L'anteiglesia de Mañaria ye un conceyu perteneciente a la provincia de Vizcaya, País Vascu (España), perteneciente a la contorna del Duranguesado con una población de 507 habitantes según los datos del INE correspondientes al añu 2014. La estensión del conceyu ye de 17,73 km² polo que la densidá poblacional ye de 28,60 hab./km².

Mañaria
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Mañaria (es) Traducir Ainara Otxotorena Iriarte (en) Traducir
Nome oficial Mañaria (eu)[1]
Códigu postal 48212
Xeografía
Coordenaes 43°08′21″N 2°39′35″W / 43.139166666667°N 2.6597222222222°O / 43.139166666667; -2.6597222222222
Mañaria alcuéntrase n'España
Mañaria
Mañaria
Mañaria (España)
Superficie 17.73 km²
Altitú 259 m
Llenda con Izurtza, Abadiño, Dima y Durango
Demografía
Población 533 hab. (2023)
- 263 homes (2019)

- 252 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.05% de Vizcaya
0.02% de País Vascu
0% de España
Densidá 30,06 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
manaria.org
Cambiar los datos en Wikidata
Vista xeneral de Mañaria.

Allugamientu y accesos editar

Mañaria asitiar nuna redolada privilexada, so la gran mole del Mugarra pela izquierda y el Untzillaitz. Al fondu del valle de ríu Mañaria, aportando al puertu d'Urquiola, ta flanqueada pol pimpanu Arrietabaso y el significativu Saibigain. La carretera BI-623 que xune Durango con Vitoria va xubiendo'l puertu de Urkiola (700 m) dexando a los sos llaos les pimpana moles caliares. Según xubimos a la derecha vemos como s'abrir l'escobiu de Atzarte por onde trescurría l'antigua ruta de comunicación ente'l Duranguesado y el pandu.

El 72,75% de la superficie del Parque Natural de Urkiola pertenez a esti conceyu, que ve cómo la so peculiar guapura ye amenazada pola proliferación d'esplotaciones mineres que yá lo estropiaron considerablemente y que, amás, amenacien con siguir creciendo en númberu y estensión.

Mañaria llenda colos siguientes conceyos, al norte con Izurtza y Durango; al oeste con Dima y al este y sur con Abadiano.

Comunicaciones editar

Les comunicaciones tán centraes na carretera provincial BI-623, en cantu de la cual asítiase'l conceyu. Esta carretera xunir con Durango que ye la capital de la contorna y de la que falta escasamente 5 km, onde enllaza cola carretera Nacional N-634 y l'autopista AP-8 que los comunica con Bilbao y San Sebastián, según cola llinia de ferrocarril de vía estrecha d'Euskotren San SebastiánBilbao.

Composición editar

El conceyu de Mañaria ta compuestu pol pequeñu nucleu urbanu xunto a la carretera y por dellos barrios rurales esvalixaos pela zones baxes del valle o peles fasteres menos serrapatoses. Estos barrios son agrupaciones de caseríos, baserris n'euskera, que la so actividá principal ye l'agricultura y la ganadería.

Hidrografía y orografía editar

Hidrografía editar

El valle formar el ríu Mañaria que se forma nes fasteres de los montes que lu arrodien y escurre hasta desaguar nel Ibaizábal por Durango. Ensame de pequeños regueros baxen de los montes según manantiales, dalgunos d'ellos d'agües minerales ferriales como les de Marcu Arbina y sulfuroses como les de Igüengana.

Orografía editar

Ente los xigantescos bloques caliares que conformen la sierra del Amboto y Aramotz, con empinaes fasteres que torguen l'aprovechamientu del suelu, namái'l 3% son tierres llabraes, y altores que ronden los 1000 m. La carauterística de la piedra que compón los montes dio llugar a una gran actividá minera, en forma de canteres, que la so esplotación ta poniendo n'entredichu la mesma viabilidá del conceyu.

Economía editar

La economía del conceyu ta basada na esplotación minera y na industria.

Sector primariu El

sector primariu ta representando fundamentalmente, más que nada pol impautu visual, poles esplotaciones mineres de piedra caliar y mármol a cielu abiertu que constitúin la base económica del conceyu. Les pequeñes esplotaciones agrícoles y ganaderes facer en plan d'esplotación familiar complementaria, los sos productos comercializar nos mercaos de la contorna. Históricamente tuvo esplotaciones mineres; amás del mármol esplotóse'l ocre, el llapiceru y el fierro.

Sector secundariu El

sector secundariu ta centráu nel tresformamientu metalúrxicu y les sos industries asitiar na parte baxa del valle. Munchos habitantes de los caseríos tienen como trabayu principal l'industrial, bien en fábriques allugaes nel conceyu o na contorna.

Sector servicios El

sector de servicios ye bien amenorgáu. La proximidá de Durango y Bilbao fai que los servicios dar nestos conceyos.

Historia editar

 
Ilesia de Santa María.

Como en toes l'anteiglesies los sos oríxenes perder nel tiempu y confundir colos de la Tierra Llana de Vizcaya. Hai restos prehistóricos en xacimientos magdalenienses y neolíticos como les cueves de Silibranka, Kobazar o Atxuri. Tamién s'atopó un jarrillo llitúrxicu visigodu del sieglu VI.

Formó parte de la Merindad de Durango y ocupaba l'asientu y voto númberu 4 nes Xuntes de Guerendiaga. Nel sieglu XVIII la construcción del Camín Real que xune Vitoria cola mariña vizcaina pasando por Urkiola, fai que se reordene'l pueblu convirtiéndose na exa del conceyu. Dende mediaos del sieglu XVIII y mientres tol sieglu XIX, Mañaria conoz un preiodo de rellumanza debida al a la esplotación de les sos canteres. S'amplia la ilesia, constrúyese la casa consistorial, les escueles, el frontón, la torre del reló y el campusantu.

Cuenta con cases blasonadas que dan testimoniu de la so presencia histórica. Sábese que la ilesia foi ampliada nel sieglu XVI y qu'aquel día yá tenía fama d'antigua.

De les sos canteres estrayer en 1751 22 columnes de mármol pa la capiya del Palaciu Real de Madrid.

El carauterísticu allugamientu de Mañaria fizo que la so población caltuviérase estable nel tiempu. La emigración a la cercana cabecera comarcal y l'inmigración de dalgún románticu en busca de redolaes rurales cercanos a les ciudaes caltuvo ésta en redol a les 400 almes.

=== La bandera caltién una bandera fechada en 1802 que foi retrucada en 1986 y nuevamente en 2002. La bandera usar el grupu de dances y el conceyu nos sos actos oficiales.

Esta bandera ta compuesta por una bordura fina de colores coloráu, mariellu y blancu dientro de la cual tópase otra de cuadraos blancos, mariellos verdes y roses, en que'l so interior llántase un cuadráu coloráu puestu diagonalmente sobe un fondu alternáu de triángulos blancos y roses. Dientro del cuadráu otru blancu en qu'apaecen nel anverso cuatro aspes verdes nos vértices y nel centru lletres de gran tamañu formando la M y la A y otres menores formando una A y una T acompañaes de corazones mariellos, nel aviesu una figura compuesta por un cuadráu diagonal mariellu en que'l so centru hai otru colloráu con otru blancu en diagonal, dientro del cual hai una cruz colorada; nos vértices del cuadráu blancu grande hai dos talos corazones mariellos.[2]

Monumentos editar

Mañaria tien un importante númberu de cases blasonadas como la de Arana, Mañaria, Iturriaga o Garaitorre anteriores al sieglu XV con cornises y bistechos de madera tallao. Ente los sos edificios reseñables destaquen:

  • La ilesia de Santa María o de La nuesa Señora de l'Asunción, de la que nun se conoz la so fecha de fundación, magar foi ampliada en 1551 y reedificada ente 1859 y 1862 pol arquiteutu Lorenzo Francisco de Moñiz. Destaca nesti templu la lígnea de la so bóveda y la riqueza del so moblame. L'interior ye de tipu basilical, d'una única nave distribuyida en tres tramos y cabecera ochavada. A los pies y alluga la torre que ta coneutada con un pórticu qu'arrodia'l templu. La bóveda ye de madera pero ta realizada asonsañando les piedres de la construcción gótica, estrellada, con nervios curvos y numberoses claves realizóse, según ta documentada, ente 1586 y 159O por Pedro de Mazaga. En 1850 amplióse'l templu con un tramu más de nave y la torre, L'ampliación corrió de la mano del arquiteutu Francisco María d'Aguirre quien respetó'l diseñu orixinal renacentista, tantu na bóveda como nes ventanes (cosa pocu habitual na dómina).
Nel interior destaquen los sos cinco retablos barrocos y l'órganu. El retablu del altar mayor ye una obra de dos cuerpos con áticu y cinco calles con muncha iconografía mariana y con imáxenes de santos, ye obra del retablita de Forua Antonio de Alloitiz realizáu en 1641 y policromado n'oru en 1673 por Martínde Elorriaga. Nel retablu del Rosario hai una pieza rococó con busto-relicario femeninos y delles pequeñes escultures más antigües. El moblame data de 1684 y foi obra de Domingo de Barraicúa vecín de Garai. L'órganu asitiáu nel coru ye de los más antiguos de Vizcaya. La caxa del mesmu, fecha en madera ensin policromar, ye d'estilu barrocu y realizar el durangués Juan de Urquiza, la caxa enllaza con una sillería de 13 asientos.[3]
  • Ermita humilladero Santa Cruz o de San Antonio, ye una gran ermita asitiada a cuerpu del camín y xunida a la ilesia de Santa María por un calzada. Tien una gran fachada zarrada por una rexa de fierro realizada por Francisco de Arregui en 1664. Ye una ermita típica porticada, pero'l pórticu, que diba sobre columnes de piedra y foi realizáu en 1665 por Domingo de Barraincua. sumió na actualidá. En 1733 añadióse-y una sacristía. L'altar ta presidíu por un calvariu.

Hai otros cuatro ermites, más humildes, esvalixaes pol conceyu. La de San Martín, so les peñes del Untzillaitz, guarda lleendes de los xentiles (jentilak), personaxes de la mitoloxía vasca.

La casa consistorial ye un edificiu neoclásicu realizáu en 1858 pol arquiteutu Pedro Luis de Bengoechea, orixinalmente tamién tenía una tabierna y les escueles. El campusantu, neoclásicu, con pórticu techado de tejavana y capiya. Pa la so entrada utilizó la esistente renacentista de la ermita de San Vicente en que'l so solar construyóse.

Los caseríos esistentes nel conceyu son exemplos de l'arquiteutura popular. Los más antiguos son d'empiezos del sieglu XVI ente estos tán los de "Markue Goikoa", Markue Bekoa" y "Arría" hai exemplares de toles dómines onde puede apreciase los cambeos que se fueron produciendo.

El muséu Hontza editar

El muséu de ciencies naturales del duranguesado Hontza, caltién una esposición permanente de 451 exemplares de 21 grupos distintos de tolos campos de les ciencies naturales: Botánica, Fungi, Xeoloxía, Paleontoloxía y Zooloxía, Invertebraos y Vertebraos. Esta esposición anuévase dacuando con exemplares del propiu fondu del muséu que constes d'unos 37.000 exemplares identificaos.

Ta rexentáu pola Fundación Hontza Museoa que preside Enrike Huerta, el que foi alma mater y impulsor de la coleición que dirixe Leire Huertas. El muséu basar na coleición particular empecipiada por Enrike Huerta en 1960 y en diverses donaciones particulares. Abrió les sos puertes el payares de 2014.[4]

Fiestes editar

Les fiestes de Mañaria celébrense'l día 15 d'agostu n'honor a la so patrona Nuesa Señora de l'Asunción.

Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Irazabal Aguirre, Jon (2007). Banderes del Duranguesado. Abadiano Vizcaya (España): EDITORIAL. ISBN.
  3. PATRIMONIU HISTÓRICU DE BIZKAIA. Ilesia de Santa María (Mañaria). Bizkaiko Foru Aldundia
  4. web del muséu Hontza Museoa

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar