Xustel (en castellanu y oficialmente, Justel) ye un conceyu y llocalidá española de la contorna de La Carbayeda, na provincia de Zamora, comunidá autónoma de Castiella y Lleón.

Justel
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Justel (es) Traducir Carlos Guerra Pascual
Nome oficial Justel (es)[1]
Códigu postal 49340
Xeografía
Coordenaes 42°09′00″N 6°17′39″W / 42.1501°N 6.2943°O / 42.1501; -6.2943
Justel alcuéntrase n'España
Justel
Justel
Justel (España)
Superficie 50.9 km²
Altitú 984 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 81 hab. (2023)
- 46 homes (2019)

- 29 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,59 hab/km²
justelino.es
Cambiar los datos en Wikidata

Contién les pedaníes de Quintaniella y Villalverde que, xunto con Xustel faen una población de 85 habitantes y unos 15 km² de términu. La so principal fonte d'ingresos ye dende tiempos ancestrales la ganadería y l'agricultura.

Historia editar

Xustel escarez de xacimientos arqueolóxicos qu'indiquen de forma clara l'orixe de la so primer población sedentaria, magar s'atopa nun territoriu nel qu'esisten muertes del so poblamientu prehistóricu. Tres el so reconquista polos reis lleoneses, esta llocalidá formó parte del procesu repoblador qu'entamó dicha monarquía.

Xustel tuvo integrada na provincia de Lleón, tal que recueye nel sieglu XVIII Tomás López en Mapa xeográficu d'una parte de la Provincia de Lleón.[3] Sicasí, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, Uña pasó a formar parte de la provincia de Zamora, calteniendo la so adscripción rexonal al Reinu de Lleón, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[4] En 1834 integrar nel partíu xudicial de Puebla de Sanabria, al que pertenez na actualidá.[5] En redol a 1850, el conceyu, qu'hasta entós se denominaba Xustel y Quintaniella, tomó la so actual estensión territorial, al integrar nel so términu la llocalidá de Villalverde, pasando a denominase a cencielles Xustel, anque siguió allugando nel so senu a Quintaniella.[6]

Tres la constitución de 1978, Xustel pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, en tanto conceyu integráu na provincia de Zamora.[7]

Demografía editar

En 1960, el pueblu sufrió una gran emigración de los más nuevos, que se treslladaron a grandes ciudaes como Barcelona, Madrid o Bilbao p'atopar trabayu y caltener a les sos families. Venti años antes, los sos padres tuvieron qu'emigrar a ciudaes europees (alemanes y franceses na so mayoría) pa poder sobrevivir a la guerra, esto fixo que'l pueblu quedara ensin población nueva faciendo que s'avieyara pasu ente pasu.

Gráfica d'evolución demográfica de Justel ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población editar

El conceyu estremar en tres nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2016 según l'INE.[8]

Nucleu de población Población
Xustel 39
Villalverde 39
Quintaniella 10

Monumentos editar

.


L'edificiu más emblemáticu ye la ilesia, con un altu campanariu y una capacidá pa unes 100 persones. La ilesia foi un símbolu únicu na vida de los habitantes de Justel, una y bones los horarios, les campanaes de misa, de nacencia, de muerte, marcaron les sos vides a lo llargo de los años.

Les cases del pueblu siguen un patrón similar a les de la zona, con un patiu abiertu nel so interior, y les parés de lladriyu revocaes de cementu y yelsu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/justel-id49097.
  3. López, Tomás (1786). Biblioteca Dixital Real Academia de la Historia: Mapa xeográficu d'una parte de la Provincia de Lleón (en castellanu).
  4. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  5. [http://www.cervantesvirtual.com/obra/subdivision-en-partidos-judiciales-de-la-nueva-division-territorial-de-la-peninsula-e-islas-adyacentes--0/ Subdivisión en partíos xudiciales de la nueva división territorial de la Península ya islles axacentes / aprobada por S. M. nel real decretu de 21 d'abril de 1834
  6. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842: Justel
  7. {{cita web|url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Lleón|autor=
  8. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 17 de febreru de 2016.

Enllaces esternos editar