Javier Espinosa y Espinosa

José Manuel Francisco Javier Espinosa y Espinosa de los Monteros[1] (2 d'avientu de 1815Quitu – 4 de setiembre de 1870Quitu) foi un políticu ecuatorianu, Presidente constitucional del Ecuador. Gobernó dende'l 20 de xineru de 1868 hasta'l 19 de xineru de 1869.

Javier Espinosa y Espinosa
Presidente d'Ecuador

20 xineru 1868 - 19 xineru 1869
Pedro José de Arteta - Gabriel García Moreno
Canciller del Ecuador (es) Traducir

9 setiembre 1852 - 5 ochobre 1852
José de Villamil - Pedro Fermín Cevallos
Vida
Nacimientu Quitu2 d'avientu de 1815
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu4 de setiembre de 1870 (54 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Estudios Universidá Central del Ecuador
Oficiu Abogáu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Conservador Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació en Quitu en 1815 y morrió na mesma ciudá'l 4 de setiembre de 1870. Foi un home de grandes dotes morales, tantu na so vida privada como na pública. Austeru y d'enforma maravía, perteneció a una distinguida familia de la capital. Como profesional, foi escelente abogáu, anque a lo postrero faltáron-y dotes de gobernante. Na so dómina, pa exercer el sufraxu como ciudadanu, precisábase saber lleer y escribir, y tener la edá de 21 años, amestando la condición de "ser católicu". Llindábense, de la mesma, les llibertaes de pensamientu, de pallabra y d'asociación; el presidente tenía atribuciones pa prindar ciudadanos, ordenar allanadures, confinamientos, esto ye, tou aquello qu'a xuiciu del gobernante atentara contra'l "orde públicu".

Eleiciones editar

Convocaes les eleiciones presidenciales de 1868, per parte del vicepresidente Arteta, encargáu de la Presidencia, sale escoyíu Javier Espinosa y Espinosa, a los 52 años d'edá, pa desempeñar la presidencia solo pol tiempu que-y faltaba al señor Carrión.

Presidencia editar

Tomó posesión del mandu'l 20 de xineru de 1868. Personaxes de muncha prestancia collaboraron nel gobiernu como los doctores Camilo Ponce y Julio Castro.

Terremotu de Ibarra editar

El domingu 16 d'agostu de 1868, asocedió un espantible terremotu na ciudá d'Ibarra y les sos contornes; en Ibarra nun queda un habitante y en Otavalo y Cotacachi los edificios dir polos suelos. En Ibarra, morrieron más de 20.000 habitantes, en Pichincha 100. Peruquier, persones desaladas escalaron. Espinosa designó a García Moreno como Xefe Civil y Militar d'Imbabura por que dea en la reconstrucción de Ibarra, enfrente a la fame, les necesidaes y enfermedaes; una vegada terminaos los trabayos de reconstrucción de la ciudá blanco y atopadizo los ibarreños retornaron a los sos llares queríos dende los llanos de Santa María de la Esperanza, un 28 d'abril de 1873.

Foi'l más mortíferu de los 24 terremotos rexistraos nel Ecuador dende 1541 hasta esa fecha. Morrieron ente 15 y 20 mil persones, y quedaron ensin llar 50 mil. Les agües persistentes, la falta de sal por causa de la obstrucción del camín a Salinas (Imbabura), el saquéu d'escombros y cadabres polos indios baxaos de los cuetos, los asaltos a mano armada y l'inoperancia del gobernador de la provincia, Manuel de Zaldumbide, aumentaron l'horror del cataclismu. García Moreno topar nel valle de Cayambe, na facienda de Guachalá de Juan Aguirre Montúfar, axustando l'arriendu d'esa propiedá de 12 mil hectárees, 4.400 vacunos y 18 mil oveja. Allá foi a velo'l ministru de lo Interior. Yeren los cinco de la tarde del 22 d'agostu.

Camilo Ponce pidió-y a nome del presidente Espinosa qu'aceptara la xefatura Civil y Militar de Imbabura con toles facultaes p'allegar n'auxiliu de les víctimes. Magar que nun podía montar a caballu por un tumor nel pie, García Moreno partió a otru día a San Pablo del Llagu, dende que les sos ruines llanzó una proclama: "El Supremu Gobiernu encargóme la honrosa misión de dir solliviar los vuesos sufrimientos... Los malvaos ¡tremezan!". Destituyó al gobernador Zaldumbide, dispunxo la construcción de barraques pa los mancaos, el rescate y l'incineración de los cadabres, la emigración a Quito de los güérfanos y vilbes. Ellaboró una llista de prioridaes: sal, medicines, desinfestantes, ropa y calzáu; alimentos, non "porque hai ganáu y granos a esgaya!".

Pal 26 d'agostu los caminos taben reabiertos y los asaltos conteníos. Esi mesmu día tuvo en Otavalo y Atuntaqui. Ente'l 27 d'agostu y el 3 de setiembre visitó El Ambi, Urcuquí, Tumbaviro, Cotacachi y Salinas. Armó hospitales provisionales en La Esperanza, Calpaquí y Cotacachi. El 5 de setiembre informaba: "Yeme imposible determinar lo que sía abondu pa remediar la necesidá; bastar dicir que tou lo que dende la República pudiera unviase, anque fuera mediu millón de pesos, nun algamar p'alimentar, curar, vistir y dar un mediu de trabayu a tantos millares de families dafechu indixentes". Solliviáu lo más dolioso de la catástrofe, dende'l 10 de setiembre poner a entamar la construcción de la nueva Ibarra. Casi nada quedaba de la fundada en 1606 pol sestu presidente de l'Audiencia de Quito, Miguel de Ibarra. Encamentó'l trazáu de la planta al arquiteutu Tomás Reed, a quien pidió la construcción d'una casa senciello y sólido que sirviera de modelu a les demás. Cuatro años dempués los ibarreños retornaben al so antiguu llar. A mediaos d'ochobre García Moreno retirar a Guachalá. Taba exhausto, pero aureolado de la fama de salvador.

Golpe d'Estáu editar

A pocu de resueltos los graves problemes amenaos pol terremotu de Ibarra, el gobiernu empezó a encarar otros de diversa índole, pero tamién graves, como'l de la socesión presidencial pal nuevu periodu; perfiláronse dos tendencies: conservadora con Gabriel García Moreno y lliberal con Francisco Javier Aguirre (Urbinista).

Les eleiciones presidenciales teníen d'efectuase en mayu de 1869. N'ochobre de 1868, Benigno Malo y 42 notables de Cuenca propunxeron la candidatura de Francisco Xavier Aguirre, xurisconsultu de Guayaquil d'amplia esperiencia política, diplomáticu y orador elocuente, a quien s'escuchaba siempres con provechu. Antonio Borrero, unu d'esos notables, escribió a García Moreno pa convence-y de que sofitara la candidatura d'Aguirre, "un permediu" ente los estremos de la candidatura de Pedro Carbo refugada polos conservadores y dellos lliberales, y la posible de García Moreno refugada por "el partíu llamáu lliberal que cree ver n'usté una amenaza y un motivu constante d'alarma y molición". García Moreno respondiólu con evasives. A otru día de llanzada la candidatura d'Aguirre, García fixo proclamar la suya en Cuenca, atacó a Aguirre suxuriendo que "si fuera escoyíu, sería'l precursor necesariu d'un traidor pa quien nesta República nun puede haber más que'l cadafalsu". Referir a Urbina, cuñáu d'Aguirre.

La candidatura d'Aguirre sofitada pol Club Republicanu de Quito diba vientu en popa. El presidente Espinosa amosábase imparcial. García Moreno nun taba seguru de ser escoyíu. Como precisaba gobernar pa concluyir lo empecipiao na primer presidencia, preparó un golpe d'Estáu. Propalaba nel so periódicu "La Estrella de Mayu" que la revolución de Urbina yera inminente y xustificaba en priváu'l pasu que diba dar. Dar el 16 de xineru de 1869. Foi pela nueche al cuartel d'artillería, arengó a la tropa, coló al mandu de ella escontra'l vecín palaciu de Gobiernu, esixó l'arrenunciu d'Espinosa, galopió esa mesma nueche a Guayaquil y peracabó el golpe d'Estáu. Tanta eficacia foi posible pola complicidá de los xenerales Julio Sáenz y Secundino Darquea, comandantes de les places de Quito y Guayaquil. La fama del so talentu organizador tres el terremotu de Ibarra contribuyó a que'l pueblu aceptara'l golpe d'Estáu.

Una Xunta de Notables nomar presidente interín. Darréu les demás provincies del Ecuador empezaron a desconocer al gobiernu d'Espinosa y xuniéronse al de García Moreno. Al aceptar el nomamientu, García Moreno esplicó que "dempués d'escosar tolos esfuercios posibles por que'l presidente Javier Espinosa llibrara a la República del peligru inminente de ser presa otra vegada de les sos irreconciliables enemigos, tuviera que ponese a la cabeza del Exércitu pa evitar que'l país fuera anubiertu en sangre, esquilmáu pola guerra y taramiáu pola anarquía".

Espinosa guardó silenciu hasta la so muerte acaecida 19 meses dempués. Pablo Herrera, ideólogu conservador amigu de García Moreno, xulgó al presidente depuestu como "home xustu, intelixente y escrupulosu observante de la llei; mas, por desgracia, faltáben-y dotes de gobiernu". Pa los conservadores, quien nun obedecíen a García Moreno yeren o débiles o incapaces de gobernar. L'historiador Federico González Suárez foi más sinceru: "La revolución contra Espinosa, presidente llexítimu, foi mala; la reelección de 1875 foi antipolítica; allabé a García Moreno ensin interés: censuré-y ensin pasión". Dende Guayaquil el presidente interín convocó a Convención Nacional pal 16 de mayu de 1869, y, una vegada aconceyada, arrenunció al so cargu. Manuel de Ascásubi, el so cuñáu, que foi designáu presidente interín mientres durara la Convención, nomar ministru de Facienda.

Ver tamién editar



Predecesor:
José de Villamil
 
Ministru de Rellaciones Esteriores d'Ecuador

9 de setiembre de 1852 - 5 d'ochobre de 1852
Socesor:
Pedro Fermín Cevallos
Predecesor:
Pedro José de Arteta
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

20 de xineru de 1868 - 16 de xineru de 1869
Socesor:
Gabriel García Moreno

Referencies editar

  1. Cahoon, Ben. «Ecuador». Consultáu'l 9 d'abril de 2018.

Enllaces esternos editar