El Katipunan yera una sociedá secreta fundada nes Filipines por Andrés Bonifacio pa lliberar el país de los colonizadores españoles. El Katipunan conocíu ye realmente una versión más curtia del nome oficial, que ta en tagalu: Kataas-taasang, Kagalang-galangang Katipunan ng̃ mg̃á Anak ng̃ Bayan (Kataas-taasang, Kagalang-galangang Katipunan nang mangá Anak nang Bayan —traducíu más o menos como 'Suprema y Venerable Asociación de los Fíos del Pueblu'—). El Katipunan tamién ye conocíu poles sos sigles, KKK (nun confundir col Ku Klux Klan). Katipunan ye un términu que quier dicir la sociedá, la pallabra raigañu del tagalu ye tipon que significa recoyer. El Katipunan foi fundáu dempués de la detención de los miembros principales de La Lliga Filipina, organización fundada pol Dr. José Rizal y de la cual Andrés Bonifacio foi miembru.

Katipunan
País  Filipines
Función Pa establecer una república de Filipines

Rizal y les reformes pacífiques editar

La Lliga, integrada principalmente por intelectuales de la clase media, abogó por reformes pacífiques. La supresión de Lliga pol réxime español demostró a Bonifacio lo baldío de les reformes pacífiques sol mandatu español. La revolución armada del Katipunan empezó n'agostu de 1896, dempués de que la esistencia del grupu fuera afayada poles autoridaes. El gobiernu español culpó a Rizal pola sulevación, por cuenta de que Katipunan considerar el so presidente honorariu, y condergar a muerte por fusilamiento el 30 d'avientu de 1896. La execución de Rizal sicasí amestó fueu a la rebelión; los Katipuneros (combatientes del Katipunan) glayaben "Mabuhay (Vivo José Rizal)" como berru de batalla. A pesar d'esto Rizal habíase desligado del Katipunan poles sos influencia masóniques que topetaben contra la so fe cristiana, anque Rizal yera bien anticlerical.

República de Kakarong y Maestrong Sebio o Dimabungo editar

En 1896, miembros del Katipunan fundaren la República del Kakarong na llocalidá de Kakarong de Sili (Kakarong Real o Caracóng de Sile) na provincia de Bulacán, islla de Luzón. Taben lideraos por Canutu Villanueva como xefe supremu y el xeneral Eusebio Roque (conocíu como Maestrong Sebio o Dimabungo), que taba al mandu d'un exércitu d'ente 3.000 a 6.000 homes, y constituyeren una verdadera fortaleza-ciudá (el xeneral Gregorio del Pilar, nesi entós teniente del Katipunan, participaría nel combate). Al enterase'l gobiernu español, llanzó una ofensiva y el 1 de xineru de 1897 el Comandante José Olaguer Feliú al mandu d'una columna de 600 soldaos españoles tomó por asaltu la fortificación de Caracóng de Sile, ganando a los katipuneros.

Facción y Bonifacio editar

 
Esta espada créese que foi utilizada por un oficial del Katipunan.

Mientres el cursu de la revolución contra España, abrióse una quebra ente la facción de Magdiwang (conducida pol Xeneral Mariano Álvarez y lleal a Bonifacio) y la facción de Magdalo (conducida pol xeneral Baldomero Aguinaldo, primu del xeneral Emilio Aguinaldo). Na convención de Teyeros, la propuesta de Bonifacio pa presidir el Katipunan nun tuvo ésitu, designándolo sicasí pa la secretaría del Interior. Cuando los miembros de la facción de Magdalo intentaron desacreditar a Bonifacio pola so falta d'educación y polo desaveniente que yera pa ocupar el cargu, Bonifacio declaró los resultaos de la convención como nulos y ensin efeutu. Bonifacio sería más palantre arrestáu por orde del xeneral Aguinaldo y executáu del 10 de mayu de 1897.

Nel Pactu de Biak-na-Bató, el xeneral Aguinaldo alcordó col gobernador xeneral español terminar les hostilidáes y partió voluntariamente al exiliu en Hong-Kong. El tratáu de paz llueu se derrumbar y les hostilidaes recomenzaron. Aguinaldo volvió a les Filipines mientres al entamu de la Guerra d'España y Estaos Xuníos. Aguinaldo creyó que los Estaos Xuníos seríen un aliáu na llucha contra España y declaró la independencia filipina d'España'l 12 de xunu de 1898. Les medranes de que los Estaos Xuníos tuvieren realmente una ambición imperialista fueron confirmaos cuando la representación filipina foi negada nel Tratáu de París (1898), colo cual les Filipines fueron vencíes per España a los Estaos Xuníos por venti millones de dólares de los EE.XX. Llueu les hostilidaes ente les fuercies filipines y de los EE.XX. empezaron. La llucha terminó dempués de la captura d'Aguinaldo en Palanan, Isabela. Aguinaldo convenció al restu de les fuercies del Katipunan pa terminar lluchar. Un xeneral filipín dempués d'otru apurrióse a los americanos. Otros xenerales del Katipunan siguieron lluchando, particularmente el xeneral Macario Sakay.

Los miembros de la sociedá taben amestaos por xuramentu a caltener secretu. L'últimu pasu de la iniciación como miembru consistía n'escribir nun llibru'l so nome cola so propia sangre.

 
Fotografia de finales del sieglu XIX con rebeldes filipinos katipuneros.

Katipuneros notables editar

Katipuneros que sofitaron dende l'estranxeru editar

Nel cine editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar