Juan de Dios Martínez Mera

Juan de Dios Martínez Mera (9 de marzu de 1875Guayaquil – 27 d'ochobre de 1955Guayaquil) foi presidente d'Ecuador mientres los años 1932-1933.

Juan de Dios Martínez Mera
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Guayaquil9 de marzu de 1875
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Guayaquil27 d'ochobre de 1955 (80 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Oficiu políticuabogáu
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Monumentu de Juan de Dios Martínez Mera nel Malecón 2000.

Biografía editar

Martínez Mera nació en Guayaquil el 8 de marzu de 1875. El so güelu paternu, Juan María Martínez Coello, yera maestru mayor nel ramu artesanal de les construcciones y carpintería de ribera y financiaba les edificaciones más importantes de Guayaquil. Fundó con otros la Sociedá Filantrópica del Guayas por que los socios socorriérense mutuamente, ameyoraren la instrucción y perfeccionaren les conocencies artesanales. El padre de Martínez Mera foi'l notable educador Tomás Martínez, "l'home más grande que na mio vida conocí", según confesó Juan de Dios nel so llechu de muerte. Los sos fíos son Raúl, Héctor y Gabriel Martínez Torres. Les sos fíes Flora Martínez de Pérez Chiriboga, Leonor Martínez de Manrique Sabla, Isabel Martínez de García Escobar y Francisca Martínez de Chiriboga Ordóñez.

Tomás Martínez dexó'l comerciu pola educación, fundó en Daule una escuela que llueu se volvió famosa. Abrió la "Escuela Privada de Neños" en Guayaquil, l'añu de 1869. Rexentó mientres un cuartu de sieglu. "Garantízase la educación", ufiertaba y comprometíase a enseñar gratuitamente al alumnu que, llegáu al quintu añu, nun se sintiera satisfechu coles sos conocencies. "Cuando s'acaben los tontos, van acabase los pillos" yera unu de los sos lemas favoritos. Muertu Tomás Martínez en 1894, la so esposa fundó la "Escuela de Neñes Florinda Mera vilba de Martínez", que funcionó hasta 1925.

el presidente Juan de Dios estudió nel Colexu San Vicente del Guayas y depués d'un añu de Medicina cursó Xurisprudencia na Universidá de Guayaquil. Terminada la carrera, recibió'l premiu Conceyu de Guayaquil al meyor estudiante de la facultá, pero arrenunció a graduase d'abogáu por un incidente col decanu, que lo mancó fondamente. Martínez Mera foi una persona determinao y enérxico. A los 20 años d'edá, participó na campaña militar d'Eloy Alfaro sobre Quito y volvióse lliberal, partíu al que foi fiel inclusive cuando los lliberales traicionar. En 1902, como vicerrector rexentó'l Colexu Vicente Rocafuerte; nesi añu casóse con Francisca Torres Lascano. Trabayó como tesoreru de Facienda del Guayas y nel conflictu de 1910 col Perú fungió de capitán de la Primer Compañía del Batallón Patria. En 1920 representó a Guayas como diputáu y en 1921 ocupó la presidencia de la Cámara de Diputaos.

Dende 1922 desempeñóse como xerente de la Compañia Ecuatoriana d'Estancos y Tabacos, empresa privada con finalidá de serviciu públicu. Ellí, tres lustro antes de la espedición del Códigu de Trabayu, enllantó pa los emplegaos y obreros un sistema de vacaciones pagues, asistencia médica gratuita y participación nes utilidaes. El presidente constitucional Isidro Ayora nomar ministru de Facienda, per o Martínez arrenunció a los seis meses , porque nun se cumpliera una ufierta importante pa Guayaquil. Salió probe del ministeriu y dedicóse a l'agricultura. En 1931, l'encargáu del Poder Alfredo Baquerizo Moreno llamar de nuevu al ministeriu de Facienda. Escoyíu presidente en 1932, foi depuestu pol Congresu en 1933. Nun retornó al serviciu de la política anque siguió militando nel Partíu Lliberal. Trabayó hasta la so muerte, primero na Axencia de Vapores pal serviciu fluvial ente Guayaquil y Durán, depués como alministrador nel Ramu de Lloteríes de la Beneficencia de Guayaquil, más tarde como xerente fundador de la Sociedá Agrícola ya Industrial (antiguu Inxeniu San Carlos), onde enllantó nuevamente'l sistema de beneficios sociales. En 1947, un grupu de llexisladores pidió-y autorización al envís de proponer al Congresu'l nome de Martínez Mera pa la presidencia de la República, pero Martínez nun los autorizó. Ocupó la xerencia de la Flota Mercante Gran Colombiana. Con 75 años d'edá foi nomáu ministru de la Xunta de Beneficencia de Guayaquil, cargu nel que lo sorprendió un segundu infartu cardiacu. Morrió en Guayaquil el 27 d'ochobre de 1955 a los 80 años.jordanjunuia

Presidencia editar

 
Dr. Juan de Dios Martínez Mera, en 1933

Les Eleiciones presidenciales d'Ecuador de 1931 dieron el trunfu al conservador Neptalí Bonifaz, a quien lliberales y socialistes descalificaron. Asina s'anició la Guerra de los Cuatro Díes (1932) que'l so desenllaz llevó a que'l lliberal Alberto Guerrero Martínez encargar del Poder y convocara a les eleiciones presidenciales de 1932 nes que trunfó Juan de Dios Martínez Mera.

Martínez Mera foi hasta agora l'únicu presidente n'exerciciu a quien descalificó'l Congresu y obligó-y a arrenunciar. José María Velasco Ibarra lideró esta descalificación. Los historiadores siguieron la tesis de Velasco Ibarra na primera de les acusaciones y dalgunos tamién na segunda. Güei, la segunda acusación foi desvirtuada: la política internacional de Martínez Mera foi prudente. Y el cargu de fraude ye dudosu.

Martínez se posesionó el cinco d'avientu a los trés de la tarde. El presidente declaró que gobernaría acordies colos principios del Partíu Lliberal y depués treslladóse dende'l Congresu, que funcionaba nel mesmu palaciu de Gobiemo, a la terraza que mira a la Plaza de la Independencia. Apenes apaeció nella, hubo una silbatina que la Policía quixo reprimir pero'l presidente nun lu dexó. Integró'l gabinete con namái lliberales ente los que destacaben el ministru de Gobiernu, José María Pérez Echenique; el canciller, Antonio Quevedo, y el ministru de Guerra, xeneral Juan Francisco Orellana. "Al empecipiase la so alministración", diz l'embaxador Francisco Guarderas, "la derrota sufierta pol bonifacismo (los conservadores) asitióme nes files de la resistencia. Como diputáu y miembru de la Xunta Consultiva nun remacariaba les mios crítiques a la persona del Maxistráu y el so Gobiernu... ; sicasí, nun podía desconocer la eficacia y aciertu de la so conducta nos pocos meses que llevaba de dirixir los negocios del Estáu".

Rebaxar del tipu d'interés nes operaciones hipotecaries emburrió la producción enllancada, pero -y concitó la enemistá de los tenedores de cédules y de los bancos. En 1933 les esportaciones namái llegaron a 4.2 millones de dólares, el nivel más baxu dende 1878. Burllaos cola descalificación de Neptalí Bonífaz y sangrando entá pola Guerra de los Cuatro Díes, los conservadores radicalizaron la oposición na Sierra y contribuyeron a crear una atmósfera populista. Una parte de la prensa recoyía rumores contra'l Gobiernu. La severa personalidá de Martínez Mera contribuyía a volvelo impopular ante'l pueblu y el Congresu. El 17 de mayu de 1933 subleváronse tres batallones de la guarnición de Riobamba. El gabinete arrenunció. Martínez constituyó un segundu gabinete de prestíu ente les que destacaben Catón Cárdenas nel ministeriu d'Educación, Augusto Alvarado Olea nel de Facienda y Francisco Guarderas en Rellaciones Esteriores. Pero a la oposición de los bonifacistas empezaba a sumase tamién la oposición lliberal.

Velasco Ibarra acusar de ser escoyíu con fraude y de remanar con ineptitú la política internacional mientres el conflictu de Leticia ente Perú y Colombia. Pol Tratáu Muñoz Vernaza-Suárez de 1916, Colombia llograra d'Ecuador estenses zones de la rexón nor-oriental. Seis años más tarde , Colombia trocar col Perú en cuenta de un corredor que-y daba salida a l'Amazones. El corredor foi denomináu'l trapeciu de Leticia. Diez años más tarde, en 1932, tropes peruanes ocuparon esi puertu fluvial de Leticia; españó, en consecuencia una guerra ente Colombia y Perú. El populismu qu'aprucía na política ecuatoriana creía llegáu'l momentu d'una alianza con Colombia. Ecuador y Colombia podíen ganar al Perú. Estos fueos artificiales yeren tizaos pola mesma Colombia anque nunca oficialmente. Martínez Mera obró con prudencia, consultó a los organismos competentes, siguió'l paecer del brillosu canciller Quevedo y negóse a faer el xuegu a nenguna de les partes. El tiempu dio-y la razón, pos a poco Colombia y Perú fixeron les paces, y Perú devolvía'l puertu usurpáu. El gobiernu de Martínez Mera evitó asina una guerra en territoriu ecuatorianu y una alianza militar nunca propuesta oficialmente per Colombia, vecín qu'a lo llargo de la historia republicana manifestárase, d'ordinariu, indiferente a la causa ecuatoriana nel so conflictu col Perú.

La Constitución de 1929 daba amplios poderes al Congresu p'apellar y censurar a los ministros y hasta al gabinete en plenu. Colos votos de los llexisladores adictos al gobiernu escoyóse presidente del Congresu a José Vicente Trujillo, amigu del presidente. El 15 d'agostu de 1933, el presidente de la Cámara de Diputaos, Velasco Ibarra, pidió ante'l Congresu en plenu l'arrenunciu del presidente de la República porque la eleición de Martínez fuera fraudulenta, porque tol Ecuador oponíase-y, pola falta d'un ambiente de paz, pol desdexamientu en resolver los problemes económicos y pol manexu desacertáu del problema internacional. La moción foi aceptada por 48 votos contra 22 magar que'l Congresu de 1932 diera un votu d'aplausu al agora condergáu manexu de la política esterior. Martínez Mera negar por escritu a arrenunciar y refutó los argumentos remanaos.

Entós el Congresu castigó con un votu de rocea al Gabinete por solidarizase col presidente. Ésti refutó el votu del Congresu. Yera'l 17 d'agostu. El Congresu ratificó la rocea polo que'l segundu Gabinete arrenunció. Martínez formó un tercer Gabinete, el Congresu estendió-y la rocea y el bracéu siguió. Siete gabinetes fueron descalificaos, pero'l presidente nun venció a la tentación d'eslleir el Congresu y siempres formó gabinetes namái con lliberales.

El 9 d'ochobre, el direutoriu lliberal abandonó a Martínez Mera. El Congresu acusar de querer alzase dictador, lo que yera falsu. El 14, el presidente refutó los cargos que se-y faíen sobremanera en materia internacional. Concluyó'l so refutación asina: "Yá vos oyo dicir que la vuesa conciencia ye la prueba de la mio culpabilidá... ( ... ) ... Pero en tal casu non yá sois el Poder; non yá la xusticia infalible: sois la prueba, sois el procesu mesmu que legitima les vueses sentencies; pero entós, tamién sois la dictadura". Esi mesmu día'l presidente dirixir a Guayaquil. El 17, el Senáu, presidíu por José Vicente Trujillo, destituyó al presidente. Solamente'l senadores José Rafael Bustamante, Cristóbal Tobar Xubía, Manuel T. Maldonado y Alberto Acosta Soberón, magar que militaben na oposición, nun aprobaron l'informe condenatorio del Senáu en materia internacional. Esi mesmu día, Martínez Mera escribió un mensaxe empobináu a los ecuatorianos. Na so conclusión dicía: "Al alloñar de la capital de la República nun penséis, nin entá los que fuistis los mios gratuitos enemigos, que llevo nel mio pechu la más llixera buelga de rensía. Nunca suañé nin col Poder nin cola vengación; suañu cola xusticia... (... ) ... Si hores de congoxa nun la dexe la fortuna- advienen a la República, al replegavos sobre vós mesmos, nel inviolable santuariu de la conciencia, yo asegúrovos que mientres más lleales amoséisvos con ella, más vais xustificar la mio conducta col vuesu desapasionáu veredictu".

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Juan Francisco Orellana
Ministeriu d'Obres Públiques Alfredo Espinosa Palacios
Ministeriu de Educación Leopoldo Izquieta Pérez
Catón Cárdenas
Ministeriu de Gobierno José María Pérez Echenique
Cnel. Carlos Guerrero
Ministeriu de Hacienda Federico Cornejo
Manuel Augusto Alvarado Olea
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Antonio Quevedo
Francisco Guarderas
Manuel Cabeza de Vaca

Fonte:[1]

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Alberto Guerrero Martínez
(Encargáu)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

5 d'avientu de 1932 - 20 d'ochobre de 1933
Socesor:
Abelardo Montalvo
(Encargáu)