

Trai de gules y un llobu de sable coles uñes doraes, que tien trevesáu na boca un corderu de plata colos cuernos doraos.

Esti escudu ye'l blasón privativu del valle de Salazar y al propiu tiempu de cada unu de los sos pueblos. Simboliza la naturaleza ganadera del valle y la necesidá de defender los animales de los ataques de los llobos. [6]

Xeografía física editar

Situación editar

La llocalidá de Izalzu ta asitiada en partir Nordeste de la Comunidá Foral de Navarra y Norte del Valle de Salazar a una altitú de 803 msnm. El so términu municipal tien una superficie de 7,3 km² y llinda al norte con terrén comunal del Valle de Salazar, al Eeste y Sur cola facería de Izalzu-Ochagavía y al oeste col conceyu d'Ochagavía.[7]

Demografía editar

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Izalzu ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[8]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.[9]

Historia editar

La primer referencia escrita sobre Izalzu data de 1037 cuando Blasco Asnari donó al Monesteriu de Leyre un monesteriu de la so propiedá llamáu Isisuloa, onde se veneraben reliquies del Salvador y de San Miguel Arcánxel.

El pueblu de Izalzu surdiría en redol a esti cenobiu de San Salvador y San Miguel Arcánxel onde se fueron estableciendo delles families. L'actual términu municipal de Izalzu corresponder a les propiedaes d'aquel monesteriu.

Mientres sieglos los habitantes de Izalzu fueron pecheros de los monxos de Leyre, monesteriu del que dependía'l de Izalzu; ye dicir que los vecinos de Izalzu teníen de pagar tributos a los monxos que yeren los posesores de les tierres. Nel sieglu XVI, sumíos los flaires del monesteriu de San Salvador y San Miguel Arcánxel, Izalzu convertir en villa ya intégrase na Mancomunidá del Valle de Salazar; sicasí'l monesteriu de Leyre caltendría inda sol so poder la parroquia de Izalzu hasta la Desamortización de Mendizábal nel sieglu XIX.

Cola reforma municipal del sieglu XIX la Mancomunidá del Valle de Salazar sume y Izalzu convertir en conceyu independiente.

Economía editar

Siendo unu de los conceyos con menos población de navarra y con una población bien avieyada, l'actividá económica en Izalzu ye bastante escasa.

Nes estadístiques de 2001 figuraben 21 persones como parte de la población activa, ye dicir un 44% de la población total. D'elles un 23,8% dedicar al sector primariu, un 33,33% al sector industrial y construcción y un 42,8% al sector servicios.

Tradicionalmente la ganadería y l'agricultura fueron les principales fontes de riqueza del conceyu. Na ganadería destacó principalmente'l ganáu ovín, ente que na agricultura destacaba'l cultivu de la pataca y de les plantes forrajeras y en menor midida de ceberes.

Una güeyada a les estadístiques amuesa como se produció un paulatín abandonu de les actividaes agraries antes predominantes en Izalzu. L'acusáu descensu poblacional a partir de 1960 por cuenta de la emigración (la población del conceyu cayó en 2 décades a un 1/3 de la que yera) y la crisis del cultivu de la pataca producieron un amenorgamientu del pesu del sector primariu, en 1975 ocupaba al 60% de la población activa, en 1981 el 50%, en 1991 el 38,9%, el 1996 el 16,7%.Ente 1989 y 1999 el númberu d'esplotaciones agrícola-ganaderes de Izalzu pasó de 28 a 10. La superficie agrícola amenorgar nun 50% aproximao. Sumieron per completu les tierres llabraes y yá queden namái camperes pal ganáu.

Nes postreres estadístiques agraries de les que se dispón, que daten de 1999 yá solo esistíen 3 esplotaciones familiares en Izalzu. Destaquen 2 families dedicaes a la ganadería ovina y que cuntaben con 1333 cabeces de ganáu. Esti ganáu pastia nos terrenes comunes del Valle de Salazar y nos comunales de Izalzu. Los últimos datos de población activa paez qu'indiquen un pequeñu repique de la población dedicada al sector primario y amestao a les poques esplotaciones que sobrevivieron.

La superficie forestal de Izalzu componer, en gran parte, pinares, realizándose estracciones de madera de 500 a 700 metros cúbicos al añu. Esto supón una importante fonte d'ingresos pal conceyu.

La xente que trabaya nos sectores secundario y terciario realiza'l so trabayu en bona midida fora del conceyu.

Nos últimos años el turismu rural ta coyendo un importante pesu na economía llocal. En 2002 la llocalidá cuntaba con 30 places d'agospiamientu. Destaca la presencia en Izalzu d'un hotelito rural de 16 places, el Besaro ,que tamién cunta con restorán. Tamién hai dos cases rurales nel mesmu cascu de pueblu.

Patrimoniu monumental editar

  • Ilesia de l'Asunción: edificiu góticu del sieglu XVI construyíu en piedra.
  • Ermita de San José: dellos historiadores consideren qu'esta modesta ermita foi l'antiguu monesteriu medieval de San Salvador y San Miguel.
  • Ponte de Izalzu.

Lleendes editar

En Izalzu caltiénse la lleenda de Gartxot, un bardu navarru medieval que foi emparedáu en vida por cometer un crime espantible. Según la lleenda, los palombos lleváben-y granos de trigu por que nun morriera de fame mientres l'iviernu.

Sofitándose nesta lleenda, l'escritor Arturo Campión escribió unu de los sos rellatos más célebres: El bardu de Itzaltzu, de fuerte tinte nacionalista vascu y ambientada ente los sieglos XI y XII. Esta obra sería frutu darréu d'adautaciones teatrales, musicales y cinematográfica. Na versión de Campión, Gartxot, el bardu de Izalzu, ye depositariu de la tradición oral de los vasconos que se remonta a la Batalla de Roncesvalles. Ante la llegada de monxos estranxeros al monesteriu de Roncesvalles, ve cómo éstos s'apoderen del so fíu Mikelot, que tien una voz privilexada, al que lleven al monesteriu y traten de convertir nun monxu cantor en llingua culta y de una tradición que ye ayena a la suya. Gartxot llibera al so fíu y fuxe a los montes de Izalzu con él, pero dambos son atrapaos pol merín. Gartxot prefier dar muerte al so propiu fíu primero que los monxos recuperar y ésti ye'l crime pol cual ye condergáu a permanecer zarráu hasta la so muerte nuna torre a mercé de les llimosnes que-y dean los caminantes. Finalmente, cuando muerre Gartxot, muerre con él tamién la tradición oral de los vasconos. Les últimes adautaciones d'esta hestoria son un cómic de 2003 y la consiguiente adautación cinematográfica realizada en 2011.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Euskaltzaindia.
  3. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  4. oficina de rexistru
  5. Blogue de Toponimia de Mikel Belasko Publicáu en Diccionariu etimolóxicu de los nomes de los pueblos, villes y ciudaes de Navarra. Apellíos navarros. Editorial Pamiela, Pamplona, 1996. 2ª ed, 1999.
  6. OTAZU RIPA, Jesús Lorenzo (1999). Navarra - Temes de Cultura Popular nᵘ 288, Heráldica Municipal de la Merindad de Sangüesa I. Gobiernu de Navarra, páx. 31. ISBN 84-235-0076-4.
  7. Caja d'Aforros y Monte de Piedá de Navarra (ed.): «Artículu de Izalzu». Gran Enciclopedia Navarra. Consultáu'l 21 de payares de 2011.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Censos de población de Izalzu». Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Consultáu'l 21 de payares de 2011.
  9. INE (ed.): «Cifras de población referidas al 01/01/2017». Cifras Oficiales de Población de los Municipios Españoles: Revisión del Padrón Municipal - Población a 1 de enero de 2017.

Enllaces esternos editar