Emilio Aguinaldo Famy (22 de marzu de 1869Kawit – 6 de febreru de 1964Manila) foi un xeneral y políticu filipín, unu de los líderes del movimientu independentista del so país. Presidió'l primer gobiernu de la República de Filipines, que nun llogró reconocencia internacional. Lluchó na guerra independentista de 1898 contra España y al añu siguiente na guerra contra los Estaos Xuníos.

Emilio Aguinaldo
1. Presidente de Filipines

23 xineru 1899 - 1r abril 1901 - Manuel L. Quezon
Vida
Nacimientu Kawit22 de marzu de 1869[1]
Nacionalidá Bandera de Filipines Filipines
Muerte Manila6 de febreru de 1964[2] (94 años)
Sepultura Aguinaldo Shrine (en) Traducir
Causa de la muerte enfermedá cardiovascular
Familia
Padre Carlos Aguinaldo
Madre Trinidad Famy-Aguinaldo
Casáu con Hilaria del Rosario (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Crispulo Aguinaldo
Estudios
Estudios Colegio El Porvenir (es) Traducir
Oficiu políticu, autobiógrafu, militarrevolucionariu
Premios
Graduación chinu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
iglesia filipina independiente (es) Traducir
Partíu políticu Katipunan
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Infancia editar

Aguinaldo nació na provincia de Cavite, na isla de Luzón, na entós colonia española de Filipines. Foi'l séptimu d'ocho fíos de Carlos Aguinaldo y de Trinidad Famy, integrantes d'una familia ilustrada y de bona posición.

De mozu, Aguinaldo recibió educación básica de parte de la so tía güela y depués asistió a la escuela primaria del so pueblu. En 1880 empezó la so educación secundaria nel Colexu de San Xuan de Letrán; sicasí, en morriendo so padre mientres el tercer añu d'estudios, interrumpiólos pa tornar al so pueblu y ayudar a so madre na alministración de les sos posesiones agrícoles.

Al cumplir 17 años, Aguinaldo foi escoyíu cabeza de barangay, esto ye, xefe del barriu de Binakayan, el barriu más progresista de Cavite nesi momentu; ocuparía los puestu mientres ocho años. Mentanto, dedicóse al tresporte marítimu, viaxando enforma y lloñe de la so tierra. En 1893 entró en vigor la llamada Llei Maura de reorganización de los gobiernos municipales, acordies cola cual el cargu de gobernadorcillo foi convertíu nuna capitanía municipal dotada de mayor autonomía. El 1 de xineru de 1895, Aguinaldo foi escoyíu capitán municipal, el primeru de Cavite.

 
Casa del xeneral Aguinaldo nel camín de Cavite.

Revolución Filipina editar

En 1895, sol lideralgu d'Andrés Bonifacio, fundóse la organización patriótica secreta Katipunan, coles mires d'espulsar a la potencia colonial española y llograr la independencia de Filipines. Aguinaldo ingresó na asociación col rangu de teniente, y en pocos meses xubió al xeneralatu gracies a les sos dotes de mandu. En 1896 el Katipunan llogró afalar al españíu de la guerra revolucionaria, mientres la cual Aguinaldo tomó parte en dellos alcuentros militares y llogró lliberar la so provincia del control español; l'ésitu nos mesmos ganó-y tal popularidá ente los revolucionarios que nes eleición posteriores a la toma del poder foi escoyíu presidente de la República naciente.

Al enterase Bonifacio de los acontecimientos, intentó impugnar la eleición p'asegurar la so propia continuidá nel poder. Na confrontación ente los siguidores de Bonifacio (los Magdiwang) contra los partidarios d'Aguinaldo (los Magdalo) resultó mancáu Procopio, l'hermanu de Bonifacio, y Bonifacio mesmu prindáu xunto colos sos partidarios. Tres un xuiciu militar, dambos hermanos fueron condergaos a muerte el 10 d'avientu de 1897 por sedición, y esi mesmu día fueron executaos nun monte cercanu a Cavite.

Nesi momentu, Aguinaldo tomó'l mandu de la insurrección filipina. Cuatro díes más tarde, el 14 d'avientu, tres meses de negociación ente'l Gobiernu español, qu'emplegara la so superioridá armamentística y numbérica pa recuperase de les derrotes iniciales, y los insurrectos, roblóse'l Pactu de Biak-na-Bato, nel que se garantizaba la paz a condición de qu'Aguinaldo y otros 33 líderes insurrectos se exiliasen. El pactu foi ratificáu, y Aguinaldo exilióse en Ḥong Kong, onde emplegó los 400.000 pesos pagos como indemnización por España pa llograr armamentu.

El 19 de mayu de 1898 tornó clandestinamente a Filipines y volvió a entamar les hostilidaes. Cuntando esta vegada col sofitu d'Estaos Xuníos, que s'enfrentaba nesi momentu a España na Guerra de Cuba, l'exércitu revolucionariu llogró la victoria ensin demasiada dificultá, y proclamó la independencia del archipiélagu'l 12 de xunu de 1898.

Mentanto, españoles y norteamericanos topábense enfrentaos nel Caribe pol control de Cuba. De llau norteamericanu unviar al almirante George Dewey escontra'l archpiélagu pa enfrentase a los españoles, que s'atopaben sol mandu del almirante Patriciu Montojo, marqués de Almenara, que por falta de fuercies y pola antigüedá de les naves españoles perdió Filipines. Nel Tratáu de París, España venció a favor de los Estaos Xuníos les sos colonies de Filipines, Puertu Ricu y les islles Marianes, provocando la sorpresa y congoxa de los filipinos, qu'en llugar de la entamada independencia víense nuevamente sometíos a una potencia neocolonial.

Darréu, Emilio Aguinaldo, ante la entruga del periodista Guillermo Gómez Rivera sobre si s'arrepentía de daqué de la so vida declaró:

Sí. Toi penáu en bona parte por llevantame contra España y, ye por eso, que cuando se celebraron los funerales en Manila del Rei Alfonso d'España, yo presentéme na catedral pa sorpresa d los españoles. Y preguntáronme por qué viniera a los funerales del Rei d'España en contra del cual alcé en rebelión… Y, díxi-yos que sigue siendo'l mio Rei porque so España siempres fuimos súbditos, o ciudadanos, españoles pero qu'agora, so los Estaos Xuníos, somos tan solo un Mercáu de consumidores de les sos esportaciones, cuando non paries, porque nunca nos fixeron ciudadanos de nengún estáu d'Estaos Xuníos… Y los españoles abriéronme pasu y tratáronme como'l so hermanu naquel día tan significativu…
16 d'avientu de 1958.[4]

Guerra ente Filipines y Estaos Xuníos editar

El 23 de xineru de 1899 promulgóse la Constitución de la República Filipina y Aguinaldo foi nomáu presidente.

Poco más tarde, el 4 de febreru de 1899, españó la guerra ente'l gobiernu d'Aguinaldo y los ocupantes norteamericanos, tres l'asesinatu d'un soldáu filipín por un guardia d'Estaos Xuníos al cruciar la Ponte de San Juan. Aguinaldo dirixó a les tropes filipines contra les fuercies cimeres de los ocupantes. A pesar de derrotes socesives, siguió la llucha en retirada, mientres se replegaba coles sos tropes escontra'l norte de Luzón, isla onde s'atopaba Baler, llugar onde inda permanecíen sitiaos un grupu de soldaos españoles, presuntamente desconocedores de la nueva situación.

El 5 de xunu mandó dar muerte al xeneral Antonio Luna, un brillosu estratega y rival na xerarquía militar. Darréu, relevó de los sos cargos a los oficiales y tropes del asesináu. El 23 de marzu de 1901 foi prindáu poles fuercies d'Estaos Xuníos en Palanan, provincia de Isabela, gracies a una estrataxema escurrida pol xeneral Frederick Funston na que los norteamericanos asemeyaron rindise.

Puestu ante l'alternativa de ser sumariamente executáu o arrenunciar a l'aición militar y aceptar la soberanía d'Estaos Xuníos, Aguinaldo dexó y robló la rindición el 1 d'abril de 1901; magar l'esfotu de focos aisllaos de resistencia, cola rindición d'Aguinaldo dio fin a la etapa revolucionaria.

Ocupación per parte d'Estaos Xuníos editar

Mientres los años siguientes, Aguinaldo retirar de la vida política, pero emprestó sofitu a grupos independentistes y entamó l'Asociación de los Veteranos de la Revolución pa financiar pensiones pa los ex-combatientes. En 1919, cuando la proscripción contra la bandera filipina foi revocada, tresformó'l so antiguu llar de Cavite nun monumentu a la bandera; el monumentu, conocíu como la capiya d'Aguinaldo, caltiénse entá güei.

Nes eleiciones de 1935 delidió pa la presidencia de la Mancomunidá Filipina sol auspicio d'Estaos Xuníos, como preparativu a la independencia, pero foi ganáu por Manuel Luis Quezón.

Ocupación xaponesa na Segunda Guerra Mundial editar

Mientres la ocupación xaponesa, Aguinaldo collaboró con éstos pa llograr sofitu popular pa los ocupantes; tresmitió mensaxes, discursos y declaraciones radiales encamentando al pueblu que collaborara col gobiernu collaboracionista del presidente José P. Laurel, y dirixó un pidíu de rindición al xeneral Douglas MacArthur "pa nun causar más daños a la mocedá filipina".

Por eses aiciones Aguinaldo foi acusáu de traición y collaboración col enemigu tres la guerra, y foi encarceláu na cárcel de Bilibid, xunto con otros collaboradores. La so defensa argumentó qu'actuaba so coerción, y que los xaponeses amenaciárenlu de muerte a él y la so familia si nun cooperaba. En 1945 foi lliberáu per mediu d'un indultu xeneral emitíu pol nuevu Gobiernu filipín.

Dómina republicana de la posguerra editar

Acabada la guerra, Manuel Roxas foi escoyíu presidente de la nueva República. Al finar, afeutáu d'un derrame cerebral, nel tercer añu del so mandatu, asumió'l cargu'l so vicepresidente, Elpidio Quirino.

Nes siguientes eleiciones, Quirino trunfó contra José P. Laurel y nomó a Aguinaldo miembru del Conseyu d'Estáu; nesi cargo Aguinaldo llogró grandes beneficios pa los veteranos de la llucha pola independencia. Retiróse nuevamente a la vida privada a la fin del términu, tres la eleición de Ramón Magsaysay como presidente.

El siguiente presidente, Diosdado Macapagal, declaró'l 12 de xunu como Día de la Independencia Filipina, reconociendo asina los esfuercios de los patriotes filipinos na so llucha contra los españoles, primero, y contra los norteamericanos dempués. Na primer celebración del 12 de xunu Aguinaldo desfiló, a pesar del so fráxil salú y avanzada edá, enarbolando una bandera filipina.

Emilio Aguinaldo morrió en Manila el 6 de febreru de 1964 a los 94 años, por causa d'una trombosis coronaria.

Condecoraciones d'España editar

La entós rexente d'España, María Cristina d'Habsburgu-Lorena, concedió-y a Aguinaldo la más alta distinción de la Cruz Roja, como muestra de reconocencia al correutu tratu que tuvo colos prisioneros españoles na guerra pola independencia, y especialmente colos llamaos "héroes de Baler".

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 7240/emilio-aguinaldo-famy. Apaez como: Emilio Aguinaldo Famy. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Агинальдо Эмилио. Data de consulta: 27 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. Afirmao en: Geni.com. Llingua de la obra o nome: distintes llingües.
  4. «ENTREVISTA COL PRESIDENTE EMILIO AGUILANDU Y LA SO SEÑORA, DOÑA MARÍA AGONCILLO» (Kawit, Cavite. Avientu 16, 1958).

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar