Maderismu

movimientu de la revolución mexicana

El maderismo foi'l primeru de los movimientos que conformaron la Revolución mexicana. Foi dirixíu por Francisco I. Madero ente 1909 y 1910.

Madero.

El so oxetivu principal foi llograr la rexeneración democrática del país al traviés del sufraxu efectivu y la non reeleición de los funcionarios públicos. Estes idees fueron afiguraes por Madero nel so llibru La socesión presidencial en 1910, que llevantó ámpula ente la clase política mexicana ya inclusive dexó que Madero s'entrevistara col presidente Porfirio Díaz.

Madero presentóse como candidatu presidencial en 1910 contra Porfirio Diaz, anque poco primero de les eleiciones foi encarceláu con cuenta de declarar ganador al xeneral Díaz. Al escapar de la cárcel, proclama'l Plan de San Luis, base ideolóxica de la revolución maderista. Los Maderistes fueron la fracción revolucionario y partidario a dellos ideales del Partíu Lliberal Mexicanu, y en sí, a les idees reformadores moderaes de Francisco I. Madero. De primeres de la Revolución, la mayoría de los revolucionarios taba a favor d'estes ideoloxíes moderaes y non tan anarquistes, como les de Ricardo Flores Magón, anque esti tenía una visión más amplia de lo qu'una revolución en realidá yera. Los Pelemistas cola so evolución ideolóxica anarcocomunista fueron ganaos a traición en Tijuana, polo que s'abelugaron n'Estaos Xuníos pa siguir la so llucha, que llueu s'escastó al nun xunise colos ideales maderistes de revolución política que yeren mayoría. Los Maderistes llogren la Presidencia con Tomar de Ciudad Juárez al mandu de Pascual Orozco, y colos Trataos de Ciudad Juárez y dempués del interinaje de León de la Barra lleguen al poder. Cola Decena Tráxica y l'oposición de rebeldes como Emiliano Zapata y Pascual Orozco, los maderistes llueu s'eslleen y formen un frente Constitucionalista en contra de Victoriano Huerta que dempués, cola cayida del réxime Huertista, convertir nuna llucha ente ideales socialistes (Villistas y Zapatistas) y capitalistes (Obregoncistas y Carrancistas).

La revuelta contra Díaz empezó'l 20 de payares de 1910, y llueu s'estendió a tol país. El presidente viose obligáu a dimitir el 25 de mayu de 1911, colo que terminó'l movimientu armáu empobináu por Madero.[1]

Referencies editar

  1. Treviño, Héctor (1997). Historia de Méxicu. Méxicu: Castillo.

Bibliografía editar