Jean-Pierre Boyer

políticu haitianu

Jean-Pierre Boyer (pronunciación en francés: /ʒɑ̃pjɛʁ bwa.jeʁ/) (15 de febreru de 1776Puertu Príncipe – 9 de xunetu de 1850París) foi un militar y políticu haitianu. Foi segundu presidente de la República d'Haití, ente 1818 y 1843.

Jean-Pierre Boyer
presidente d'Haití

30 marzu 1818 - 13 febreru 1843
Alexandre Pétion - Charles Rivière-Hérard
presidente Revolución haitiana, Creole, Français

Vida
Nacimientu Puertu Príncipe[1]15 de febreru de 1776[2]
Nacionalidá Bandera d'Haití Haití
Muerte París[3]9 de xunetu de 1850[4] (74 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise
Grave of Jean-Pierre Boyer (en) Traducir
Familia
Casáu con Marie-Madeleine Lachenais
Estudios
Llingües falaes francés[5]
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nació como un mulatu llibre en Puertu Príncipe, fíu del colonu francés François Jean Pierre Boyer, natural de Marsella, y de la esclava africana Marie Françoise Victoire, nacida n'el Congo en 1754. La so condición privilexada dexó-y educase en Francia.

Lluchó al llau de Toussaint L’Ouverture contra los franceses y depués acompañó a André Rigaud, tamién mulatu, na posterior insurrección contra L’Ouverture. Volvió a Haití en 1802, como parte de la espedición naval del xeneral francés Charles-Victor-Emmanuel Leclerc, pero depués xunióse a los patriotes haitianos comandados por Alexandre Pétion.

L'antigua colonia francesa de Saint-Domingue, yá República d'Haití, dixebrar en do Estaos en 1806, tres l'asesinatu del primer monarca del país Jean-Jacques Dessalines. Nel norte, el Estáu d'Haití, depués constituyíu en Reinu d'Haití, foi gobernáu pol rei Enrique I. Nel sur, la República d'Haití foi gobernada por Pétion hasta'l so fallecimientu en 1818. Nos primeros años de la vida independiente d'Haití, los presidentes yeren vitalicios. Al morrer el xeneral Petion, Boyer foi escoyíu presidente vitaliciu pol Senáu, de conformidá cola constitución de 1816. Boyer tomó'l control de la República, y en 1820 tres el suicidiu de Christophe, tamién ocupó la metá norte d'Haití.

En 1822, l'exércitu haitianu comandado por Boyer amestó'l Haití Español, parte este de la islla recién independizada d'España un par de meses antes. Cola llegada de Boyer a la parte este abolió la esclavitú y plantegóse una fonda reforma agraria. Cola idea de borrar les diferencies ente la parte este y la parte oeste de la isla, Boyer estremar en departamentos horizontales. Con esto dio entamu al periodu conocíu como dominación haitiana, el 9 de febreru de 1822. Na parte oeste de la isla empecipiaron combalechadures contra Boyer a partir de 1827, como la del exércitu rebalbu lideráu por Charles Rivière-Hérard, qu'obligaron a Boyer al exiliu en xineru de 1843.

Midíes económiques, sociales y polítiques implementaes por Boyer editar

L'empiezu del periodu de dominación haitiana de la isla Hispaniola foi un periodu de cambeos sociales ya institucionales al empar que de notable crecedera económica. Mientres la ocupación haitiana consolidáronse nueves rellaciones de producción que se veníen xestando dende'l sieglu XVIII.

A partir de Boyer, la tierra dexó de ser un monopoliu de la clase dominante p'aprovechar el plus productu xeneráu polos productores direutos, fueren llibres o esclavos. Boyer creo les bases d'un sistema agrariu qu'inda nos nuesos díes caltién cierta importancia.

Boyer esplegó una ofensiva abondo consistente contra'l predominiu económicu de los hateros y contra el sistema de la ganadería estensiva, predominante na parte este o "española". Boyer creó un cambéu radical nel sistema de la propiedá de la tierra al confiscar les propiedaes de la Ilesia Católica, principal llatifundista mientres la colonia,[6] sentando les bases d'un desenvolvimientu agrícola bien cimeru al qu'hasta entós esistía.

Pueden designase les nueves rellaciones como de pequeña propiedá mercantil precapitalista, y fueron dominantes polo xeneral mientres l'intre del sieglu XIX.

Foi cola ocupación haitiana que la nueva manera de producción faise dafechu dominante. Esto tuvo determináu pola abolición de la esclavitú, la repartición de tierres a los quitaos fomentando'l desenvolvimientu de l'agricultura, la lliquidación de les rentes feudales, y la llimitación del poder social y políticu de los hateros.

Sicasí, el modelu entró en crisis crónica pol fechu de que los pequeños llabradores nun teníen nin medios nin interés en desenvolver renglones mercantiles regulares, yá que nun teníen recursos de mano d'obra, téunicos y financieros. Estos pequeños llabradores esplotaos polos comerciantes, apenes producíen pal mercáu lo imprescindible pa procurase dellos artículos manufacturados provenientes del esterior. L'ausencia d'una clase dominante agraria moderna y la fragmentación de la propiedá xunto al retrasu teunolóxicu, provocaron la llimitación del mercáu internu y una probeza crónica xeneralizada.

Códigu Agrariu editar

El Códigu Agrariu de Boyer, copiáu del códigu napoleónicu, foi puestu en vixencia n'Haití en 1821 y tuvo como propósitu asegurar la mano d'obra a los grandes y medianos propietarios, yá que torgaba a los llabradores abandonar los predivos onde llaboriaben. Esto foi refugáu tantu polos trabayadores haitianos, como polos dominicanos.Los primeres, alegaron que nun llucharon tantu pa nuevamente ser esclavos, ente que los segundos argumentaron que siempres vivieren ensin tener que tar arreyaos a la tierra.

El Códigu Agrariu na parte Este tuvo como propósitu principal la distribución de tierres y l'eliminación del sistema de los terrenes comuñeros, como lo demuestra la llei del 8 de xunetu de 1824 qu'afectó considerablemente a los grandes propietarios, incluyendo a la Ilesia yá que parte de les sos tierres fueron partíes ente los llabradores.

Boyer, que nun momentu prauticó una política d'alianza colos hateros, confrontó serios problemes na aplicación del Códigu y los hateros entamaron en 1824 una combalechadura en Santu Domingu, que foi denominada la combalechadura de los Alcarrizos. Esta revuelta tuvo como propósitos, erradicar el gobiernu haitianu y retornar el país a España. Esto nun cuntó col abondu respaldu de les mases populares y el movimientu foi derrotáu.

Sicasí, los hateros siguieron primiendo y llograron que Boyer descontinuara les distribuciones de tierres y qu'alcordara con ellos una alianza. Estos tamién s'opunxeron firmemente a les pretensiones de pagu d'impuestu a Boyer en 1826. La intención impositiva yera sufragar parte d'una delda contraida per Haití con Francia n'aceptando en 1825 una ordenanza del rei francés Carlos X que reconoció la independencia d'Haití a cambéu del pagu de 150 millones de francos en cinco años. La oposición nun foi solu de los hateros, sinón tamién de la clase media urbana y rural, qu'hasta esi momentu sofitára-y, pero que nun taba dispuesta a cargar colos problemes heredaos pol mandatariu haitianu.

Tarreciendo que la imposición de nueves cargues tributaries y la puesta n'execución na parte este del Códigu Rural llevantaren de nuevu la reacción de los hateros y otros sectores, Boyer alcordó la non aplicación del Códigu na parte d'antiguo Española.

El códigu fracasó en gran midida por cuenta de que resultó imposible volver al réxime de plantíu y a la servidume, dempués de tantos años de práutica de pequeña propiedá y de llibertá per parte del llabrador.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 15 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 28 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Franco Pichardo, Franklin. (2003). Hestoria Económica y Financiera del la República Dominicana. (4ª edn) (ed. Sociedá Editorial Dominicana), Santu Domingu, Páx. 19.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Henri Christophe como "Rei" nel norte y Alexandre Pétion como presidente nel sur
Presidente d'Haití
1818-1843
Socesor:
Charles Rivière-Hérard