José de la Cruz Porfirio Díaz Mori[5] (15 de setiembre de 1830Oaxaca – 2 de xunetu de 1915París) foi un militar mexicanu,[6] qu'exerció'l cargu de presidente de Méxicu en nueve causes; la primera, del 24 de payares de 1876 al 6 d'avientu de 1876 (dempués del trunfu de la Revolución de Tuxtepec, ocupando'l cargu de forma interina); y la segunda vegada, del 17 de febreru de 1877 al 5 de mayu de 1877. Nuevamente, ocupó'l cargu de forma interina del 5 de mayu de 1877 al 30 de payares de 1880 (dempués de ser escoyíu Presidente). Y darréu, desempeñó la presidencia mientres los periodos: 1884-1888, 1888-1892, 1892-1896, 1896-1900, 1900-1904, 1904-1910 y 1910-1911.

Porfirio Díaz
29. Presidente de Méxicu

1r avientu 1884 - 25 mayu 1911
Manuel del Refugio González Flores - Francisco León de la Barra
ministru


diputáu de Méxicu

Vida
Nacimientu Oaxaca[1]15 de setiembre de 1830[2]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte París[3]2 de xunetu de 1915[2] (84 años)
Sepultura Cementeriu de Montparnasse
Familia
Casáu con Delfina Ortega Díaz (1867 – m. 1880)
Carmen Romero Rubio (1881 – valor desconocíu)
Fíos/es
Estudios
Estudios Institutu de Ciencies y Artes d'Oaxaca
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu políticumilitar
Premios
Movimientu Porfiriato (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Mexicanu
Graduación xeneral
Lluchó en Revolución mexicana
Segunda intervención francesa en México (es) Traducir
Guerra de Reforma (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
IMDb nm0246715
Cambiar los datos en Wikidata

Antes d'asumir la presidencia foi un militar destacáu, quién rellumó pola so participación na Segunda Intervención Francesa en Méxicu. Combatió na Batalla de Puebla, el Sitiu de Puebla, la Batalla de Miahuatlán y na Batalla de la Carbonera. Resaltaron les sos aiciones militares nel estáu d'Oaxaca, onde entamó guerrilles contra los franceses. Porfirio Díaz, el 2 d'abril de 1867, tomó Puebla, y el 15 de xunu, recuperó pa les tropes republicanes la Ciudá de Méxicu.

Tomó armes contra'l gobiernu federal, en dos causes, la primera contra Benito Juárez col Plan de la Noria, y, darréu, contra Sebastián Lerdo de Tejada, ellaborando'l Plan de Tuxtepec. Tres el trunfu del segundu plan, Díaz asumió la presidencia.

Primeros años y estudios editar

Nací na ciudá d'Oaxaca el 15 de setiembre de 1830. El mio padre foi José Faustino Díaz y la mio madre Petrona Mori. Anque d'orixe español, el mio padre yera de los que llamamos raza criolla y la mio madre tenía enriba media sangre indio de raza mixteca.

El mio padre yera probe cuando se casó. Mirando qu'a la so muyer nun-y gustaba vivir na Sierra de Ixtlán, llanzóse a correr fortuna y treslladóse a la mariña que l'estáu d'Oaxaca tien nel Pacíficu... y punxo una tienda nel valle de Xochistlahuaca.

Nos últimos años de la vida, el mio padre fíxose bien místicu en Oaxaca, ensin ser fanáticu; yera un católicu bien fervosu. Rezaba enforma y entá llegó a usar un traxe monacal de los terceros de San Francisco, anque nun recibiera nenguna orde eclesiástica.[7]

Porfirio Díaz nació en Oaxaca, nel enantes provincia d'Antequera, la nueche del 15 de setiembre de 1830 y foi bautizáu pol so padrín José Agustín Domínguez esi mesmu día. Yera'l sestu de siete fíos, concebíos nel matrimoniu de José Faustino Díaz Orozco y María Petrona Cecilia Mori Cortés, quien se casaron en 1808, cuando'l padre de Díaz remanaba los negocios d'una empresa de mines y metales de Cinco Señores, San José y El Socorru, nel distritu d'Ixtlán. Poco tiempu dempués, José Faustino se enroló nel exércitu insurxente de Vicente Guerrero, onde fungió como veterinariu, y, tres un tiempu, foi nomáu coronel. En 1819, tres once años de matrimoniu, la pareya concibió a la so primer fía, Desideria. Dos años dempués nacieron los ximielgos Cayetano y Pablo, quien morrieron na infancia; depués vieno la nacencia de dos muyeres más, Manuela y Nicolasa. En 1830 nació Porfirio, y en 1833, l'hermanu menor, Felipe Díaz Mori.[8][9]

María Petrona Mori, madre de Porfirio Díaz, nuna fotografía realizada escontra 1854 en Oaxaca.

En 1820, los Díaz establecer nel centru de la ciudá d'Oaxaca, onde mercaron un mesón frente al templu de la Virxe de la Soledá, qu'agospiaba a los viaxeros que llegaben a la ciudá a comerciar. Nesti tiempu, José Faustino Díaz montó un negociu dedicáu a la ferrería, lo que-y produció ganancies que fixeron que la so familia tuviera una situación económica folgosa mientres dellos años.

Mientres el branu de 1833, desenvolvióse una epidemia de cólera morbus, na ciudá d'Oaxaca. A principios d'agostu, José Faustino Díaz viose infestáu, y el 29 d'agostu dictó'l so testamentu, dexando tolos sos bienes a la so esposa, Petrona Mori. Poco tiempu dempués, el mesón yá nun foi rentable y la familia adquirió la Cortil del Toronjo. Asina ye como describe Porfirio Díaz nos sos "Memories", la situación familiar tres la muerte del so padre: "El so xacíu y los sos deberes de madre apurriéron-y la manera d'enllargar por enforma tiempu aquellos escasos recursos".[7] Les mocines Díaz: Manuela, Desideria y Nicolasa dedicar a texer, costurar, y a faer bonos postres y alimentos pa vender y caltener un sustentu económicu na familia; Petrona Mori, semó nopales pa la producción y venta de la "Grana Cochinilla". N'unu de los patios de la Cortil del Toronjo, la familia criaba gochos.

En 1835, Porfirio ingresó a la Escuela Amiga, institución educativa controlada pola parroquia d'Oaxaca onde aprendió a lleer y escribir. Pasaba los sos díes, xugando con amigos y vecinos de la Cortil del Toronjo. Cúntase que nuna ocasión, enoxáu col so hermanu Félix por dalgún fechu trivial, púnxolu pólvora na ñariz mientres dormía y prendió-y fueu. Dende entós llámase-y a Felix "El Chatu" Díaz.[10][11]

El padrín de Porfirio, José Agustín Domínguez y Díaz, quien yera sacerdote y aportaría a Obispu d'Antequera, encamentó a la so madre entainar l'ingresu del so fíu al Seminariu Tridentino d'Oaxaca. En 1843, Porfirio ingresó al seminariu, empezando con un bachilleratu n'artes. Mientres tres años, hasta 1846, Porfirio estudió física, matemátiques, lóxica, gramática, retórica y llatín. Nesta última asignatura llogró altes calificaciones, polo qu'ante la necesidá de consiguir dineru pa la so familia, empezó a da-y clases de llatín a Guadalupe Pérez, fíu del Lic. Marcos Pérez.[12]

Al producise la Intervención d'Estaos Xuníos en Méxicu, nel seminariu d'Oaxaca surdió la molición de lluchar contra los invasores, idea que foi sofitada y afalada polos sacerdotes y maestros. N'ochobre d'esi añu, dellos alumnos dirixir a ver al gobernador del Estáu y solicita-y el so ingresu al exércitu nacional. Porfirio Díaz taba nesi grupu, y los cadetes fueron asignaos al Batallón de San Clemente. Sicasí, pocu dempués, la guerra terminó y los estudiantes nun pudieron dir engarrar.

Al acabar el cursu inclinábame yo a la teoloxía. Y anque la mio madre deseyaba ardientemente, nun exercía presión sobre mi, pos yo sentíame bien inclináu a esi xéneru d'estudios, pos los neños aficionar a lo que ven.

Una nueche, al salir de la casa de don Marcos Pérez, dempués de dar clases al so fíu don Guadalupe Pérez, fui convidáu yo a la solemne ceremonia de distribución de premios que diba tener verificativo esa mesma nueche nel colexu del estáu. Acepté la invitación y nesi momentu presentóme col señor gobernador del estáu, don Benito Juárez.

Entusiasmáu entós polo qu'había vistu y oyíu, tomé'l resolución de nun siguir la carrera eclesiástica. Lluché conmigo tola nueche, y nun pudiendo soportar l'estáu en que m'atopaba, comuniqué a la mio madre la mio decisión a otru día.[7]
Marcos Pérez, mentor lliberal de Porfirio Díaz, quien aportunó na so adhesión a la carrera de lleis.

Porfirio Díaz daba clases de llatín a Guadalupe Pérez, fíu del llicenciáu serranu destacáu Marcos Pérez, quien tenía una fuerte y cercana rellación con Benito Juárez. Un día al rematar una de les sos clases, el llicenciáu Marcos Pérez convido al nuevu Porfirio a asistir a una entrega de premios nel Colexu Lliberal. Porfirio Díaz acepto, y foi al eventu onde conoció al entós gobernador del estáu d'Oaxaca, Benito Juárez. Al reparar el tratu abierto y respetuoso de Marcos Pérez y Benito Juárez, y al escuchar discursos que falaben de los mozos como amigos, y los derechos del home, ( cosa que nun asocedía y tomaba en cuenta nel seminariu) Porfirio decidió abandonar el Seminariu ya ingresar nel Institutu de Ciencies y Artes d'Oaxaca, entós consideráu heréticu. El so padrín José Agustín, yá aquel día nomáu obispu de la diócesis, retiró-y el so sofitu económicu y moral. A pesar de ser un alumnu regular mientres tola so carrera escolar, Díaz llogró salir alantre nos estudios de derechu, y a fines de 1850, convertir en maestru nesi mesmu institutu. Poco tiempu dempués, y ante la situación económica que pasaba la so familia, Porfirio convertir en boleru, más tarde trabayó nuna armería ensamblando ya iguando rifles, de la que consiguió trabayu como carpinteru. En 1854, sustituyó a Rafael Urquiza como bibliotecariu del Institutu. Cuando Manuel Iturribarría, profesor de la cátedra de derechu natural, abandonó'l puestu por enfermedá, Díaz convertir en profesor interín. Esto ameyoró en parte la so situación económica y la de la so familia. Díaz estudió derechu romanu, materia qu'aprobó cola meyor calificación de la so xeneración.[7] Nel institutu, tuvo como compañeros a Matías Romero y José Justo Benítez. De 1852 a 1853 foi alumnu de Benito Juárez en derechu civil.

Tres la muerte del so padre, la so hermana Desideria cásase con un comerciante de Michoacán, Antonio Tapia, con quien tuvo dellos fíos de los que solamente sobrevivieron dos. Vivió en Michoacán hasta la so muerte. La so hermana Nicolasa casó prematuramente y quedó vilba (Nun dexó descendencia). Manuela, la so otra hermana, tuvo una rellación extramarital col médicu Manuel Ortega Reis, de quien nació la so fía Delfina Ortega Díaz, quien col tiempu convertir n'esposa del so tíu Porfirio, quien describe asina los sos primeros años:

Les mios condiciones especiales yeren: bona talla, notable desenvolvimientu físicu, grande axilidá y muncho enclín, aptitú y gustu polos exercicios atléticos. Llegó a les mios manes un llibru de ximnasia, el primeru probablemente qu'hubo en Oaxaca, y esto dexóme improvisar na mio casa un pequeñu ximnasiu nel que faíamos exerciciu'l mio hermanu y él. Yéramos bien probes. Llegué a faer zapatos finos, botes bones, y naturalmente, a enforma menor costo del que teníen que mercalos na zapatería. Poco dempués el mio hermanu colar a estudiar nel Colexu Militar de la Ciudá de Méxicu.[7]

Carrera militar editar

Porfirio Díaz
29. Presidente de Méxicu

1r avientu 1884 - 25 mayu 1911
Manuel del Refugio González Flores - Francisco León de la Barra
ministru


diputáu de Méxicu

Vida
Nacimientu Oaxaca[1]15 de setiembre de 1830[2]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte París[3]2 de xunetu de 1915[2] (84 años)
Sepultura Cementeriu de Montparnasse
Familia
Casáu con Delfina Ortega Díaz (1867 – m. 1880)
Carmen Romero Rubio (1881 – valor desconocíu)
Fíos/es
Estudios
Estudios Institutu de Ciencies y Artes d'Oaxaca
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu políticumilitar
Premios
Movimientu Porfiriato (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu Mexicanu
Graduación xeneral
Lluchó en Revolución mexicana
Segunda intervención francesa en México (es) Traducir
Guerra de Reforma (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
IMDb nm0246715
Cambiar los datos en Wikidata

El 1 de marzu de 1854, en Ayutla de los Llibres, actual Estáu de Guerrero, Florencio Villareal y Juan N. Álvarez proclamaron el Plan d'Ayutla contra'l presidente Antonio López de Santa Anna, quien taba nel poder por décima primer ocasión dende'l 20 d'abril de 1853. Con esta proclamación, dio empiezu la Revolución d'Ayutla.[13] En Oaxaca, Marcos Pérez y los sos allegaos empezaron a entamar un movimientu que secundara la Revolución, pa lo cual establecieron correspondencia cola ciudá estauxunidense de Nueva Orléans, onde s'atopaba exiliáu l'ex gobernador Benito Juárez, por cuenta de una reña personal con Santa Anna.[14] Cuando miembros de la policía secreta del gobiernu, afayaron les cartes de los conspiradores, Marcos Pérez y los sos compañeros fueron encarcelaos nel conventu de Santu Domingu. Porfirio Díaz intentó visitar a Pérez, pero'l so familia intentar amurniar diciendo que "los murios de Santu Domingu non pueden esguilase".[15][16] Díaz llogró esguilar les torres del conventu, con ayuda del so hermanu, la nueche del 23 de payares, y llogró comunicase vía idioma llatín con Marcos Pérez.[17] Unes selmanes más tarde, el gobernador Martínez Pinillos decretó amnistía pa los presos, y Porfirio Díaz foi quien los comunicó. N'avientu, el mesmu gobernador exilió a Pérez en Tehuacán, Puebla, y ordenó la captura de Díaz, por votar públicamente en contra de Santa Anna y a favor d'Álvarez, llamándo-y "La so Excelencia'l Señor Xeneral Don Juan Álvarez".[18] quien de momentu formó una pequeña guerrilla, cola qu'enfrentó a les fuercies federales nel enfrentamientu de Teotongo, el 7 de febreru de 1855.

El 9 d'agostu de 1855, Santa Anna arrenunció a la presidencia y embarcóse nel puertu de Veracruz camín de Cuba. Juan N. Álvarez, quien encabezara la revolución, convertir en presidente provisional. El 27 d'agostu, Benito Juárez tornó del so exiliu nel estranxeru y foi nomáu gobernador d'Oaxaca. Celestino Macedoniu, quien yera'l Secretariu de Gobiernu Estatal, nomó a Díaz como xefe políticu del Distritu de Ixtlán. Nesti pueblu, y a pesar de la oposición del xefe militar estatal, Díaz entama la primer guardia na historia de Ixtlán, cola que participó, a finales de 1856, nel primer sitiu d'Oaxaca, onde recibió una Mancada por arma de fueu mancada de bala, razón pola que'l doctor Esteban Calderón prauticó-y una operación.[19][20]

En premiu a los sos servicios pola causa lliberal, el presidente Ignacio Comonfort confirió a Díaz el mandu militar del Ismu de Tehuantepec, asitiáu ente los pueblos de Tehuantepec y Juchitán. Ante una inminente rebelión conservadora, Díaz tomó Jamiltepec, nel distritu d'Ixcapa, onde llogró detener la meyora conservadora. En Tehuantepec conoció al dominicu d'enclinos lliberales Mauricio López, al alministrador de correo Juan Calvo, al xuez y comerciante Juan A. Avendaño, y al viaxeru francés Charles Etienne Brasseur. Tamién llogró tener contautu cola cultura zapoteca y la cultura mixteca, yá que d'ésta última tenía sangre por porta materna. Conoció a la zapoteca Juana Catalina Romero, con quien tuvo una rellación amorosa y quien años más tarde, mientres el Porfiriato, impulsó'l desenvolvimientu del Ismu. En 1860, salió per primer vegada d'Oaxaca. Ye entós cuando Brasseur describir como "Alto, bien fechu, d'una notable distinción, la so cara de gran nobleza, agradablemente morenura, paecíame revelar les traces más perfectes de l'antigua aristocracia mexicana..., sería de deseyar que toles provincies de Méxicu fueren alministraes por xente del so calter. Porfirio Díaz ye, ensin duldar un momentu, l'home d'Oaxaca".[21]

Al españar la Guerra de Reforma, Díaz engarró en delles batalles, como na aición militar de Calpulalpan, so les órdenes de José María Díaz Ordaz ya Ignacio Mejía. En tres años fuéron-y conferíos los cargos de mayor, coronel y teniente xeneral. Tres el trunfu lliberal, asocedíu'l 11 de xineru de 1861, Díaz foi postuláu a diputáu federal, llogrando llograr una curul por Oaxaca nel Congresu de la Unión. Sicasí, al ser executaos Melchor Ocampo, Leandro Valle y Santos Degollado, poles fuercies conservadores nel intre del añu, Díaz solicitó permisu p'ausentase y dir engarrar. El permisu foi-y concedíu y nel so llugar quedó'l so suplente, Justo Benítez.[22]

El 31 d'ochobre, celebrar en Londres, una convención ente los representantes d'España, Francia ya Inglaterra, col propósitu de definir la política a siguir coles deldes de Méxicu, una y bones el 24 de xunetu, Juárez suspendió los pagos por cuenta de la bancarrota de la facienda nacional. A principios d'avientu, les fuercies franceses, españoles ya ingleses llegaron a Veracruz, Córdoba y Orizaba, comandadas por Dubois de Saligny, Juan Prim y John Russell. Gracies a la intervención del Ministru de Rellaciones Esteriores del gobiernu mexicanu, Manuel Dobláu, España ya Inglaterra retiraron les sos tropes, como lo establecía'l puntu númberu cuatro de los Trataos de La Soledá. Sicasí, Francia negar a abandonar el territoriu mexicanu y en marzu de 1862 avanzó al interior con un pocu más de 5,000 soldaos, sol mandu de Charles Ferdinand Latrille, Conde de Lorencez. A fines d'abril d'esi mesmu añu, fortificar en Les Flores, un pequeñu pobláu del Veracruz de Ignacio de la Llave Estáu de Veracruz. Benito Juárez ordenó a Ignacio Zaragoza, xeneral mexicanu que participó del llau lliberal na Guerra de Reforma, faer frente a les fuercies franceses en Puebla. El 5 de mayu, Díaz y otros militares intervinieron na Batalla de Puebla, onde llograron ganar a los franceses y faelos recular hasta Orizaba. Díaz defendió l'ala izquierda de la ciudá, y rebatió en dos causes l'ataque francés. Una vegada que fuxeron, González Ortega y Porfirio Díaz dar a la xera d'escorrelos, hasta que Zaragoza se los torgar. Esi mesmu día, Juárez recibió una carta de Zaragoza mentándo-y los detalles de la batalla, y faciendo fincapié en "l'enfotu y bizarría del ciudadanu xeneral don Porfirio Díaz".[20]

El 8 de setiembre, Zaragoza morrió en Puebla. A principios de 1863, l'emperador Napoleón III unvió trenta mil soldaos a tierra mexicana, yá que la so intención yera imponer un imperiu n'América pa frenar la meyora de los Estaos Xuníos. Federico Forey yera'l comandante de forzar gales, quien punxeron sitiu a Puebla'l 3 d'abril de 1863. Jesús González Ortega foi l'encargáu de defender la plaza, con ayuda d'otros militares como Miguel Negrete, Felipe Berriozábal y Díaz. Tres más d'un mes d'aiciones militares fallíes per parte de dambos bandos, la ciudá cayó en manes de los franceses la nueche del 17 de mayu. Díaz ordenó destruyir tol armamentu y les municiones del exércitu mexicanu, por que nun cayeren en manes de los franceses. Una vegada que les tropes invasores entraron a la fortificación mexicana, los militares republicanos fueron fechos prisioneros.[22]

Díaz, xunto con tolos demás militares, foi prindáu y deteníu nel Conventu de Santa Inés, en Puebla, los prisioneros fueron llevaos a Veracruz, onde se-yos conduciría a Martinica. Dos díes enantes de ser embarcaos, Díaz y Berriozábal escaparon camín de la Ciudá de Méxicu. Nesta ciudá Juárez y los sos ministros preparar pa escapar, yá que les tropes de Juan Nepomuceno Almonte diben tomar la capital con ayuda de los refuerzos franceses. Díaz faló con Juárez la mañana del 31 de mayu, en que'l presidente preguntó-y qué taba dispuestu a faer pola causa lliberal. Díaz respondió que precisaba entamar un exércitu pa combatir a les fuercies conservadores y franceses. Juárez, por conseyu de Sebastián Lerdo de Tejada, asignólu 30.000 a la so división militar, cola que Díaz coló a Oaxaca col cargu de gobernador interín. Escontra mediaos de xunu, llogró llegar a Oaxaca acompañáu del so hermanu Felipe y del coronel Manuel González, quien s'escapara de les fuercies conservadores en Celaya, cuando l'ex presidente Comonfort foi derrotáu y asesináu.[22]

Mientres tol añu de 1864, Díaz y González desenvolvieron una guerra de guerrilles en Oaxaca, y los franceses nunca pudieron enfusar al estáu. Sicasí, los trunfos de los conservadores aumentaben y Juárez viose obligáu a salir de Monterrey camín de Pasu del Norte.[23] Un grupu de militares y clérigos conservadores dirixir escontra Viena, Austria, n'ochobre de 1863 a ufiertar la corona del Imperiu Mexicanu al archiduque Maximiliano d'Habsburgu y la so esposa Carlota de Bélxica. Tres una pequeña encuesta realizada ente los altos círculos políticos y sociales del país, Maximiliano aceptó la propuesta y convirtióse n'emperador el 10 de xunu de 1864, instaurando asina'l Segundu Imperiu Mexicanu.[24]

Escontra principios de febreru de 1865, Díaz empezó la fortificación d'Oaxaca, yá que les fuercies d'Aquiles Bazaine taben a puntu de tomar la vieya Antequera. El 19 de febreru Bazaine empezó'l Sitiu d'Oaxaca, y tres dellos meses d'asediu, Díaz rindió'l 22 de xunu. Bazaine ordenó fusilalo, pero la intervención de Justo Benítez salvó-y la vida. Foi confináu a prisión perpetua nel Conventu de les Carmelites, en Puebla, pol delitu de sedición. Sicasí, na prisión, entabló amistá col barón húngaru Louis de Salignac, quien yera l'encargáu de la cárcel. Nuna ocasión, cuando'l comandante militar de la plaza salió de la ciudá, Díaz intentó escapar a base de un cuchiellu y una cuerda. El barón afayar, pero en llugar de delatalo, dexar dir. Esa mesma tarde entamó a un centenar d'homes pa salir al combate y escribió una carta a Juárez. Yera'l 20 de setiembre de 1865.[20]

Escenariu de la Batalla de Puebla, llibrada'l 5 de mayu de 1862 y na que participó Díaz.

Tres más d'un añu reclutando homes y pertrechos, Díaz tornó al sur del país, onde foi sofitáu pol vieyu cacique lliberal Juan Álvarez. Reorganizó'l Exércitu d'Oriente y coles sos tropes trunfó'l 3 d'ochobre de 1866 na Batalla de Miahuatlán y el 18 d'ochobre na Batalla de la Carbonera. Tres más de dos meses de preparación y toma de ciudaes d'Oaxaca, l'Exércitu d'Oriente tomó la capital la nueche del 27 d'avientu. De momentu Díaz alzar en gobernador provisional, destituyó y executó a les autoridaes franceses. L'arzobispu d'Oaxaca, llanzó un sermón en contra del gobiernu republicanu, pero Díaz mandar aforcar sol cargu de rebelión. Cuando Díaz salió d'Oaxaca, en xineru de 1867, nomó como gobernador sustitutu a Juan de Dios Borja.[22]

El 5 de febreru de 1867, en París, Napoleón III unvió un parte a Bazaine ordenando la retirada de les tropes franceses de Méxicu, en vista de la presión exercida pola prensa, la opinión pública y el Parllamentu francés, y pola tensión qu'había colos prusianos que nun futuru cercanu fadría qu'españara la Guerra Franco Prusiana. Esta midida significó'l principiu de la cayida del Imperiu, pos les fuercies conservadores del emperador apenes sumaben 500 soldaos.[25] La meyora lliberal empezó, Maximiliano, acompañáu de los militares conservadores Tomás Mejía y Miguel Miramón, colar coles sos tropes a Querétaro, onde Mariano Escobedo punxo sitiu a la ciudá, que se rindió'l 15 de mayu. Mentanto, Carlota de Bélxica coló a Viena, París y Roma, onde s'entrevistó con Francisco José I, Napoleón III y la so esposa Eugenia de Montijo, y col Papa Pío IX. Nos trés casos, pidió sofitu pal so maríu, que-y foi refugáu. En Roma volvióse lloca, y foi recluyida'l restu de la so vida nun castiellu de Bruxeles, onde morrió'l 19 de xineru de 1927 a la edá de 87 años.[26]

En marzu, empezó'l sitiu de Puebla, comandado por Díaz. Mientres más de tres selmanes cortó la comunicación de la ciudá y ganó a les tropes de Leonardo Márquez, quien dempués de ser vencíu polos lliberales, fuxó a Toluca. Tres dellos díes de meditaciones, la mañana del 2 d'abril de 1867, Díaz asaltó Puebla. Asina remató l'aición militar conocida como Batalla del 2 d'abril, nel que cayó Puebla, única ciudá nel sur que taba en poder de los franceses. Namái faltaben por cayer Quéretaro y la capital.[27]

Márquez llograra fortificar a 700 homes nes llanures cercanes a Toluca, ciudad ante la cual Díaz y los sos homes dirixíense. La mañana del 16 d'abril comisionó al comandante Gonzalo Montes de Oca a enfrentar a Márquez. La resultancia foi favorable a les tropes mexicanes, y Márquez fuxó escontra Cuba, onde morrió en 1913. A esti fechu conózse-y como Batalla de les Llombes de San Llorienzo y a partir d'ella empezó'l sitiu de la Ciudá de Méxicu, que s'enllargó hasta'l 15 de xunu, cuando tol país yá s'atopaba en manes de los republicanos. Mientres el sitiu y a la de entrar na ciudá, Díaz prohibió los saqueos y los robos. Dos militares lo desobedecieron y fueron fusilaos.[28]

El 15 de mayu Maximiliano apurrió la plaza de Querétaro a Mariano Escobedo, y foi fechu prisioneru xunto a Miramón y Mejía. Tres un xuiciu sumariu por frayar les lleis internacionales, la soberanía nacional y el Tratáu de la Soledá, fueron fusilaos la mañana del 19 de xunu, a pesar de que dellos personaxes intentaron salvar la vida del emperador, como Victor Hugo, escritor francés, escribió a Juárez pidiendo clemencia pal emperador.[29] La condesa de Salm Salm, quien intercedió por Maximiliano ante Díaz, fixo lo mesmo ante Juárez, pero la respuesta foi la mesma. A la población de Méxicu fíxose-y creer que Maximiliano entá vivía y que tornaría triunfante a la capital, hasta que Díaz fixo circular un panfletu tornando esta teoría.[30]

Benito Juárez, presidente de Méxicu mientres la Segunda Intervención Francesa.
2 d'abril de 1867. Entrada del xeneral Porfirio Díaz a Puebla, oleu de Francisco de Paula Mendoza, 1902.

Juárez fixo públicu la so reconocencia a Díaz nuna carta a Guillermu Prieto, onde afirmaba "Ye un bon mozu'l nuesu Porfirio. Nunca fecha les sos cartes hasta que nun toma una capital".[31] Nel so discursu final del 15 de xunetu, día en qu'entró a la capital, Juárez reconoció públicamente a Díaz, quien foi premiáu con una división y una facienda en Oaxaca, conocida como Facienda de La Noria, onde años más tarde sería proclamáu'l Plan de La Noria. El so hermanu Felipe foi electu gobernador d'Oaxaca, por votación popular, cargu nel que taría hasta 1871. Tres ello, Díaz retirar a Oaxaca a vivir.[20]

Mientres les guerres en que se vio envueltu, Díaz rellacionóse amorosamente con delles muyeres. La primera y la más conocida de les sos aventures amoroses foi la sostenida con Juana Catalina Romero, mientres los años de la Guerra de Reforma. Cunta una lleenda que mientres la Batalla de Miahuatlán, Díaz despintar so les enagües de Juana Catalina. Esta rellación duró más allá de la guerra, cuando Díaz yá yera presidente y por ello favoreció la zona de Tehuantepec. Un rellatu popular cuenta que'l tren de la ciudá travesaba pola facienda de Juana Catalina, y que'l presidente saltaba del vagón pa visitala.[32] Otra aventura que Díaz caltuvo foi cola soldadera Rafaela Quiñones, mientres tola guerra d'intervención. A principios de 1867 nació la fía de la rellación ente Díaz y Quiñones, llamada Amada Díaz, quien vivió col so padre hasta 1879 y quedóse en Méxicu tres la cayida del gobiernu porfirista. Finalmente morrió en 1962.[33]

El 15 d'abril de 1867, Díaz casar por poder cola so sobrina Delfina Ortega de Díaz, en mediando col presidente Juárez la disposición pa espachar el parentescu carnal. En 1869 nació'l so primer fíu, Porfirio Germán, que morrió esi mesmu añu. Dos años más tarde la pareya concibió a unos ximielgos, quien corrieron la mesma suerte que'l so primer fíu. Tres dellos años, en 1873 nació'l primeru de los fíos que llegaría a la edá adulta, Porfirio Díaz Ortega. El 5 de mayu de 1875 nació la última fía del matrimoniu, Lluz Victoria, llamada asina n'honor a la victoria republicana del 5 de mayu de 1862 en Puebla.[34]

La llucha pol poder editar

Semeya al oleu de Porfirio Díaz en 1867. P'anguaño, cuando acabó la Guerra d'Intervención Francesa, cuntaba con 37 años y 37 campañes militares.

Eleición de 1867 y años posteriores editar

Una vegada rematada la guerra d'intervención francesa, Juárez, que s'amparara nel artículu 128 de la Constitución de 1857 pa permanecer indefinidamente nel poder,[35] convocó a eleiciones presidenciales, que s'efectuaron el domingu 25 d'agostu de 1867. Les resultancies finales fueron:

Poro, el Congresu, al traviés del presidente de dichu órganu, Manuel Romero Rubio, declaró a Benito Juárez como ganador de les eleiciones presidenciales y mandatariu constitucional pal periodu entendíu ente'l 1 d'avientu de 1867 y el 30 de payares de 1871. El bandu oficial foi publicáu nes cais de la Ciudá de Méxicu, el 23 de setiembre.[36]

Porfirio Díaz sintióse derrotáu y abatíu pol trunfu de Juárez nes eleiciones. Decidió retirase a La Noria, onde'l 2 de febreru de 1868 foi-y anunciáu'l cese del Exércitu d'Oriente, qu'en xunetu del añu anterior foi amenorgáu a namái 4.000 soldaos. Coles mesmes, Juárez, por conductu de Matías Romero, Ministru de Gobernación, ufiertó-y encabezar la llegación mexicana en Washington D.C., Estaos Xuníos d'América. Díaz, sicasí, refugó la propuesta.[37]

Mientres 1869 y 1870, Díaz vivió en La Noria, al llau de la so esposa Delfina. Foi nesta dómina cuando se procrearon los fíos que morreríen na infancia. Delfina pensó que se trataba d'un asuntu de índole relixosa, una y bones ellos habíense casáu siendo parientes carnales y nun se llogró la dispensa necesaria sinón hasta 1880. En La Noria, Díaz desenvolvió la fundición de cañones, pólvora y municiones, amás de l'agricultura. Mentanto, el so hermanu Félix Díaz Mori foi electu gobernador d'Oaxaca. Nel so periodu al frente del gobiernu estatal, tuvo un enfrentamientu pol impuestu a la madera, colos habitantes de Juchitán. El 17 de febreru de 1870, el gobernador y un reximientu de más de quinientos soldaos, entró na ciudá y mató a delles persones, ente ellos muyeres y neños, tou esto con cuenta d'encalorar el llevantamientu que se produxera. Antes de salir, entró colos sos soldaos a escalar la ilesia del pueblu. Fixo baxar la estatua del santu patronu de Juchitán, San Vicente Ferrer, y abasnar por tol pueblu, nun actu consideráu de lo so parte como xacobín. Meses más tarde devolvió la imaxe nuna caxa de madera fechu cachos. Los juchitecos prindáron-y en marzu de 1872, capar y executar en vengación pol incidente de Juchitán.[38]

La Revolución de La Noria editar

Sebastián Lerdo de Tejada foi'l tercer candidatu nes eleiciones presidenciales de 1871. Tres la muerte de Juárez, ocupó la presidencia de manera interina, y nesti cargu amnistió a Díaz y a tolos militares que participaron na Revolución de La Noria. Al intentar reelixise en 1876, Díaz llanzó contra él el Plan de Tuxtepec. Tres dellos meses de guerra civil, foi derrotáu y exiliáu. Morrió en Nueva York, en 1889.

Porfirio Díaz decidió postulase a les eleiciones presidenciales de 1871. Pa esta eleición, Juárez foi postuláu per tercer ocasión, siendo les anteriores nos años 1861 y 1867. Había amás un nuevu candidatu, el presidente de la Suprema Corte de Xusticia, Sebastián Lerdo de Tejada. Les eleiciones llevar a cabu'l 27 d'agostu d'esi añu. Les resultancies finales fueron revelaos al país el 7 d'ochobre y fueron los siguientes:

  • Benito Juárez: 5.837 votos
  • Porfirio Díaz: 3.555 votos
  • Sebastián Lerdo de Tejada: 2.874 votos

Díaz y Lerdo nun quedaron conformes cola resultancia dada a conocer pol Congresu, y empecipiaron una serie d'impugnaciones a la eleición. Lerdo decidió retirase de los xuicios eleutorales y volvió al so puestu de presidente na Suprema Corte de Xusticia. Díaz, sicasí, empezó a ganar adeptos nel sur del país, ente los hacendados d'Oaxaca y los militares d'esi estáu, onde Felipe Díaz yera gobernador. El 8 de payares llanzó'l Plan de la Noria, llamando a tolos militares del país a lluchar contra Juárez. D'esta manera dio entamu la Revolución de La Noria.

La reeleición indefinida, forzosa y violenta, del Executivu Federal, punxo en peligru les instituciones nacionales.

Nel Congresu una mayoría regimentada per medios refiertaos y vergonzosos, fixo ineficaces los nobles esfuercios de los diputaos independiente y convertío á la Representación Nacional nuna cámara cortesana, gasayosa y resuelta á siguir siempres los impulsos del Executivu.

Na Suprema Corte de Xusticia, la minoría independiente que salvara delles vegaes los principios constitucionales d'esti cataclismu de perversión é inmoralidá, ye güei impotente por falta de dos de los sos más dignos representantes, l'ingresu d'otru lleváu ellí pola proteición del Executivu. Nenguna garantía tuvo dende entós l'amparu; los Xueces y Maxistraos pundonorosos de los Tribunales Eleutorales son sustituyíos por axentes sumisos del Gobiernu, los intereses más caros del pueblu y los principios de mayor trescendencia queden á la mercé de los perros guardianes.[39]

De momentu los estaos d'Oaxaca, Guerrero y Chiapas xunir a Díaz, quien avanzó triunfante hasta Toluca, onde empezaron les derrotes. Sóstenes Rocha y Ignacio Mejía evitaron que los rebeldes tomaren la capital. A pesar de que llograron consiguir adeptos ente les clases más baxes de la sociedá mexicana, los sulevaos de La Noria tuvieron un llargu procesu de derrotes. Cuando intentaron cruciar Puerto Ángel, Oaxaca, en xineru de 1872 camín de Panamá, los juchitecos prindaron a Félix Díaz y asesinar. Esa mesma nueche, Manuel González, meyor amigu y compadre de Díaz según unu de los líderes de la sulevación, recibió una carta del hermanu de Porfirio, que fuera executáu. La carta dicía lo siguiente:

Vamos perder, Juárez va entartallanos, pero quiero da-y al mio hermanu esta última prueba de ciñu, porque lo que ye l'indiu, fréganos.[40]

La nueche del 18 de xunetu, Juárez finó na Ciudá de Méxicu. Xunto con González, Díaz alcuéntrase en Nayarit, visitando al cacique llocal Manuel Lozada, llamáu'l "Tigre de Álica", con cuenta de consiguir el so sofitu. Al oyer cañonazos, Díaz preguntó qué asocedía, y de momentu informáronlu del fallecimientu de Juárez. Lerdo de Tejada yá yera'l presidente interín, y poro, el movimientu de La Noria perdía sentíu, una y bones Juárez morriera y nun esistía razón pa engarrar. Depués de que Lozada negar a sofitar a Díaz, los revolucionarios tornaron les armes. Poco dempués, n'ochobre, fueron convocaes les eleiciones pa presidente de la República mexicana. Presentáronse como candidatos Porfirio Díaz y Lerdo de Tejada. Nes Eleiciones estraordinaries de Méxicu de 1872, esti postreru ganó a Díaz. Una vegada que'l Congresu confirmó a Lerdo como presidente constitucional pal periodu del 1 d'avientu de 1872 al 30 de payares de 1876, el Ministru de Guerra y Marina, Mariano Escobedo decretó l'amnistía pa tolos revolucionarios de La Noria, pero cola condición de que se-yos daría de baxa del Exércitu Mexicanu.[41]

Una vegada derrotáu y nun escándalu públicu ante la prensa, Díaz volvió a Oaxaca, onde s'atopó cola noticia de la muerte de la so fía. La crisis económica pola que pasaba, obligar a vender la Facienda de La Noria y dise como acomuñáu nuna finca dedicada al cultivu d'azucre, allugada na llocalidá de Tlacotalpan, Veracruz. Ende, nel clima veracruzano, la familia de Porfirio Díaz llogró consiguir una relativa estabilidá económica, yá que amás del cultivu d'azucre, dedicar a la carpintería,[42] ya inclusive llogró inventar una mecedora integrada con abanicu automáticu.[43]

Sicasí, Porfirio caltenía les sos vieyes ambiciones polítiques. N'ochobre de 1874 foi postuláu como candidatu a diputáu federal y ganó la eleición. Una vegada instalada la Cámara de Diputaos, unu de los primeros dictames de la nueva llexislatura foi aprobar una propuesta de la Comisión de Facienda, relativa a menguar la pensión de los militares retiraos del serviciu nacional, según amenorgar d'una manera significativa'l sueldu de los soldaos activos nel Exércitu. Díaz, xunto con otros diputaos d'estraición militar, oponer a la propuesta de Facienda. Justo Benítez, quien aquel día se convirtió nel intermediariu políticu de Díaz, suxurió al militar que pronunciara un discursu na tribuna del Palaciu Llexislativu. Tres enforma meditalo, Díaz aportó a falar en públicu. Entá cuando él mesmu conocía la so falta d'habilidá como orador, intentó ellaborar un discursu. Depués de dellos intentos, Díaz dar por vencíu, y nun actu insólitu hasta esi momentu na historia llexislativa de Méxicu, empezó a llorar en públicu. Esti incidente fíxo-y convertise per unos díes nel hazmerreír de la clase política mexicana. Asina describe aquél momentu unu de los biógrafos de Díaz, José López Portillo y Rojas.

Y faló Porfirio n'efeutu, sosteniendo ser magna inxusticia qu'a los bonos servidores de la Nación, a los qu'arramaren la so sangre por defendela, condergárase-yos a la miseria pa faer un aforru insignificante; mas espresó aquelles idees con tantos tatexos, n'estilu tan degaxáu ya incoerente, y con voz tan desentonada, que l'auditoriu enllenar de pena, non polos militares a quien quería amenorgase a pan y agua, sinón pol preopinante, a quien se vía sufrir indicibles tortures na tarrecible picota de la tribuna. Porfirio, finalmente, acorviáu pola congoja y enredáu ente les sos propies idees y pallabres, nun atinó a salir del pasu, nun supo cómo concluyir la oración, y rompió a llorar como un neñu. Asina baxu de la tribuna cola cara congestionado y cubiertu de llárimes, en cuantes que los circunstantes, sorprendíos, nun sabíen que faer, si llorar tamién o prorrumpir en risaes.[44]

A pesar de qu'esti incidente deterioró la imaxe de Díaz na opinión política nacional, una serie de polítiques radicales llevaes a cabu por Lerdo fixeron que'l movimientu porfirista ganara cada vegada más partidarios, principalmente na clase alta, que se vio afeutada por cuenta de que Lerdo espulsó a les órdenes relixoses y alzó los impuestos, dambes aiciones en 1874. Los gobiernos estranxeros tampoco víen con bonos güeyos al gobiernu lerdista, por cuenta de un amenorgamientu de la venta de productos a países como Francia ya Inglaterra. Tou esti escenariu políticu, tanto internu como esternu, favoreció la llegada de Díaz al poder. Conscientes d'ello, el círculu políticu de Lerdo caltuvo xixiláu al oaxaqueño mientres dellos meses. Manuel Romero Rubio, intermediariu políticu de Lerdo, ufiertó a Díaz la presidencia de la Corte Suprema de Xusticia, en Oaxaca, pero ésti negóse.[44]

La Revolución de Tuxtepec editar

A fines de 1875, Sebastián Lerdo de Tejada fixo públicu'l so interés por presentase a les eleiciones de 1876. Anque magar la prensa namái la tomó como una declaración informal, Lerdo anunció la so candidatura la nueche del 23 d'avientu y esti fechu amenó reaiciones distintes na clase política nacional. Porfirio Díaz, quien aquel día tamién se llanzó a la candidatura presidencial, empezó una serie de manifestaciones públiques contra Lerdo, pero rápido fueron encaloraes por órdenes del mesmu presidente Lerdo. Les aiciones de represión escontra los partidarios porfiristas llevaes a cabu pola policía secreta, causaron entá más descontentu escontra'l lerdismo. El 10 de xineru de 1876, col sofitu de dellos militares de diversos llugares del país y col respaldu de la Ilesia Católica, que s'había vistu afeutada poles midíes de Lerdo, Porfirio Díaz llanzó na población de Tuxtepec, el Plan de Tuxtepec. Asina dio empiezu la Revolución de Tuxtepec, la última guerra del sieglu XIX en Méxicu.

Que la República Mexicana ta rexida por un gobiernu que fizo del abusu un sistema políticu, despreciando y violando la moral y les lleis, viciando á la sociedá, despreciando á les instituciones, y faciendo imposible'l remediu de tantos males pela vía pacífica; que'l sufraxu públicu convirtióse nuna farsa, pos el presidente y los sos amigos por tolos medios refiertaos faen llegar á los puestos públicos á los que llamen los sos "Candidatos Oficiales", refugando á tou ciudadanu independiente; que d'esta miente y gobernando hasta ensin ministros fai la burlla más cruel á la democracia que se funda na independencia de los poderes; que la soberanía de los Estaos ye frayada repitíes vegaes; que'l Presidente y los sos favoritos destitúin á el so arbitrio á los Gobernadores, apurriendo los Estaos á los sos amigos, como asocedió en Coahuila, Oaxaca, Yucatán y Nuevo León, intentándose faer lo mesmo con Jalisco; qu'á esti Estáu segregóse-y pa debilitalo, l'importante cantón de Tepic, que s'hai gobernando militarmente hasta la fecha, con agraviu del pactu federal y del derechu de Xentes; qu'ensin considerancia á los fueros de la humanidá retiróse á los Estaos fronterizos la mezquina subvención que los sirvía pa defensa de los indios bárbaros; que l'ayalga pública se dilapida en gastos de prestar, ensin que'l Gobiernu llegara á presentar al Congresu de la Unión la cuenta de los fondos que remana.[45]
José María Iglesias, líder de los Decembristas, que pretendía quedase como Presidente una vegada rematáu'l mandatu de Lerdo.
Mariano Escobedo, militar lerdista que foi unu de los principales combatientes de Díaz na Revolución de Tuxtepec. En 1878 empecipió un llevantamientu contra'l presidente Díaz, foi derrotáu y tuvo a puntu de ser fusiláu, pero la intervención de Manuel González, el so antiguu compañeru de batalles salvar. Finalmente incorporóse al sistema políticu porfirista y ocupó dellos cargos nel gobiernu. Morrió en 1902.

Les derrotes que Díaz y los sos partidarios empezaron a sufrir nun se fixeron esperar, yá que la mayor parte del exércitu permanecía fiel a Lerdo. Mariano Escobedo, ganó'l 10 de marzu de 1876 a Díaz en Icamole, Nuevo León. Dizse que Porfirio Díaz lloró, al trate derrotáu y abatíu. Por esta razón conocióse-y, mientres el restu de la Guerra, como "El Llorón de Icamole".[46] Tres la derrota de Icamole, los lerdistas taben seguros de la so victoria sobre los revolucionarios de Tuxtepec y menguaron l'actividá militar nel país. Sicasí, Donato Guerra, Justo Benítez y Manuel González siguieron una guerra de guerrilles al interior de Méxicu. Díaz, mentanto, embarcar a Cuba nun barcu que salió de Tampico, Tamaulipas, faciéndose pasar pol médicu español Gustavo Romero. Una vegada llegáu a L'Habana, llogró consiguir armes y dellos adeptos ente los esclavos de Cuba, yá que la islla entá s'atopaba en poder de los españoles. Cuando tornó a Méxicu, tomó la zona correspondiente a Veracruz y San Luis Potosí, ente que Manuel González y Benítez teníen prindáu'l Estáu de Guerrero. A principios de payares empezó l'ataque escontra Puebla. Aquel día, Alatorre foi destituyíu del cargu de Ministru de Guerra y nel so llugar foi nomáu Mejía. Escobedo, acompañáu de dellos contingentes lerdistas, ente ellos el de Alatorre, fortificar en Tecoac, una llocalidá tlaxcalteca. El 16 de payares, Díaz y Escobedo enfrentar nesa paraxa. En principiu, la batalla diba ser ganada poles tropes lerdistas, pero la intervención de Manuel González y los sos refuerzos, llograron ganar a les tropes federales. Dizse que al términu de la batalla, cuando los lerdistas fuxeron, Díaz faló con González, mancáu na batalla (d'ende'l so llamatu "El Mancu de Tecoac"), y díxo-y: "Compadre, gracies a usté ganemos, y por eso, va ser usté'l mio Ministru de Guerra".[47]

Una vegada terminada la guerra civil, Díaz llegó a la Ciudá de Méxicu'l 21 de payares, y esi mesmu día alzar en presidente provisional de la República Mexicana. Sicasí, José María Iglesias, presidente de la Suprema Corte de Xusticia, alegaba que al ser él sustitutu constitucional de Lerdo, y fuxir ésti del país, Iglesias tendría de convertise en presidente'l 1 d'avientu. Poro, a los sos partidarios conocióse-yos como decembristas. Pa esi momentu, trés grupos apostábense la presidencia: decembristas, lerdistas y porfiristas. Los decembristas acuartelárense en Guanajuato y el brazu militar del partíu políticu yera Felipe Berriozábal. Díaz dexó na presidencia a Juan N. Méndez y el 22 d'avientu salió de la capital con una división compuesta por 5.000 soldaos aldu al Estáu de Guanajuato, onde llogró ganar a les fuercies decembristas en marzu de 1877. Gracies a la mediación de Justo Benítez, Iglesias y Díaz llegaron a un alcuerdu, nel que'l primeru habría de reconocer a Díaz como virtual presidente, y a cambéu ésti vencería-y la gubernatura del so estáu natal, Michoacán. Tres tolos preparativos políticos llevaos a cabu por Benítez y González, Porfirio Díaz convertir en presidente la mañana del 5 de mayu de 1877, día en que protestó'l so cargu ante'l Congresu de la Unión, dempués de celebrase les eleiciones de 1877 de forma estraordinaria.

Primer mandatu presidencial editar

El filósofu francés Augusto Comte, creador del positivismu, filosofía na cual Porfirio Díaz encimentó'l so gobiernu.

Dientro del marcu porfiriano, esti periodu de la Historia de Méxicu, tuvo marcáu pola influencia del positivismu, teoría política francesa creada por Augusto Comte. A partir d'entós, l'orde establecíu por Díaz mientres la última metá del sieglu XIX en Méxicu basaríase l'orde y la llamada "paz porfiriana". Ellos seríen: l'orde, la paz y el progresu. El cumplimientu d'ellos, según Justo Sierra, ministru porfiriano, llevó a Méxicu al cumal el progresu.[48]

El principal oxetivu de Díaz nel so primer mandatu foi ganase l'enfotu de los Estaos Xuníos d'América, que pasaba por un seriu problema políticu.[49] Asina, Díaz tuvo de realizar una serie de maniobres polítiques pa ganar la reconocencia estauxunidense. La negativa del embaxador John W. Foster a axustar con Méxicu enzancó la situación entá más. Al traviés del Ministru de Rellaciones Esteriores, Ignacio Mariscal y del Ministru de Facienda, Matías Romero, Díaz llogró'l pagu de la delda esterna a Estaos Xuníos, per mediu de curties cantidaes abonaes nun plazu de quince años. Nel so mensaxe a la Nación del 1 d'abril de 1893 dar por rematáu'l pagu de la delda mexicana.[50]

Otru asuntu prioritariu pa Díaz foi la pacificación del país. Dende finales de la Guerra d'Independencia de Méxicu, delles bandes de lladrones asítiase nes veres de caminos, col fin d'asaltar los vagones cargaos de bienes que yeren llevaos a la capital y a otres ciudaes importantes del país, como Puebla o Veracruz. El comerciu, que nun tuvo una gran crecedera mientres la primer metá del sieglu XIX en Méxicu y qu'amás foi solmenáu poles crisis económiques que les guerres favorecieron, viose entá más amenaciáu poles faxines de bandoleros qu'atacaben les víes de comunicación. Otru puntu qu'acentuaba la inseguridá del país yera qu'esistíen grupos armaos asitiaos namái nun llugar del país y que'l so propósitu yera controlar per mediu de caciques al país enteru.[51]

Díaz alcordó col Congresu facultaes estraordinaries pa poner remediu a la situación. Ordenó'l desplazamientu de los exércitos más consolidaos, como una midida tomada pa evitar la proliferación de cacicazgos. Otru problema seriu nel panorama políticu yeren les ambiciones y aliances de los gobernadores y xefes militares. Con cuenta de safar esti problema, Díaz nomó personalmente a dellos militares del so enfotu como gobernadores y xefes militares.[51]

John Watson Foster, ministru plenipotenciario d'Estaos Xuníos en Méxicu mientres el primer mandatu de Díaz. Miembru de la mesma loxa masónica que Lerdo, el so principal oxetivu foi evitar de toes toes que'l gobiernu norteamericanu reconociera al gobiernu de Díaz.

En 1878, el gobiernu llograra casi por completu la pacificación del país, polo que'l presidente comisionó a José Yves Limantour, economista de la Secretaría de Facienda, a viaxar a los Estaos Xuníos comandando una campaña de promoción mexicana. Esti programa d'espardimientu de la cultura mexicana llogró que'l presidente Hayes unviara una comitiva d'empresarios estauxunidenses a Méxicu. Sicasí, l'embaxador Foster escribió al Departamentu d'Estáu, sollertando sobre los peligros de Méxicu, pero a pesar de los sos esfuercios por torgar el viaxe, los empresarios llegaron a Méxicu'l 2 de marzu, y tres una serie de viaxes per tol país, Hayes concedió a Méxicu la reconocencia oficial la tarde del 9 d'abril de 1878.[52]

Escontra principios de 1879, empezaron a surdir rumores alrodiu de quién sería'l candidatu oficial a la presidencia de la República, pos nel añu de 1880 celebraríense eleiciones. Mentábense los nomes del Ministru de Guerra y Marina, Manuel González, y del asesor personal del presidente, Justo Benítez. La prensa espublizó'l nome de Protasio Tagle, Ministru de Gobernación, como tercer candidatu. Como yera natural nes socesiones presidenciales del sieglu XIX, empezaron les revueltes que sofitaben a un candidatu n'específicu. Estes rebeliones fueron encabezaes por Trinidad García de la Cadena, en Zacatecas; Domingo Nava, en Sinaloa; Ramírez Terán en Mazatlán y los motinos d'indíxenes mixtecos nos valles de Tamazunchale.

Una de les rebeliones más sonaes y que más repercutieron na opinión pública del país, foi l'incidente políticu qu'asocedió en Veracruz, a fines de xunu de 1879. Un grupu de lerdistas armaos llegara del estranxeru tres más de tres años preparando la so revuelta. A bordu del buque "Llibertá", quinientos soldaos desembarcaron nel puertu la madrugada del 14 de xunu y empezó l'ataque a la ciudá. Sicasí, el gobernador del estáu, Luis Mier y Terán, comisionó a una brigada que pudo detener rápido'l llevantamientu y aprehender a los sulevaos. Mier y Terán comunicó la situación a Díaz, na so deber de gobernador y yá que Porfirio, fíu mayor del presidente y afiáu del gobernador, alcuéntrase en Veracruz. Díaz unvió un mensaxe cifráu que al ser lleíu reveló la orde del Presidente: "Mátalos en caliente y dempués pescudes". De momentu Mier y Terán cumplió la orde presidencial, que causó malestar ente la población y un pequeñu llevantamientu militar que tamién foi encaloráu. Años más tarde, mientres l'intre de la Revolución mexicana, esti asuntu foi unu de los principales motivos de la cayida del Porfiriato.[53]

Finalmente, Manuel "El Mancu" González foi nomáu candidatu presidencial pol Partíu Lliberal. Tres una campaña eleutoral ensin contratiempos, col sofitu de los círculos políticu y económicu nacionales y col beneplácito de les potencies estranxeres, como Estaos Xuníos, Reinu Xuníu y España, Manuel González foi electu presidente, y como tal, empezó a exercer el so cargu de Presidente Constitucional, el 1 d'avientu de 1880.

A fines de 1879, la esposa de Porfirio Díaz, Delfina, embarazar por sesta ocasión. Tres un embaranzu relativamente estable, el partu, taba programáu pa la madrugada del 5 d'abril de 1880. Sicasí, la madrugada del 2 d'abril, el partu tuvo qu'adelantrase, y collo nació Victoria, la última fía del matrimoniu, llamada asina n'honor a la batalla llibrada en Puebla trece años tras y que Díaz ganara. Magar ello, tantu la madre como la fía empezaron a sufrir d'enfermedaes posteriores al partu, polo que Victoria, la fía, morrió 48 hores dempués de nacer. Delfina careció gravemente de pulmonía y los médicos nun-y dieron esperances, asina que decidió casase pola Ilesia.[54] Porfirio Díaz solicitó al arzobispu de Méxicu Pelayu Antonio de Labastida y Dávalos que celebrara'l Matrimoniu católicu. L'arzobispu pidió a Díaz la so axuración, de proclamar públicamente la Constitución lliberal. Díaz redactó'l so retraición, que foi lleida pol arzobispu. Poco tiempu dempués, unu de los unviaos de Labastida ofició'l matrimoniu la nueche del 7 d'abril, y Delfina morrió na mañana del 8 d'abril.[34]

La presidencia de Manuel González editar

Manuel del Refugio González Flores, amigu y compañeru militar de Díaz. En premiu a los sos servicios mientres la Revolución de Tuxtepec, Díaz concedió-y la gubernatura de Michoacán y más tarde el Ministeriu de Guerra. Escoyíu presidente en 1880, les aiciones del so gobiernu fueron avafaes polos escándalos de corrupción. En terminando'l so mandatu presidencial, exerció como gobernador de Guanajuato. Morrió en 1893.

Manuel González foi un militar nacíu en 1833, en Tamaulipas. Participó na Intervención Norteamericana en Méxicu, como teniente y más tarde combatió na Guerra de Reforma, del llau del Partíu Conservador. Sicasí, mientres la Segunda Intervención Francesa en Méxicu, decidió abandonar les files conservadores ya ingresar nel exércitu lliberal, por cuenta de una alcordanza so de la Intervención Estauxunidense, en que'l so padre foi asesináu poles tropes norteamericanes. Esti incidente fíxo-y camudar de bandu ante la nueva invasión estranxera.[55] Mientres la guerra contra los franceses, González engarró xunto a Díaz y convirtióse en llugarteniente xeneral del Exércitu d'Oriente, participando d'esta forma en munches de les batalles llibraes contra l'exércitu francés. Cuando Díaz tuvo presu en Puebla, mientres 1865, González foi quien caltuvo la guerrilla en Oaxaca. Mientres la batalla del 2 d'abril, González recibió una firida de bala nel brazu derechu, a nivel del coldu'l cual estrozar, polo que-y foi toyíu esi mesmu día. Mientres la revuelta causada pol Plan de la Noria, González sofitó a Díaz a pesar de la derrota del exércitu subleváu. Nuevamente, mientres la Revolución de Tuxtepec, González amosóse fiel al exércitu de Díaz, al que salvó de la derrota final el 16 de payares de 1876, na Batalla de Tecoac. Mancáu nesti últimu enfrentamientu, Díaz nomar Ministru de Guerra en premiu a los sos servicios na guerra. A finales de 1879 foi nomáu candidatu presidencial y un añu más tarde asumió la presidencia.[56]

Mientres el so gobiernu, Manuel González impulsó la creación de ferrocarriles, dio concesiones pa la creación de la primer rede de telégrafos nel país y la fundación de dos bancos: el Bancu Nacional Mexicanu, con capital del Bancu Francu Exipciu y el Bancu Mercantil Mexicanu, fundáu por comerciantes españoles y mexicanos residentes en Méxicu. Dambos bancos, fundíos, dieron llugar al Bancu Nacional de Méxicu (Banamex) en 1884. Sicasí, estes meyores na economía del país, viéronse avafaos por cuenta de los frecuentes escándalos de corrupción y malos manexos nel gobiernu de González. En payares de 1881, la emisión de la moneda de níquel, que sustituyía al circulante de plata, provocó una crisis económica. Tuvo a puntu d'españar un llevantamientu en contra de les autoridaes republicanes, pero la intervención de Díaz salvó al gobiernu de González de sufrir una guerra civil.

El principal cargu imputáu a González mientres el so gobiernu foi'l de corrupción, auspiciado por Díaz y Manuel Romero Rubio. Según los estudios de Francisco Bulnes, l'oxetivu de Díaz y Romero Rubio yera, "evitar que González-y tomara gustu a la siella presidencial, y asina faer que-y la devolviera a Díaz en 1884".[57] Salvador Quevedo y Zubieta, un intelectual allegáu a Díaz, empezó una campaña de desprestixu dirixida a González, aduciendo qu'arriendes de perder el so brazu derechu, el presidente desenvolviera un gran mambís sexual, y que mandara traer de Circasia, Rusia a una muyer que s'agospiaba na so facienda de Chapingo. A pesar de qu'esti rumor nunca foi comprobáu, el presidente González sí llogró la reforma del Códigu Civil pa poder heredar a la so segunda familia, la formada con Juana Horn.[58]

Porfirio Díaz foi nomáu por Manuel González como Ministru de Fomentu, y dende esi puestu coordinó la campaña contra González. Depués de enviudar, el xeneral Díaz empezó a participar nes xuntes sociales de la clase política mexicana. En mayu de 1881 conoció a Carmen Romero Rubio nuna fiesta entamada pol embaxador Foster. Cola sida de tomar clases d'idioma inglés, Díaz frecuentó la casa de Romero Rubio y empezó a cortexar a Carmen. Tres dellos meses de rellación informal, la pareya casó'l 5 de payares de 1881.[59]

En febreru de 1881, siguiendo'l conseyu de Carlos Pacheco Villalobos, unu de los sos principales conseyeros, el presidente González ordenó la postulación de Díaz como gobernador d'Oaxaca. Tres unes eleiciones estables, Porfirio Díaz asumió'l cargu'l 1 d'avientu y d'alcuerdu a la Constitución llocal tendría de caltenese como gobernador hasta 1885. A los pocos meses, Díaz solicitó al Congresu llocal una llicencia p'ausentase del cargu por tiempu indefiníu, y de ende volvió al Ministeriu de Fomentu. Pocos meses más tarde comandó una delegación que visitó les principales ciudaes d'Estaos Xuníos d'América, como Chicago y Nueva York. Nésta última llocalidá, Carmen intentó visitar al so padrín de bautizu, Sebastián Lerdo de Tejada, quien se negó a recibila, aduciendo la "traición" del so padre al aliase con Díaz. La pareya foi recibida pol Presidente d'Estaos Xuníos, Chester Alan Arthur y pol inventor Thomas Alva Edison. A la so llegada a Méxicu, Díaz foi llanzáu como candidatu presidencial, y depués d'una campaña sofitada polos sectores de la Ilesia y los empresarios, convertir en Presidente per segunda ocasión el 1 d'avientu de 1884.

El Porfiriato: 35 años nel poder editar

Mientres el gobiernu del xeneral Porfirio Díaz dio un xiru na actividá política nacional, yá que alredor de cuatrocientos años —Mesoamérica, el Virreinatu de Nueva España y les primeres décades del Méxicu Independiente— los gobernantes llevaron l'alministración pública con un claru sentíu militar, y les sos aiciones tuvieron enfocaes a fortalecer al exércitu en vez. Sicasí, a raigañu del empiezu de la segunda presidencia de Díaz, en 1884, diose un entorno que dexó a la política mexicana centrase dende un ángulu más civil. Nesta fotografía apaez el presidente Díaz en 1902, afatiáu con ropa civil.

Por Porfiriato entender a la etapa de la historia trescurrida ente 1876 y 1911, carauterizada pol gobiernu de Porfirio Díaz, que namái s'atayó ente 1880 y 1884 col periodu presidencial de Manuel "El Mancu" González. A partir del 1 d'avientu de 1884 Díaz gobernó ininterrumpidamente. La filosofía en que se basó'l Porfiriato foi'l positivismu, que predicaba l'orde y la paz, pilastres del gobiernu porfirista, a pesar de cuntar con detractores, principalmente na izquierda política. Gracies al usu del capitalismu, los ministros de Facienda del gobiernu porfirista, Manuel Dublán y José Yves Limantour pudieron llograr una meyora na economía del país, en forma importante.[60]

Otra carauterística del Porfiriato foi que los diversos grupos políticos del país converxeron nel Gabinete de Porfirio Díaz. Mientres el so primer mandatu, el gabinete tuvo conformáu na so totalidá polos antiguos combatientes de la Revolución de Tuxtepec. Sicasí, nel so segundu periodu presidencial, llegaron juaristas como Matías Romero y Ignacio Mariscal; lerdistas como Romero Rubio y Joaquín Baranda, y un imperialista, Manuel Dublán. Colos gobernadores, Díaz procuró caltener estrecha rellación, cuantimás no rellacionao coles eleiciones de les llexislatures y tribunales de xusticia llocales, la construcción de ferrocarriles, el combate a los yaquis, quien llevaben más de cincuenta años atacando Sonora, y tamién n'otros asuntos menores.

La paz que s'impunxo mientres el gobiernu de Porfirio Díaz dexó'l desenvolvimientu de la cultura y la ciencia en Méxicu, yá que dende fines del sieglu XVIII la continua inestabilidá política, social y económica torgó que s'impunxera un clima aparente a la ciencia y a la cultura. Sicasí, mientres el Porfiriato florió la lliteratura, la pintura, la música y la escultura. Les actividaes científiques fueron promovíes dende'l gobiernu, pos se consideraba qu'una meyora científica del país podía traer cambeos positivos na estructura económica. Foi entós cuando se fundaron institutos, biblioteques, sociedá científiques y asociaciones culturales. Otramiente, l'arte popular buscó na cultura de Méxicu un elementu p'afigurar les sos composiciones y espresase, y asina se llograron muestres del arte mexicano que fueron exhibíes nel mundu enteru. El positivismu llogró faer qu'en Méxicu hubiera una renacencia del estudiu de la historia nacional, como un elementu qu'afitó a Díaz nel poder y contribuyó a la unidá nacional. Nel estudiu d'esta caña sobresalieron Guillermu Prieto y Vicente Riva Palacio.

L'historiador mexicanu José López Portillo y Rojas, na so obra Elevación y cayida de Porfirio Díaz, menta que la meyora nacional mientres el Porfiriato tamién camudó la fisonomía del presidente. N'abril de 1881, tres años enantes d'empezar el so segundu periodu presidencial, el xeneral oaxaqueño casóse con Carmen Romero Rubio, proveniente de les families con mayor abolengu y alcurnia na alta sociedá mexicana. Hasta esi añu, —según los rellatos de la dómina—, Díaz cuntaba con toles traces d'un militar formáu nos campos de batalla: toscu na so manera de tratar cola xente, sópitu, con un vocabulariu fayadizu pa faese valir percima de los sos soldaos, acostumáu a cuspir y ensin enforma respetu poles formes sociales. Sicasí, como'l mesmu Díaz rellató años más tarde nos sos Memories, la so esposa Carmen dedicar a formalo dientro de la sociedá mexicana. Enseñó-y el idioma inglés, y nociones d'idioma francés, los modales de l'alta sociedá, la forma de movese y espresase, la forma de comer, el vocabulariu fayadizu pa cada situación. La so fisonomía, como afirmó López Portillo y Rojas, n'efeutu, camudara. Del color moricu de la so piel, pasó a tomar un tonu más turráu. Como afirmen dellos testimonios d'historiadores de la dómina, al tornar a la presidencia en 1884, Díaz yá nun yera Porfirio sinón más bien "Don Porfirio". Esta opinión espresar l'obispu oaxaqueño Eulogio Gillow a un diariu de filiación católica en 1887: "Carmelita Romero Rubio foi l'alma sorprendente de la evolución del xeneral Díaz escontra una esistencia refinada y una política de conciliación de tan fondes consecuencies na vida nacional."[61]

Economía editar

El ferrocarril representó unu de les meyores de la economía del Porfiriato y foi espuestu ante'l mundu como símbolu de progresu. La cultura mexicana na dómina de Díaz tuvo traces de la economía, como esti cuadru de José María Velasco, en que se reflexa'l ferrocarril del Valle de Méxicu.

La construcción de ferrocarriles foi unu de los puntos más importantes de la economía mexicana nel Porfiriato. Enantes yá se cuntaba col ferrocarril que corría de la Cd. de Méxicu hasta Veracruz, el principal puertu del Golfu de Méxicu, que la so construcción empecipió en 1852 y Lerdo de Tejada inaugurar el 3 de febreru de 1873. Una vegada que Díaz se consolidó nel poder empezó la construcción de ferrocarriles empobinaos a la frontera norte y a gran escala. Dende 1880 hasta 1885 les concesiones fueron vencíes a los estranxeros, de primeres inversionistas norteamericanos. Sicasí, ente 1886 y 1895 los empresarios provenientes del Reinu Xuníu atroparon la totalidá de les concesiones ferroviaries, pero a partir de 1896 y hasta 1905 los estauxunidenses empezaron una contraofensiva pa recuperar el control de los ferrocarriles mexicanos. Finalmente, en 1909 los ferrocarriles fueron nacionalizaos y permanecieron asina 82 años hasta qu'en 1991, Carlos Salinas de Gortari privatizar. Coles mesmes, el 1 de xunu de 1880 y el 16 d'avientu de 1881 el Congresu de la Unión llexisló en materia de ferrocarriles, sometiendo a xurisdicción del gobiernu federal les concesiones a inversionistas, según contratos, cambeos, tendíos de vía y demás, garantizando asina la inxerencia del gobiernu na economía. Coles mesmes aguiyóse'l desenvolvimientu de les compañíes ferroviaries otorgando terrenales colindantes y estableciendo subsidios per cada quilómetru construyíu. Unu de los proyeutos de les compañíes norteamericanes yera construyir una llinia ente Méxicu y Estaos Xuníos. Escontra 1911 el país cuntaba con más de 20.000 quilómetros de víes ferroviaries, cuando en 1876 apenes esistíen 800. Cuando en 1908 el periodista James Creelman entrevistó-y, Díaz afirmó: "Los ferrocarriles desempeñaron importante papel nel caltenimientu de la paz en Méxicu. Cuando per primer vegada me posesioné de la presidencia en 1876,, namái esistíen dos pequeñes llinies que comunicaben la capital con Veracruz y Querétaro. Güei tenemos más de 19.000 milles de víes ferriales".[62][63]

Otru factor que dexó'l desenvolvimientu del Méxicu porfiriano foi la inversión estranxera, una y bones los empresarios d'otros países[64] deseyaben aprovechar los recursos naturales de Méxicu, que nun pudieron ser esplotaos polos mexicanos mientres el sieglu XIX por cuenta de les guerres civiles ya intervenciones estranxeres. Esto asocedió mientres el marcu mundial de la competencia económica, en que les potencies económiques lluchaben por consiguir la primacía mundial. Mientres esti periodu en Méxicu creció la industria, na so caña extractiva, l'agricultura de productos tropicales empuesta a la esportación, amás de toles cañes de la economía, que siempres tuvieron empobinaes al desenvolvimientu de Méxicu nel esterior. Díaz y los sos asesores concedieron toles facilidaes necesaries a los inversionistas estranxeros, con cuenta de que desenvolvieren la so actividá y, col sofitu del gobiernu, llueu apoderaron la economía del país. Situación que, poques gracies, nun foi bien vista por toos aquellos que defendíen la idea de que'l desenvolvimientu económicu del país tenía de depender de mano y obra y financiamiento mexicanos y non estranxeros.[65]

José Yves Limantour, políticu mexicanu. Economista d'oficiu, trabayó dende 1878 nel Ministeriu de Facienda y Creitu Públicu. Mientres el gobiernu de González fungió como analista económicu de la presidencia y al tornar Díaz a la presidencia foi nomáu Oficial Mayor de Facienda, so les órdenes de Manuel Dublán. A la muerte d'ésti en 1892, salió de la Cámara de Diputaos, onde presidía la Comisión de Facienda y, por encamientu del suegru de Díaz, Romero Rubio —el so padrín de boda—, foi nomáu Ministru de Facienda, cargu dende'l que dirixó llibremente la economía nacional hasta 1911, cuando la Revolución mexicana desterrar. Nunca tornó a Méxicu y finalmente, morrió en 1935 en Biarritz (Francia).

Cola llegada de los capitales a Méxicu, viose la necesidá de crear una infraestructura de tresportes que dexara'l desenvolvimientu de la industria, y asina pudo xenerase comunicación ente les diverses rexones del país, una y bones munches d'elles habíen estáu alloñaes del restu del país per munchos años, como nel casu de los estaos nortizos, Sinaloa, Chihuahua y Coahuila. Asina se construyeron redes de telégrafu y teléfonu, y ameyoráronse les comunicaciones ente los puertos. Ente 1877 y 1911 construyir de 7.136 a 23.654 quilómetros en cuestión de víes telegráfiques y asina la clave morse foi un factor más nel desenvolvimientu de les comunicaciones en Méxicu. El sistema de corréos, que mientres tol sieglu XIX foi atacáu polos bandoleros, llogró una relativa crecedera cola paz porfiriana, yá que s'establecieron más de 1200 oficines de corréu. En 1876 Alexander Graham Bell inventó'l teléfonu, que llegó a Méxicu'l 13 de marzu de 1878, cuando'l pueblu de Tlalpan, nel Distritu Federal recibió la primer llamada telefónica. Trece años más tarde, en 1891 la primer compañía de teléfonos mexicanos, cuntaba con más de 1000 suscriptores y esi mesmu añu publicó la primer guía de teléfonos na historia del país. Esi mesmu añu'l inxenieru alemán Alfred Westrup instaló llinies telefóniques pa la policía de la capital, y para 1893 yá esistíen les primeres llinies particulares. En 1897, el serviciu telefónicu estender a toles ciudaes del país, como Monterrey, Puebla y Guadalaxara, ente otres.[66]

Un proyeutu surdíu de corporaciones alemanes llegó a la so conclusión trayendo a Méxicu la lletricidá, que se xeneraba per mediu de turbines que, impulsaes pola fuercia de gravedá almacenada nos depósitos d'agua soterraña, producíen la lletricidá. Coles mesmes, la inxeniería dexó aprovechar la orografía de Méxicu p'aguiyar la creación de plantes hidroeléctriques, colo que pudo amontase la producción económica de Méxicu.[67] En Veracruz afayáronse reserves de petroleu en 1879, y escontra principios de 1887 l'empresariu estauxunidense nacionalizáu mexicanu, Adolph Autrey, creó les primeres refineríes del país.

La industria foi una de les cañes que más atención y presupuestu recibió mientres el Porfiriato. Na minería, Méxicu ocupó na dómina del Porfiriato el primer llugar en producción de plata y caltúvose nesti puestu dende entós. La producción de metales y combustibles amontar col únicu fin d'esportala escontra otros países. La inversión estranxera amontar a partir de 1895, y collo abrió pie al entamu de la industria del tresformamientu, qu'empezó la fabricación de testiles, papelería, calzáu, alimentos, vinos, cerveza, cigarros, químicos, lloza, vidriu y cementu. Coles mesmes, a principios del sieglu XX, crear en Méxicu la primer planta d'industria siderúrxica, que nel so tiempu foi la primera d'América Llatina.[68]

El comerciu fortalecióse por cuenta de la espansión del sistema ferroviariu y a que'l gobiernu decidió suprimir les alcabales, impuestu qu'esixíen los estaos de la República y que faíen más lentu'l trámite comercial. El gobiernu plantegó la necesidá de crear productos empobinaos a la esportación, polo que'l país empezó a depender económicamente de los capitales estranxeros. El comerciu esternu tuvo empobináu a satisfaer les necesidaes agropecuaries ya industriales, polo que se xeneraron productos como oru, plata, henequén, cauchu, ixtle, garbanzu, chile, pieles, maderes —tanto fines como pa construyir—, animales de tiru, café, frijol, vainilla y azucre. Anque la producción nun foi tan grande como n'otros países, si rexistró un relativu aumentu con al respective de la economía mexicana mientres los primeros cincuenta años de vida independiente. Nel terrén de les importaciones, mercar del esterior materiales como fierro, cementu y cal, según materiales pa la construcción y establecimientu d'empreses, teunoloxía pa ferrocarriles, telégrafos y teléfonos, materiales pa construyir máquines de traición animal, testiles y otros artículos de luxu, como espeyos, porzolanes, relós y muebles. Escontra finales del porfiriato, les esportaciones menguaron con al respective de les importaciones, polo que la balanza comercial amosóse desfavorable a la economía de Méxicu.[69]

Cultura y sociedá editar

Ignacio Manuel Altamirano foi un escritor y lliteratu guerrerense que nació en 1834, d'orixe indíxena nahua. Estudió en Cuernavaca, y más tarde convirtióse en profesor de llatín. Mientres la Guerra de Reforma combatió del llau lliberal. La so obra más conocida foi Clemencia. Tres dellos años de trabayu lliterariu foi nomáu embaxador n'Italia. Morrió en Sanremo el 13 de febreru de 1893.

La lliteratura foi'l campu cultural que más meyores tuvo nel Porfiriato. En 1849, Francisco Zarco fundó'l Llicéu Miguel Hidalgo, que formó a poetes y escritores mientres el restu del sieglu XIX en Méxicu. Los egresados d'esta institución viéronse influyíos pol Romanticismu. Al restaurase la república, en 1867 l'escritor Ignacio Manuel Altamirano fundó les llamaes "Velaes Lliteraries", grupos d'escritores mexicanos cola mesma visión lliteraria. Ente esti grupu cuntábense Guillermu Prieto, Manuel Payno, Ignacio Ramírez, el Nigromante, Vicente Riva Palacio, Luis G. Urbina, Juan de Dios Peza y Justo Sierra. Escontra fines de 1869 los miembros de les Velaes Lliteraries fundaron la revista "El Renacimientu", que publicó testos lliterarios de distintos grupos del país, con ideoloxía política distinta. Trató temes rellacionaes con doctrines y apurras culturales, los distintos enclinos de la cultura nacional tocantes a aspeutos lliterarios, artísticos, históricos y arqueolóxicos.[70]

L'escritor guerrerense Ignacio Manuel Altamirano creó grupos d'estudiu rellacionaos a la investigación de la Historia de Méxicu, les Llingües de Méxicu, pero coles mesmes foi impulsor del estudiu de la cultura universal. Foi tamién diplomáticu, yá que falaba con fluidez l'idioma francés, y nestos cargos desempeñó'l llabor de promover culturalmente al país nes potencies estranxeres. Foi cónsul de Méxicu en Barcelona y Marsella y a fines de 1892 se-y comisionó como embaxador n'Italia. Morrió'l 13 de febreru de 1893 en Sanremo, Italia. La influencia de Altamirano se evidenció nel nacionalismu, que la so principal espresión fueron les noveles de corte campirano. Escritores d'esta escuela fueron Manuel M. Flores, José Cuéllar y José López Portillo y Rojas.[71]

Poco dempués surdió en Méxicu'l modernismu, qu'abandonó l'arguyu nacionalista pa recibir la influencia francesa. Esta teoría foi fundada pol poeta nicaraguanu Rubén Darío y proponía una reaición contra establecer poles costume lliteraries, y declaraba la llibertá del artista sobre la base de ciertes regles, inclinándose asina escontra'l sentimentalismu. La corriente modernista camudó ciertes regles nel versu y la narrativa, faciendo usu de metáfores. Los escritores modernistes de Méxicu fueron Luis G, Urbina y Amado Nervo.[72]

De resultes de la filosofía positivista en Méxicu, diose gran importancia al estudiu de la historia. El gobiernu de Díaz precisaba llograr la unión nacional, por cuenta de qu'entá esistíen grupos conservadores na sociedá mexicana. Por ello, el Ministeriu d'Instrucción Pública, dirixíu por Justo Sierra usó la historia patria como un mediu pa llograr la unidá nacional. Diose importancia especial a la Segunda Intervención Francesa en Méxicu, al empar que s'abandonó'l antihispanismo presente en Méxicu dende la Independencia.[73]

En 1887, Díaz inauguró la exhibición de monolitos prehispánicos nel Muséu Nacional, onde tamién foi amosada al públicu un retruque de la Piedra del Sol o Calendariu Azteca. En 1908 el muséu foi estremáu en dos seiciones: Muséu d'Historia Natural y Muséu d'Arqueoloxía. Escontra principios de 1901, Justo Sierra creó los departamentos d'etnografía y arqueoloxía. Tres años dempués, en 1904 mientres la Esposición Universal de Saint Louis (1904) presentóse la Escuela Mexicana d'Arqueoloxía, Historia y Etnografía, que presentó ante'l mundu les principales muestres de la cultura prehispánica.[74]

El valle de Méxicu, pintáu en 1885 por Velasco. El paisaxismu mexicanu tuvo gran puxanza mientres la dómina en que Porfirio Díaz gobernó al país. Polo xeneral, la cultura mexicana viose afeutada polos cambeos económicos y políticos, y desenvolvióse un arte en dos etapes. La primera, qu'entiende de 1876 a 1888 representó la puxanza del nacionalismu. La segunda y última fase del arte porfiriano empezó en 1888 y remató col gobiernu de Díaz, en 1911 y caracterizóse por una preferencia cultural escontra Francia y la so cultura.

José María Velasco foi un paisaxista mexicanu que nació en 1840, y graduóse como pintor en 1861, de l'Academia de Belles Artes de San Carlos. Estudió coles mesmes zooloxía, botánica, física y anatomía. Les sos obres principales consistieron en retratar el Valle de Méxicu y tamién pintó a personaxes de la sociedá mexicana, faciendes, volcanes, y sembradíos. Una serie de los sos trabayos foi dedicáu a afigurar los paisaxes provinciales d'Oaxaca, como la catedral y los templos prehispánicos, como Monte Albán y Mitla. Otres pintures de Velasco fueron dedicaes a Teotihuacán y a la Villa de Guadalupe.[75]

La meyora de la instrucción pública foi favorecíu pol positivismu, y pol so representante mexicanu Gabino Barreda. Mientres el Porfiriato sentáronse les bases de la educación pública, que siempres foi sofitada polos intelectuales de índole lliberal. En 1868, inda mientres el gobiernu de Juárez, promulgóse la Llei d'Instrucción Pública, que nun foi aceptada pola Ilesia Católica. Joaquín Baranda, ministru d'Instrucción Pública, desenvolvió una campaña de conciliación cola Ilesia, y aplicó a la educación l'aspeutu positivista, ensin dexar de llau'l humanismu. Buscábase que tolos alumnos tuvieren accesu a la educación básica, pero pa ello túvose qu'enfrentar a caciques y hacendados, amás de la falta de víes de comunicación nes zones rurales. La instrucción primaria cimera establecer en 1889 y tuvo por oxetu crear un venceyu ente la enseñanza elemental y la preparatoria.[76]

En 1891 foi promulgada la Llei Reglamentaria d'Educación, qu'estableció la educación como llaica, gratuita y obligatoria. Coles mesmes fueron instituyíos los llamaos Comités de Vixilancia. Por que los padres y tutores cumplieren cola obligación constitucional de mandar a los sos fíos o pupilos a la escuela. Baranda fundó más de doscientes escueles pa maestros, qu'una vegada egresados dirixir a enseñar a les ciudaes del país. Sicasí, nes zones rurales la falta de desenvolvimientu social provocó un arrezago educativu.[77]

Mientres les fiestes del Centenariu de la Independencia de Méxicu, Justo Sierra presentó ante'l Congresu de la Unión, una iniciativa pa crear la Universidá Nacional de Méxicu, como dependencia amestada al Ministeriu d'Instrucción Pública y Belles Artes. La llei foi promulgada'l 26 de mayu, y el primer rector universitariu foi Joaquín Eguía Lliriu, mientres los años de 1910 a 1913. Les escueles de Medicina, Inxeniería y Xurisprudencia funcionaren dixebraes mientres más de cuarenta años, pero con esta llei axuntaben toes, xunto cola Escuela Nacional Preparatoria, na Universidá Nacional de Méxicu. Pocos años dempués de rematar la Independencia, foi suprimida la Real y Pontificia Universidá de Méxicu, yá que fuera considerada un símbolu del Virreinatu de Nueva España, como una muestra de despreciu ante la cultura española. Años dempués intentóse restaurar la institución, reversando una retrógrada midida qu'arrezagaría l'alta educación en Méxicu, pero les guerres civiles y les confrontaciones polítiques torgar.[78]

Vida privada de Porfirio Díaz y la so familia editar

El Palaciu de Belles Artes empezar a construyir en 1904 como antecedente de les festividaes del Centenariu de la Independencia Mexicana. Nel so momentu la sociedá mexicana considerar la máxima espresión de l'Arquiteutura de Méxicu, y en particular, del Porfiriato. Foi concluyíu en 1934 y el so inauguración celebró'l 30 de setiembre del mesmu añu. Pero'l modelu arquiteutónicu y la construcción son d'inspiración nel modelu francés, carauterística del Porfiriato.

Porfirio Díaz y la so esposa Carmen Romero Rubio habitaben una casa d'estilu barrocu novohispano, allugada na cai de La Cadena, nel centru históricu de la Ciudá de Méxicu, y que databa del sieglu XVIII, cuando foi mandada construyir pol virréi Carlos Francisco de Croix. Díaz solía espachar xunto col so gabinete en Palaciu Nacional, y mientres los branos moraba y exercía el so cargu dende'l Castiellu de Chapultepec. Ente'l so aficiones atopaba la práutica de la calistenia, del xuegu de cartes, del billar y del boliche, que mandara instalar nel Castiellu. Tamién aprovechó pa exercitase físicamente al traviés de la natación, caminada y atletismu, nel Monte de Chapultepec, munches vegaes acompañáu del so fíu Porfirio, a quien el presidente llamaba "Firio". Al pie del so secretariu particular Rafael Chousal xugaba cartes y boliche, al empar que salía d'escursión montañista a sitios arqueolóxicos como Teotihuacan o Monte Albán. Nuna ocasión, mientres la visita de inversionistas aragoneses a Méxicu, fueron llevaos nuna comitiva encabezada pol presidente a Teotihuacan, onde Porfirio Díaz pudo esguilar namái cola ayuda d'una cuerda la Pirámide del Sol, a los sos más de setenta años d'edá.[79]

Porfirio y Carmen nunca tuvieron fíos, por cuenta de la esterilidá de la Primer Dama. Sicasí, dende 1884, añu del so matrimoniu, los fíos del xeneral y de la so primer esposa difunta, Delfina Ortega, vivieron cola nueva pareya. Al pie de les hermanes de Carmen, Luisa y Sofía, y a los padres de la esposa de Díaz, la "familia real", —como yera conocíu'l círculu más cercanu a Porfirio Díaz—, solía presentase nes ceremonies de la sociedá mexicana. Porfirio Díaz Ortega, únicu fíu varón y el primoxénitu del presidente, graduóse de cadete nel Colexu Militar, allugáu na capital. Casóse en 1901 con María Luisa Raygosa, fía de hacendados nativos d'Aguascalientes y moraba nel Molín de les Roses, el so ranchu en Mixcoac y qu'en 1912 foi escalada poles tropes revolucionaries de Pascual Orozco. Lluz Victoria —llamada asina n'alcordanza del trunfu lliberal na Batalla de Puebla en 1862— cásase col inxenieru industrial Francisco Rincón Gallardo, quien tenía una facienda llamada "Santa María de Gallardo" en Aguascalientes onde'l presidente Díaz solía pasar temporaes en compañía de la so fía.

Amada, la fía que Díaz procreó nos años de la guerra contra Francia cola soldadera Rafaela Quiñones, empezó a vivir col presidente dende 1879. En 1885 cásase col hacendado morelense Ignacio de la Torre y Mier, con quien nunca tuvo fíos y solía aldericar frecuentemente con él, debíu en parte a que siempres pesó sobre De la Torre un rumor alrodiu del so homosexualidá. El 18 de payares de 1901 la policía realizó una redada no que llegaría a conocese como «baille de los cuarenta y uno», una fiesta gai na que la metá de los homes taben travestidos. Corrió un rumor de qu'en realidá fueren 42 los deteníos, siendo precisamente'l númberu cuarenta y dos Ignacios de la Torre, que sería salváu de dir a prisión por ser el xenru presidencial.

En total, Porfirio Díaz tuvo dieciséis nietos, siete de Porfirio y nueve de Lluz. Nel Castiellu de Chapultepec vivíen dende 1905 los sos nietos Porfirio, Piro, Lila, Genaro, Amada, Francisco, Nacho y Virginia. Nel Teatru Arbeu de la Ciudá de Méxicu representábense obres de teatru a les que Díaz y la so esposa, acompañaos de los ministros Justo Sierra y Justino Fernández, solíen asistir. Na Facienda de San Nicolás Peralta, propiedá del so xenru Ignacio de la Torre, Díaz practicaba la cacería, que tamién exercitaba nos campos de Michoacán y Jalisco.[80]

Les families de l'alta sociedá mexicana, que na so mayoría yeren partidaries del gobiernu, empezaron a formar un círculu en redol al xeneral Díaz. El matrimoniu presidencial yera l'encargáu de presidir les fiestes, bailles y demás eventos sociales de la comunidá político y económico del país. Ente'l so diversiones cuntaben los viaxes d'escursión a Popo-Park —el primer zoolóxicu en Méxicu—, y a Mixcoac, onde Porfirio Díaz encabezaba los bailles na facienda del so fíu mayor. En 1881 fundóse un establecimientu d'entretenimientu conocíu como'l Jockey Club, na antigua Casa del Conde de Orizaba, más conocida popularmente como "La Casa de los Azulexos". El Jockey Club solía ser frecuentáu por Díaz y los sos collaboradores más allegaos. D'alcuerdu a les notes escrites por Justo Sierra, el Jockey Club yera un club social diseñáu orixinalmente pa los varones de l'alta clase política, lo que nun torgar la visita de les muyeres, munches vegaes que yeren esposes de los miembros del Club. Nesti llugar trataben temes de política, economía o cualesquier rellacionáu cola situación d'entós en Méxicu. Yeren comunes les partíes de cartes o bacará, y l'usu de bébores alcohóliques, como tequila o cognac.[81]

Dientro de la sociedá cercana a Díaz destacó un grupu de políticos ya intelectuales conocíu como "Los Científicos", encabezáu pol Ministru de Facienda, Limantour. Los sos miembros yeren parte del gabinete presidencial, como Rosendo Pineda, Justo Sierra, Joaquín Casasús, Francisco Bulnes, Pablo Macedo y Miguel Macedo. Ellos ocuparon les carteres más importantes del gobiernu en cuestión, como'l Ministeriu de Rellaciones Esteriores, el Ministeriu d'Instrucción Pública y Xusticia, el Ministeriu de Fomentu y el Ministeriu de Facienda. L'escritor y politólogu Jorge Vera Estañol describió na so obra "Historia de la Revolución Mexicana, oríxenes y resultancies" a "Los Científicos" d'esta forma:

Esistía un grupu d'homes maduros, la crema de la intelectualidá mexicana, pa quien la dictadura vitalicia significaba l'arrenunciu a toa esperanza de dirixir la política nacional, y esti grupu resolvió entamase pa compartir el poder con Díaz y encauzar el gobiernu dientro de dalgún programa.
Jorge Vera Estañol, "Los Científicos", tomáu del llibru "Historia de la Revolución Mexicana: oríxenes y resultancies".[82]

Asuntos políticos editar

Antiguu miembru del Partíu Conservador, Pelayu Antonio de Labastida y Dávalos foi asesor de Maximiliano d'Habsburgu mientres el Segundu Imperiu Mexicanu. Espulsáu por Benito Juárez, se exilió en Zaragoza, España y Díaz dexó-y volver al país en 1877. Ofició'l matrimoniu relixosu de Porfirio y Delfina Díaz hores enantes del fallecimientu d'ésta última. Años más tarde caltuvo una rellación d'amistá con Porfirio Díaz, lo qu'afitó la rellación de la Ilesia Católica col Estáu Mexicanu. .

Mientres el so primer mandatu presidencial, Díaz arrodiar de los antiguos combatientes de Tuxtepec. El principal asesor de Díaz foi Justo Benítez, quien amás yera amigu y compañeru personal del presidente, y sí tenía esperiencia política. Benítez enseñó a Díaz el manexu de la política, lleiciones qu'años más tarde el presidente aplicaría nel so gobiernu. Escontra 1879, cuando empezó la carrera pola socesión presidencial, perfilábense dos candidatos, Justo Benítez y Manuel González. A pesar de que dellos grupos políticos suxurieron a Díaz volvese a presentar como candidatu, el xeneral tornó la ufierta yá que contrariaba los principios del Plan de Tuxtepec, col que llegara a la presidencia. Manuel González ganó a Benítez y consiguió la candidatura. El 1 d'avientu de 1880, tres unes eleiciones ensin contratiempos, González convertir en Presidente de Méxicu. Díaz siguió desempeñando papeles na alministración pública nacional, como'l cargu de Ministru de Fomentu. El presidente González cometió dellos errores, qu'auníos a los escándalos d'alministración y corrupción, desprestixaron la so figura. Porfirio Díaz tornó a la presidencia en 1884, col sofitu de tolos sectores políticos del país.[83]

Unu de los principales oxetivos de la segunda alministración porfirista foi la pacificación del país. Esta política basar en dos aspeutos, el primeru consistió n'incorporar al réxime a adversarios y opositores al so gobiernu, por aciu la concesión de cargos ministeriales. Nel so primer gabinete, cuntáronse namái antiguos revolucionarios de Tuxtepec. Yá na so segunda alministración, incorporáronse lerdistas, iglesistas, gonzalistas ya inclusive miembros del Partíu Conservador. Manuel Romero Rubio, suegru del presidente ocupó mientres once años la cartera de Gobernación, ya inclusive se dixo que tenía aspiraciones presidenciales. Díaz, sicasí, encargar de descalificar a Romero Rubio, una y bones la intención del presidente yera perpetuase nel poder.[84]

Rellaciones cola Ilesia editar

Otru puntu que Díaz intentó llevar a cabu mientres el so mandatu foi la conciliación cola Ilesia Católica, con quien el gobiernu lliberal tuviera discrepancies desque se promulgó la Constitución de 1857. El primer acercamientu ente la Ilesia y l'Estáu porfirista dar en 1880, cuando morrió Delfina Ortega de Díaz y el arzobispu de Méxicu, Pelayu Antonio de Labastida y Dávalos, ofició la ceremonia del matrimoniu católicu y díes más tarde el funeral de la esposa de Díaz. Yá na so segunda alministración, Díaz conoció, por entemediu de los Romero Rubio, al sacerdote oaxaqueño Eulogio Gillow, quien yera fíu de hacendados poblanos y educáu n'Inglaterra. Gillow, col pasu del tiempu, convertir n'amigu cercanu de Díaz y ayudó a ameyorar les rellaciones de la Ilesia col Estáu. En payares de 1881, Gillow casó a Díaz con Carmen Romero Rubio y en 1887 foi investido como primer arzobispu d'Oaxaca. Díaz agasayó a Gillow una esmeralda arrodiada de brilloses, y el nuevu arzobispu unvió al presidente una xoya trayida dende Francia, que recordaba les Guerres Napoleóniques y un bustu de Napoleón Bonaparte. Mientres el Porfiriato, el cleru amontó les sos propiedaes, amás d'un aumentu nes diócesis y archidiócesis. Tornaron los xesuites y se instituyeron más órdenes relixoses. Díaz, na intimidá declárase "católicu, apostólicu y romanu", anque'l protestantismu crez mientres el so gobiernu. Gillow pidió a Díaz roblar un concordatu col Estáu Vaticanu, y el presidente negóse, rompiendo asina la promesa que Lleón XIII fixo a Gillow de investirlo cardenal en cuenta de llograr un concordatu con Méxicu.[85]

Actividá internacional editar

Les rellaciones esteriores de Méxicu yá nun se llindaron namái al comerciu con Estaos Xuníos d'América. El pagu de la delda esterna a Inglaterra en 1884, la estabilidá y seguridá pública y el reestablecimientu del creitu de Méxicu ante'l mundu, llogró que dellos países de la comunidá internacional otorgaren la so reconocencia a Díaz. De los países que roblaron la Convención de Londres en 1881, Francia foi'l postreru en reconocer al gobiernu mexicanu, pos España ya Inglaterra facer en 1878. L'acercamientu económicu, políticu y comercial a Europa permedió la situación de Méxicu ante Estaos Xuníos. El presidente Díaz declaró nuna entrevista a un diariu español: "Pobre Méxicu. Tan lloñe de Dios, tan cerca d'Estaos Xuníos".[86]

Al empecipiar el mes de xineru de 1907, los obreros de Río Blanco, Veracruz, formaron una cooperativa sindical pa defender los sos derechos ante los patronos. El 7 de xineru suspendieron el so trabayu en protesta poles midíes de los dueños, y entós empezó la Fuelga de Río Blanco, que foi reprimida rápida y violentamente polos miembros del Exércitu Mexicanu. Años más tarde, esti incidente foi recordáu contra Díaz nos primeros movimientos de la Revolución mexicana.

Un incidente asocedíu en 1877 tuvo a puntu de desamarrar una guerra ente Méxicu y Estaos Xuníos, yá que el presidente norteamericanu, Rutherford Birchard Hayes y los sos ministros William M. Evarts y John Sherman pretendíen imponer condiciones pa reconocer a Díaz. Estes condiciones consistíen en dexar pasu al Exércitu de los Estaos Xuníos pela frontera del Ríu Bravo, concesiones territoriales y creación de zones llibres. Sofitáu polos sos ministros José María Mata, Manuel María de Zamacona y Ignacio Luis Vallarta, Díaz llogró la reconocencia estauxunidense en 1878 ensin tener que vencer a les condiciones impuestes por Hayes y el so gabinete.

Rellaciones con Centroamérica editar

Rufino Barrios, presidente de Guatemala, buscaba que Méxicu arrenunciara los sos derechos del territoriu del Soconusco, en Chiapas. Barrios buscó de toes toes tratar de resolver el conflictu territorial ente los dos países pola mediación d'un terceru, que nesti casu seria Estaos Xuníos. Porfirio Díaz, entós presidente de Méxicu, respondió al gobiernu guatemalianu qu'antes d'aceptar l'arrenunciu del Soconusco preferiría la guerra, sicasí, esti conflictu foi solucionáu per vía de la paz col Tratáu Ferrera-Mariscal en 1882. Barrios, dempués de fracasar en dellos intentos pa llograr amestar territorios trató de restablecer una unión centroamericana per mediu de negociaciones diplomátiques y ante el so inminente fracasu, decidió entamar el reestablecimientu de la unidá centroamericana per mediu de la fuercia militar.

El 28 de febreru de 1885 Barrios emitió un decretu proclamando la unión centroamericana y alvirtiendo que nel so defectu la unión realizar pola fuercia de ser necesariu. El 22 de marzu de 1885, Costa Rica, El Salvador y Nicaragua roblaron na ciudá salvadoriana de Santa Ana un conveniu d'alianza militar pa oponese a los planes de Barrios. Los países suscriptores del Tratáu de Santa Ana acreditaron conxuntamente como Ministru plenipotenciario na Ciudá de Méxicu al Lic. Ricardo Jiménez Oreamuno, quien empecipió negociaciones p'alcordar una alianza ente esos trés países y Méxicu. Los trés presidentes buscaron el sofitu de Méxicu, que nesi entós yera gobernáu por Porfirio Díaz y quien nun duldar en refugar el plan de Barrios. Díaz movilizó 30,000 homes na frontera con Guatemala para dende ende empezar una invasión xeneral qu'acabara rápido col conflictu.[87] A pesar d'eso, el 2 d'abril de 1885 les tropes guatemalianes y salvadoreñes yá empezaren el conflictu y enfrentáronse mientres la Batalla de Chalchuapa, na cual pereció Justo Rufino Barrios. La noticia de la muerte del presidente guatemalianu causó un inmensu desaliendu en Guatemala, y al siguiente día l'Asamblea derogó'l decretu d'unión centroamericana. Hondures, aliáu de Guatemala manifestó intenciones de paz, xusto cuando les sos tropes diben enfrentase coles de los aliaos y Méxicu nun llegó a la necesidá d'invadir Guatemala.[88]

Control de la prensa editar

La pacificación de la prensa en Méxicu foi otru de los oxetivos políticos de l'alministración política. A fines de 1887, Guillermu Prieto escribió: "La prensa, el nuesu cuartu poder, as l'únicu bastión sobreviviente del lliberalismu puro y orixinal". Manuel González publicó en 1882 un decretu conocíu como Llei Mordaza, nel que s'establecía que cualesquier periodista podía ser aprehendido, lleváu a prisión y sometíu a xuiciu por denuncies de cualesquier otru ciudadanu. Exemplos de periodistes que fueron xulgaos por esta llei fueron Enrique Chávarri, conocíu sol seudónimu de "Juvenal", o'l fíu d'Ignacio Ramírez, Ricardo Ramírez. Escontra 1888 subsistíen 130 periódicos, pero a fines de 1911 quedaben namái 54, una y bones la otra parte foi clausuráu nel restu del gobiernu porfirista. Foi conocíu'l casu del diariu zacatecano El Monitor Republicanu, que publicó en 1895 el siguiente artículu periodísticu:

Resulta imposible la operación de envilecer a un pueblu con cuenta de faelo ricu y feliz. La democracia va ser una ficción y la llibertá una patraña, pero ensin elles tamién lo ye la prosperidá nacional.[89]

Esti testu motivó que munchos obreros llanzar a les cais en manifestaciones pa esixir meyora de salarios y condiciones de trabayu, El gobernador del estáu escribió a Díaz pidiendo ayuda pa solucionar la situación. Dende'l Castiellu de Chapultepec na Ciudá de Méxicu, el presidente escribió al gobernador, de la so mano, la siguiente carta:

—...— la mio opinión, que amistosamente emíto-y, ye que daría meyores resultaos que dalgún de los agraviaos acusar, y anque seyan dos o tres meses de prisión la pena que se-yos imponga, como esi escritores non pueden callase mientres el so encierre, puede siguíse-yos acusando y amestando penes hasta endrogarlos en dos o tres años. La xera ye cafiante y va llega-y a cansar a usté, pero tamién ye seguro que nun va ser primero que al procesáu.[90]

Cola intelectualidá mexicana, Díaz siguió la mesma política que cola prensa. Como parte de la política de conciliación y concesión llevada a cabu a partir de 1884, el porfirismo llogró averar a les sos files a munchos intelectuales, per mediu del so operador nesi ámbitu, el ministru Justo Sierra. Dellos de los escritores y poetes ocuparon puestos como diputaos llocales o federales, ya inclusive dalgunos llegaron al Senáu de la República. Díaz comentaba a los sos amigos cuando oyía a un intelectual quexase, "Esi gallu quier maís" [sic], refiriéndose a qu'aspiraben a un puestu públicu en cuenta del so silenciu. Los intelectuales que se xunieron al réxime fueron Francisco G. Cosmes, Telésforo García, Francisco Bulnes, Salvador Díaz Mirón, Federico Gamboa, Victoriano Saláu Álvarez, ente otros.[91]

Represión política: a sangre y fueu editar

Contrario a la política de concesiones y conciliación, munches vegaes l'alministración porfirista usó la violencia y represión contra los sos adversarios, y de esta forma se pacificaron los grupos políticos que nun s'acoyeron a la conciliación, al empar que l'Exércitu Mexicanu encaloró per vía de les armes munches de les rebeliones surdíes nel Porfiriato, como'l casu del llevantamientu llabrador de Tomóchic, Chihuahua, asocedíu n'ochobre de 1886. La rebelión de lerdistas en 1879 foi encalorada violentamente ante'l telegrama unviáu por Díaz a Veracruz, onde daba órdenes al gobernador Luis Mier y Terán de: "Mátalos en caliente" y "dempués pescudes" Esta frase representó la represión a tou tipu d'oposición nel Porfiriato. Nesa dómina foi creáu'l cuerpu de rurales, división de policía tapada como civiles y que la so principal función foi de detectar opositores al réxime y executalos por aciu el fusilamiento. Otra carauterística del cuerpu de rurales foi l'usu de la llei fuga, que consistíen en dexar escapar al presu, pa depués executa-y so sida de torgar la so fuxida. Los rurales yeren policías profesionales meyor pagos y entrenaos que l'exércitu, un cuerpu d'élite y fueron la ferramienta na cual Díaz sofitar pa pacificar el país.[92]

Justo Sierra Méndez, intelectual y políticu mexicanu allegáu al porfirismo. Miembru del grupu conocíu como "Los Científicos", comandado por Limantour, foi unu de los principales asesores presidenciales na segunda etapa del Porfiriato —1884-1911—, na qu'ocupó dellos puestos públicos nel primer planu del escenariu políticu nacional. En 1899 escribió a Porfirio Díaz: "Puede bautizáse-y [el Porfiriato] col nome de dictadura social, de cesarismu bonal, de lo que se quiera; la verdá ye que tien calteres singulares que nun dexen clasificalo lóxicamente nes formes clásiques del despotismu. Ye un gobiernu personal qu'amplía, defende y guarne al gobiernu llegal. [Ye] un poder que s'alzó nun país que s'alzó proporcionalmente tamién, y eleváu non yá nel orde material, sinón nel moral, porque esi fenómenu ye fíu de la voluntá nacional de salir definitivamente de l'anarquía [...]. Pa xustificar la omnímoda autoridá del xefe actual de la República, va haber qu'aplica-y, como metro, la diferencia ente lo que s'esixó d'ella y lo que se llogró.". Foi nomáu Ministru de Xusticia ya Instrucción Pública en 1905, cargu dende'l que coordinó los festexos del Centenariu de la Independencia de Méxicu, en 1910. Exiliáu por cuenta de la so enfermedá en 1910, finó en Madrid, España, el 13 de setiembre de 1912.

Primeres Rebeliones Llabradores editar

En 1886 llevantar n'armes en Mazatlán, Sinaloa, el llabrador Heraclio Bernal, desconociendo a Díaz como presidente y nomando como'l so sustitutu provisional a Trinidad García de la Cadena, antiguu militar porfirista y ex candidatu presidencial en 1880. La rebelión llogró avanzar hasta Los Mochis, onde un cuerpu de rurales unviaos dende Aguascalientes llogró detener a los sulevaos. Nel enfrentamientu pereció García de la Cadena, Bernal llogró escapar hasta Chihuahua, onde foi traicionáu y apurríu a les fuercies rurales, que de momentu lo executaron. Escontra 1889, el xeneral Ramón Corona, antiguu combatiente lliberal y entós Gobernador de Jalisco, intentó llanzar el so postulación como candidatu presidencial. Sicasí, a la salida d'un teatru foi asesináu por unu de los rurales el 5 de xunu de 1889, por indicaciones de Porfirio Díaz, ensin que nunca se realizara xuiciu al asesín de Corona.[93]

Los yaquis y el Porfiriato editar

Les fuercies rurales tamién s'encargaron d'encalorar les rebeliones llabradores, asocedíes la mayor parte d'elles ante'l descontentu por ser desaposiaos de les sos tierres. Otru de los trabayos rurales foi executar a los bandoleros y asaltantes de caminos federales y faciendes. Una de les represiones que tuvo mayor repercusión a nivel nacional ya internacional foi la llevada a cabu en contra de los indíxenes yaqui, del norte del país, na frontera con Estaos Xuníos d'América. Los yaquis asitiárense nos estaos de Sonora y Chihuahua dende finales del sieglu XVIII y permanecieren nesi sitiu ensin ser fadiaos mientres más de cien años. Sicasí, mientres el segundu mandatu de Díaz empezaron protestes, manifestaciones y rebeliones protestando pola condición de servidume y esplotación llaboral en que se calteníen los yaquis. Les protestes intensificáronse ante les midíes de represión que tomó'l gobiernu contra les manifestaciones de inconformidad. En 1885 dellos d'estos grupos fueron desaposiaos de les sos tierres, y desenvolvieron una guerra de guerrilles contra'l gobiernu, y siempres fueron sofitaos polos apaches, naturales d'América del Norte. Pedro Ogazón, Ministru de Guerra y Marina, viaxó hasta'l norte del país a tratar de convencer a los yaquis de dexar les armes, pero fracasó nel so intentu. La dominación militar foi infructuosa por cuenta de les múltiples derrotes que sufrieron los cuerpos federales. Tres más de diez años de llucha, a principios de 1896 el gobiernu optó por reprimir a los yaquis per mediu de la deportación a los plantíos de henequén en Yucatán, y nel intre del sieglu XX esta etnia foi práuticamente esterminada.[94]

La continuación de la Guerra de Castes mientres el porfiriato editar

Nel Estáu de Yucatán, los mayes calteníen una guerra de más de cincuenta años, en contra de les fuercies federales y abogaben pola independencia de Yucatán de Méxicu y pola creación y reconocencia oficial per parte de la comunidá internacional de la República de Yucatán. La Guerra de Castes, qu'empecipió en 1847 recoyó les demandes de los mayes contra la condición de servidume en que vivíen dende la dómina del Virreinatu de la Nueva España. En 1901, les tropes del exércitu federal, comandadas por Victoriano Huerta entraron al territoriu yucateco y empezaron la campaña pa esterminar a les tropes rebalbes. Tres más de dos años en guerra, los federales llograron enfusar al principal campamentu maya en Mérida, el 23 de marzu de 1902. Los guerrilleros prindaos fueron executaos y los que consiguieron escapar fueron arrestaos tiempu más tarde y corrieron la mesma suerte que los sos antiguos compañeros. La Guerra de Castes dar por rematada nel informe presidencial que Díaz rindió ante'l Congresu'l 1 d'abril de 1904.[95]

La Rebelión de Tomochi editar

Tomochi, Chihuahua, foi l'escenariu d'una rebelión indíxena en payares de 1891, cuando los sos habitantes, mayoritariamente indíxenes, protestaron ante'l alcalde pola poca salobridá nes mines de cobre. La manifestación escaló unu de los principales comercios del pueblu, y los responsables fueron fechos prisioneros. El gobiernu, per mediu d'intermediarios indíxenes, intentó axustar colos sulevaos, quien, a pesar de les ufiertes feches pola alministración llocal, negar a realizar un pactu. El conceyu, ante la negativa del pueblu, ordenó al cuerpu de rurales ingresar nes comunidaes indíxenes y reprimir la sulevación. El pueblu caltuvo firme na so llucha, y tres de munches hores de combate, les fuercies federales rindiéronse, n'habiendo perdíu más de 1.200 soldaos.[96]

Los llabradores del país vivíen en condiciones similares a les de los indíxenes del norte del país, yá que trabayaben más de catorce hores diaries ante la esixencia del gobiernu p'aumentar la producción agrícola, y los propietarios empezaron a tomar midíes más severes pa llograr mayores ganancies y un rendimientu más granible.[97]

Los peones, en teoría, yeren obreros asalariaos polos patrones de les faciendes, y como tal el so sueldu tendría de pagase en pesos mexicanos, d'alcuerdu a les lleis llaborales vixentes nesa dómina. Entá más, na práutica'l so salariu yera pagáu n'especie, al traviés del sistema de tiendas de raya, establecimientos na mesma facienda, onde'l peones podíen trocar los vales colos que se-yos pagaba por productos y alimentos de primera necesidá, que yeren consideraos como'l so salariu. Sicasí, el pesu económicu de los vales yera demasiáu inferior al costo de los productos na tienda de raya, polo que los peones quedaben empeñaos col so patrón. Coles mesmes, el trabayador de la facienda tenía de sirvir al so dueñu en cuenta de una vivienda nel interior del edificiu.[98]

Les reeleiciones editar

Ente los principales oxetivos nel ámbitu políticu del primer mandatu de Díaz atopaba'l d'alzar a rangu constitucional el principiu de la non reeleición inmediata, que lu sirvió de bandera na Revolución de Tuxtepec. A principios de xineru de 1878 empezaron los trámites de reforma constitucional na Cámara de Diputaos, dirixíes pol asesor políticu de Díaz, Justo Benítez. El 19 de xunu de 1879 la non reeleición integrar a la Constitución federal, pero quedaba abierta la reeleición depués de trescurrir un periodu presidencial. Para 1884, Díaz tornó al poder y declaró a la prensa: "Güei vuelvo ser presidente y nun voi poder volver selo.". Sicasí, escontra fines de 1887 el Congresu de la Unión aprobó una reforma constitucional que dexaba la reeleición inmediata ya indefinida. Anque en principiu delles llexislatures estatales negar a aprobar el preceptu, en mayu de 1888 foi incluyíu na Constitución.[99]

Bandera de Méxicu, usada mientres el Porfiriato —de 1884 a 1911, d'alcuerdu a decretu presidencial conforme a la Constitución—. El simbolismu de la nación mexicana y la so unidá, fueron prioridaes del gobiernu porfirista, polo que tolos emblemes referíos al país fueron reformaos d'alcuerdu al pensamientu del grupu nel poder.

La crecedera económico y social mientres la segunda alministración porfirista causó que'l gobiernu mexicanu llograra reconocencia per parte de les potencies estranxeres, quien de la mesma empezaron a aumentar les sos inversiones económiques nel país. En parte, la recuperación económica deber a la pacificación llevada a cabu pol Exércitu Mexicanu, que llogró imponer un orde políticu y social que resultó beneficiosu pa la inversión estranxera. L'aumentu del progresu material en Méxicu, foi, a partir de 1888, el principal argumentu pa sostener a Díaz nel poder. A pesar de que la mayoría de los mexicanos víen con bonos güeyos el mandatu de Díaz, ello nun torgar qu'hubiera rebeliones en contra del so gobiernu, los que nel so momentu alteriaron la paz pública, como la rebelión yaqui en Sonora. Gran parte de la recuperación económico y comercial deber al Secretariu de Facienda ente 1892 y 1911, José Yves Limantour, quien tamién yera'l líder d'un grupu conocíu como "Los Científicos". La política económica de Limantour consistió n'abrir el mercáu a les potencies estranxeres, lo que se tradució nuna crecedera de la balanza comercial y les sos estratexes nel ramu hacendario dexaron a Díaz reivindicase ante la sociedá mexicana ya inclusive ante la oposición del gobiernu.[100]

El Porfirismo tuvo una carauterística por demás resaltada años más tarde polos revolucionarios: la nulificación de l'autonomía federal garantizada na Constitución. Díaz caltuvo tal requisitu constitucional n'apariencia, sicasí él mesmu redactaba les llistes de candidatos oficiales a gobernadores estatales, a quien dexó llograr riqueces y poder en cuenta de sometimientu total al gobiernu centralista. Esto debió, en parte, a la política de conciliación usada pol presidente p'atraer a los sos rivales políticos, una y bones munchos d'ellos yeren caciques rexonales con gran influyencia, que podría desestabilizar la unidá nacional. La gran mayoría de xefes rexonales acoyer a les polítiques de Díaz, quien cultivó la so poder rexonal d'una manera gradual, al empar que buscaba estratexes pa resta-yos importancia nel planu nacional. Quien s'amosaron ronciegos ante los programes porfiristas corrieron la mesma suerte qu'otru opositores al réxime; pos fueron executaos.[101]

El caciquismu en Méxicu esistió dende los alboreceres de Mesoamérica, caltener mientres el Virreinatu de Nueva España y más tarde mientres los primeros años del Méxicu Independiente. Los colonos españoles, n'actitú de pacificación, dexaron a los caciques indíxenes tener gran cantidá de territoriu agrícola nel norte y sur del país, colo que se caltuvo ya inclusive aumentó la so influencia sobre la población. Al rematar la Guerra d'Independencia de Méxicu, y que'l país llograra la so independencia de la Corona española, los caciques ganaron inclusive más poder por cuenta de la continua inestabilidá política que se vivió nel país. Munchos caciques ganaron influencia nel planu nacional por cuenta de que, en ciertes ocasiones, se inconformaron coles decisiones del gobiernu federal y entamaron motinos que contribuyeron entá más a la inestabilidá de la nación mexicana. Al tomar Díaz el poder, los sos asesores políticos fixéron-y tomar conciencia de la importancia del poder de los cacicazgos llocales, polo que'l presidente dexó-yos caltener la so influencia en cuenta de consiguir estabilidá pal desenvolvimientu económicu y d'evitar revueltes.[102]

Crisis política anterior a la Revolución y derrocamientu de Díaz editar

Protesta realizada pol personal periodísticu de "El Fíu del Ahuizote", el 5 de febreru de 1903, col lema "La Constitución morrió". La oposición de los periodistes foi un importante factor na cayida del gobiernu porfirista, yá que tresmitía les idees lliberal y anárquicu al restu de la población gracies a les publicaciones d'espardimientu masivu.

Poco primero de concluyir el sieglu XIX una recesión económica a nivel mundial causó la cayida de los precios de la plata, principal productu comercial de Méxicu. Por cuenta de la importancia que la esportación de tal productu tenía na actividá económica nacional, la crisis produció un desaxuste nos precios de les esportaciones, causando una escasez nos productos que se vendíen l'interior del país, una y bones munches de les potencies con quien Méxicu comerciaba la plata ya inclusive acuñaba les sos monedes, suspendieron les sos compres, lo que de la mesma enzancó que Méxicu importara los sos productos. Amás, producióse una desestabilización de la balanza de pagos, que causó la cayida del valor del pesu mexicanu ante otres monedes nel mercáu internacional.[103]

Dellos factores qu'agravaron la crisis económica en febreru de 1908 y que consiguieron faer que munchos pobladores del país alzar n'amotinamientos contra'l gobiernu federal, fueron:

  • L'aumentu de les inversiones estranxeres en Méxicu. Nel añu de 1900, al empezar el sieglu XX, el capital proveniente de les actividaes d'inversión estranxera direuta xubió de forma sópita, al puntu de triplicase los índices en rellación a les cuotes llograes n'años anteriores.
  • L'alza de precios na canasta básica d'alimentos —CBA—, productu de la decisión de los Ministerios de Facienda y de Fomentu, d'abandonar el patrón plata, pa sustituyilo pol patrón oro. Esta midida decretar nel Diariu Oficial de la Federación del 21 de xunu de 1907, y tomóse pa sofitar el valor adquisitivu del pesu mexicanu.
  • Les consecuencies de la llerza financiero que la recesión económica a nivel mundial produció, y que s'anició en Nueva York, a mediaos d'ochobre de 1907. La industria de Méxicu, qu'apenes taba empezáu'l so incipiente desenvolvimientu, viose frenada ante la imposibilidá del gobiernu pa remediar la situación. El desemplegu causó la cayida de salarios, colo que miles de trabayadores empezaron a emigrar a los estaos sureños d'Estaos Xuníos d'América, como Arizona o Texas. Nuevamente, los estragos de la crisis causaron el so desemplegu poles fábriques norteamericanes, y arriendes d'ello, la so deportación a Méxicu, lo qu'apinó entá más la situación.
  • Nel branu de 1908, —principalmente nel mes de xunetu— los llabradores de tol país carecieron una intensa seca, que s'estendió dende Sonora a los estaos sureños como Chiapas. Les males colleches d'años anteriores, auníu a la severidá de la crisis económica mundial y de la seca, fixeron qu'en Méxicu se viviera una escasez d'alimentos, y más palantre, un aumentu del desemplegu causáu pola baxa de salarios na industria y el comerciu.[104]
Periódicu "Rexeneración", fundáu polos hermanos Flores Magón, y que'l so primer exemplar publicóse la mañana del 7 d'agostu de 1900. Nesta publicación espublizábense les idees lliberales y anárquiques contraries al gobiernu del xeneral Porfirio Díaz, lo que causó que los sos fundadores y editores fueren encarcelaos y más tarde exiliaos, siendo consideraos precursores de la Revolución Mexicana.

Tou lo anterior, sumáu a dellos incidentes surdíos nesos años, causó un seriu descontentu popular contra la persona de Díaz y los sos allegaos, a quien el pueblu vía como culpables de la catástrofe económica del país. La clase obrera, que foi de les que más sufrieron la debacle económica, empezó a movilizar a los sos miembros esixendo la meyora de los derechos llaborales. Inspiraos pol movimientu obreru que surdiera n'Estaos Xuníos, los trabayadores mexicanos deseyaben poder recuperar les sos condiciones de trabayu dignes, y llanzáronse a la cai en manifestaciones nunca enantes vistes. La Fuelga de Cananea, Sonora, en xunu de 1906, la Fuelga de Río Blanco, en Veracruz el 7 de xineru de 1907 y la Rebelión de Acayucan, Veracruz en 1906 fueron les principales fuelgues llaborales de la dómina porfirista. Toes estes manifestaciones pretendíen ameyorar les condiciones económiques y consiguir la igualdá ente trabayadores mexicanos y estranxeros. Díaz intentó mediar nos trés conflictos, pero la situación agravóse por cuenta de que los demandantes llegaron a pensar que'l presidente favorecía a los patronos, y la mediación nun llogró'l so oxetivu. Les autoridaes federal y estatal concluyeron que la única alternativa yera l'usu de la fuercia pa encalorar les revueltes. El alministradores de los negocios en cuestión dexaron al exércitu enfusar nes sos instalaciones p'acabar cola fuelga. La prensa mexicana auspició una campaña de desprestixu contra Díaz arriendes de les fuelgues, que foi acoyida por munchos sectores lliberales en Méxicu. El Partíu Lliberal Mexicanu, fundáu en 1906 por Ricardo Flores Magón anarquista d'enclín radical, recoyó munches de les demandes del pueblu y alzóse nel principal opositor al gobiernu de Díaz.[105]

Depués de reelixise en 1884, 1888, 1892 y 1896, espublizáronse rumores de que Díaz abandonaría la presidencia en 1900. Poco tiempu enantes de rematar l'añu de 1898, la clase política empezó a embaraxar nomes d'ente los cualos podría salir el siguiente presidente del país yá que, por cuenta de la so avanzada edá y a los sos problemes de salú, Díaz nun podría siguir nel poder. Mentar a José Yves Limantour, ministru hacendario, y a Bernardo Reis, otrora Gobernador de Nuevo León y unu de los militares más allegaos al presidente, y que gociaba de prestíu y autoridá na política nacional, pos mientres el so mandatu como gobernador neoleonés —1887-1895— llogró acelerar el desenvolvimientu socioeconómico de la entidá, y convirtió a Monterrey nun centru comercial clave pal restu del país. Sicasí, el presidente Díaz nun taba dispuestu a abandonar el cargu, polo qu'aprovechó la división ente Limantour y Reis pa prosiguir cola so campaña política. D'alcuerdu a José López Portillo y Rojas en Elevación y cayida de Porfirio Díaz, Reis aceptó la candidatura presidencial de Limantour, yá que ésti últimu ufiertó-y el Ministeriu de Guerra en casu de ser escoyíu.[44] Pero Díaz, aludiendo al requisitu constitucional pol cual namái podíen ser presidentes los fíos de mexicanos por nacencia, descalificó al Ministru de Facienda de la eleición, yá que yera fíu de franceses. Asina, el xeneral Porfirio Díaz postulóse nuevamente a les eleiciones de 1900, y salió electu nun periodu que duraría hasta 1904.[106]

En 1904, Díaz usó la mesma estrataxema qu'utilizara cuatro años tras en rellación a la socesión presidencial y la competencia ente Limantour y Reis. Nesta ocasión, yá nun se dio nengún pactu ente los candidatos como enantes asocediera. Desamarróse una competencia ente dambos políticos que causó un gran baturiciu políticu, por cuenta de la popularidá que Reis llograra ente los sectores de la sociedá. Nuevamente, Díaz llanzó'l so postulación presidencial, pero nun xestu que s'interpretó de sofitu escontra Limantour y "Los Científicos", creó la Vicepresidencia, que-y foi dada a Ramón Corrolada, nomáu pol grupu nel poder y home d'enfotu de Limantour. Una vegada que Díaz llogró la so séptima reeleición, el grupu de Limantour fixo cambeos al programa de gobiernu, colo que "Los Científicos" esperaben instaurar el so propiu sistema de gobiernu, yá que agoraben que Díaz nun concluyiría'l so mandatu, qu'estendiera a seis años, pos pola so avanzada edá, morrería. Y entós, Ramón Corrolada habría de convertise en presidente, colo qu'empezaría'l mandatu del grupu nel poder.[107]

El descontentu popular fixo que'l presidente declarara al periodista norteamericanu James Creelman una entrevista concedida al "The Pearson's Magacín", en que faía un analís de la situación política del país y remataba la so intervención afirmando que dexaría que la oposición formara partíos políticos y delidiara polos diversu cargos d'eleición popular na xornada eleutoral de 1910. Arriendes de les declaraciones de Díaz, en tol país formó una gran euforia popular de cara a les eleiciones, creáronse comités d'aición política y los lliberales presentaron candidatos pa los puestos d'eleición popular. Sicasí, Díaz aceptó reelixise nuevamente con Ramón Corrolada na vicepresidencia, lo que desamarró una crisis política que foi l'antecedente de la revolución.[108]

Ye un error suponer que'l futuru de la democracia en Méxicu foi puestu en peligru pola enllargada permanencia nel poder d'un solu presidente -dixo en voz baxa-. Puedo con toa sinceridá dicir que'l serviciu nun malvó los mios ideales políticos y que creo que la democracia ye l'únicu xustu principiu del gobiernu, entá cuando llevala al terrén de la práutica seya posible namái en pueblos altamente desenvueltos.[109][110]
El Presidente Díaz al Señor Edison

Mensaje de Porfirio Diáz a Thomas Alva Edison, grabáu'l 15 d'agostu de 1909.

La clase media mexicana na dómina del Porfiriato taba integrada, na so mayoría, por dos grupos principales. La primer división yera d'emplegaos, maestros, burócrates y demás trabayadores del gobiernu, que los sos miembros amontar debíu a la crecedera de les prestaciones públiques de servicios y del aparatu gubernamental. El segundu grupu yera d'industriales, comerciantes y hacendados, que se fixeren de les tierres daes pol gobiernu. Los sos ingresos yeren cimeros a los de los burócrates y emplegaos públicos por cuenta de que los empresarios combinaben les actividaes económiques primaries —agricultura y ganadería— coles actividaes secundaries —comerciu ya industria-. De la mesma, esistía un puntu mediu ente dambes sociedaes: la de la oligarquía terrateniente, integrada por hacendados, trabayadores agrícoles, mineros y rancheros. Amás de la so fuerte influencia socioeconómica, los burgueses —como se-y conocía a la clase media— tuvieron un papel importante na revolución política. Munchos d'ellos, principalmente los de la primer sociedá, tuvieron accesu a la educación n'otros países, lo que-yos dexó desenvolver un fuerte sentíu de nacionalismu contrario a la política gubernamental d'eponderar otres cultures estranxeres. Amás, los burgueses sentaron les bases ideolóxiques que más tarde daríen forma a la lluches social de la revolución.[111]

L'otru grupu de la clase media, terratenientes y hacendados, ensin tener la mesma ideoloxía radical que los profesionistas, tamién s'opunxo al porfirismo, especialmente contra los privilexos de los que gociaben los empresarios estranxeros. El so principal blancu d'ataque fueron "Los Científicos", el grupu políticu más cercanu a Díaz y a quien los lliberales acusaben de convertir al país nuna oligarquía financiera pa caltener los sos intereses políticu y económicu. La inconformidad d'esti grupu foi un factor crucial nel españíu de la revolución política de 1910. Los llabradores fueron inspiraos poles idees lliberales, y xunto a los obreros, protestaron pol réfugu de tierres agrícoles y la baxa de salarios, y empezaron a entamase en grupos pa defender los sos intereses. La más importante de les asociaciones polítiques entós formaes foi'l Club Lliberal Ponciano Arriaga, creáu en San Luis Potosí y nomáu asina n'honor al diputáu constitucional del sieglu XIX, Ponciano Arriaga. El grupu taba presidíu polos hermanos Ricardo y Jesús Flores Magón y ente los sos integrantes cuntábense Camilo Arriaga, Juan Sarabia, Llibráu Rivera y Antonio Díaz Sotu y Gama, quien taba influyíos poles idees de anarcosindicalismo que se formaren n'Europa y más tarde pasaren a los Estaos Xuníos d'América. Llueu se convirtieron nos principales rivales políticos del gobiernu de Díaz, por cuenta del so sofitu a partíos d'oposición, como'l Partíu Lliberal Mexicanu, de quien realizaron la publicación de la so programa políticu, impresu en Saint Louis, Missouri, en 1906, más tarde espublizáu ente la población mexicana. El gobiernu porfirista arrestó y exilió a munchos de los periodistes opositores, quien siguieron el so llabor nel destierru, como Ricardo Flores Magón. Otros, como Sotu y Gama, xunir a la llucha revolucionaria depués de volver al país.[112][113]

Fotografía tomada nos campos de batalla mientres la Revolución Mexicana, na qu'apaecen los principales líderes de la insurrección desamarrada'l 20 de payares de 1910 contra'l xeneral Díaz. Estremar nesta fotografía Madero.

Francisco I. Madero nació'l 30 d'ochobre de 1873 en Parres, Coahuila, siendo fíu d'una de les families de hacendados más riques de la rexón. Educáu nun colexu xesuita de Saltillo, en 1886 viaxó a Holanda, España, Francia, Reinu Xuníu, Bélxica y Estaos Xuníos, onde estudió medicina y homeopatía, amás entró en contautu con una socied'a espiritista. Al volver a Méxicu, prauticó'l so oficiu hasta 1904 cuando foi postuláu como candidatu a alcalde de San Pedro de les Colonies, onde vivía, pero foi derrotáu. Al añu siguiente, sofitó la campaña de Frumencio Fuentes a gobernador de Coahuila. Nes eleiciones, el candidatu lliberal perdió ante'l gobernador en vez, Miguel Cárdenas, quien se reelixó. Tres delles protestes d'acusación de fraude, Madero decidió abandonar la política por un tiempu, hasta 1907, cuando entró en contautu colos hermanos Flores Magón, quien-y esplicaron el so ideariu políticu. Madero empezó a redactar esi añu'l so llibru La socesión presidencial en 1910, onde faía un analís de la situación del país al empar que daba a conocer les sos propuestes de calter políticu, económicu y social, ente les que s'atopaben:

  • Establecer la llibertá política por que'l pueblu pueda recuperar los sos derechos sociales, políticos y económicos con cuenta d'exercer la democracia.
  • Aplicar y reformar la Constitución de 1857, y de ser necesariu, promulgar una nueva Carta Magna.
  • Torgar una nueva reeleición del presidente Porfirio Díaz, o dexalo namái un periodu más, siempres y cuando ésti comprometiérase a dexar la llibre eleición del vicepresidente, senadores, gobernadores y diputaos.
  • Dexar que la población de Méxicu, cuantimás la de la clase media, pudiera exercer los sos derechos políticos al traviés de la formación y rexistru llegal de partíos políticos, pa crear una sociedá basada nel institucionalismo. Esti preceptu del maderismo llevaría a Plutarco Elías Calles a fundar el 4 de marzu de 1928 el Partíu Nacional Revolucionariu.

Díaz entrevistar en Palaciu Nacional con Madero'l 4 d'abril de 1909, y al rematar esti alcuentru Madero concluyó que "el presidente Díaz y les sos actitúes demostráronme que na práutica nun ta bien acordies cola práutica de la democracia, polo que va ser bonu percorrer el país pa espublizar la democracia".[114] Entós, Madero empezó la primer campaña política del país, onde percorrió les ciudaes más importantes de Méxicu y llogró ganar dellos adeptos ente la población. La so campaña estremar en cinco etapes, a saber:

  • La primera, de xunu a ochobre de 1909: Madero llogró axuntar una pequeña comitiva de los sos amigos más allegaos y dalgunos de los sos familiares —como'l so hermanu Gustavo—, y como nun disponía d'enforma capital pa percorrer el país, vendió dalgunos de los sos bienes. Les ciudaes en qu'espublizó'l so ideariu fueron Veracruz, Monterrey, Campeche, Mérida y San Pedro de les Colonies.
  • A fines del mesmu añu empezó la segunda etapa, en que Madero visitó Aguascalientes, Durango, San Luis Potosí y Zacatecas. Pal final d'estos viaxes, el maderismo creciera entá más de cara a la primer convención del Partíu Nacional Antirreeleccionista n'abril de 1910.
  • Pa la so tercer xira, nos primeros meses de 1910, el maderismo entró en Guadalaxara, Culiacán, Mazatlán, Guaymas, Navojoa, Álamos, Nozales, Hermosillo, Parral, Chihuahua, Ciudad Juárez, Torrexón y nuevamente a San Pedro de les Colonies, siendo esta xira la más estensa de Madero.
  • Yá como candidatu presidencial, proclamáu en Morelia el 11 d'abril de 1910, Madero empezó la so cuarta xira, onde llogró atraer ente 1.000 y 8.000 persones en cada llugar que visitaba. Los sitios onde realizó la so campaña esta vegada fueron Orizaba, Xalapa, Veracruz y Puebla. Entós, foi cuando Díaz y los sos asesores empezaron a decatase de la importancia que'l movimientu maderista taba ganando y de que yera necesariu tomar midíes pa detenelo.
  • Poco primero de les eleiciones, Madero espublizó'l so ideal políticu nes ciudaes de Saltillo, Monterrey y San Luis Potosí. Nesta postrera dio'l so últimu discursu eleutoral afirmando que yera necesariu rescatar les aspiraciones democrátiques, instaurar la institucionalidad y que'l pueblu tomar conciencia de que nun se podíen dexar les dictadures. Aquel día, munchos de los partidarios del gobernador de Nuevo León, Bernardo Reis, aspirante presidencial derrotáu, xunir a Madero, colo que la so llucha creció entá más. Nesa mesma ciudá, Díaz ordenó la captura de los maderistes y del propiu Madero, unviándolo presu a San Luis Potosí. Dende la cárcel, Madero escribió a Díaz:
Bien señor mio:

Na so carta del 27 d'abril próximu pasáu dicíame usté: na llei van atopar, tantu les autoridaes como los ciudadanos, el camín seguru pa exercitar los sos derechos y que la Constitución nun-y autorizaba a usté pa inxerise nos asuntos que pertenecen a les soberaníes de les entidaes federatives.

A pesar d'ello, la llei, anque reparada polos mios partidarios, foi frecuentemente violada polos d'usté qu'ocupen puestos públicos, y anque s'esprendía de la so carta que la Federación nun podía intervenir nos Estaos por que se respetaren les garantíes individuales, sicasí sí intervieno pa sofitar los atropellos cometíos poles autoridaes llocales, como pasó equí en Monterrey, onde, pa eslleir una pacífica y ordenada manifestación, emprestaron ayuda fuercies federales del reximientu de rurales.

Esta intervención direuta de les fuercies federales nun vieno sinón a confirmar lo que dixi a usté nel mio anterior y ye que, según la opinión pública, usté ye'l principal responsable de los actos de los sos partidarios en tola República, a pesar de la soberanía de los Estaos, que namái esiste de nome.

Eso ta na conciencia de toos y usté mesmu dar a entender na so entrevista con Creelman, asina ye que nun puede negase; pero anque fuera asina, el fechu innegable ye qu'en tola República los partidarios d'usté qu'ocupen puestos públicos, tán cometiendo toa clase d'atentaos contra los mios partidarios y hasta contra mi mesmu, acusándome d'inxuries a usté, basándose para ello nel testimoniu del C. Lic. Juan R. Orci qu'iguó un discursu al so gustu y atribuyir como pronunciáu pol mio en San Luis Potosí. ¡Asina ye que un llevantu de los sos partidarios y el preste de los xueces y demás autoridaes quitáronme de la mio llibertá!.[115]
Francisco I. Madero
La inauguración del Ángel de la Independencia representó'l símbolu de la celebración mexicana pol centenariu del entamu de la Independencia de Méxicu. Mientres el tiempu de la festividá, la situación política aselóse un pocu, a pesar de qu'esistía inestabilidá provocada poles eleición presidenciales de xunu y xunetu. Al terminar les fiestes, nuevamente Madero empezó la campaña política en contra de la reeleición de Díaz.

Pa les eleiciones presidenciales, el Partíu Nacional Antirreeleccionista postuló a la fórmula Madero-Francisco Vázquez Gómez. De la mesma, el Partíu Reeleccionista y el Partíu Nacional llanzaron la candidatura presidencial de Díaz, pero distintos candidatos a la vicepresidencia. Ramón Corrolada competía polos miembros del Partíu Científicu y Teodoro Devesa pol Partíu Nacional. El fuerte refugu a la candidatura de Corrolada, auníu a la inestabilidá amenada pola captura de Madero, llograron crear un ambiente tirante'l 10 de xunetu, día eleutoral. El 21 d'agostu, Díaz y Corrolada fueron proclamaos presidente y vicepresidente, respeutivamente, hasta'l 30 de payares de 1916. Madero llogró escapar de prisión y fuxó a Estaos Xuníos el 5 d'ochobre, y darréu llanzó'l Plan de San Luis, onde desconocía a Díaz como presidente y llamaba a los mexicanos a tomar les armes el 20 de payares.[116]

Depués de la cayida de Ciudad Juárez en manes de los revolucionarios, Díaz entendió que'l so gobiernu llegara al so fin, y empezó la redaición del so arrenunciu. Nos alcuerdos de paz suscritos pol gobiernu y los revolucionarios, alcordóse que León de la Barra fadría cargu de la presidencia y tendría de convocar a eleiciones presidenciales. El 25 de mayu de 1911, Díaz presentó'l so arrenunciu, que foi aprobada pol Congresu, rematando asina col Porfiriato.

L'anunciu del españíu d'una guerra civil nun torgar la celebración del Centenariu de la Independencia de Méxicu, ente'l 1 de setiembre y el 6 d'ochobre. Dende fines del sieglu XIX Díaz y un comité organizador prepararon les fiestes. Dende tol mundu los embaxadores especiales llegaron al país con obsequios traíos dende les sos naciones. España dio l'uniforme militar de José María Morelos, na persona del marqués de Polavieja. La delegación francesa agasayó les llaves de la Ciudá de Méxicu, prindaes na intervención de 1863. Díaz presidió llacuaes, celebraciones, desfiles, ceremonies, bailles, inauguraciones, toos con motivos patrióticos. Realizóse la inauguración del Hospital de la Castañeda, de delles instituciones educatives —como la Escuela Nacional d'Inxeniería, antecedente direutu del Institutu Politéunicu Nacional—. La nueche del día 15 de setiembre, mesmu día en que'l presidente cumplía ochenta años, Díaz presidió la ceremonia del "Berru", nel Zócalo de la Ciudá de Méxicu, ante más de cien mil persones. Antes de 1910, esta fiesta celebrar nes primeres hores del día 16, pero'l presidente adelantrar a la nueche del 15 con cuenta de que pudiera coincidir col so cumpleaños.[ensin referencies] A otru día inauguróse'l monumentu conocíu como'l Ángel de la Independencia, que la so construcción databa dende 1902.[117]

Una vegada que concluyeron les fiestes del Centenariu, volvió sentise un clima d'incertidume política nel país. William Howard Taft, Presidente d'Estaos Xuníos, decidió entrevistar con Díaz con cuenta de llegar a alcuerdos que dexaren protexer los intereses de los empresarios norteamericanos aniciaos en Méxicu. El 16 d'ochobre entrevistar col presidente mexicanu en Ciudad Juárez, y la primer visita oficial d'un presidente norteamericanu a suelu de Méxicu foi interpretáu polos maderistes como una señal d'alianza ente Estaos Xuníos y Díaz, polo que la impopularidá presidencial creció entá más. Mentanto, nel estáu de Morelos los trabayadores de faciendes productores de caña d'azucre llevantar n'armes esixendo les mesmes demandes que los obreros, y d'igual forma fueron encaloraos violentamente. Ente'l so líderes atopaba un llabrador qu'años más tarde se convertiría nel principal dirixente agrariu de la Revolución, Emiliano Zapata.[118]

El Plan de San Luis foi'l documentu inspirador de la revolución maderista, nel que desconocía los resultaos de les xornaes eleutorales del 26 de xunu y del 10 de xunetu, proclamaba la Revolución pa los seis de la tarde del 20 de payares, señaló a Madero como encargáu provisional del poder executivu y quien s'encargaría de convocar a eleiciones. Amás, someter a revisión toles lleis realizaes mientres el gobiernu de Díaz. El lema qu'adoptó'l movimientu foi "Sufraxu efectivu, non reeleición", mesmu usáu por Díaz contra Juárez y Lerdo. A diferencia d'otros planes na historia de Méxicu, el Plan de San Luis nun contenía nenguna reforma de calter económicu o social, más bien yera un manifiestu políticu.[119]

Gracies a les maniobres del Secretariu de Gobernación, Manuel González Cosío fueron descubiertes célules maderistes en tol país, que pretendíen atacar la población de Cases Grandes, Chihuahua, ya inclusive les ciudaes de Toluca y Ciudad Juárez. En Puebla, l'activista lliberal Aquiles Serdán y la so familia fueron afayaos con propaganda maderista, la so casa foi atacada y destruyida la mañana del 18 de payares, y Aquiles foi asesináu. A la familia Serdán considérase-y los primeres mártires de la Revolución Mexicana, yá que'l so asesinatu foi l'incidente que desamarró la rebelión contra Díaz.[120]

Los primeros actos de la revolución maderista viéronse marcaos pola incertidume causada pola muerte de los Serdán, y pola aparente superioridá militar del exércitu porfirista. Madero entá s'atopaba morando en Nueva Orléans, Florida, dende onde recibió noticies de que la sulevaciones revolucionaries contra Díaz asocedieren con ésitu, y dende esa mesma ciudá unviaba cartes a los xefes rebalbos pa dirixir la llucha. Ente los principales cabezaleros atopábense Abraham González, Pascual Orozco y Francisco Villa. El día 20 de payares presentáronse llevantamientos nos estaos de Chihuahua, San Luis Potosí, Veracruz y Durango. A fines de mes estender a tres entidaes federatives más, teniendo Chihuahua la mayor cantidá d'actividá militar realizada. A entamos de marzu de 1911, Emiliano Zapata llevantó tropes polos estaos de Morelos, Guerrero, Puebla y Michoacán, lo qu'avivó entá más la insurrección xeneral. Los xenerales González Cosío y Victoriano Huerta fueron rápido derrotaos, los sos refuerzos asesinaos y munchos de los sos soldaos, la mayoría reclutados por lleva, desertaben del exércitu. N'abril la mayor parte del país —18 estaos— yá tenía grupos revolucionarios llevantaos nel so territoriu. El 10 de mayu, los revolucionarios de Pascual Orozco tomaron la plaza militar de Ciudad Juárez, lo que supunxo'l golpe final al gobiernu, y nesi mesmu mes, los revolucionarios entraron en delles partes del país, ente que l'exércitu optó por retirar se a la capital y zones aledañas.[121]

Na Ciudá de Méxicu, Porfirio Díaz atopábase convaleciendo d'una enfermedá nes melles, carecía sordera y escosamientu físicu —tenía más d'ochenta años d'edá a fecha de mayu de 1911—, y ante la derrota de les sos fuercies en Ciudad Juárez empezó a pensar nel arrenunciu, como lo espresó al arzobispu de Méxicu, a la so esposa y al so fíu Porfirio na nueche del 17 de mayu. El día 22, el gabinete, sacante Limantour, arrenunció y el presidente tuvo de nomar a nuevos ministros d'ideoloxía revolucionaria. Tres la firma de los trataos de paz en Ciudad Juárez, alcordóse que Díaz tendría d'arrenunciar a la presidencia y nel so llugar quedaría'l Ministru de Rellaciones Esteriores, Francisco León de la Barra. La nueche del 23 de mayu, Díaz empezó a redactar el so arrenunciu, que foi supervisada pol so secretariu, Rafael Chousal. Finalmente, a los once de la mañana del 25 de mayu, la Cámara de Diputaos, metanes una manifestación de más de mil persones qu'esixía l'arrenunciu de Díaz, aprobó en dictame l'arrenunciu del presidente Porfirio Díaz por unanimidá, al empar que se señalaba a León de la Barra como nuevu encargáu del Poder Executivu. Asina remató'l Porfiriato, dómina en que Díaz gobernó'l país mientres más de 30 años.

A los CC. Secretarios de la H. Cámara de Diputaos.

Presente.-

El Pueblu mexicanu, esi pueblu que tan generosamente apinóme d'honores, que me proclamó'l so caudiellu mientres la guerra d'Intervención, que me secundó patrióticamente en toles obres entamaes pa impulsar la industria y el comerciu de la República, esi pueblu, señores diputaos, haise insurreccionado en bandes milenaries armaes, manifestando que la mio presencia nel exerciciu del Supremu Poder Executivu, ye causa de la so insurrección.

Nun conozo fechu dalgunu imputable a mi que motivara esi fenómenu social; pero dexando, ensin conceder, que pueda ser culpable inconsciente, esa posibilidá fai de la mio persona la menos arremente pa raciocinar y dicir sobre la mio propia culpabilidá.

En tal conceutu, respetando, como siempres respeté la voluntá del pueblu, y de conformidá col artículu 82 de la Constitución Federal vengo ante la Suprema Representación de la Nación a dimitir ensin reserva l'encargu de Presidente Constitucional de la República, con que m'honró'l pueblu nacional; y facer con tanta más razón, cuanto que pa retenelo sería necesariu siguir arramando sangre mexicano, ablayando'l creitu de la Nación, esbardiando les sos riqueces, segando les sos fontes y esponiendo la so política a conflictos internacionales.

Espero, señores diputaos, qu'aselaes les pasiones qu'acompañen a toa revolución, un estudiu más concienzudo y comprobáu faiga surdir na conciencia nacional, un xuiciu correutu que me dexe morrer, llevando no fondero de la mio alma una xusta correspondencia de la estimación qu'en tola mio vida consagré y voi consagrar a los mios compatriotes. Con tou respetu.

Méxicu, Mayu 25 de 1911.

Porfirio Díaz.[122]

Exiliu editar

 
Militar natural de Jalisco, engarró del llau lliberal xunto a Ramón Corona na guerra contra Francia, Victoriano Huerta convirtiérase n'unu de los militares d'enfotu de Díaz, y como tal correspondió-y escoltar a la familia del ex presidente camín de Veracruz. Entamó un golpe d'estáu contra l'entós Presidente Madero, y quedóse cola presidencia mientres 17 meses. Derrotáu pola Revolución Constitucionalista de Venustiano Carranza, fuxó a Estaos Xuníos, onde morrió en 1916.

N'arrenunciando, Díaz y la so familia empezaron a empacar les sos coses pa retirase al exiliu, en París, Francia. En despidiendo a los sos antiguos sirvientes pagándo-yos en monedes d'oru, la familia Díaz colar a la estación de trenes de Santa Clara, al sur de la capital. El xeneral de división Victoriano Huerta foi l'encargáu d'escoltar la caravana escontra Veracruz, d'onde tomaríen un barcu de vapor a La Coruña. El 26 de mayu, Porfirio y Carmen Romero Rubio, acompañaos de los fíos del xeneral —sacante Amada— y de les hermanes de Carmen, salieron aldu al Puertu de Veracruz. Nel trayeutu, la mañana del 27 de mayu, poco primero de llegar a la ciudá d'Orizaba, el tren foi atacáu por bandoleros, que sicasí fueron repelidos poles fuercies federales de Huerta, y llograron prindar a más de la metá de los asaltantes. Al llegar a Veracruz, la nueche d'esi mesmu día, y contrariu a asoceder n'otres partes del país, los Díaz fueron recibíos con llacuaes, cenes, bailles y fiestes nel so honor. Finalmente, la mañana del 31 de mayu, a bordu del buque alemán "Ypiranga", Porfirio Díaz y la so familia abandonaron el país.[123]

Mientres el viaxe namái se presentó un incidente de refuga escontra Díaz, en La Coruña, España, cuando un grupu de manifestantes comunistes -y increparon faciendo usu de berros y cobertores acusándo-y d'asesinatu y xenocidiu. Por cuenta de la infeición bucal que-y aquexaba desque yera presidente de Méxicu, Porfirio Díaz decidió internase nuna clínica d'Interlaken, Suiza, d'onde salió curáu los últimos díes de xunu de 1911. En xunetu, Díaz y la so familia visitaron París. Al llegar a Los Inválidos, el 20 de xunetu, l'ex presidente platigó con soldaos xubilaos franceses qu'engarraren na guerra d'intervención cincuenta años tras. El xeneral Gustave Léon Niox, encargáu del edificiu, escoltó a Díaz hasta la tumba de Napoleón Bonaparte, a quien el xeneral mexicanu almiraba. Niox, de secute, sacó la espada que Bonaparte usó en 1805 mientres la Batalla d'Austerlitz, y asitiar en manes de Díaz, quien fixo pública la so emoción por tener la espada y que ésti nun merecía tenela nes sos manes, a lo que Niox contestó, "Nunca tuvo en meyores manes".[124]

Díaz se avecindó nun departamentu nel númberu 26 de l'Avenida Foch, cercanu al Monte de Boulogne y al Arcu del Trunfu.[125] Depués del viaxe a Francia, Porfirio Díaz empezó a percorrer Europa y los sos principales capitales acompañáu de la so esposa. N'abril de 1912, foi recibíu nel Palaciu de la Zarzuela, Madrid, pol rei Alfonsu XIII d'España, quien lo convidó a morar na Península Ibérica y fíxo-y entrega d'una espada como agasayo. Más tarde percorrieron San Sebastián y Zaragoza. El káiser Guillermu II d'Alemaña unviólu a Zaragoza boletos pa guardar les maniobres militares del so exércitu en Múnich, a onde llegaron en víspores de la Primer Guerra Mundial. N'afitando la so residencia en París, los Díaz solíen colase a Biarritz y Saint-Jean-de-Luz, na mariña francesa, mientres el iviernu. A entamos de 1913, empezaron un viaxe pol norte d'África y la so travesía llevar a conocer El Cairu, Keneth, la Esfinxe y la Gran Pirámide de Guiza. Nesta postrera, Díaz foi retratáu nuna fotografia propiedá del Archivu Xeneral de la Nación. Mientres el so regresu a Europa, tuvieron en Nápoles y Roma.[126]

Mentanto, en Méxicu, la situación política nun se remedió col arrenunciu de Díaz. Madero foi electu presidente y tomó posesión del cargu'l 6 de payares, y el 25 de payares Emiliano Zapata proclamó'l Plan de Ayala esixendo la restauración de los derechos agrarios y desconociendo a Madero como presidente. En marzu de 1912, Pascual Orozco signó el Plan de la Empacadora, coles mesmes pretensiones que Madero. Félix Díaz, sobrín de Porfirio, llevantar n'armes pero foi prindáu en Veracruz y tuvo a puntu de ser executáu, pero Madero, desoyendo a los sos collaboradores qu'aconseyaben fusila-y, indultólu. Orozco foi ganáu por Huerta y viose obligáu a fuxir a Estaos Xuníos. En febreru de 1913, una intriga encabezada por Manuel Mondragón y Félix Díaz, lliberó a Bernardo Reis de la Prisión de Tlatelolco, proclamar líder del so movimientu ya inclusive llegaron a atacar el Palaciu Nacional, pero les tropes del encargáu de la plaza, Lauro Villar llograron detener a los invasores y asesinar a Reis. Mondragón y Díaz abellugar nuna fábrica d'artillería conocida como La Ciudadela. Madero salió esi mesmu día —9 de febreru— a arengar al pueblu a caltenese lleal al gobiernu, y ante la firida de Villar, Madero nomó a Huerta nuevu xefe militar. Henry Lane Wilson, embaxador norteamericanu en Méxicu, esmolecíu polos intereses de les compañía del so país en Méxicu y pola política de Madero, decidió realizar un pactu con Díaz y Mondragón, colo qu'empezó la Decena Tráxica. El 17 de febreru, Huerta suscribió un armisticiu con Díaz, Lane Wilson y Mondragón, pol que se comprometíen a asitiar a Huerta na presidencia en cuenta de qu'ésti se la apurriera más tarde a Díaz. El 18 de febreru, un grupu d'empresarios capitalinos —ente ellos Ignacio de la Torre, xenru de Díaz— declararon la so fidelidá a Huerta. Esi mesmu día, Gustavo A. Madero, hermanu y asesor del presidente, foi arrestáu y torturáu hasta la muerte. El 19 de febreru, Madero y José María Pino Suárez, vicepresidente, arrenunciaron a los sos cargos. Pedro Lascuráin fíxose cargu del poder executivu 45 minutos y el so únicu actu de gobiernu foi nomar a Huerta como secretariu de Rellaciones Esteriores. Darréu arrenunció y Victoriano Huerta entró a la presidencia. Madero y Pino Suárez fueron conducíos a la cárcel Palaciu de Lecumberri onde nun fueron ingresaos; sinón que, tres la simulación d'un ataque mientres el trayeutu, morrieron asesinaos el 22 de febreru.[127]

En París, Díaz empezó a tener conocencia de les rebeliones que se dieren en Méxicu, gracies a que dellos de los sos vieyos amigos solíen dir visitalo. A fines de 1913, Porfirio recibió la visita de les sos fíes Amada y Lluz, quien permanecieron col so padre unos cuantos meses y xuntos percorrieron Suiza y los Alpes. Mientres los últimos meses de 1914 y los primeres de 1915, la so salú empezó a deteriorase seriamente y más tarde, en xunu de 1915, el so médicu ordenólu absolutu reposu, polo que tuvo que dexar les sos diaries caminaes mañaneres pol monte de Bolonia. Según los rellatos de Carmen Romero Rubio, el so maríu carecía d'allucinaciones. Dizse que nos sos últimos díes de vida, el yá vieyu home Porfirio Díaz pronunciaba repetidamente'l nome de la so hermana Nicolasa. El 2 de xunetu, finalmente, yá perdiera la pallabra y la noción del tiempu. El so médicu de cabecera foi llamáu al mediudía, y a los seis de la tarde con trenta y dos minutos —hora de Francia—, José de la Cruz Porfirio Díaz Mori finó a la edá d'ochenta y cuatro años. Foi soterráu na ilesia de Saint Honoré l'Eylau, y el 27 d'avientu de 1921 los sos restos fueron treslladaos al campusantu de Montparnasse en París. Cuando Carmen Romero Rubio volvió al país en 1931 dexó los sos restos en Francia. Dende l'añu de 1989 espresáronse intenciones de tornar a Méxicu los restos de Díaz, ensin qu'hayan consiguíu resultancies.[128]

Medayes y condecoraciones editar

A lo llargo de la so vida, Porfirio Díaz recibió numberoses condecoraciones, tanto nacionales como estranxeres, siendo consideráu hasta la fecha como l'home más condecoráu de Méxicu.[129]

Nacionales editar

  •   Cruz, collar y placa a la Constancia Militar 25, 30, 35, 40 años de serviciu.
  •   Cruz de 1a. Clase por combatir la Intervención Francesa de 1867.
  •   Medaya d'honor pola Batalla de Pachuca.
  •   Medaya d'honor pola Batalla de Acultzingo.
  •   Medaya pola Batalla del 5 de mayu.
  •   Cruz y placa pol Sitiu de Puebla.
  •   Medaya y placa al Méritu Militar.
  • Barra gafete pola Guerra de Reforma.
  • Condecoración del Estáu de Guerrero.
  • Medaya d'Honor del Estáu d'Oaxaca.
  • Medaya d'Honor del Estáu de Puebla.
  • Condecoración especial del 2 d'abril de 1867, Puebla.

Estranxeres editar

Ostentó tamién dende 1888 el cargu honoríficu de Gran Oficial de l'Academia francesa.

Homenaxes post mortem editar

  • En setiembre de 2015 la ciudá d'Orizaba, Veracruz convertir na primer ciudá de Méxicu en develar una estatua n'honor de Porfirio Díaz nun parque públicu ente otros actos y reconocencies per alcuerdu del honorable conceyu.[130]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Диас Порфирио. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. 3,0 3,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. "Acta de bautizu de Porfirio Díaz", Oaxaca, 20 de setiembre de 1830.
  6. Biografía de Porfirio Díaz en Vides y Biografíes
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 Memories de Porfirio Díaz, p. 14. Madrid, España, marzu de 1980.
  8. Felipe Díaz, al tar nel Colexu Militar de la Ciudá de Méxicu, camudóse'l nome a Félix, en 1845.
  9. Go-Oaxaca. «Primeros años de Porfirio Díaz» (castellanu). Consultáu'l 1 de payares de 2007.
  10. Academia Mexicana d'Historia. «"El verdaderu Porfirio». Consultáu'l 15 d'ochobre de 2007.
  11. Kennet Turner, John. «Barbarous Mexico». Consultáu'l 26 de payares de 2012.
  12. {{cita web url = http://www.e-local.gob.mx/work/templates/enciclo/oaxaca/municipios/20544a.htm título = Biografía de Marcos Pérez fechaaccesu = 01-11-2007 autor = Y-Local formatu = HTML idioma = castellanu }}Biografía de Marcos Pérez (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  13. Riva Palacio, Vicente (1889). México a través de los siglos.
  14. En 1847, al tar Juárez a la cabeza del poder executivu en Oaxaca, Santa Anna solicitó asilu políticu, pos fuxía de les tropes lliberales que lu escorríen. Juárez, d'enclín lliberal, negó-y abellugu y Santa Anna fuxó a Xamaica. Al volver Santa Anna a Méxicu, en 1853, ordenó la aprehensión de Juárez y el so destierru a Nueva Orléans.
  15. Dizse que la so madre cuntó-y la historia del so padre, quien militó so les órdenes de Vicente Guerrero na Guerra d'Independencia, y al ser fechu prisioneru en 1831 foi lleváu a Oaxaca, nel conventu de Santu Domingu. José Faustino Díaz intentó velo per mediu d'esguilar les torres del edificiu, pero nel actu foi sorprendíu y multáu. Un día dempués del incidente, Guerrero foi fusiláu.
  16. Rosas, Alejandro (2002). Llucha pola vida. 970-726-059-9.
  17. Gonzales, Luis, "El lliberalismu triunfante", en "Historia Xeneral del Colexu de Méxicu"
  18. Naquella dómina, dar tratu d'Excelencia y cargu de xeneral a un prófugo de la xusticia, como yera Álvarez, yera consideráu iun delitu. Por esta razón Díaz fuxo.
  19. Esti médicu más tarde convirtióse nel güelu del poeta y políticu mexicanu José Vasconcelos, opositor al gobiernu de Díaz.
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 Krauze, Enrique (1991). L'home d'Oaxaca. 968-16--2780-6.
  21. "Voyage sur L'isthme de Tehuantepec", —1861—
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 Rosas, Alejandro (2002). La voz de la guerra. 970-726-059-9.
  23. Güei conocida como Ciudad Juárez.
  24. Anque Maximiliano convertir n'Emperador de Méxicu, arrenunció por mandatu del so hermanu Francisco José I a los sos derechos sobre la corona d'Austria.
  25. Parte de Maximiliano al so hermanu Francisco José. Viena, Austria, 20 de febreru de 1867.
  26. Institutu Nacional d'Estudios Políticos —INEP—. «Efemérides de Méxicu, 3 de febreru de 1867. Les tropes franceses salen de Méxicu» (castellanu). Consultáu'l 23 d'ochobre de 2007.
  27. Monografíes Escolares. «Historia de la Batalla del 2 d'abril de 1867 en Puebla» (castellanu). Consultáu'l 23 d'ochobre de 2007.
  28. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. «Efemérides de Méxicu, 3 de febreru de 1867. Les tropes franceses salen de Méxicu» (castellanu). Consultáu'l 23 d'ochobre de 2007.
  29. ArgenPress. «De Victor Hugo a Saramago» (castellanu). Consultáu'l 24 d'ochobre de 2007.
  30. Conceyu de Múzquiz, Coahuila. «Juárez y la Princesa de Salm Salm». Consultáu'l 24 d'ochobre de 2007.
  31. El Colexu de Méxicu —COLMEX—. «Historia de la República Restaurada» (castellanu). Consultáu'l 26 d'ochobre de 2007.
  32. Institutu d'Enseñances del Ismu —ITISTMO—. «Biografía de Juana Catalina Romero» (castellanu). Consultáu'l 27 d'ochobre de 2007.
  33. Ricardo Orozco. «"L'álbum d'Amada Díaz"» (castellanu). Consultáu'l 27 d'ochobre de 2007.
  34. 34,0 34,1 SEFCHOVICH, Sara (1998). La suerte de la consorte. 9706516433.
  35. Según l'artículu 128 "En casu de que por un trestornu públicu establézase un gobiernu contrariu a los principios qu'ella sanciona, tan depués como'l pueblu reponga la so llibertá, va restablecese la so observancia, y con arreglu a ella y a les lleis que na so virtú s'expedieron, van ser xulgaos, asina los qu'haber figuráu nel gobiernu emanado de la rebelión, como los haber cooperáu a esta." Juárez usó esti requisitu llegal amparándose na guerra d'intervención.
  36. Militante, voz marxista de los trabayadores y la mocedá. «Juárez, ¿cuál ye'l so legáu históricu?» (castellanu). Consultáu'l 1 de payares de 2007.
  37. Secretaría de Rellaciones Esteriores —SRE—. «SRE, Mancomún Históricu Diplomáticu. Embaxadores de Méxicu n'Estaos Xuníos-» (castellanu). Consultáu'l 2 de payares de 2007.
  38. Institutu Estatal d'Educación Pública d'Oaxaca. «Biografía de Felipe Díaz» (castellanu). Consultáu'l 2 de payares de 2007.
  39. Testu introductoriu al Plan de La Noria. Oaxaca, Oaxaca, 8 de payares de 1871.
  40. Carta de Félix Díaz a Manuel González. 21 de xineru de 1872
  41. Domínguez Castiella, José M. Ensayu críticu históricu sobre la revolución de la Noria. Méxicu, Casa Imprentadora El Cuadratín, 1934. [EL SO]
  42. Dizse que Díaz llogró tallar ensin ayuda l'estante de la Biblioteca Pública de Tlacotalpan, qu'entá anguaño exhíbese.
  43. «Porfirio Díaz en Tlacotalpan» (castellanu) (19 d'ochobre de 2007). Consultáu'l 2 de payares de 2007.
  44. 44,0 44,1 44,2 LÓPEZ Portillo y Rojas, José, 'Elevación y cayida de Porfirio Díaz, Méxicu, Llibrería Española, s/a.
  45. Plan de Tuxtepec, Facienda de Tuxtepec, Oaxaca, 10 de xineru de 1876. Porfirio Díaz.
  46. «Biografía de Porfirio Díaz» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2007.
  47. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. «Batalla de Tecoac» (castellanu). Consultáu'l 3 de payares de 2007.
  48. Gabino Barreda. «Positivismu en Méxicu» (castellanu). Consultáu'l 7 de payares de 2007.
  49. Mientres les eleiciones presidenciales de 1876 n'Estaos Xuníos, el ganador del votu popular, Samuel J. Llomen, candidatu demócrata perdió'l votu de los eleutores ante Rutherford Birchard Hayes, republicanu, quien se convirtió en Presidente de los Estaos Xuníos. Por ello, Hayes nun gociaba d'aval ente'l pueblu, quien vía con malos güeyos al gobiernu mexicanu, asina que la reconocencia a Díaz retrasóse.
  50. Adolfo Lamont. «La delda esterna de Méxicu» (castellanu). Consultáu'l 9 de payares de 2007.
  51. 51,0 51,1 Enrique Krauze. «Historia del Porfiriato. Caciquismu y desenvolvimientu social» (castellanu). Consultáu'l 9 de payares de 2007.
  52. Pablo Marentes (14 de febreru de 2006). «Desacatamientu normativu» (castellanu). Consultáu'l 10 de payares de 2007.
  53. Justo Sierra (1899). «La crisis del Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 13 de payares de 2007.
  54. A pesar d'habese casáu polo civil en 1867, los Díaz nunca lo fixeron polo relixoso debíu a la torga por parentescu y a que Díaz xuró públicamente la Constitución de 1857, declarada herética pol Papa, Pío IX.
  55. Carta de Manuel González a Porfirio Díaz. Oaxaca de Juárez, Oaxaca, 31 de mayu de 1863.
  56. Monografíes Escolares. «El gobiernu del xeneral Manuel González» (castellanu). Consultáu'l 15 de payares de 2007.
  57. BULNES, Francisco. El verdaderu Díaz. Méxicu, Conteníu, 1992.
  58. VILLALPANDO, José Manuel (2001). Editorial Planeta: Los presidentes de Méxicu, primer. ISBN 970-690-607-3.
  59. . Consultáu'l 18 de payares de 2007.
  60. . Consultáu'l 18 de payares de 2007.
  61. Entrevista de Eulogio Gillow al selmanariu español L'Heraldu de Cristu. Barcelona, España, 29 d'avientu de 1887.
  62. Entrevista de James Creelman a Porfirio Díaz. Ciudá de Méxicu, Distritu Federal, 18 de mayu de 1908.
  63. Sandra Kuntz Ficker. . Consultáu'l 19 de payares de 2007.
  64. Nel Méxicu porfiriano destacaron los inversionistas provenientes d'Alemaña, Francia, Inglaterra, Reinu Xuníu y Estaos Xuníos.
  65. Aurora Gómez-Galvarriato. «Vida económica del Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 19 de payares de 2007.
  66. «El Porfiriato Mexicanu» (castellanu). Consultáu'l 19 de payares de 2007.
  67. «La lletricidá en Méxicu» (castellanu). Consultáu'l 20 de payares de 2007.
  68. «La industria nel Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 20 de payares de 2007.
  69. «El comerciu esterior de Méxicu mientres el Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 20 de payares de 2007.
  70. «Historia de l'Academia Mexicana de Lliteratura» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  71. «Biografía de Ignacio Manuel Altamirano» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  72. Graciela Montalvo y Nelson Osorio Tejeda. «Modernismu en Hispanoamérica» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  73. Enrique Florescano. «"Na dómina de Porfirio Díaz"» (castellanu). Consultáu'l 2007-11-.25.
  74. «Historia del Muséu Nacional d'Antropoloxía y Historia» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  75. «Biografía de José María Velasco» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  76. «Educación na dómina del Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  77. Manuel Flores. «La educación nel Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  78. Fundación UNAM. «Historia de la UNAM» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  79. Ariel Rodríguez Kuri. «"La vida personal de Porfirio Díaz enantes de la Revolución Maderista en 1910"» (castellanu). Consultáu'l 18 d'avientu de 2007.
  80. «"Los díes inolvidables. Biografía del Xeneral Porfirio Díaz"» (castellanu). Consultáu'l 18 d'avientu de 2007.
  81. Gobierno de la Ciudá de Méxicu. «"Centru de Méxicu, D.F. El Jockey Club"» (castellanu). Consultáu'l 19 d'avientu de 2007.
  82. Jorge Vera Estañol. «Referencia bibliográfica de "Historia de la Revolución Mexicana: oríxenes y resultancies"» (castellanu). Consultáu'l 18 d'avientu de 2007.
  83. «Gobierno de Porfirio Díaz» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  84. «Biografía de Manuel Romero Rubio.» (castellanu). Consultáu'l 25 de payares de 2007.
  85. «La influencia del Catolicismu en Méxicu. Sieglos XIX a XXI.» (castellanu). Consultáu'l 26 de payares de 2007.
  86. Jorge Camil (26 d'agostu de 2005). «"Pobre Méxicu, tan lloñe de Dios..."» (castellanu). Consultáu'l 26 de payares de 2007.
  87. «Virtual American Biographies: Justo Rufino Barrios» (inglés). Consultáu'l 2 de marzu de 2008.
  88. «Historia: Presidente Justo Rufino Barrios» (castellanu) (26 d'agostu de 2005). Consultáu'l 2 de marzu de 2008.
  89. Documentos del Porfiriato. Hemeroteca Nacional.
  90. Documentos históricos y correspondencia del xeneral Porfirio Díaz. Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1994.
  91. «Los intelectuales nel Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 28 de payares de 2007.
  92. «Los rurales de la federación» (castellanu). Consultáu'l 28 de payares de 2007.
  93. «Llevantamientu de Heraclio Bernal» (castellanu). Consultáu'l 28 de payares de 2007.
  94. «Historia de la Tribu yaqui» (castellanu). Consultáu'l 28 de payares de 2007.
  95. «Guerra de Castes en Yucatán» (castellanu). Consultáu'l 28 de payares de 2007.
  96. Heriberto Frías. «Tomóchic. Preludiu d'una Revolución» (castellanu). Consultáu'l 5 d'avientu de 2007.
  97. Jean Meyer, collaboración col Colexu de Méxicu. «Hacienda y Ranchos, peones y llabradores nel Porfiriato» (castellanu). Consultáu'l 5 d'avientu de 2007.
  98. «La tienda de raya» (castellanu). Consultáu'l 5 d'avientu de 2007.
  99. Pedro Pablo Camargo. «"Reeleición presidencial y reeleición parllamentaria n'América y Méxicu"» (castellanu). Consultáu'l 13 d'avientu de 2007.
  100. Biografíes y Vides. «"Biografía de José Yves Limantour"» (castellanu). Consultáu'l 16 d'avientu de 2007.
  101. «"Causes polítiques de la Revolución Mexicana: El caciquismu"» (castellanu). Consultáu'l 15 d'avientu de 2007.
  102. «"Méxicu nel sieglu XIX"» (castellanu). Consultáu'l 15 d'avientu de 2007.
  103. Dra. Mónica Gómez. «"El sistema bancariu d'emisión mexicana y la crisis de 1907/08"» (castellanu). Consultáu'l 18 d'avientu de 2007.
  104. Carlos Contreras Servín. «"Les seques en Méxicu mientres el sieglu XIX".» (castellanu). "Investigaciones Xeográfiques", Boletín del Institutu d'Investigaciones Xeográfiques de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu —UNAM—.. Consultáu'l 19 d'avientu de 2007.
  105. «"El Partíu Lliberal Mexicanu"» (castellanu). Consultáu'l 20 d'avientu de 2007.
  106. Miguel Y. Sotu. «"Precisiones sobre'l reyismo. La oportunidá de Díaz pa dexar el poder."» (castellanu). Consultáu'l 20 d'avientu de 2007.
  107. «"Mandatu de Porfirio Díaz. Los Científicos"» (castellanu). Consultáu'l 21 d'avientu de 2007.
  108. «"La Revolución Mexicana. Antecedentes"» (castellanu). Consultáu'l 21 d'avientu de 2007.
  109. Estractu de la entrevista de James Creelman a Porfirio Díaz en "The Pearson's Magacín", edición del 18 de marzu de 1908 en San Diego, California.
  110. «"Traducción de la Entrevista Díaz-Creelman"» (castellanu). Consultáu'l 21 d'avientu de 2007.
  111. «"La burguesía nel Porfiriato"» (castellanu). Consultáu'l 21 d'avientu de 2007.
  112. «"Precursores de la Revolución Mexicana"» (castellanu). Consultáu'l 21 d'avientu de 2007.
  113. Estranxerismu y nacionalismu", de Luis González y González, Ciudá de Méxicu, 18 d'ochobre de 1967.
  114. Carta de Madero a Flores Magón, 7 d'abril de 1909.
  115. Misiva de Madero a Díaz. Penitenciaría del Estáu, Monterrey, 15 de mayu de 1910.
  116. Testu del Plan de San Luis, San Luis Potosí, 5 d'ochobre de 1910.
  117. Salvador Toscano. «"Les Fiestes del Centenariu en 1910"» (castellanu). Consultáu'l 22 d'avientu de 2007.
  118. «"Caudiellos y llabradores na Revolución Mexicana"» (castellanu). Consultáu'l 22 d'avientu de 2007.
  119. Francisco I. Madero. «"Plan de San Luis"» (castellanu). Consultáu'l 22 d'avientu de 2007.
  120. «"Ataque porfirista a la casa d'Aquiles Serdán"» (castellanu). Consultáu'l 28 d'avientu de 2007.
  121. «"La Revolución Maderista"» (castellanu). Consultáu'l 22 d'avientu de 2007.
  122. "Historia Gráfica de la Revolución Mexicana". Por Gustavo Casasola. Tomu I. Editorial Tríes, Méxicu, 1960, p.311.
  123. Alejandro Rosas. «"Exiliu eternu: Porfirio Díaz"» (castellanu). Presidencia de la República. Consultáu'l 23 d'avientu de 2007.
  124. «"Ente Ayutla y Querétaro. La batalla del 2 d'abril"» (español). La Jornada. Consultáu'l 23 d'avientu de 2007.
  125. Ayala (25 de mayu de 1911). «sos-ultimos-anos-en-francia Porfirio Díaz vivió modestamente mientres los sos últimos años en Francia» (castellanu). CNN Méxicu. Consultáu'l 23 de febreru de 2015.
  126. «"Exiliu eternu, Porfirio Díaz"» (castellanu). Consultáu'l 23 d'avientu de 2007.
  127. «"La decena tráxica en Méxicu"» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 20 de xunu de 2013. Consultáu'l 23 d'avientu de 2007.
  128. «"Los restos de Porfirio Díaz"» (castellanu). Consultáu'l 23 d'avientu de 2007.
  129. "Méxicu heráldicu. L'home más condecoráu de Méxicu".
  130. «Ente ulles, develan estatua de Porfirio Díaz en Orizaba» (castellanu). Mileniu (1 de setiembre de 2015). Consultáu'l 1 de setiembre de 2015.

Bibliografía editar

Fontes principales editar

  • CASASOLA, Gustavo: Historia Gráfica de la Revolución Mexicana. Tomu 1, Madrid, España, Editorial Tríes, 1992. ISBN 968-24-4524-8
  • Seis sieglos d'historia gráfica de Méxicu, tomu 12, Méxicu, Editorial Tríes, 1976. ISBN 968-7013-01-0
  • FONTES MARES, José: Historia Ilustrada de Méxicu, de Hernán Cortés a Miguel de la Madrid. Tomu II, Méxicu, Editorial Océanu, 1984. ISBN 968-491-047-9
  • KRAUZE, Enrique: Porfirio Díaz, místicu de l'autoridá, na serie Biografía del Poder, Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1987. ISBN 968-16-2780-6
  • Sieglu de caudiellos, biografía política de Méxicu —1810-1910—, Méxicu, Editorial Tusquets, 1994. ISBN 970-699-048-8
  • Porfirio, el derrumbe, Méxicu, Editorial Clío, 1992. ISBN 968-6932-01-1
  • ROSAS, Alejandro: Porfirio Díaz, na serie Grandes protagonistes de la historia mexicana, Madrid, Editorial Planeta, 2002. ISBN 970-726-059-9
  • Mitos de la historia mexicana. D'Hidalgo a Zedillo, Méxicu, Editorial Planeta, 2006. ISBN 970-37-0555-3
  • TREVIÑO, Héctor Jaime: Historia de Méxicu, Monterrey, Edición Castillo, 1997. ISBN 970-20-0019-X
  • VASCONCELOS, José: Curtia historia de Méxicu, Méxicu, Editorial Tríes —coleición Llinterna máxica—, 1998. ISBN 968-24-4924-3
  • VIGIL, José María: México a través de los siglos, tomu 10, Méxicu, Editorial Cume, 1981.

Fontes secundaries editar

  • BEALS, Carleton: Porfirio Díaz, Méxicu, Editorial Domés, 1982. ISBN 968-450-013-0
  • BULNES, Francisco: El verdaderu Díaz y la Revolución, Méxicu, Editorial Conteníu, 1992.
  • DÍAZ, Porfirio: Memories —2 volúmenes—, Méxicu, Editorial Offset, 1982.ISBN 968-6672-09-5
  • GARCÍA NARANJO, Nemesio: Porfirio Díaz, Méxicu, Casa Editorial Lozano, 1930.
  • LÓPEZ Portillo y Rojas, José: Elevación y cayida de Porfirio Díaz, Méxicu, Llibrería Española, s/f.
  • PÉREZ HERRERO, Pedro: Porfirio Díaz, España, Editorial Quórum, 1987.ISBN 84-7679-081-3
  • PONTE, Ramón: La dictadura, la revolución y los sos homes, Méxicu, Institutu Nacional d'Estudios Históricos de la Revolución Mexicana —INEHRM—, 1985.ISBN 968-805-294-9
  • QUEVEDO Y ZUBIETA, Salvador: El Caudiellu, Méxicu, Editorial C. Bouret, s/f.
  • TELLO DÍAZ, Carlos: L'exiliu. Una semeya de familia. Méxicu, Editorial Cal y Arena, 1993.ISBN 968-493-246-4
  • ROEDER, Raplh: Escontra'l Méxicu modernu, Porfirio Díaz, —dos volúmenes—, Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1973.
  • SILVA HERZOG, Jesús: Curtia historia de la Revolución Mexicana, —dos volúmenes—, Méxicu, Fondu de Cultura Económica, 1988.ISBN 968-16-7723-4
  • VALADÉS, José: Curtia historia del Porfirismo, Méxicu, Editores Mexicanos Xuníos, 1973.
  • ZERÓN MEDINA, Fausto: Porfirio: L'orixe, la guerra, l'ambición, el poder, el derrumbe y el destierru, — seis volúmenes, collaboración con Enrique Krauze —, Méxicu, Editorial Clío, 1993.ISBN 968-6932-01-1

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.


Predecesor:
Ramón Cajiga
Gobernador d'Oaxaca
1863-1864
Socesor:
José María Ballesteros
Predecesor:
Carlos Oronoz
Gobernador d'Oaxaca
1866
Socesor:
Alejandro García
Predecesor:
Sebastián Lerdo de Tejada
 
Presidente de Méxicu

1876
Socesor:
Juan N. Méndez
Predecesor:
Juan N. Méndez
 
Presidente de Méxicu

1877-1880
Socesor:
Manuel González
Predecesor:
Vicente Riva Palacio
Secretariu de Fomentu, Colonización ya Industria
1880-1881
Socesor:
Carlos Pacheco Villalobos
Predecesor:
Francisco Meixueiro
Gobernador d'Oaxaca
1880-1881
Socesor:
Mariano Jiménez
Predecesor:
Mariano Jiménez
Gobernador d'Oaxaca
1882-1883
Socesor:
Mariano Jiménez
Predecesor:
Manuel González
 
Presidente de Méxicu

1884-1911
Socesor:
Francisco León de la Barra