Laura Chinchilla Miranda (28 de marzu de 1959San Xosé) ye una politóloga y política costarricense, Presidenta de la República de Costa Rica ente 2010 y 2014. Ye la primer muyer costarricense escoyida pa esi cargu desque se dexó'l votu femenín en 1949,[2] y la quinta muyer n'América Llatina en ser escoyida presidente.[3]

Laura Chinchilla
Presidente de Costa Rica

8 mayu 2010 - 8 mayu 2014
Óscar Arias Sánchez - Luis Guillermo Solís
Vicepresidente de Costa Rica

2006 - 2010
Vida
Nacimientu San Xosé28 de marzu de 1959[1] (65 años)
Nacionalidá Bandera de Costa Rica Costa Rica
Residencia San Xosé
Familia
Casada con José María Rico Cueto (es) Traducir
Estudios
Estudios Universidá de Costa Rica
Edmund A. Walsh School of Foreign Service (es) Traducir
Oficiu políticaabogada
Emplegadores Universidá de Georgetown
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Liberación Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Anguaño, ye conferenciante y faló en decenes de países sobre América Llatina, lideralgu na xestión pública, democracia y derechu eleutoral, empoderamiento femenín, seguridá y migración, mediación de conflictos, derechos humanos, etc.[4][ensin referencies]

Ye líder de la Cátedra Llatinoamericana de Ciudadanía na escuela de Gobiernu y Tresformamientu Públicu del Institutu Teunolóxicu y d'Estudios Cimeros de Monterrey[5] y formó parte del Institute of Politics and Public Service de la Universidá de Georgetown en Washington D.C., Estaos Xuníos.[6][ensin referencies]

Dende 2016 ye la presidenta del Conseyu d'Asesores de She Works,[7] una empresa enfocada nel empoderamiento de la muyer con sede en San Francisco, New York, Miami y Toronto.[ensin referencies]

Tamién ye relatora pa la llibertá d'espresión de la Organización de les Telecomunicaciones d'Iberoamérica.[8]

Biografía editar

Laura Chinchilla nació en Desamparaos, provincia de San José. Ye la mayor de cuatro hermanos y fía de don Rafael Ángel Chinchilla Falles ex Contralor Xeneral de la República en dos periodos (1972-1987) y doña Emilce Miranda Castillo.

Tuvo casada con Mario Alberto Madrigal Díaz de 1982–1985.[9] Dende l'añu 2000 ta casada col Doctor en Derechu Penal y Criminólogo José María Rico Cueto y tienen un fíu, José María Rico Chinchilla (1996).

Formación académica editar

Cursó los sos estudios primarios na Escuela República de Perú,[10] una casa d'enseñanza pública y financiada pol Estáu. La enseñanza secundaria cursar nel Colexu de La Salle, onde empezó a interesase poles ciencies sociales y onde s'incorporó a grupos estudiantiles qu'impulsaben actividaes culturales y recreatives.

A finales de los años 70’s y con tan solo 18 años, decidió realizar un percorríu por Centroamérica, qu'asitió'l so interés poles ciencies polítiques y sociales. Poco dempués, empecipió los sos estudios en Ciencia Polítiques[11] na Universidá de Costa Rica, dende onde sofitó diversos movimientos sociales que favorecíen una alternativa democrática pa los países de la rexón centroamericana, y participó viviegamente del movimientu estudiantil universitariu de Costa Rica. Coles mesmes collaboró como asistente en diverses cátedres y en Centru d'Investigación y Ensayamientu Políticu (CIAPA).

Escontra finales de la década de los 80’s estudió una maestría en Polítiques Públiques na Universidá de Georgetown, gracies a una beca dada pol Gobiernu d'Estaos Xuníos.

Entamu na vida política editar

En terminando los sos estudios, Laura Chinchilla realizó una pasantía na Embaxada de Costa Rica en Washington, onde collaboró col entós Embaxador y periodista Guido Fernández en diverses xeres empobinaes a promover, nos círculos políticos de la capital norteamericana, el plan de paz qu'impulsaba l'entós presidente de la república, Oscar Arias Sánchez (1986-1990).

Foi Viceministra de Seguridá Pública[12] (1994 - 1996) y Ministra de Seguridá Pública (1996 - 1998). Mientres esi mesmu periodu, foi Presidenta del Centru d'Intelixencia Conxuntu Antidrogues, Presidenta del Conseyu Nacional de Migración, miembru del Conseyu Nacional de Drogues, del Conseyu Nacional de Seguridá y del Conseyu Académicu de la Escuela Nacional de Policía.

Foi Diputada na Asamblea Llexislativa pol Partíu Lliberación Nacional (2002-2006) dende onde impulsó iniciatives rellacionaes con temes como reforma xudicial, seguridá pública (policía, narcotráficu, crime entamáu, etc.), reforma políticu-institucional (reforma del Estáu y reforma Eleutoral), comerciu esterior, teunoloxía, y niñez y mocedá.

Foi vicepresidente de la República de Costa Rica y Ministra de Xusticia y Gracia na alministración d'Óscar Arias Sánchez (2006-2010).

Candidatura a la presidencia editar

El 8 d'ochobre de 2008, Laura Chinchilla arrenuncia a la Vicepresidencia y al puestu de Ministra de Xusticia nel gobiernu del Dr. Arias Sánchez.[13] El sábadu 10 d'ochobre de 2008, y depués de que'l Tribunal Supremu d'Eleiciones retirara formalmente los sos credenciales como Vice-Presidente, Chinchilla anuncia nos medios de comunicación el so llexítimu deséu d'aspirar a la Presidencia de Costa Rica, y la so pre-candidatura pol Partíu Lliberación Nacional.[14] Les votaciones internes del Partíu Lliberación Nacional realizaes el día 7 de xunu del añu 2009, declarar ganadora por una diferencia cimera al 15%, y foi la escoyida pola población liberacionista de Costa Rica pa ser la candidata oficialista a la presidencia de la República, convirtiéndola na cuarta muyer en llanzase a la presidencia de la República depués de Norma Vargas Duarte (Eleiciones de 1994 y 1998), Yolanda Gutiérrez Ventura (Eleiciones de 1998) y Naruba Volio Brenes (Eleiciones de 1998)[ensin referencies].

Na campaña los sos principales adversarios fueron el candidatu del Partíu Aición Ciudadana, Ottón Solís, y el del Partíu Movimientu Llibertariu, Otto Guevara. Nes eleiciones celebraes el 7 de febreru de 2010, Chinchilla llogró con floxura un sofitu cimeru al 46%, Solís foi'l segundu con pocu más de 24% y Guevara quedó terceru con un 21%, convirtiéndose na primer muyer de la hestoria de Costa Rica en llegar a la Presidencia de la República.

Considérase que Chinchilla ye conservadora en materia social. En payares de 2009, Chinchilla foi la única candidata d'un partíu importante que participó nuna marcha en contra del albuertu y del matrimoniu de les pareyes del mesmu sexu. Observadores en materia de derechos humanos espresaron esmolición pola realización de la marcha, pol so supuestu calter homofóbico y ultraconservador.[15] Chinchilla declaró que la marcha nun pretendía atacar a nengún sector de la sociedá en particular.

Presidencia 2010-2014 editar

Atendiendo la principal demanda ciudadana nel momentu de les eleiciones presidenciales del 2010, la principal promesa de Chinchilla al país consistió n'ameyorar el clima de seguridá ciudadana, por aciu una propuesta integral. Aquel día el país reparaba una crecedera sostenida de les tases de criminalidad en práuticamente tolos delitos, un deterioru de la sensación d'inseguridá y una grave alarma social sobre la tema.

Propúnxose asina un plan de gobiernu que xiró en redol a la tema de la seguridá humana, con cuatro componentes claves: Seguridá económica, Seguridá social, Seguridá ciudadana, y Seguridá ambiental.

Actividaes como Consultora editar

Dende 1990, trabayó como consultora n'América Llatina y África con diversos organismos internacionales nel área de la reforma institucional, con especial énfasis en reforma xudicial y reforma de la seguridá pública. Ente los trabayos realizaos destaquen la realización de diagnósticos sobre'l sector xusticia pa l'Axencia pal Desenvolvimientu Internacional de los Estaos Xuníos (USAID); la coordinación d'estudios y proyeutos en materia de reforma xudicial pal Programa de les Naciones Xuníes pal Desenvolvimientu (PNUD) y evaluaciones y asesoríes en materia de reforma policial pal Bancu Interamericano de Desenvolvimientu (BID). En setiembre de 2016, la Organización d'Estaos Americanos (OEA) desígna-y la histórica misión d'encabezar l'equipu d'observadores de les Eleiciones de los Estaos Xuníos que se lleven a cabu'l 8 de payares de 2016.[16]

Reconocencies y distinciones editar

Ye miembru honorariu del Club de Madrid[17] y de la Fundación Euroamericana, dambes con sede en Madrid, y del Diálogu Interamericano con sede en Washington D.C. La Revista Forbes declarar per dellos años consecutivos, como una de les muyeres más influyentes de Centroamérica.[18]

Recibió delles distinciones nel campu académico tales como:

Pol so fuerte compromisu cola proteición de la biodiversidá marina, recibió dos importantes distinciones:

  • Premiu "Excelencia na Alministración Nacional de los Océanos" per parte de la organización Peter Benchley Ocean Awards (2011).
  • Premiu “Shark Guardian of the Year” per parte de la organización “The Shark Project” (2013)

Pol so sofitu al deporte y a los atletes costarricenses, foi-y dau el, Premiu “Pierre de Coubertin” per parte del Comité Olímpicu de Costa Rica[19] nel añu 2013.

Publicaciones editar

Tien diverses publicaciones, tantu n'español como n'inglés – llibros, monografíes y artículos- sobre temes relatives a l'alministración de xusticia, la seguridá ciudadana y la reforma policial (ríquese cita). Ente les más destacaes figuren:

  • La Prevención Comuñal del Delitu, Centru pa l'Alministración de Xusticia de Seguridá Ciudadana n'América Llatina, Sieglu XXI Editores (2002);
  • Les Reformes Policiales n'América Llatina, Open Society Institute[20] (2006).


Predecesor:
Óscar Arias Sánchez
Candidata presidencial del Partíu Lliberación Nacional
2010
Socesor:
Johnny Araya Monge
Predecesor:
Óscar Arias Sánchez
 
46° Presidenta de Costa Rica

8 de mayu de 2010 - 8 de mayu de 2014
Socesor:
Luis Guillermo Solís Rivera
Predecesor:
Guido Alberto Monge Fernández
Diputada de l'Asamblea Llexislativa de Costa Rica (13º puestu per San José)
2002-2006
Socesor:
Evita Arguedas Maklouf

Referencies editar

  1. «Laura Chinchilla: Is honesty enough for Costa Rica?». Voxxi (14 agostu 2012).
  2. La nación (8 de febreru de 2010). .
  3. The Associated Press (8 de mayu de 2010) (n'inglés). Costa Rica Inaugurates New President Chinchilla. The New York Times. http://www.nytimes.com/aponline/2010/05/08/world/AP-LT-Costa-Rica-Inauguration.html?_r=1&ref=americas. Consultáu'l 9 de mayu de 2010. 
  4. «Laura Chinchilla, Conferenciante | Thinking Heads». Consultáu'l 13 de xunu de 2017.
  5. «Escuela de Gobiernu ITESM».
  6. (n'inglés) Past Fellows - GU Politics. GU Politics. http://politics.georgetown.edu/past-fellows/. Consultáu'l 5 de xunu de 2017. 
  7. «About us – SheWorks!». Consultáu'l 5 de xunu de 2017.
  8. «so-rellanzamientu-con-una axenda anovada-pa-los-nuevos-desafios/20000011-2890307 Relatores OTI». EFE (7 d'abril de 2017). Consultáu'l 13 de xunu de 2017.
  9. Consultes Civiles Tribunal Supremu d'Eleiciones. Llográu: 2013-05-18.
  10. http://web.archive.org/web/http://www.educatico.ed.cr/Centros/EURPVMSJSJ/default.aspx
  11. http://ecp.fcs.ucr.ac.cr/
  12. http://web.archive.org/web/http://www.msp.go.cr/
  13. Ruíz Ramón, Gerardo (8 d'ochobre de 2008). «Laura Chinchilla arrenuncia güei al Gobiernu y vístise de precandidata». Diariu Extra.com. Archiváu dende l'orixinal, el 24 de payares de 2015. Consultáu'l 10 d'ochobre de 2008.
  14. «[ http://www.nacion.com/lnee/2008/ochobre/11/pais1733752.html (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  15. «L'observador» (2009). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de payares de 2015.
  16. http://www.eluniversal.com.mx/articulo/mundo/2016/09/16/historica-mision-de-la-oea-en-eu
  17. «Club de Madrid». Club de Madrid. Consultáu'l 13 de xunu de 2017.
  18. «La 50 muyeres más poderoses de Centroamérica». Consultáu'l 13 de xunu de 2017.
  19. http://web.archive.org/web/http://concrc.org/cms/
  20. http://www.opensocietyfoundations.org/

Enllaces esternos editar