Alexandre Pétion (2 d'abril de 1770Puertu Príncipe – 29 de marzu de 1818Puertu Príncipe) foi un militar y políticu haitianu. Foi presidente d'Haití ente 1806 y 1818.

Alexandre Pétion
presidente d'Haití

9 marzu 1806 - 29 marzu 1818
Vida
Nacimientu Puertu Príncipe2 d'abril de 1770[1]
Nacionalidá Bandera d'Haití Haití
Muerte Puertu Príncipe29 de marzu de 1818[1] (47 años)
Causa de la muerte Fiebre mariello
Familia
Casáu con Marie-Madeleine Lachenais
Estudios
Llingües falaes criollu haitianu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército revolucionario francés (es) Traducir
Graduación general de división (es) Traducir
Lluchó en Revolución haitiana
Cambiar los datos en Wikidata
Retrato litográfico de Alexandre Pétion
Alexandre Pétion

Biografía editar

Nació en Puertu Príncipe, fíu d'una muyer negra (la dama Úrsula) y del colonu francés Pascal Sabés. En 1788 foi unviáu a Francia pa estudiar na Academia militar de París. Adoptó'l seudónimu de Pétion n'honor de Pétion de Villeneuve, que foi miembru de la Convención y de la Sociedá de los amigos de los negros. De vuelta a la so islla natal, participó ente 1798 y 1799 na campaña d'espulsión de los británicos y de los españoles.

Tomó partíu por André Rigaud, líder de los negros llibertos, con François Dominique Toussaint-Louverture mientres la Guerra de los Cuchiellos qu'empezó en xunu de 1799. Dende payares la faición mulata atopóse acorrexada nel estratéxicamente importante puertu de Jacmel, na mariña meridional. Pétion encabezó la defensa, y Jean Jacques Dessalines dirixó l'asaltu. La cayida de Jacmel en marzu de 1800 punxo fin a la revuelta y Pétion, xunto con otros dirixentes de color, se exilió a Francia.

En febreru de 1802, Pétion volvió a Haiti con Rigaud y una armada de 12.000 franceses a les órdenes de Charles-Victor-Emmanuel Leclerc, cuñáu de Napoleón Bonaparte. Dempués de la traición de Toussaint llevada a cabu contra Francia, Pétion incorporar a les fuercies nacionalista n'ochobre de 1802, arriendes de la conferencia secreta d'Arcahaie, y dio'l so sofitu a Dessalines. El xeneral Clairveaux foi'l sofitu principal de Pétion nesos momentos. La fuercia espedicionario francesa foi ganada'l 17 d'ochobre de 1803 y Haití convertir nuna República independiente'l 1 de xineru de 1804. El 2 de setiembre de 1804, los xefes del exércitu designaron a Dessalines como «Gobernador Xeneral Vitaliciu» quien el 6 d'ochobre de 1804 proclamóse emperador.

Pétion convertir nel ideólogu del asesinatu de Dessalines n'ochobre de 1806 y, darréu, reivindicó la democracia lliberal en contra de les intenciones de Henri Christophe. Christophe, escoyíu presidente, rompió col Senáu controláu por Pétion y Haití estremar en dos Estaos. El Senáu, nun reconoció a Christophe como presidente y escoyó como tal a Pétion. El 27 de xineru de 1807 el Senáu desaposió de tolos sos cargos a Christophe, alegando qu'ésti nun xurara la presidencia de la República y dio en escoyer como primer presidente de la república a Petión. Depués, una guerra risible desenvolver hasta 1810, periodu nel cual Christophe controló'l norte, feudu tradicional de les faiciones negres radicales, en cuantes que Pétion facer nel sur.

Conociendo l'aspiración de los llabradores (antiguos esclavos) por convertise en propietarios, Pétion decidió partir los plantíos ente los antiguos colonos y el pueblu. Esta aición foi oxetu de gran aceptación popular, y el pueblu bautizar como Pá Bon-Kè, o "Pá bon corazón". Sicasí la economía haitiana, basada na esportación del azucre y del café, cayó na autarquía y pasó a ser una agricultura de mera subsistencia.

Depués de vencer a los exércitos colonialistes d'Inglaterra, España y Francia, en 1815 el líder haitianu dio asilu a Manuel Dorrego y empecipió contactos con Simón Bolívar, que s'atopaba abellugáu en Xamaica, ablayáu y en cantu del suicidiu. Petión ufiertó-y al futuru llibertador armes, barcos y soldaos pa retomar la llucha pola independencia americana. Plantegó-y y asina-y lo fixo roblar- qu'en cuenta de ésti sofito los revolucionarios suramericanos teníen de decretar l'abolición de la esclavitú n'América. Bolívar asumió'l compromisu y partió al continente con soldaos escoyíos por el mesmu Petión.

Yá triunfante, y antes de la Entrevista de Guayaquil col Llibertador José de San Martín, Bolivar dixo:

“Perdida Venezuela y la Nueva Granada, la islla d'Haití recibióme con hospitalidá: el magnánimo presidente Alexander Petión emprestóme la so proteición y so la so auspicio formé una espedición de 300 homes comparables en valor, patriotismu y virtú a los compañeros de Leonidas...”.

Alexandre foi fundador del Llicéu Pétion en Puertu Príncipe. Anque nun principiu foi partidariu de la democracia constitucional, atopó engarroses les llimitaciones que-y impunxo'l senáu. En 1816 proclamóse presidente vitaliciu y ellaboró pa la república haitiana una constitución modelu, estableciendo les bases pa la reconocencia y l'independencia d'Haití. Pero en 1818, les constantes combalechadures contra él y contra el gobiernu lleváronlu a eslleir el senáu y gobernar como dictador.

Pétion morrió de fiebre mariello en 1818 y asocedió-y el so protexíu Jean Pierre Boyer.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w60p0zxd. Apaez como: Alexandre Pétion. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.

Enllaces esternos editar