Navarra

comunidá autónoma d'España

Navarra[2][3] o Nafarroa, oficialmente Comunidá Foral de Navarra (en vascu: Nafarroako Foru Komunitatea), ye una comunidá foral d'España, asitiada al noreste, llendando con Francia al norte, Aragón al este, La Rioxa al sur y el País Vascu al oeste. Tien una población de 661 537 hab. (2021)[4][5] y la so capital ye Pamplona, onde vive casi un terciu de la población de la Comunidá (205 762 habitantes).

Navarra
bandera de Navarra (es) Traducir Escudu de Navarra
Alministración
País España
ISO 3166-2 ES-NC
Tipu d'entidá comunidá foral
Capital Pamplona
Llista de presidentes de Navarra María Chivite Navascués (es) Traducir (Partíu Socialista de Navarra)
Nome llocal Comunidad Foral de Navarra (es)
Nafarroako Foru Komunitatea (eu)
Comunautat Forala de Navarra (oc)
Llingües oficiales castellanu
vascu
Xeografía
Coordenaes 42°49′N 1°39′W / 42.82°N 1.65°O / 42.82; -1.65
Superficie 10391 km²
Llenda con La Rioxa, Aragón, País Vascu, Nueva Aquitania y Francia
Puntu más altu Mesa de los Tres Reyes (es) Traducir
Puntu más baxu Ríu Bidasoa
Demografía
Población 661 537 hab. (2021)
Densidá 63,66 hab/km²
Xentiliciu navarru (masculín singular)[1]
navarra (femenín singular)[1]
navarro (xéneru neutru)[1]
navarros (masculín plural)[1]
navarres (femenín plural)[1]
Representación parllamentaria
Congresu 5 escaños
Senáu 4 escaños
Más información
Estatutu d'autonomía 16 d'agostu de 1982
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 16 agostu 1841
navarra.es
Cambiar los datos en Wikidata

Cultura editar

Tá considerada como una de les siete provincies en que se divide Euskal Herria). Dende dellos postuláos[ensin referencies], tiende a xuntase Navarra (Nafarroa) cola Baxa Navarra (Nafarroa Behera), que formaríen una única provincia Nafarroa.

Nel territoriu empleguen dos llingues principalmente el euskera y el castellán . Guei ta dividida en diferentes zones llinguistiques

La zona vascófonoa que corresponde col norte de la Comunidá, onde la llingua vasca ye oficial , la zona mixta na que atopamos la so capital Pamplona(Iruña), na que tan reconocíos dellos drechos, y la zona no vascófona que nun fa la reconocencia de nengún drechu al euskera. El castellán, a diferencia del euskera, ye oficial en tol territoriu.

No que fa referencia a los "euskalki"s ( diferentes dialectos del euskera, en Nafarroa danse cuatro dialectos del euskera navarru( en euskera: nafarrera , navarru-labortanu( nafar-lapurtera), navarru del este( ekialdeko nafarrera) y nel oeste ,cercanu a la zona de Guipúzcoa tamién encontramos el guipuzcoano

Navarra ( Nafarroa) ye pensada como un de los llugares onde pudo nacer el euskera, nestes tierres llegó a falase na totalidá del territoriu, anque en zones del sur perdióse mui rápidu. El siglo XVIII, foi un sieglu de muncha pérdida de los sos falantes.

Según los datos fechos nel 2011, casi el 14% de Navarra( Nafarroa) ye billingue( destes dos llingues) y el otro 10% sería quien a entendelu..

Referencies editar

Enllaces esternos editar